Zuid-Afrika

27-02-2012 18:20 27 berichten
In Juni/Juli aanstaande gaan we een rondreis van 4 weken door Zuid-Afrika maken. We gaan met z'n tweetjes met een auto. Overnachtingen etc. zijn allemaal al geboekt.

We vliegen naar en van Johannesburg en blijven in het noordoosten van het land. We overnachten veel in wildparken en gaan ook nog een aantal dagen naar Swaziland en 1 dag naar Lesotho.

Nu ben ik op zoek naar een leuke/goeie reisgids en andere boeken die ik echt gelezen moet hebben voor ik op vakantie ga.

Een (auto)biografie van/over Mandela bijvoorbeeld. Maar welke? Er zijn er zooooooveel!!!

Alle andere Zuid-Afrika tips/ervaringen/suggesties zijn natuurlijk ook welkom!!

Bedankt alvast!
Hallo?!? Anyone?
Helemaal niemand?
Alle reacties Link kopieren
Weet je eigenlijk waarom Mandela gevangen zat?

En weet je waar alle witte kruizen voor staan die je daar langs de weg ziet?

Ik heb wel een tip. Ga naar Ukutula in Brits, anderhalf uur van Johannesburg. Het is een lion breeding project. Erg interessant en er zijn vaak welpjes.

Ga je ook nog naar Madikwe?
Yeah! Eindelijk iemand! quote:-yazz- schreef op 28 februari 2012 @ 19:13:

Weet je eigenlijk waarom Mandela gevangen zat?

En weet je waar alle witte kruizen voor staan die je daar langs de weg ziet?

Eeeh... Ja... Die basiskennis heb ik wel. Ik vraag me af welke van de "Mandela-boeken" het mooist is om te lezen.

Verder ben ik nog op zoek naar andere leesboeken en een goede reisgids. Twijfel tussen de ANWB navigator en de Capitoolgids.

Ik heb wel een tip. Ga naar Ukutula in Brits, anderhalf uur van Johannesburg. Het is een lion breeding project. Erg interessant en er zijn vaak welpjes.

Daar gaan we naar toe! We overnachten er 2 nachten. Ben je er zelf geweest? Gewoon op reis of het vrijwilligerswerk? (was ons eerste plan, maar was al volgeboekt:()

Ga je ook nog naar Madikwe?Nope!
Wij hebben het boek , ''MANDELA, the authorised portrait'' gekocht. (groot boek, grijze kaft met mandela erop). Mooi en interessant boek. We hadden een tripje naar Robbeneiland gepland, maar helaas ging dit niet door...
Btw Lesotho is erg leuk om heen te gaan, mooi om te zien en leuke tocht.

En het boek over mandela kan je ook lezen als je weer terug bent, wij hebben t daar gekocht... Als je toch al de algemene info hebt...

Wij hebben lonely planet gebruikt, maar dat was ook vooral omdat we niks van te voren geboekt hadden

Veel plezier alvast
Vertel, waarom zat hij gevangen? Ik ben benieuwd naar je basiskennis.

Jammer dat je niet naar Madikwe gaat, zeker omdat je alleen in de noordoost hoek blijft. Is prachtig en er zitten veel wilde honden, die vind ik zo mooi.... De wilde hind is trouwens de meest bedreigde diersoort van Afrika.

Ja, ik heb in 2008 vrijwilligerswerk gedaan op Ukutula, heb een relatie gekregen met een ranger daar en ben iedere 2 maanden teruggeweest. Ik ken het dus best goed ;)
quote:-yazz- schreef op 28 februari 2012 @ 22:26:

Vertel, waarom zat hij gevangen? Ik ben benieuwd naar je basiskennis.

Seriously?!?! Zover heb ik me al wel ingelezen hoor.....

Kan ik aannemen dat je dus geen adviezen over leuke/mooie boeken of reisgidsen hebt?

Jammer dat je niet naar Madikwe gaat, zeker omdat je alleen in de noordoost hoek blijft. Is prachtig en er zitten veel wilde honden, die vind ik zo mooi.... De wilde hind is trouwens de meest bedreigde diersoort van Afrika.

Helaas.... Maar we gaan vast nog een keer terug

Ja, ik heb in 2008 vrijwilligerswerk gedaan op Ukutula, heb een relatie gekregen met een ranger daar en ben iedere 2 maanden teruggeweest. Ik ken het dus best goed ;)Zo, tof zeg! Heb je toen leeuwen verzorgd of t rangerproject gedaan?

En dan heb jij vast wel antwoord op de vraag of er een supermarktje oid in de buurt is om boodschappen te doen. Vindt de maaltijden daar namelijk best prijzig en als t goed is zit er een keuken in het huisje.
Ik ga ook in augustus! Dus ik lees mee, ik ga met een georganiseerde rondreis maar er is wel ruimte voor eigen invulling. Ik heb de Rough Guide gids, die is duidelijk en compleet naar mijn idee. Capitool vind ik nooit iets eigenlijk, te veel stripplaatjes naar mijn idee. Lonely Planet is ook altijd goed maar de Rough Guide was recenter.
quote:Lente81 schreef op 28 februari 2012 @ 20:12:

Btw Lesotho is erg leuk om heen te gaan, mooi om te zien en leuke tocht.

En het boek over mandela kan je ook lezen als je weer terug bent, wij hebben t daar gekocht... Als je toch al de algemene info hebt...

Ik zit nu nog te twijfelen tussen dat boek of het boek "the long walk to freedom... Misschien gewoon allebei maar doen.

En ik vind t wel fijn om het van tevoren te lezen... Misschien maar 1 voor en 1 na de vakantie

Wij hebben lonely planet gebruikt, maar dat was ook vooral omdat we niks van te voren geboekt hadden

Veel plezier alvastBedankt!
Nog iets: is het een duur land? Qua eten, excursies etc?
Seriously ja.

Serieusz vraag: waarom zat hij vast? Ik vraag het met een reden hoor, zeker als je daar 4 weken gaat rondreizen. Ik vraag het omdat ik erachter ben gekomen dat wij destijds heel gekleurde informatie doorkregen.

Er is niet echt een supermarktje in de buurt. Brits is ongeveer 30 minuten rijden en soms gaat Gill, de eigenaresse, met wat vrijwilligers naar de Pick 'n Pay om boodschappen te doen. Maar er is ook een klein winkeltje niet zo ver weg waar de rangers wel eens sigaretten gaan halen, maar echt boodschappen om zelf te koken... Zijn de maaltijden zo duur dan? Dat wist ik niet. Franco, de chef kok is overigens wel een grappige gozer.

Ik heb welpjes verzorgd en voorlichting gegeven.
quote:Elmo22 schreef op 28 februari 2012 @ 22:52:

Ik ga ook in augustus! Dus ik lees mee, ik ga met een georganiseerde rondreis maar er is wel ruimte voor eigen invulling.

Leuk! Hoe lang ga je? En waar ga je allemaal naar toe?

Ik heb de Rough Guide gids, die is duidelijk en compleet naar mijn idee. Capitool vind ik nooit iets eigenlijk, te veel stripplaatjes naar mijn idee. Lonely Planet is ook altijd goed maar de Rough Guide was recenter.Ik vind de tekeningetjes in de Capitool ook altijd een minpunt. Rough Guide ben ik nog niet tegen gekomen.

Morgen maar even naar de stad en ze allemaal doorbladeren, dan kan ik er vast 1 (of meer ) vinden!
quote:-yazz- schreef op 28 februari 2012 @ 22:55:

Seriously ja.

Serieusz vraag: waarom zat hij vast? Ik vraag het met een reden hoor, zeker als je daar 4 weken gaat rondreizen. Ik vraag het omdat ik erachter ben gekomen dat wij destijds heel gekleurde informatie doorkregen.

Ok dan, ik ben nu wel benieuwd of mijn info klopt dan...

Naar mijn weten is Mandela in '64 veroordeeld omdat hij een guerillaoorlog tegen het apartheidsregime aan het voorbereiden zou zijn.

Er is niet echt een supermarktje in de buurt. Brits is ongeveer 30 minuten rijden en soms gaat Gill, de eigenaresse, met wat vrijwilligers naar de Pick 'n Pay om boodschappen te doen. Maar er is ook een klein winkeltje niet zo ver weg waar de rangers wel eens sigaretten gaan halen, maar echt boodschappen om zelf te koken... Zijn de maaltijden zo duur dan? Dat wist ik niet. Franco, de chef kok is overigens wel een grappige gozer.

Ik heb welpjes verzorgd en voorlichting gegeven.Ok, dan is het misschien toch wel handig om ze er gewoon bij te boeken. (kost 400-450 rand pp per dag, best veel...).

Ik kan Ukutula nergens op de kaart van ZA plaatsen (Adres van Lodge pakt google maps niet) dus mijn vraag is nu eigenlijk of we via Brits rijden als we van af Johannesburg naar Ukutula rijden. Of is dat weer een heel andere kant op?
quote:Elmo22 schreef op 28 februari 2012 @ 22:53:

Nog iets: is het een duur land? Qua eten, excursies etc?Volgens mij kun je t zo duur maken als je zelf wilt... Maar misschien kan yazz je daar beter antwoord op geven
@Yazz: Trouwens alvast bedankt voor alle info!
Als je boodschappen gaat doen, zul je merken dat alles veeeel goedkoper is dan in Nederland. Excursies daarentegen zijn weer duurder. Maar eten valt dus best mee. Ook zijn er veel winkelcentra, volgens mij heeft Pretoria de grootste van het zuidelijk halfrond, waar je food courts hebt en goedkoper terecht kunt. Maar ook restaurants vallen best mee.

Euh ja, ik vind 450R voor de maaltijden ook best veel eerlijk gezegd. Maar...als je vanaf Johannesburg naar Ukutula rijdt, kom je door Brits dus kun je daar boodschappen doen. De huisjes hebben inderdaad een keuken, de kamers niet. Je zou dus op de heenweg wat eten kunnen halen. Pick 'n Pay is gewoon een soort Zuid Afrikaanse Appie.

Ik snap wel dat je Ukutula niet kunt vinden. Het ligt aan een onverharde weg midden in de bush. Mijn toenmalige vriend woonde op het terrein ernaast en ik ben een keer 3 maanden bij hem geweest, zo gaaf! Zeker als 's avonds de leeuwen gaan brullen! Toch heb ik Ukutula ooit gevonden via google maps, ik ga eens kijken of me dat nog lukt.

Ja, die Pick 'n Pay supermarkt... Mandela heeft dus een bomaanslag gepleegd op zo'n supermarkt waarbij doden zijn gevallen. Ik heb dat in de jaren '80 destijds nooit zo meegekregen, op mijn school werd verteld dat hij vast zat omdat hij tegen het apartheidsregime protesteerde. Dat hij feitelijk een terrorist was (of dat nu te begrijpen valt of niet) wist ik niet. Ik hamerde hier een beetje op, omdat er bij veel inwoners nog een gigantische haat jegens elkaar is. Iets waar ik me behoorlijk in vergist heb, wist niet dat dat nog zo leefde. Er is ook best veel geweld, vooral tegen blanke boeren, iets waar je je toch wel een beetje van bewust moet zijn, zeker als je veel met blanken omgaat (in mijn geval dus weken tot maanden).

Anyhow, een prachtig land. Houd je van avontuur? De canopy tours in Magaliesberg zijn echt heel erg gaaf!!
Oh ja, Pilanesberg, not to be missed! Kleiner, maar veel mooier dan Kruger. Ga je daar ook heen?

Nu ga ik echt pitten :-)
-yazz- wijzigde dit bericht op 28-02-2012 23:49
Reden: Juiste info
% gewijzigd
quote:-yazz- schreef op 28 februari 2012 @ 23:25:

Euh ja, ik vind 450R voor de maaltijden ook best veel eerlijk gezegd. Maar...als je vanaf Johannesburg naar Ukutula rijdt, kom je door Brits dus kun je daar boodschappen doen. De huisjes hebben inderdaad een keuken, de kamers niet. Je zou dus op de heenweg wat eten kunnen halen. Pick 'n Pay is gewoon een soort Zuid Afrikaanse Appie.

Das mooi! Dan boeken we geen maaltijden bij

Ik snap wel dat je Ukutula niet kunt vinden. Het ligt aan een onverharde weg midden in de bush. Mijn toenmalige vriend woonde op het terrein ernaast en ik ben een keer 3 maanden bij hem geweest, zo gaaf! Zeker als 's avonds de leeuwen gaan brullen! Toch heb ik Ukutula ooit gevonden via google maps, ik ga eens kijken of me dat nog lukt.

en.... Gevonden?

Ja, die Pick 'n Pay supermarkt... Mandela heeft dus een bomaanslag gepleegd op zo'n supermarkt waarbij doden zijn gevallen. Ik heb dat in de jaren '80 destijds nooit zo meegekregen, op mijn school werd verteld dat hij vast zat omdat hij tegen het apartheidsregime protesteerde. Dat hij feitelijk een terrorist was (of dat nu te begrijpen valt of niet) wist ik niet. Ik hamerde hier een beetje op, omdat er bij veel inwoners nog een gigantische haat jegens elkaar is. Iets waar ik me behoorlijk in vergist heb, wist niet dat dat nog zo leefde. Er is ook best veel geweld, vooral tegen blanke boeren, iets waar je je toch wel een beetje van bewust moet zijn, zeker als je veel met blanken omgaat (in mijn geval dus weken tot maanden).

Ik wist daarvan... Alhoewel t wel lastig is om die info te krijgen inderdaad... Daarom ben ik ook op zoek naar een goede biografie oid. Ik wil graag 'n realistisch beeld en geen 'Haleluja' verhaal.

Anyhow, een prachtig land. Houd je van avontuur? De canopy tours in Magaliesberg zijn echt heel erg gaaf!!Ok! Even googlen
quote:-yazz- schreef op 28 februari 2012 @ 23:43:

Oh ja, Pilanesberg, not to be missed! Kleiner, maar veel mooier dan Kruger. Ga je daar ook heen?

Dat zit tot nu toe niet in onze planning, maar plannen zijn er om gewijzigd te worden! Ga even kijken of dat gaat lukken.

Bedankt voor alle info!

En even uit nieuwsgierigheid... Ga je nog steeds elke 2 maanden die kant uit?
Yazz??? Ben je er nog? :-)
Ja, ik ben er weer. Had even wat beters te doen dan op het forum hangen, haha

Nee, ik krijg Ukutula nu ook niet meer gevonden op Google Earth of maps... ik weet ook nog wel dat je niet op Ukutula moet zoeken, maar wat was het ook al weer....? Kan ik dus niet uitstaan he? :-) Geef me nog even de tijd!

Nee, ik ben in oktober 2008 voor het eerst daar geweest voor 2 weken, toen in december 2008 (Kerst/Oud & Nieuw) weer 2 weken. Toen in maart, mei, (in de zomer van 2009 was mijn vriend 3 maanden in Nederland) en in oktober ben ik toen 3 maanden naar hem vertrokken. We woonden op farm Droomland, dat is de farm naast Ukutula. Geweldige ervaring om midden in de bush te wonen! In januari 2010 kwam ik terug in Nederland en besefte ik om meerdere redenen dat de relatie geen lang leven beschoren was, veel blanke Zuid Afrikaners leven nog in de 60's. Dus toen hield dat reizen op. Maar ik heb er geweldige ervaringen aan overgehouden!

Ik heb wel een weblog bijgehouden maar mijn naam staat in het webadres. Als je een vriendschapsverzoek doet via Viva, dan kan ik je het adres geven. Geeft ook wat inzicht in de nog steeds compleet verstoorde verhoudingen in het land, daar heb ik e.e.a. over geschreven.
quote:-yazz- schreef op 06 maart 2012 @ 15:43:

Ja, ik ben er weer. Had even wat beters te doen dan op het forum hangen, haha

Nee, ik krijg Ukutula nu ook niet meer gevonden op Google Earth of maps... ik weet ook nog wel dat je niet op Ukutula moet zoeken, maar wat was het ook al weer....? Kan ik dus niet uitstaan he? :-) Geef me nog even de tijd!

Vooruit dan

Nee, ik ben in oktober 2008 voor het eerst daar geweest voor 2 weken, toen in december 2008 (Kerst/Oud & Nieuw) weer 2 weken. Toen in maart, mei, (in de zomer van 2009 was mijn vriend 3 maanden in Nederland) en in oktober ben ik toen 3 maanden naar hem vertrokken. We woonden op farm Droomland, dat is de farm naast Ukutula. Geweldige ervaring om midden in de bush te wonen! In januari 2010 kwam ik terug in Nederland en besefte ik om meerdere redenen dat de relatie geen lang leven beschoren was, veel blanke Zuid Afrikaners leven nog in de 60's. Dus toen hield dat reizen op. Maar ik heb er geweldige ervaringen aan overgehouden!

Ik heb wel een weblog bijgehouden maar mijn naam staat in het webadres. Als je een vriendschapsverzoek doet via Viva, dan kan ik je het adres geven. Geeft ook wat inzicht in de nog steeds compleet verstoorde verhoudingen in het land, daar heb ik e.e.a. over geschreven.Heb ik gedaan, hoop dat t werkt!
Hoi Yazz,

Ik heb niet het idee dat een vriendschapsverzoek doen werkt....

je mag me wel mailen op ******

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven