Geld & Recht alle pijlers

Spaar je mee?

23-01-2012 17:38 312 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo dames,

Ik ben zelf niet altijd een dikke spaarder geweest, ook nooit teveel of te weinig geld gehad maar ondertussen ook nooit een potje opzij gezet.

Nu wil ik met kleine stukjes en beetjes toch een leuke buffer opbouwen.

Wij zijn met zijn 3en, 1 kind en ik heb ook een lijstje voor dit jaar wat ik wil aanschaffen / wil bereiken:

* Meisje wil een hoogslaper

* Een nieuw bankstel

* Een communiefeest komt eraan dit jaar en daarvoor moet ook een jurk, schoentjes, accessoires aangeschaft voor worden (natuurlijk ook feestje) en vergeet niet outfits voor onszelf.

Startkapitaal vergaard tot zo ver: 225 euro.

Een stap is genomen: iedere maand wordt er 25 euro via internetbankieren naar een spaarrekening gezet.

Maar ook van mijn wekelijks budget wil ik een beetje afsnoepen soms om zo misschien 60 euro extra per maand te besparen.

Doel? Geen bedrag vastgelegd maar als ik aan het eind van het jaar 250 euro op de rekening heb staan, mét al die uitgaven die er gedaan zijn ben ik tevree.

Dus heb je een gat in de hand en wil je een kleine stok achter de deur of motivator?

Schrijf mee en misschien kunnen we elkaar zo behoeden van nodeloze uitgaven en oppeppen als er weer zo'n fijne onverwachte rekening in de bus valt
ik heb m'n dagje niet vandaag geloof ik. Ook de hele dag binnengezeten, want als ik door de stad ga rondlopen maak ik het mezelf alleen maar moeilijk.
Belgmeisje

Het is altijd minder dan dat je "hoopt" ik ken dat wel, wil het ook weleens positiever inschatten dan dat het is. Maar ik las dat je bij je ouders nog een post hebt openstaan. Ik weet niet hoe streng je voor jezelf bent maar kun je het met hun er niet over hebben dat het nu erg krap is en je hun op dit moment niet zoveel kan terug betalen zoals je zou willen.

Weet je er zijn altijd ups en downs en ook met je vriendinnen afspreken komt ook wel weer, bovendien kun je ook samen dingen doen, of met 1 of 2 vriendinnen die geen geld kosten of in ieder geval minder dan een hele avond stappen. Het weer is beter, lekker broodje scoren bij de Subways of V&D en dan lekker een uurtje in het park wandelen ofzo. Of zoals ik met de kleine van mij deed, eendjes gaan voeren met oud brood. We waren weer 2 uurtjes onder de pannen, lekker frisse neus halen en het kostte ook nog eens geen drol. Je hoeft ook weer niet gigantisch streng te zijn voor jezelf he! Als je zelf weet dat je je best doet....komt allemaal goed!

Welkom terug Tess! nog wat geld over ook zeg, goed van jou! Fijn dat je een leuke tijd hebt gehad. Heb je wel ook beetje op je gezondheid gelet?

Sweetcandy, rot is dat ja als je daarover niet op dezelfde golflengte zit. Weet hij ook echt in welke situatie je zit of denkt ie meer "ach 't zal wel meevallen?". Die 20 Euro heb je dan weer wel mooi gefixt zo haha, voelt altijd wel lekker aan de kassa als het een keertje meevalt op die manier

Hier is er niet zoveel nieuws te melden, schoenen zijn gekocht voor de communie afgelopen zaterdag maar dat was ook niet zoveel geld gelukkig, is ook maar voor 1 dag dus dan valt het allemaal mee, en tja voor de rest, we gaan gestaag door, nietwaar?
Balen, belgmeisje :( Ik weet natuurlijk niet hoe jij zit met je tijd, maar is het een idee om er voor weinig uur een baan bij te nemen waarmee je wel een vast inkomen verdient? Dat zal dan nooit genoeg zijn om alles te betalen, maar dan heb je tenminste een gevoel van zekerheid over een klein deel...

dat moneymiljonair en euroclix, werkt dat nou echt? Wat verdien je daar nou mee? En krijg je daar een jaaropgaaf van en moet je achteraf nog belasting betalen, of betalen zij belasting over je uitbetalingen? Hoe werkt dat?
There is freedom waiting for you, on the breezes of the sky, and you ask: "What if I fall?" Oh but my darling, what if you fly? - Erin Hanson
quote:belgmeisje schreef op 27 februari 2012 @ 21:43:

Ik heb even een hele grote dip. Ik ben het helemaal beu om àltijd op alles te moeten letten. ik heb geen stabiel inkomen (ergens vorige week m'n verhaal gedaan) en ik zit nét altijd wat achter op m'n loon, wat vaak nog eens netto minder blijkt te zijn dan ik had uitgerekend. Aargh.

Dus consequent sparen of plan opstellen -waar ik misschien wel nood aan heb- heeft niet veel nut, want het is elke maand anders, vaak dat ik niet eens rondkom.

Ik merk bij mezelf dat ik veel minder afspreek met vriendinnen. Ik heb geen geld om veel leuke dingen te doen en om dan meteen de gezellige middag beginnen met 'ik heb geen geld, dus we kunnen geen koffie gaan drinken' heb ik ook niet altijd zin in, met het gevolg dat ik vaker thuis zit als ik niet aan het werk ben.

Het is gewoon een cirkel, want van vaak thuis zitten word ik ook niet gelukkiger.

Het gaat deze week alweer voor een stuk opgelost zijn, dan heb ik een beetje geld over (ook alweer een boel minder dan die 400 dat ik dacht in mijn vorige post) maar bleh..

ik heb m'n dagje niet vandaag geloof ik. Ook de hele dag binnengezeten, want als ik door de stad ga rondlopen maak ik het mezelf alleen maar moeilijk.Heel herkenbaar verhaal... en ik zou willen dat ik 400 euro over had een keertje....
Ik zei afgelopen weekend nog tegen mijn vriend, toen hij duur vlees in het wagentje wilde leggen: Je weet dat ik geen geld heb, wil je mijn loonstrookje even zien? Ik zit op uitkeringsniveau deze maand en dat kan dus niet.

Hij weet het dus best... maar bij hem moet geld rollen (hij is dat altijd gewend geweest, tot hij ging scheiden en ineens nooit meer geld had. Dit is voor hem helemaal nieuw en flink wennen) Lastig hoor, het geeft zo'n vervelende nasmaak aan het boodschappen doen
ben ik ook weer eens.

heb eea binnen gekregen waar ik op zat te wachten.

ga nu echt een spaarrekening openen,heb nu ruim 800 over op mn priverekening.alles is betaald en en er is nog genoeg voor de rest van de maand.yeaaahh.
quote:Gamayun schreef op 28 februari 2012 @ 00:51:

dat moneymiljonair en euroclix, werkt dat nou echt? Wat verdien je daar nou mee? En krijg je daar een jaaropgaaf van en moet je achteraf nog belasting betalen, of betalen zij belasting over je uitbetalingen? Hoe werkt dat?

Het werkt in de zin dat je wel echt je geld krijgt, ben al een paar keer uitbetaald door Moneymiljonair. Heb er wel een ander emailadres voor aangemaakt, anders word ik gek van de spam. Ik kijk 2x per week op de site en dan open ik alle mailtjes. Ik verdien er zo'n 20 euro per 3 maanden mee, maar ik ben ook best lui (open alleen mailtjes, doe soms aan onderzoekjes mee en soms wat refs), als je actief andere leden werft kan je veel meer verdienen. Het is wel echt iets waar je lol in moet hebben want het is absoluut geen vetpot. Volgens mij regelen zij alles qua belasting....

Mocht je nog interesse hebben

http://www.moneymiljonair.nl/?u=1109963&c=nl&rt=2

Ik zit ook op Gekkengoud, zelfde principe als MM, alleen krijg je op GG ook geld als je spelletjes doet (galgje en memory), gaat iets sneller dan MM:

http://gekkengoud.nl/?ref=5991

Nogmaals: het levert echt niet veel op, het is vooral iets wat je leuk moet vinden. Ik gebruik het vooral als studie-ontwijk-activiteit.....
@ Desteny, je kunt de rentes van spaarrekeningen met elkaar vergelijken, dat is ook wel even de moeite waard denk ik alvorens je de rekening opent.

@Sweetcandy, ik heb ook zo'n man die ook niet zo goed geld in zn zak kan bewaren. Tegenwoordig doe ik daarom meestal alleen de boodschappen zodat ik binnen mijn budget blijf. Maar ik vraag hem natuurlijk ook wel eens of hij ergens speciaal zin in heeft hoor alvorens ik boodschappen ga doen. Hij kan gewoon niet normaal langs de snoep en chipsafdeling lopen hahaha, de ouwe snoepperd.

@belgmeisje, balen dat je even in een dip zit zeg. Misschien kun je eens een keer met een vriendin een boswandeling maken of iets dergelijks. Dan neem je zelf broodjes en een thermoskan koffie mee. Dan doe je en iets gezelligs met een vriendin en het scheelt je behoorlijk aan kosten.

@snyggin, Leuk dat je bent geslaagd met de schoenen. Heb je nu alles voor de communie of moet je nog meer dingen daarvoor hebben? (ik weet zelf niet echt hoe dat gaat hoor, geven jullie daarna dan ook een feestje ofzo?)

Ik heb ook op mijn gezondheid gelet hoor! We zouden eigenlijk gaan skieen maar hebben dat maar niet gedaan vanwege mijn buik en ook omdat de sneeuw ook niet helemaal fantastisch was in de Harz. Stel je voor dat ik val zeg en net zo'n skistok in mn buik krijg, op 1 van de 3 plaatsen waar ik wonden had............ Volgend jaar maar weer zien dan! We hebben nu andere leuke dingen gedaan.

@gamayun, moneymiljonair gaat sneller als euroclics vind ik zelf. Ik doe zelf vaak niet mee aan die enquetes en acties maar klik alleen maar elke keer op de advertentie en druk em dan gelijk weer weg. En het is toch leuk dat je op een gegeven moment weer 12,50 kunt aftikken? Die zet ik zelf altijd gelijk op mijn spaarrekening. Je krijgt geen jaaropgaaf, zo rijk wordt je er ook weer niet van hoor. Ik neem aan dat moneymiljonair zelf belasting moet betalen, het is immers een bedrijf.

Ik vind trouwens niet dat er deze week erg leuke aanbiedingen zijn, ik heb maar een paar dingetjes aangekruist. Gelukkig heb ik nog wel wat op voorraad dus volgende week maar weer even zien.
dag 2 voor het eten uit de diepvries/kelder :D

Juppie!

En morgen lukt dat ook wel! Dan begin ik de nieuwe maand met nog 23 dagen te gaan en gelukkig nog een beetje budget. Hopelijk kan ik er uiteindelijk nog 20 euro ofzo van sparen. Alle beetjes zijn mooi meegenomen
Hallo!

Is er nog ruimte voor een nieuwe fanatieke spaarder?

Dan schrijf ik graag mee!

Even mijn situatie:

Samenwonend in een koophuis.

Beide werk, hij 5 dagen, ik 4.

Vorig jaar een tijdje niet kunnen sparen omdat ik geen stabiel inkomen had en omdat we onze bruiloft 'moesten' betalen!

Nu kunnen we eindelijk weer sparen! Onze tactiek: beide 800 op de gezamenlijke voor hypotheek, andere vaste lasten en boodschappen. Blijft er aan het eind van de maand iets over, dan doen we dat naar de gezamenlijke spaarrekening.

Verder sparen we zelf zoveel we denken kwijt te kunnen. Dat was bij mij deze maand 400 (soms boek ik weer wat terug als ik te weinig op de betaalrekening heb).

Vandaag echter de hele gezamenlijke spaar geplunderd om dierenarts en autoreparatie te betalen... Dus da's een beetje jammer... Maar ja, daarvoor hadden we wel die buffer op de gezamenlijke spaarrekening.

We sparen voor:

- een andere auto

- een vakantie

- een tv voor op de slaapkamer

- een buffer voor onze toekomstplannen

- in een keer een stuk hypotheek aflossen

- ...

- ...

We zeggen iedere dag wel: 'Als we geld hebben, dan.........'.

Ik ga zo het topic even wat beter doorlezen, misschien staat de ultieme spaartip er wel bij
Ik heb me inderdaad maar aangemeld bij moneymiljonair, ik zal er inderdaad niet rijk van worden maar als 't 2 tientjes per 3 maanden oplevert is dat toch weer 80 euro per jaar.

Ik heb ook mooi mijn simonly vanaf april aangevraagd, dat gaat me gewoon (ruim) 20 euro per maand schelen, en dan heb ik nog meer belminuten ook! En mijn oude telefoon gaat naar zo'n website, ik krijg er nog 85 euro voor, da's ook leuk.

Nu het gat in mijn hand nog dichten....
There is freedom waiting for you, on the breezes of the sky, and you ask: "What if I fall?" Oh but my darling, what if you fly? - Erin Hanson
Theepoes ik ben ook net begonnen met meeschrijven, zijn we samen nieuw Welkom!
ik wil best wel rente ontvangen,maar ga/kan mn geld niet vast zetten.die nieuwe schutting (35mt) en tzt andere auto moet er van betaald worden.zal van de week eens eea opzoeken.
quote:Gamayun schreef op 28 februari 2012 @ 00:51:

Balen, belgmeisje :( Ik weet natuurlijk niet hoe jij zit met je tijd, maar is het een idee om er voor weinig uur een baan bij te nemen waarmee je wel een vast inkomen verdient? Dat zal dan nooit genoeg zijn om alles te betalen, maar dan heb je tenminste een gevoel van zekerheid over een klein deel...

dat moneymiljonair en euroclix, werkt dat nou echt? Wat verdien je daar nou mee? En krijg je daar een jaaropgaaf van en moet je achteraf nog belasting betalen, of betalen zij belasting over je uitbetalingen? Hoe werkt dat?Jep, werkt echt! Gaat vooral hard als je de onderzoekjes invult en online aankopen doet via links op de site. Ik heb inmiddels even verder gekeken en ik heb nu:

Euroclix

MoneyMiljonair

Gekkengoud

Vooral euroclix is supersnel, MoneyMiljonair ook en gekkengoud moet ik nog even uitvinden. Pluspunten van Euroclix: aanmelden voor nieuwsbrieven levert veel punten op. Zodra de punten binnen zijn meld je je weer af voor de nieuwsbrief. En de zoekmachine Vinden gebruiken levert ook veel op. En tot slot: als je doorspaart ipv direct laat uitkeren worden de punten steeds meer waard.

Hoe het zit met belasting: geen idee eigenlijk. Maar ik doe al jaren onderzoekjes online voor TNS Nipo en Invotes en daar verdien ik zo'n 60 tot 100 euro mee per jaar (in cadeaubonnen).

Als je het ook wilt doen even aanmelden via deze links natuurlijk

Levert ook weer wat op
Hallo!

Ik heb vakantie... En dat is goed te merken in mijn portemonnee! Ben vandaag de stad in geweest. Iets meer dan 100 euro uitgegeven (niet van de spaar gelukkig!). Heb eindelijk eens nieuwe kleren gekocht. Dat doe ik niet vaak, dus nu 'mocht' het ook van mezelf. Maar als ik te vaak iets van mezelf mag, dan komt er niks meer van sparen...

Hoe plakken jullie zo'n gat in je hand?
Theepoes; ducktape.....das de uitvinding voor jou

nee johh je mag best eea kopen waar je weer mee verder kan.maar dan hopelijk wel tevreden er mee zijn?

ik heb zondag een prachtig vest gekocht.30 euro en dan toch twijfelen of ik het wel zal doen....

werk me zelf een slag in de rondte,het geld is er dan ook,mn vriendin zei:gewoon doen,je doet er weer jaren mee.en dat is ook zo.ik doe zeker 5jaar met mn kleding.soms nog langer. vandaag gelezen over spaarrekeningen,zit aan monyyou te denken en dan voor kwartaal of 6mnd vast zetten.je kan er toch altijd bij,als je het laat staan krijg je naast de gewone rente een mooie bonusrente erop.

ik moet toch ff doorsparen,dus opnemen zal bv alleen bij echte noodgevallen gebeuren (auto ofzo)

iemand een beter idee??
@Welkom Theepoes! Gezellig dat je ook mee spaart!

Ik heb zelf eigenlijk geen gat in mijn hand, ik denk er eerst 10x over na of ik echt wel iets wil en daarna voor welke prijs. En dan wacht ik net zo lang tot het betreffende ding aan mn neus voorbij komt.

Vandaag bijv. bij de Action een mooie grote hapjespan met deksel voor 8,59 gekocht. Daar zit ik al minimaal een half jaar op te wachten omdat mn oude stuk aan het gaan is maar ik 40,- veel te duur vind voor zo'n pan. (heb trouwens wel gelijk 2 pannen gekocht, heb ik er nog 1 op voorraad want ik vond dit echt n leuk koopje).

Kleding koop ik niet echt heel erg vaak. Ik heb nu ook een trui aan die ik ooit voor 7,50 in guldens(!). Mijn winterjas gaat bijv. ook al 8 jaar mee en heeft alleen een nieuwe rits gekregen voor 10,- afgelopen winter, voor de rest is ie nog prima.

@Desteny, Ik heb zelf 2 spaarrekeningen. 1 Bij Centraal Beheer Achmea en 1 bij Moneyou. Moneyou geeft vaak ietjes minder rente maar als bank zelf bevalt ie me wel veel beter, ze zijn veel sneller met geld overboeken en met de digitale afschriften. Trouwens erg vriendelijke mensen achter de klantenservice van Moneyou. Ik had ze van de week nodig omdat ik mijn wachtwoord was vergeten en ze hebben me zo lief geholpen! Ik was heel erg warrig (naweeen van operatie en narcose) maar die mevrouw zei dat ik gewoon rustig aan mocht doen, dat ze alle tijd voor me had en me gewoon van het begin tot het eind ging helpen. Topservice daar!

Bij Centraal Beheer krijg je trouwens wel elke maand je rente uitbetaald en 12x rente op rente brengt meer op dan als je het maar 4x in het jaar krijgt uitbetaald. Maar ik heb dan ook bij beiden een "normale" spaarrekening zonder dat ik het vast zet.
Ik spaar ook graag mee! Heb in januari en februari 250 euro gespaard, dus nu heb ik weer 500 euro. Heb net een auto gekocht, dus mijn spaarrekening was geslonken tot het vriespunt..

Ik wil maandelijks 200 euro sparen, zodat ik weer een aardige buffer opbouw. Heb bedacht dat ik wekelijks een vast bedrag pin, daar moet ik mijn boodschappen van doen, sigaretten kopen, tanken, stappen, kleding kopen. Al is dat laatste niet wekelijks nodig natuurlijk.

Als ik dan geld overhoud, vul ik dat aan, alles wat ik niet opmaak gaat regelrecht op mijn spaarrekening.

In theorie zie ik dit heel goed voor me, in praktijk loopt het altijd anders.. Hopelijk helpt dit topic me weer meer bewust met mijn geld om te gaan en dus beter te sparen.
dankje voor je advies tess,ik ga vd week verder puzzelen.

ik koop ook rustig 2dehandskleding en krijg ook wel eens prachtige dingen.mn kast zit best vol met tijdloze dingen
Stappenplan om te sparen!

1 Pay Yourself First

Spaar jij ook alleen maar als je wat over hebt aan het einde van de maand? Niet handig. Je bent namelijk al snel geneigd om uit te geven wat er op je rekening staat. Is dit veel, dan geef je veel uit. Als je maar weinig op je rekening hebt staan, dan ben je ineens veel zuiniger. Vanaf nu volg je het principe van financieel expert David Bach: betaal jezelf eerst. Zet 10% van al je inkomsten direct opzij. Stort dit op een speciale bankrekening waar je niet zomaar bij kunt. Tien procent lijkt veel, maar je zult zien dat je na een aantal maanden oefenen dit percentage zelfs wel omhoog kunt schroeven.

2 Verander je denkpatroon

De weg naar een gezond spaarsaldo vraagt om een verandering in je denkpatroon. Spaar niet van wat je over hebt, maar leef juist van wat je over hebt. Pak zodra je salaris binnen is je agenda bij de hand en tel op welke uitgaven je vóór je volgende salarisbetaling moet doen. Houd hierin rekening met onder andere brandstof, verjaardagen en je telefoonrekening. Tel hier vervolgens een marge van ongeveer 10% bij op en gebruik dit als je leefgeld. Maak het overige geld direct over naar je spaarrekening. Ga nu de uitdaging aan om met je leefgeld rond te komen! Als je nog leningen of schulden open hebt staan gebruik je je spaargeld eerst om die af te lossen.

3 Sluit je spaarrekeningen over

Nu je meer aan het sparen bent, groeit je spaarsaldo hard. Het loont de moeite om je spaarrekeningen over te sluiten als je ergens anders een hogere rente kunt krijgen. Vergelijk de spaarrentes met elkaar en sluit je rekening in ieder geval over als er meer dan een half procent gewonnen kan worden.

4 Ban onnodige geldvreters

Verzekeringen waar je niets aan hebt, abonnementen waar je toch niets mee doet, of een uitgebreide belbundel die je nooit opkrijgt: het zijn allemaal vormen van ballast waar je prima zonder komt. Deze geldvreters verdwijnen al snel na aanschaf naar de achtergrond en blijven zo soms jaren profiteren van jouw zuurverdiende geld. Weg ermee! Noteer in je agenda wanneer je je abonnementen op kunt zeggen. Zo voorkom je dat je weer een half jaar of een jaar aan een abonnement vast zit!

5 Koop alleen wat je nodig hebt

Besparen en sparen gaan hand in hand. Als je regelmatig zwicht voor impulsaankopen, dan moet je hier even extra opletten: koop alleen wat je nodig hebt. Als je je afvraagt wát je dan nodig hebt: niet zo veel. Je kunt best zonder die dure trui en je hoeft ook niet elke keer de auto te pakken als je een kleine boodschap moet doen. Stel jezelf bij iedere gelegenheid waar je geld uit wilt geven de vraag: “Heb ik dit nodig?” Als het antwoord ‘nee’ is, loop je door. Is het antwoord een twijfelachtig ‘ja’, dan loop je ook door en slaap je er nog een nachtje over. Grote kans dat je het dan toch niet eens zo dringend meer nodig hebt! Dit geldt uiteraard niet voor een brood, maar wél voor die ene broek!

6 Consuminder!

Spaar extra door zo min mogelijk uit te geven. Kijk op welke gebieden jij kunt consuminderen. Ben je niet bekend met consuminderen? Lees dan de hoedoe ‘Hoe begin ik met consuminderen’.

7 Motiveer jezelf

De sleutel tot succes is in dit geval motivatie: zolang je gemotiveerd bent, blijf je doorgaan. Zoek naar dingen waarmee je jezelf kunt motiveren. Vind je het prettig om veel geld op de bank te hebben, of vind je het juist fijn dat je huis wat overzichtelijker is omdat je minder spullen mee naar huis sleept? Sta stil bij jouw grootste voordeel en haal hier motivatie uit!

8 Blijf je systeem updaten

Je hebt nu een succesvolle methode om continu te sparen. Blijf echter niet stil zitten, maar update je systeem regelmatig. Kijk of er nieuwe mogelijkheden zijn om te besparen en verhoog af en toe je spaarbedrag wat extra. Probeer regelmatig je spaardoelen te vergroten. Wees creatief en geniet van wat je bereikt. Kortom, maak van het sparen een sport!
@Tess97: wat een goed stappenplan! Dat 'Pay yourself first' doe ik al, dus dat is wel mooi. Maar misschien dat het bedrag wel iets omhoog kan, dat ik wat minder 'leefgeld' heb. De impulsaankopen heb ik alleen als ik samen met iemand ben. Dan lijkt het geld opeens niet zo belangrijk, maar zet ik mijn voldoening van de aankoop op nr. 1. Als ik alleen winkel, koop ik altijd veel minder. Dat consuminderen zal ik nog eens doorlezen...

Abonnementen hebben we hier amper. EredivisieLive al opgezegd, lage belbundel, donaldduckabonnement via het kerstcadeau (altijd leuk )

@Desteny: Goed plan, ducktape! Maar dan moet ik het eerst kopen. En dan moet ik daar eerst goed over nadenken volgens Tess' stappenplan Heb ik het echt nodig? Twijfelachtig 'ja', dus ik slaap er nog een nachtje over. Haha...

Ik ben wel blij met m'n aankopen en ik koop niet zo vaak kleren, dus ach, dan kan het best toch?

Ik ga ook eens de spaarrentes checken... Ben benieuwd waar d ehoogste rente is!

@Josephine: Welkom! Spaar gezellig mee! :D
Misschien werkt dit topic ook wel voor mij...

Ik heb nog nooit van mijn leven gespaard, maar ben nu begonnen. Ik probeer elke maand 100 euro apart te zetten op mijn spaarrekening. Ik heb geen doel om voor te sparen, maar wil geld achter de hand hebben voor onverwachte uitgaves: auto stuk (reparaties), wasmachine stuk, etc.

Het geld is niet bedoeld voor leuke dingen als vakanties of dagjes uit. Wel heb ik met mezelf afgesproken eventueel cursusgeld er van voor te schieten indien dit nodig is.

Ik ben in februari begonnen en heb dus 200 euro gespaard. Eind maart komt daar 100 euro bij en staat de teller dus op 300 euro.

Daarnaast doe ik elke vrijdagmiddag mijn kleingeld wat ik die week heb over gehouden in een klein spaarpotje. Dit doe ik al weken. Ik heb nog niet gekeken, maar schat dat er een kleine 20 euro in het potje zit. Heb voor dit potje geen doel...
Handig stappenplan Tess97! Ik zou meer kunnen sparen dan die 250 euro, maar ik wil niet heel erg consuminderen. Ik houd het dus even op die 250 euro, en sommige maanden kan ik eventueel 500 euro sparen. Wil mijn gemeentelijke belastingen e.d. In een keer betalen en ik heb nog een vakantie die betaald moet worden.

Verder doe ik uitgaven als een reparatie aan mijn auto etc van mijn salaris, daar hoef ik geen geld voor apart te zetten, maar een redelijke buffer vind ik erg prettig! En ik vind een redelijke buffer al snel genoeg, met 2000 euro achter de hand ben ik een tevreden mens.
Bijzzzonder, voor moneymiljonair had ik me al aangemeld, maar bij euroclix heb ik me via jouw link aangemeld - levert jou weer punten op

Ik heb vorig jaar een huis gekocht en ik heb net mijn belastingaangifte ingevuld, dat ziet er rooskleurig uit! Ik had ook al gebruik gemaakt van de voorlopige teruggaaf, maar ik was alweer vergeten dat ik tegen die meneer had gezegd dat hij flink onder de 100% moest blijven en geen rekening moest houden met aftrekposten, en nu lijkt 't erop dat ik hupsakee meer dan 1000 euro terug krijg! Het is allemaal nieuw voor mij, dus ik ga 't nog wel even laten checken door iemand. Het lijkt iig positief, als dat zo is kan dat mooi weer naar de spaarrekening .

Vanaf april ga ik mijn automatisch spaarbedrag verhogen omdat dan een aantal lasten minder worden en ik moet binnenkort ook maar weer eens kritisch kijken naar wat ik nu kwijt ben aan vaste dingen en hoeveel geld ik ongemerkt eigenlijk gewoon nog over de bank smijt.

DVD, welkom, misschien is het leuk om een doel te bedenken voor je potje? En je geeft aan alleen voor praktische dingen te sparen, dat is natuurlijk belangrijk, alleen ga je dan wel op vakantie/ spaar je daarnaast ook wel voor leuke dingen?

Theepoes, ik ben bang dat mijn gat nog te groot is, als ik jouw verhaal lees denk ik alleen maar 'dat is toch geen gat in de hand, ze heeft gewoon lekker genoten van haar vakantie en fijn wat nieuwe kleding gekocht, zo hoort het'

Fijn dat je zo goed geslaagd bent met shoppen!
quote:Gamayun schreef op 01 maart 2012 @ 23:31:

...

Theepoes, ik ben bang dat mijn gat nog te groot is, als ik jouw verhaal lees denk ik alleen maar 'dat is toch geen gat in de hand, ze heeft gewoon lekker genoten van haar vakantie en fijn wat nieuwe kleding gekocht, zo hoort het'

Fijn dat je zo goed geslaagd bent met shoppen!

Ja, je hebt ook wel gelijk! Het gat is misschien zo groot als een 20 eurocent muntje, haha... Maar juist in de vakantie heb ik tijd om te bedenken wat ik wil en hoe ik het anders wil met geld en zo... En ook juist dan heb ik tijd om het geld zooo hard uit te geven. En dat uitgeven is ook zo leuk dan!

Dus maandag maar snel weer aan het werk! Is het gat dan weer ongeveer ter grootte van een 10 eurocent muntje. En daar gaat niet zo veel doorheen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven