niet knuffelen

01-03-2012 15:26 41 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo dames,

Ja...daar ben ik weer...met één van mijn vragen gevoed door mijn onzekerheid...

Onze kleine meid, net een jaar, heeft nog nooit willen knuffelen. En dat vind ik zo jammer. Want ik wil zo graag met haar knuffelen, maar ze wrikt zich los. Ik heb een zware bevalling gehad waarbij onze dochter lang vast heeft gezeten. Ik denk weleens: zou ze het zo benauwd hebben gehad dat ze nu niet meer stevig vastgepakt wil worden...? Vergezocht misschien..? Hoe knuffelig zijn jullie kids?
het eerste jaar wilde mijn zoon ook niet knuffelen. Zelfs op schoot vond hij niet geweldig, hij wilde ontdekken. Nu is hij vijf en nog steeds de schade aan het inhalen, zo erg dat hij op school flink afgeremd moet worden.
Tot anderhalf was ze niet knuffelig, daarna enorm Het gaat in fases hier.
Mijn dochter is ook niet zo knuffelig. Maar als je niet pusht dan komt ze soms ineens uit zichzelf! Lekker zo laten!
quote:MarianneDavids schreef op 01 maart 2012 @ 15:31:

Je zou aan een vorm van autisme kunnen denken.Ik mag hopen dat dit een grap is!
mijn dochter (1 jaar) wil wel op schoot zitten, maar echt knuffelen niet echt hoor. Als ze ziek is dan kan ze zo bij mij op mn borst in slaap vallen, maar anders echt niet. En dat wordt alleen maar minder ook, want ze wordt steeds beweeglijker dus als ze dan bij me op schoot zit wil ze vaak weg, of klimmen enzo. Maar soms zijn er ook wel momenten dat ze wel lekker op schoot wil zitten, maar echt knuffelen kan ik dat niet noemen.

Lijkt me niet heel raar hoor, ze willen gewoon alles ontdekken en zijn op deze leeftijd meestal erg beweeglijk.

Marianne: neem aan dat dat een grapje is.
quote:blogbabe schreef op 01 maart 2012 @ 15:32:

[...]

Ik mag hopen dat dit een grap is!Nee, dat is het zeker niet. Ik maak het zelfde mee in mijn omgeving met de kleinzoon van een vriendin, die wijst ook iedere toenadering af, moeder, vader, opa, oma, broertje van acht, hij is dertien maanden en het vermoeden is dat hij een autistische stoornis heeft.
verba volant, scripta manent.
Dat ze nu op 1 jarige leeftijd nog niet knuffelt, hoeft niets te betekenen. Die van mij is nu bijna 16 maanden en begon anderhalve maand geleden opeens te knuffelen, toen klom ze echt op mijn schoot om een knuffel te geven.

Twee weken geleden begon ze met kusjes geven. Ik had haar opgetild, ze pakte opeens mijn hoofd vast tussen haar handen en gaf mij een kusje op m'n mond. Zo lief! Nu probeert ze het bij het dochtertje van de gastouder, maar die wil er nog niets van weten
Bij moeheid en ziekte: knuffelig. Op andere momenten: kind veel te druk om te knuffelen.

Ik denk dat je dochter volkomen normaal gedrag vertoont.

Je zou aan een vorm van autisme kunnen denken.

Ik vind dat een hele zware opmerking, volgens mij mag het niet eens hier op het forum. Bovendien zijn kinderen in die leeftijd wel vaker niet knuffelig.

Roep alsjeblieft niet zomaar zulke dingen.
quote:MarianneDavids schreef op 01 maart 2012 @ 15:35:

[...]

Nee, dat is het zeker niet. Ik maak het zelfde mee in mijn omgeving met de kleinzoon van een vriendin, die wijst ook iedere toenadering af, moeder, vader, opa, oma, broertje van acht, hij is dertien maanden en het vermoeden is dat hij een autistische stoornis heeft.Dan kom je wel heel snel met een stempeltje aanzetten. Het kindje in jouw omgeving heeft misschien autisme, maar om dat nu gelijk te schrijven als iemand een vraag stelt over knuffelen gaat wel ver, hoor! Ik ben zelf ook niet zo'n knuffelaar. Heb ik nu ook autisme?
quote:giuliettacapuletti schreef op 01 maart 2012 @ 15:36:

Bij moeheid en ziekte: knuffelig. Op andere momenten: kind veel te druk om te knuffelen.

Ik denk dat je dochter volkomen normaal gedrag vertoont.dat denk ik ook!
quote:blogbabe schreef op 01 maart 2012 @ 15:32:

[...]

Ik mag hopen dat dit een grap is!

Geen toenadering zoeken als kind kan een indicator voor autisme zijn. Ik was als kind ook niet knuffelig, ik kan me zelfs nog goed herinneren wanneer ik mijn vader voor het eerst knuffelde (mijn eerste huisdier moest worden ingeslapen). Ik heb inderdaad een lichte vorm van autisme.

Ik maakte me zorgen dat mijn dochter wellicht ook autistische trekjes zou vertonen, maar tot nu toe nog niets gezien
Mijn dochter houdt er ook niet van. Die is veel te beweeglijk om stil in mijn armen te hangen.

Ik krijg wel een kusje als ze gaat slapen, maar dat is van de laatste tijd.
Nou 1 jaar is echt nog veel te jong om het stempeltje autisme op te plakken hoor. Wij zijn hier op school ook in de kleuterklas nog erg terughoudend mee. Kinderen maken in deze leeftijd nog zoveel sprongen in hun ontwikkeling, dat je nog helemaal geen autisme kunt vaststellen.

Je zou aan een vorm van autisme kunnen denken.

Ben jij deskundig op dit gebied?

In beide gevallen vind ik het schandalig om zulke ongenuanceerde uitspraken te doen.
quote:MarianneDavids schreef op 01 maart 2012 @ 15:35:

[...]

Nee, dat is het zeker niet. Ik maak het zelfde mee in mijn omgeving met de kleinzoon van een vriendin, die wijst ook iedere toenadering af, moeder, vader, opa, oma, broertje van acht, hij is dertien maanden en het vermoeden is dat hij een autistische stoornis heeft.

Dat kan op die leeftijd helemaal niet vastgesteld worden.

Wie heeft die vermoedens geuit dan?
quote:helene31 schreef op 01 maart 2012 @ 15:44:

[...]

Ben jij deskundig op dit gebied?Via de kleinzoon van haar vriendin... Dat zegt genoeg vind ik over de betrouwbaarheid van de uitspraak.
Er zijn zoveel kinderen die niet willen knuffelen omdat ze zoveel mogelijk willen ontdekken. Volkomen normaal hoor.
Mijn dochter was ook nooit zo'n knuffelig, nu is ze bijna 4 en knuffelt ze aan één stuk door.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
inderdaad geeft dochter hier sinds kort ook een kusje als ze gaat slapen.

Maar wat is dan precies knuffelen? Dat ze als ze bij je op schoot zit echt haar hoofdje bij je neerlegt en haar armen om je heen slaat ofzo?? Ik vind het eerlijk gezegd gezonder gedrag als ze actief is en veel te nieuwsgierig is naar alles om haar heen, dan dat ze constant met je wil knuffelen.

Als je kind nu gaat krijsen als ze bij je op schoot 'moet' zitten, of je niet aankijkt ofzo, dat lijkt me wat anders, maar echt knuffelen is volgens mij niet iets wat vaak voorkomt op deze leeftijd. Maar ja, daarom vraag ik me ook af wat er hier echt met knuffelen wordt bedoeld. Ik vind het ook al super schattig als ze gewoon stilletjes bij me op schoot een boekje zit te 'lezen'.
quote:helene31 schreef op 01 maart 2012 @ 15:43:

Mijn dochter houdt er ook niet van. Die is veel te beweeglijk om stil in mijn armen te hangen.

.dat bedoel ik. Op die leeftijd vind ik dat gezonder gedrag dan een kind die de hele tijd stilletjes in je armen wil hangen.
Echt te bizar voor woorden om meteen over autisme te beginnen...

Knuffelen kwam hier ook pas later, ik zou me voorlopig maar geen zorgen maken!
quote:helene31 schreef op 01 maart 2012 @ 15:44:

[...]

Dat kan op die leeftijd helemaal niet vastgesteld worden.

Wie heeft die vermoedens geuit dan?Consultatiebureau en kinderarts.
verba volant, scripta manent.
Echt knuffelen begon hier pas later, weet niet meer op welke leeftijd precies. Maar het is helemaal goed gekomen.

Vindt je dochter het misschien wel prettig als je haar masseert? Dat vond mijn dochter altijd wel fijn, ook toen ze nog heel klein was - gewoon een beetje over 'dr ruggetje aaien als ze in bed lag.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven