Israel - reisplanning
donderdag 1 maart 2012 om 08:46
Dit voorjaar ga ik 10 dagen naar Israël. Na aftrek van reistijd blijft er effectief 8,5 dag over om te besteden. Ik wil graag alle overnachtingen vooraf vastzetten en probeer dus wat te plannen, maar ik kom er net niet helemaal uit. Misschien heeft iemand hier geniale tips. Er ligt een Lonely Planet naast me op tafel, maar als ik daarin lees wil ik eigenlijk veel langer dan 10 dagen weg maarja, iets met vakantiedagen...
De eerste vier dagen ben ik in Jeruzalem, maar daarna ligt alles nog open. Vanuit Jeruzalem wil ik een dag/dagdeel naar Bethlehem en/of Ramallah.
Dan... ik zou graag iets van het noorden willen zien, Nazareth en Tsfat staan hoog op het lijstje, evenals Haifa of het meer van Tiberias. Eigenlijk wil ik nog wel veel meer zien, maar dat is in de 4,5 dag die nog over is wat teveel van het goede
Is het realistisch om te denken dat ik in twee halve dagen Nazareth kan bekijken, dan door naar Tsfat voor twee halve dagen en daarna naar Haifa en weer terug naar Tel Aviv? Of ga ik dan te snel?
Ik heb geen eigen vervoer en reis dus per bus en/of sherut.
Eilat, Negev en Dode Zee heb ik tijdens een eerder bezoek al gezien, dat hoeft er deze keer niet in.
De eerste vier dagen ben ik in Jeruzalem, maar daarna ligt alles nog open. Vanuit Jeruzalem wil ik een dag/dagdeel naar Bethlehem en/of Ramallah.
Dan... ik zou graag iets van het noorden willen zien, Nazareth en Tsfat staan hoog op het lijstje, evenals Haifa of het meer van Tiberias. Eigenlijk wil ik nog wel veel meer zien, maar dat is in de 4,5 dag die nog over is wat teveel van het goede
Is het realistisch om te denken dat ik in twee halve dagen Nazareth kan bekijken, dan door naar Tsfat voor twee halve dagen en daarna naar Haifa en weer terug naar Tel Aviv? Of ga ik dan te snel?
Ik heb geen eigen vervoer en reis dus per bus en/of sherut.
Eilat, Negev en Dode Zee heb ik tijdens een eerder bezoek al gezien, dat hoeft er deze keer niet in.
donderdag 1 maart 2012 om 09:11
donderdag 1 maart 2012 om 09:23
Mag ik vragen waarom 4 dagen Jerusalem? Is best veel toch? Je zou er eens naar Mea Sharim kunnen gaan, dat is een zwaar orthodoxe wijk waar de mannen en vrouwen zelfs nog gescheiden over straat gaan. Zeer recent zijn er nog wel vrouwen bekogeld die niet conservatief genoeg gekleed gingen, dus je moet echt heel, heel conservatief gekleed en niet te opvallende make up.
Bethlehem moet lukken op een dagdeel, maar ik deed het vorig jaar via een excursie, weet niet hoe het in de tijd zit als je met OV moet.
Ben je al in Jericho geweest?nis ook best de moeite en makkelijk te doen vanuit Jerusalem.
Nazareth kan ik je nog niets over vertellen helaas, dat staat voor volgende keer op het programma. Dat is dit jaar nog hoop ik!
Bethlehem moet lukken op een dagdeel, maar ik deed het vorig jaar via een excursie, weet niet hoe het in de tijd zit als je met OV moet.
Ben je al in Jericho geweest?nis ook best de moeite en makkelijk te doen vanuit Jerusalem.
Nazareth kan ik je nog niets over vertellen helaas, dat staat voor volgende keer op het programma. Dat is dit jaar nog hoop ik!
donderdag 1 maart 2012 om 09:41
Yazz, in die vier dagen Jeruzalem wil ik in elk geval een halve dag naar Bethlehem en waarschijnlijk ook een halve dag naar Ramallah. Dan blijven er nog maar drie dagen over. Ik weet zeker dat ik die ongetwijfeld vol ga krijgen, volgens mij kan ik ook rustig een week in Jeruzalem blijven. Genoeg te zien
Jericho ben ik nog niet geweest (wel in de verte gezien vanuit Jordanië, maar dat telt niet zeker ) Ik ga me er eens in verdiepen.
Daarbij: als ik 10 dagen alleen maar van hot naar her aan het reizen ben, kom ik vermoeider thuis dan dat ik vertrok.
Jericho ben ik nog niet geweest (wel in de verte gezien vanuit Jordanië, maar dat telt niet zeker ) Ik ga me er eens in verdiepen.
Daarbij: als ik 10 dagen alleen maar van hot naar her aan het reizen ben, kom ik vermoeider thuis dan dat ik vertrok.
donderdag 1 maart 2012 om 09:47
Mea Shaarim zou ik niet doen. Die mensen zitten echt niet te wachten op toeristen die een kijkje komen nemen en het is zo gezellig ook niet. Als je orthodoxe joden een bezienswaardigheid vind, kun je in Jeruzalem ook je hart ophalen. Jeruzalem is prachtig en ik zou daar best een week kunnen blijven, maar in 3 dagen zou je alles wel gezien kunnen hebben.
Ook leuk is een kibboets bezoeken, een wijnproeverij in Golan, Tiberias.
Israel is trouwens wel een land waar je als vrouw rustig alleen naar toe kan. Het zal misschien wel even wennen zijn aan de mentaliteit van de mensen. Die kan in het begin wat onsympathiek overkomen. Als je wat meer contact met de mensen krijgt zul je zien dat het erg meevalt en dat de mensen over het algemeen wel vriendelijk en behulpzaam zijn.
Ook leuk is een kibboets bezoeken, een wijnproeverij in Golan, Tiberias.
Israel is trouwens wel een land waar je als vrouw rustig alleen naar toe kan. Het zal misschien wel even wennen zijn aan de mentaliteit van de mensen. Die kan in het begin wat onsympathiek overkomen. Als je wat meer contact met de mensen krijgt zul je zien dat het erg meevalt en dat de mensen over het algemeen wel vriendelijk en behulpzaam zijn.
donderdag 1 maart 2012 om 10:05
Vanaf Jeruzalem is Bethlehem maar een klein stukje, zeker als je in het zuiden van Jeruzalem zit.
Ik weet ook niks van het ov in Israel, hebben destijds een auto gehuurd.
Bethlehem vond ik ontnuchterend.
Meer van Tiberias, prachtig. Vond het echt fijn daar. Leuk om bij Kapernum te kijken.
In Hammat Gader is een krokodillenfarm en minstens zo leuk een badhuis met heerlijk stinkende zwavelbronnen waarin je kunt poedelen.
En als je wilt ontspannen, ik vond kibboets Nahsholim een geweldige ligging hebben met heerlijke huisjes aan het strand.
Maar geen idee of je daarvoor daar helemaal naar toe wilt reizen.
Akko vond ik ook erg mooi, mooier dan Haifa, Haifa is moderner.
Van Haifa vond ik het mooist de reis er naar toe, het uitzicht dat je dan hebt maar misschien heb ik veel gemist daar.
Tip voor Jeruzalem: blijf een tijdje op de trappen bij de klaagmuur zitten (die tegenover de klaagmuur zijn) en een bezoekje aan de graftuin als je van rust houdt of even weg wilt uit de drukte.
Het is al lang geleden dat ik er was, 1997, dus het is wat oude info.
Ik weet ook niks van het ov in Israel, hebben destijds een auto gehuurd.
Bethlehem vond ik ontnuchterend.
Meer van Tiberias, prachtig. Vond het echt fijn daar. Leuk om bij Kapernum te kijken.
In Hammat Gader is een krokodillenfarm en minstens zo leuk een badhuis met heerlijk stinkende zwavelbronnen waarin je kunt poedelen.
En als je wilt ontspannen, ik vond kibboets Nahsholim een geweldige ligging hebben met heerlijke huisjes aan het strand.
Maar geen idee of je daarvoor daar helemaal naar toe wilt reizen.
Akko vond ik ook erg mooi, mooier dan Haifa, Haifa is moderner.
Van Haifa vond ik het mooist de reis er naar toe, het uitzicht dat je dan hebt maar misschien heb ik veel gemist daar.
Tip voor Jeruzalem: blijf een tijdje op de trappen bij de klaagmuur zitten (die tegenover de klaagmuur zijn) en een bezoekje aan de graftuin als je van rust houdt of even weg wilt uit de drukte.
Het is al lang geleden dat ik er was, 1997, dus het is wat oude info.
Volg de oorspronkelijke stem van je hart.
donderdag 1 maart 2012 om 11:41
Mea Sharim hoeft voor mij niet zo nodig. Ik ga hier ook niet naar Urk of Staphorst om refo's te bekijken... Want zo voelt het een beetje, alsof ik ultra-orthodoxe joden dan als 'attractie' beschouw.quote:kettle schreef op 01 maart 2012 @ 09:49:
Oja, Nazareth is écht heel tacky.
Wat betekent tacky? *voelt zich nitwit*
Ik heb juist een heel mooi ho(s)tel gevonden in Nazareth, dan ga je me niet vertellen dat er eigenlijk geen bal aan is, toch?
Ik heb nog een boel huiswerk te doen zie ik, leuk al die tips!
Oja, Nazareth is écht heel tacky.
Ik heb juist een heel mooi ho(s)tel gevonden in Nazareth, dan ga je me niet vertellen dat er eigenlijk geen bal aan is, toch?
donderdag 1 maart 2012 om 11:57
quote:altijdonderweg schreef op 01 maart 2012 @ 11:41:
Mea Sharim hoeft voor mij niet zo nodig. Ik ga hier ook niet naar Urk of Staphorst om refo's te bekijken... Want zo voelt het een beetje, alsof ik ultra-orthodoxe joden dan als 'attractie' beschouw.
[...]
Nazareth is heel kitsch, en heeft een hoog, tja, Johnny en Anita gehalte.
Ik heb een paar jaar op een Moshav in de buurt gewoond en kwam er bijna nooit, het sprak mij totaal niet aan.
Hetzelfde geldt overigens ook voor Afula, zou ik ook overslaan.
Aan de andere kant is er ook voor Afula wat te zeggen; je krijgt een goed idee van Israel zonder overladen te worden door toeristen.
Als je in de buurt lekker wil eten kan ik je Hkadira shel Noga aanraden in Kiriat Tivon, vlak in de buurt.
Mea Sharim hoeft voor mij niet zo nodig. Ik ga hier ook niet naar Urk of Staphorst om refo's te bekijken... Want zo voelt het een beetje, alsof ik ultra-orthodoxe joden dan als 'attractie' beschouw.
[...]
Nazareth is heel kitsch, en heeft een hoog, tja, Johnny en Anita gehalte.
Ik heb een paar jaar op een Moshav in de buurt gewoond en kwam er bijna nooit, het sprak mij totaal niet aan.
Hetzelfde geldt overigens ook voor Afula, zou ik ook overslaan.
Aan de andere kant is er ook voor Afula wat te zeggen; je krijgt een goed idee van Israel zonder overladen te worden door toeristen.
Als je in de buurt lekker wil eten kan ik je Hkadira shel Noga aanraden in Kiriat Tivon, vlak in de buurt.
donderdag 1 maart 2012 om 12:04
donderdag 1 maart 2012 om 12:51
quote:Ugglover schreef op 01 maart 2012 @ 12:04:
Ik vind Nazareth en Haifa niet echt de moeite waard. Die zou ik skippen. Dode Zee, Massada, een tocht door de woestijn. Ein Gedi vond ik ook leuk voor een dagje. Zoveel moois te zien daar...
Kettle, Kiriat Tivon?! Zat je toevallig ook in kibbutz Shaar Hamakim?? :-)Nee, moshav Nahalal. Partner komt van Sarid!
Ik vind Nazareth en Haifa niet echt de moeite waard. Die zou ik skippen. Dode Zee, Massada, een tocht door de woestijn. Ein Gedi vond ik ook leuk voor een dagje. Zoveel moois te zien daar...
Kettle, Kiriat Tivon?! Zat je toevallig ook in kibbutz Shaar Hamakim?? :-)Nee, moshav Nahalal. Partner komt van Sarid!
donderdag 1 maart 2012 om 17:40
Wat leuk is in het noorden:
- Golan
- Jordan mountains
- Kennerth meer
- Nahal Lyyon
- Tel Dan
- Hermonberg
Als je in Jeruzalem bent moet je eens bij Abu Shukri gaan eten. Ziet er niet uit, maar volgens de locals (en mezelf) serveren ze hier de beste humous van Israël. Zie: http://www.tripadvisor.nl ... Abu_Shukri-Jerusalem.html voor meer info.
- Golan
- Jordan mountains
- Kennerth meer
- Nahal Lyyon
- Tel Dan
- Hermonberg
Als je in Jeruzalem bent moet je eens bij Abu Shukri gaan eten. Ziet er niet uit, maar volgens de locals (en mezelf) serveren ze hier de beste humous van Israël. Zie: http://www.tripadvisor.nl ... Abu_Shukri-Jerusalem.html voor meer info.
vrijdag 2 maart 2012 om 11:50
Wat een leuk topic!
Zelf ben ik twee keer in Israel geweest, maar die bezoekjes stonden vooral in het teken van familiebezoek, en ik heb daardoor - behalve Jerusalem en Haifa - weinig van het land gezien.
Haifa vond ik wel leuk maar niet superspectaculair dus als je krap in je tijd zit zou ik die ergens anders aan besteden.
Ik vond het openbaar vervoer in Israel goed geregeld. Alles stopt alleen wel met rijden op vrijdagmiddag voor de shabbat. Dus zorg dat je vrijdagmiddag en zaterdag niet hoeft te reizen.
Hier kan je de bustijden vast bekijken.
Aankomende zomer ga ik voor 2,5 maand naar Israel om daar Hebreeuws te lezen. Terwijl ik daarvoor zelf aan het zoeken was naar informatie kwam ik op deze leuke blog terecht. Je hebt er niet zoveel an bij het plannen van je trip, maar er staan wel leuke stukjes op over de Israelische mentaliteit.
Heel veel plezier alvast! En ik hou dit topic ook in de gaten voor wat tips voor mezelf voor komende zomer
Zelf ben ik twee keer in Israel geweest, maar die bezoekjes stonden vooral in het teken van familiebezoek, en ik heb daardoor - behalve Jerusalem en Haifa - weinig van het land gezien.
Haifa vond ik wel leuk maar niet superspectaculair dus als je krap in je tijd zit zou ik die ergens anders aan besteden.
Ik vond het openbaar vervoer in Israel goed geregeld. Alles stopt alleen wel met rijden op vrijdagmiddag voor de shabbat. Dus zorg dat je vrijdagmiddag en zaterdag niet hoeft te reizen.
Hier kan je de bustijden vast bekijken.
Aankomende zomer ga ik voor 2,5 maand naar Israel om daar Hebreeuws te lezen. Terwijl ik daarvoor zelf aan het zoeken was naar informatie kwam ik op deze leuke blog terecht. Je hebt er niet zoveel an bij het plannen van je trip, maar er staan wel leuke stukjes op over de Israelische mentaliteit.
Heel veel plezier alvast! En ik hou dit topic ook in de gaten voor wat tips voor mezelf voor komende zomer
vrijdag 2 maart 2012 om 14:12
Ik ben vorig jaar naar Israel geweest voor de eerste keer en helemaal verliefd geworden op het land. Het was al jaren lang mijn nummer 1 op mijn wish list maar het was er nooit van gekomen.
Wat mag je (mijns inziens) niet missen:
Jerusalem (obviously)
Dode zee
Banias watervallen in de Golan Heights - je kunt daar een mooie wandeling maken en afdalen naar de watervallen.
Rosh Hanikra - tegen de Libanese grens
Akko of Acre - we zijn hier maar kort gestopt maar heerlijk gegeten bij een drijvend restaurant aan het water naast de haven.
Tel Aviv - Mooie stranden, winkeltjes, clubs etc heeeeel toeristisch maar wel lekker om uit te rusten voor je naar huis gaat!!
Ik zou zo weer terug willen!!!
Veel plezier!
Wat mag je (mijns inziens) niet missen:
Jerusalem (obviously)
Dode zee
Banias watervallen in de Golan Heights - je kunt daar een mooie wandeling maken en afdalen naar de watervallen.
Rosh Hanikra - tegen de Libanese grens
Akko of Acre - we zijn hier maar kort gestopt maar heerlijk gegeten bij een drijvend restaurant aan het water naast de haven.
Tel Aviv - Mooie stranden, winkeltjes, clubs etc heeeeel toeristisch maar wel lekker om uit te rusten voor je naar huis gaat!!
Ik zou zo weer terug willen!!!
Veel plezier!
vrijdag 2 maart 2012 om 14:42
Ik ben in 2009 in Israel geweest en ik vond Jeruzalem echt geweldig! De sfeer, de historie, prachtig! Ook Tel Aviv vond ik ontzettend leuk! Gezellige stranden, leuk uitgaansleven. In Nazarath ben ik niet geweest, wel in Bethlehem. Leuk, maar meer dan een dag heb je inderdaad niet nodig. In de Palestijnse gebieden ben ik ook nog op meerdere plekken geweest.. Het heeft veel indruk op mij achtergelaten en de mensen waren ook erg gastvrij. Denk er echter niet te lichtvaardig over. Bij de grensovergangen (in het geval je naar Ramallah gaat is dat Qalandia checkpoint) kan je zeer geconfronteerd worden met vervelend gedrag van militairen. Verder is natuurlijk het verschil tussen Israel en de Palestijnse gebieden sowieso erg groot (veel meer armoede). Ramallah is trouwens zeker te doen als vrouw alleen en meer dan een dag heb je daar ook eigenlijk niet nodig. Dus ik zou zeggen: ga ervoor en laat ons weten hoe je reis is bevallen!
zaterdag 10 november 2012 om 02:28
Wat vind je duur? Een optie is om iets via Wimdu.com of Couchsurfing.org te boeken. De eerste optie kost geld. De tweede optie is gratis. Bijkomend voordeel: In beide gevallen slaap je in het huis van locals.
Georganiseerd of alles zelf regelen heef voor- en nadelen.
Het voordeel van zelf doen is dat je meer vrijheid hebt. Vind je iets leuk? Dan blijf je wat langer. Valt iets tegen? Dan vertrek je naar de volgende bestemming.
Georganiseerd of alles zelf regelen heef voor- en nadelen.
Het voordeel van zelf doen is dat je meer vrijheid hebt. Vind je iets leuk? Dan blijf je wat langer. Valt iets tegen? Dan vertrek je naar de volgende bestemming.
zaterdag 10 november 2012 om 07:23
Ik vond het in Israël heel makkelijk om zelf dingen te regelen. Bussen en treinen rijden frequent, bijna iedereen spreekt goed Engels. Je komt makkelijker met 'locals' in contact, kunt ergens weg als je het zat bent en hoeft niet constant te wachten op je groepsleden. Israël is vergeven van grote reisgezelschappen, in Jeruzalem struikel je erover. Tot vervelens toe.
De prijzen van hostel zijn vergelijkbaar met die in West Europa, zo tussen de 15 en 20 euro voor een bed in een dorm. Ik had alles gereserveerd, maar er waren altijd genoeg bedden over voor bonnefooi-reizigers.
De prijzen van hostel zijn vergelijkbaar met die in West Europa, zo tussen de 15 en 20 euro voor een bed in een dorm. Ik had alles gereserveerd, maar er waren altijd genoeg bedden over voor bonnefooi-reizigers.
donderdag 29 november 2012 om 20:48
De douaneposten van Israël zijn op geen enkele plek 'een eitje', maar met een flinke portie geduld en uithoudingsvermogen kom je overal wel door. Hoe meer 'verdachte' stempels, hoe meer oponthoud.
Eilat: ik vond het niet bijzonder leuk. Maar smaken verschillen natuurlijk. Als jij houdt van zon/zee/strand, dan is Eilat niet verkeerd.
Eilat: ik vond het niet bijzonder leuk. Maar smaken verschillen natuurlijk. Als jij houdt van zon/zee/strand, dan is Eilat niet verkeerd.