Geld & Recht alle pijlers

Iemand ervaring met LBIO

29-02-2012 21:13 22 berichten
Alle reacties Link kopieren
Heb vandaag het LBIO ingeschakeld omdat mijn ex, na herhaaldelijk aandringen, de achterstallige alimentatie niet betaalt. Heeft iemand hier ervaring mee? Wat kan ik ongeveer verwachten en hoe lang zal zoiets gaan duren?
Na herhaaldelijk aandringen geef je aan, maar ook met tussenkomst van een rechter? Dat is volgens mij 1 van de 2 eisen waar je aan moet voldoen, wil het LBIO voor je in actie komen. Kan het fout hebben natuurlijk, maar zo lees ik het.

Maar wil je het zeker weten : (010) 2894 894

op werkdagen van 9.00 – 12.00 en van 13.00 - 16.00 uur

Succes!
Ik weet uit ervaring dat ze maximaal 6 maanden terug gaan, en dat je inderdaad een rechterlijke uitspraak moet hebben (bijv convenant) waarin staat hoeveel alimentatie verschuldigd is
Dat is niet waar wat je zegt. Het LBIO kan vanaf een maand achterstand voor je innen. Je hebt alleen wel de originele uitspraak nodig van de rechter waarin staat wat de hoogte van de alimentatie is.

Ik heb zelf helaas veel ervaring met he LBIO. Ze zijn wel goed, en het kost je niks.

Ze gaan je ex aanschrijven dat hij moet betalen, als hij dat niet doet krijgt hij weer een brief enz. Als hij blijft weigeren dan nemen ze de inning over en sturen ze er een deurwaarder naartoe.( heel kort samengevat dit, als je meer wil weten, vraag maar raak)
Wat is niet waar?
Hij zal misschien ook wel zijn reden voor hebben denk ik dan.
Inderdaad, wat is niet waar?

Volgens mij is het zo dat als er bijvoorbeeld een jaar achterstand is, het LBIO alleen wat doet voor de laatste zes maanden. Maar goed, blijkbaar klopt hier iets niet van (dan zou of het LBIO verkeerde info gegeven hebben, of die regels zijn veranderd, of ik heb het verkeerd begrepen)

Papa van 2, wat is een goede reden om geen alimentatie meer te betalen?
@fullhouse,

er zijn genoeg vrouwen die na een scheiding het leven van de man zodanig zuur maken om er zelf beter van te worden.

De rechten van de man hier in Nederland zijn nog steeds dermate slecht dat de vrouw, altijd wint. De man moet (bijna)altijd bloeden!
Ging niet over jouw reactie maar die daarboven, je hoeft niet eerst naar de rechter voordat je LBIO in kan schakelen.
"@fullhouse,

er zijn genoeg vrouwen die na een scheiding het leven van de man zodanig zuur maken om er zelf beter van te worden.

De rechten van de man hier in Nederland zijn nog steeds dermate slecht dat de vrouw, altijd wint. De man moet (bijna)altijd bloeden!"

Volgens mij valt dat wel mee, maaf je zal zelf waarschijnlijk een zure ex hebben die het je lastig maakt?
quote:jemida schreef op 01 maart 2012 @ 07:39:

Ging niet over jouw reactie maar die daarboven, je hoeft niet eerst naar de rechter voordat je LBIO in kan schakelen.Volgens mij moet je wel een rechterlijke uitspraak hebben (een beschikking) waarin de alimentatie is vastgelegd. Als je bijv. onderling een (mondelinge) afspraak hebt gemaakt en er wordt niet meer betaald kan het LBIO niks voor je doen.
quote:jemida schreef op 01 maart 2012 @ 07:39:

Ging niet over jouw reactie maar die daarboven, je hoeft niet eerst naar de rechter voordat je LBIO in kan schakelen.Dat beweer ik ook nergens, er moet alleen wel in een eerdere fase een alimentatiebedrag vastgesteld zijn door een rechter. Dus niet een mondelinge afspraak of een eenzijdige mededeling of eis van een ex. Als er niet betaald wordt, nadat de alimentatie is vastgelegd, hoef je idd niet nog een x naar de rechter, maar kun je rechtstreeks naar het LBIO.
"quote: jemida schreef op 01 maart 2012 @ 07:39 :

Ging niet over jouw reactie maar die daarboven, je hoeft niet eerst naar de rechter voordat je LBIO in kan schakelen. Dat beweer ik ook nergens, er moet alleen wel in een eerdere fase een alimentatiebedrag vastgesteld zijn door een rechter. Dus niet een mondelinge afspraak of een eenzijdige mededeling of eis van een ex. Als er niet betaald wordt, nadat de alimentatie is vastgelegd, hoef je idd niet nog een x naar de rechter, maar kun je rechtstreeks naar het LBIO."

Dan bedoelen we dus hetzelfde, maar begrijpen we elkaar verkeerd!
quote:jemida schreef op 01 maart 2012 @ 07:41:

Volgens mij valt dat wel mee, maar je zal zelf waarschijnlijk een zure ex hebben die het je lastig maakt?

Het was een inkoppertje he ;)

Helaas heb ik wel die ervaring ja. Er zijn idd genoeg mannen die zich na een scheiding geen reet aantrekken van hun ex en hun kinderen. Dat die aangepakt worden prima !

Maar er zijn ook genoeg mannen die WEL er willen zijn voor hun kind(eren). Alleen zullen ze altijd aan het kortste eind trekken.
@papa van 2: alimentatie staat daar helaas helemaal los van
quote:FullHouse schreef op 01 maart 2012 @ 19:25:

@papa van 2: alimentatie staat daar helaas helemaal los van

Als een bijv. een kind van 12(spreekrecht) bij zijn/haar vader gaat wonen, kan de man dan ook alimentatie opeisen van de ex-vrouw ?

Ik vrees van niet
Dat ligt aan de inkomens van beiden. Daarbij maakt het niet uit wie de man en wie de vrouw is hoor. Kind kan ook eerst bij vader wonen en dan na spreekrecht bij moeder gaan wonen en dan kun je ook de alimentatie laten herberekenen.

Maar dat heeft niets met het LBIO te maken...
quote:FullHouse schreef op 01 maart 2012 @ 19:54:

Dat ligt aan de inkomens van beiden. Daarbij maakt het niet uit wie de man en wie de vrouw is hoor. Kind kan ook eerst bij vader wonen en dan na spreekrecht bij moeder gaan wonen en dan kun je ook de alimentatie laten herberekenen.

Maar dat heeft niets met het LBIO te maken...

Nee ok, maar wil daar wel even op inhaken dat het niet altijd aan de man ligt. Daarom ook mijn opmerking dat hij misschien wel een reden er voor kan hebben.

Gelukkig heb ik niet met het LBIO te maken.
Er bestaat geen goede reden om geen alimentatie meer te betalen. Als je van mening bent dat je wel een goede reden hebt, dien je dat in de rechtbank te laten vaststellen. Maar niet 'zomaar' op eigen houtje.

LBIO voert alleen maar uit wat de rechtbank heeft vastgesteld; die gaat dus niet op zoek naar of de vader misschien wel een goede reden heeft.
quote:FullHouse schreef op 01 maart 2012 @ 20:17:

Er bestaat geen goede reden om geen alimentatie meer te betalen. Als je van mening bent dat je wel een goede reden hebt, dien je dat in de rechtbank te laten vaststellen. Maar niet 'zomaar' op eigen houtje.

LBIO voert alleen maar uit wat de rechtbank heeft vastgesteld; die gaat dus niet op zoek naar of de vader misschien wel een goede reden heeft.We weten beide niet hoe het bij Diane is geregeld dus daar kunnen we weinig over zeggen.

Maar ik neem aan dat je mijn standpunt ook wel kunt begrijpen?
Je kunt het lbio pas inschakelen nadat de rechter de hoogte van de alimantatie heeft vastgesteld. Dat kan door het vast laten leggen bij de rechter van je ouderschapsconvenant ( bij de uitspraak van de scheiding) of al eerder, in voorlopige voorziening. Als je alleen onderling afspraken hebt, dus zonder uitspraak van de rechter, kunnen ze niets doen.

Vanaf het moment dat je ze inschakeld, gaan ze max zes maanden terug ( dus als er achterstand van zes maanden is moet je ze snel inschakelen) maar dat blijft dan wel staan. Dus het is niet zo dat je voor maximaal 6 maanden terug kan krijgen, de achterstand blijft openstaan vanaf het moment dat je ze inschakeld.

Stel je hebt afgesproken in je convenant dat je ex vanaf 1 januari betaald, de rechter doet daar in mei een uitspraak over ( waarin hij bevestigd dat het recht op alimentatie bestaat sinds januari) en jij schakeld in juni lbio in, dan moet hij alles vanaf januari betalen. Ook als het ze pas lukt om in december dat geld van hem los te krijgen. Mocht je wachten tot oktober met inschakelen van lbio, dan kunnen zij het geld vanaf april voor je claimen.

@papa van twee, het hangt er maar helemaal vanaf wat de afspraken zijn. Indien bv in het convenant is vastgelegd dat ( ook bij co ouderschap, dus een vader die zich fysiek wel iets van zijn kinderen aantrekt) de moeder alle rekeningen voor de kinderen moet betalen ( school, clubjes, kleding, reiskosten, nieuwe fiets, zakgeld etc) omdat de vader alimentatie betaald, en hij betaald dus niets... Dan kan hij ogenschijnlijk zich wel iets van zijn kinderen aantrekken, maar het blijft gewoon een zak die niet aan zijn financiele verplichtingen voldoet. Je doet daar als vrouw dan erg weinig aan, behalve lbio inschakelen, want alimentatie is geen kijkgeld, dus je kunt je kinderen niet bij hem weghouden, kan niet voorkomen dat hij jou zwart maakt en tegenover de kids mooi weer speelt. Dat is ook de realiteit in nederland.
Net als dat het ook de realiteit in nederland is dat er genoeg vrouwen zijn die elke maand alimentatie voor de kinderen krijgen en toch tegenover de kinderen beweren dat papa niks voor ze doet. De kinderen in hun strijd om geld betrekken en papa zwart maken of wel degelijk de omgang belemmeren, Of in hun eisen om meer meer meer geld dreigen tegenover vader dat ze hun kind niet mogen zien er zijn helaas niet zo veel succesverhalen als het vaders betreft die hun kinderen niet mogen zien en dit via de rechtbank wel af kunnen dwingen. Daar zou ook een instantie voor mogen bestaan.

Dat is een heel andere discussie, er zijn nou eenmaal mensen die zichzelf moeder noemen als ze een kind gebaard hebben en vader noemen als ze hun zaad gedoneerd hebben. er komt echter zoveel meer bij kijken dan dat. Feit blijft dat als je een kind hebt, je er ook voor moet betalen als je niet meer bij elkaar bent. Onafhankelijk van het feit of je nou man of vrouw bent, je zult beiden moeten bijdragen. gebeurt dit niet, dan is het fijn dat er een instantie als LBIO is om dit af te dwingen,

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven