couscous

28-02-2012 16:40 21 berichten
Alle reacties Link kopieren
hoi,

ik ben benieuwd welke lekkere recepten jullie hebben met couscous..

dank!
Hmmmm :-) Met falafelballetjes, tomaatplakken en griekse yoghurt gekruid.
Een lekkere salade!
Klik

Deze is heerlijk. Couscous met gegrilde kip. Maar maak hem ook graag met een stukje gegrilde zalm. Hmmmmm!
Met tomaat, gourgette, gehakt of kip en basillicum en knoflook!
quote:Koekblikje schreef op 28 februari 2012 @ 17:00:

Klik

Deze is heerlijk. Couscous met gegrilde kip. Maar maak hem ook graag met een stukje gegrilde zalm. Hmmmmm!Lol! die bedoelde ik en maken wij ook vaak met gehakt.
Taboulé.
verba volant, scripta manent.
Met ratatouille!

verschillende groentes a la paprika, tomaat, knoflook, ui, aubergine, courgette enz smoren. Op smaak brengen met kruiden naar keuze.

couscous aanmaken met bijv verse koriander of verse platte peterselie. Mjammm mjammm mjammm. Je kan ook gehakt door het groente mengsel doen.

Vooral lekker in de zomer, zeker bij warm weer als je het lauwwarm eet!
Op een dag word je wakker en besef je dat er geen tijd meer is om te doen wat je altijd al wilde doen. Doe het nu!
Een superlekkere salade met lenteuitjes, paprika, komkommer, feta, olijven, gedroogde tomaatjes, amdelen, olijfolie, peper, zout. Vooral heel lekker in de zomer.

Of couscous met hete kip (ajam paniki, ketjap) en komkommersalade (beetje azijn, beetje suiker bij dungesneden plakjes), ook altijd erg lekker.
Ik ga ook voor de salade,er kan door wat je lekker vindt maar ik hou van geitenkaas en komkommer erdoor en verse munt en koriander.
ooh heerlijk
met sla, pruimen, geitenkaas, pijnboompitjes, paprika en munt!

En Harissa is er ook lekker door, maar niet door deze variatie denk ik...
hier een echte couscous-verslaafde! jum jum jum, het kan zooo lekker zijn!

Ik maak m het liefs met : kip in honing-ketjap gemarineerd, met paprika, tomaat, courgette, aubergine, ui en rozijnen (in een echte couscous móet iets zoets zitten)

Voor mij is het belangrijk dat de maaltijd grotendeels uit groenten bestaat, en bijna alle groenten zijn lekker door/bij couscous.

Eet smakelijk!

Oja, ik kruimel er ook nog zachte geitenkaas over.. al die verschillende smaken (krijg er acuut trek in)
Ik vind bij couscous het belangrijkste dat er een goede bouillon in gebruikt wordt. Een goede, zelfgemaakte.

Anders blijft het een beetje saaie hap.

Wat je er ook door doet.
Couscous met oosterse wokgroente met sausje van chilisaus en kokosmelk! Heerlijk:) komt ui het Sonja Bakkerboek
Lamsstoof met aubergine, tomaat, kaneel, knoflook en een beetje gedroogde chilipeper, serveren met berg couscous met koriander en rozijntjes.

Hmmmm!
De Wet van Wuiles: hoe langer de OP, hoe kleiner de kans op een duurzame relatie.
Als salade doeik het volgende erdoor: komkommer, tomaatjes, feta en kipfilet. De couscous wel ik in bouillon.

Vanavond ga ik het volgende recept maken, voor de eerste keer.

Griekse kip in tomatensaus

2 el olijfolie

1 schaal kippenvleugels, 575 g

2 courgettes, in blokjes

2 tenen knoflook, geperst

1 blik gepelde tomaten, 400 g

2 tl gedroogde rozemarijn

300 g couscous

200 g feta kaas

Verhit de olie in een hapjespan. Bestrooi de kip met peper en zout en bak in 3 minuten bruin. Neem uit de pan. Doe de courgette in de pan en bak 3 minuten. Voeg de knoflook en tomaten toe. Druk de tomaten stuk met een spatel. Breng op smaak met de rozemarijn, peper en zout. Leg de kip erop en stoof met de deksel op de pan in 20 minuten gaar.

Bereid ondertussen de couscous volgens de aanwijzingen op de verpakking. Verdeel de couscous over 4 borden. Schep de kip in tomatensaus erop en verkruimel de kaas erover.
Balsamico azijn erdoor mmm! Bv met komkommer gedroogde tomaatjes pijnboimpitten geitenkaas
Vast iets fout gedaan, heb het recept van koekblikje geprobeerd, was dat recept zelf ook tegengekomen met even goochelen. Maar er zat zo weinig smaak aan en was best redelijk droog. Man zei al: ik mis iets van een sausje ofzo..

Dacht dat ik het recept toch redelijk goed had gevolgd..
Wij eten het liefst couscous met fijn gehakte platte peterselie, munt en koriander, rozijnen of gedroogde abrikozen, nootjes, kip-blokjes gekruid met ras el hanout en feta blokjes. (Feta toevoegen als je het vuur hebt uitgezet. Kneepje limoensap er over maakt het geheel nog lekkerder. O'ja en veel (kruiden)boter of (goede) extra vierge olijfolie
Vandaag ga ik de befaamde cous-cous met zeven groenten weer eens proberen. Vegetarisch. Ik heb koolrabi, winterpeen, boontjes, selderij en doperwten. Nog een vers tomaatje en de zevende groente maar erbij fantaseren. O ja, ik heb nog een blikje kekererwten!

De droge cous-cous meng ik eerst met boter, zout, gele poeder, kaneel poeder en zwarte peper. Wellen met heet water, dan kort los roeren en stomen boven de groente. Tweemaal uitstorten, losmaken, bevochtigen en weer stomen.

Gewoon geelwortelpoeder in plaats van saffraan, want ik begrijp saffraan niet. Ik heb geen smen, is dat erg?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven