Vliegen met kat. Ervaringen?

03-03-2012 06:48 46 berichten
Ik ben al een tijdje geëmigreerd, maar mijn kat is niet meteen met mij meegegaan. Nu is de tijd gekomen dat ze kan overkomen, en vroeg ik me af of er mensen zijn die met hun kat gevlogen hebben. Kon er niet veel over vinden met de zoekfunctie, vandaar mijn nieuwe topic. Het gaat om een vlucht van zo'n 2,5 uur. Ik wil haar het liefst bij me houden, onder de stoel, maar het ligt er aan hoe zwaar ze is. Zwaarder dan 6 kilo en ze moet sowieso in het ruim. Zijn er mensen die dit gedaan hebben en hebben jullie nog tips?
Als mijn kat dat gaat doen, dan is niemand in dat vliegtuig blij :-) Maar ze mag maar een bepaald aantal uren voor de vlucht nog eten, dus ik hoop dat ze tegen de tijd dat ze moet vliegen, het meeste uitgepoept heeft.
Ik neem aan dat daar mogelijkheden voor zijn. Ik boek mijn stoel wel van tevoren, maar ik neem aan dat als er iemand naast me zit die allergisch is, dat die de mogelijkheid heeft om te verkassen, of dat ik ergens anders geplaatst wordt.

Ik zit echt met die maten, want ik zie overal staan: reistas goedgekeurd voor vliegen, maar dat ding is echt hoger dan 20 cm. En hoe moet mijn kat in hemelsnaam rechtop staan in 20 cm? Of ligt dit nu echt aan mij?
Alle reacties Link kopieren
quote:rozehanddoek schreef op 03 maart 2012 @ 13:29:

Ik neem aan dat daar mogelijkheden voor zijn. Ik boek mijn stoel wel van tevoren, maar ik neem aan dat als er iemand naast me zit die allergisch is, dat die de mogelijkheid heeft om te verkassen, of dat ik ergens anders geplaatst wordt.

Ik zit echt met die maten, want ik zie overal staan: reistas goedgekeurd voor vliegen, maar dat ding is echt hoger dan 20 cm. En hoe moet mijn kat in hemelsnaam rechtop staan in 20 cm? Of ligt dit nu echt aan mij?20 cm vind ik ook erg laag. Mijn kat kwam aan in zoiets, en die is al 30 cm hoog.
“Don’t look back – you’re not going that way.”
ik weet niet waar je naartoe vliegt maar is je kat ook goed ingeënt voor de locatie waar hij heengaat?

In Spanje werden ook entingen gedaan die hier niet gedaan worden (weet zo snel even niet welke inenting)
Yep, ze is verder helemaal goed geënt, heeft het juiste boekje, de dierenarts heeft specifiek gekeken wat ze nodig had voor dit land en dat is allemaal geregeld. Het gaat me nu dus alleen nog om de reis zelf.

Tickel, had je die reistas zelf aangedragen? En daar werd niet moeilijk over gedaan? Ik zal dat toch even telefonisch navragen, dat ze in iets hogers mee kan. Want 20 cm is gewoon niet hoog genoeg. En uiteindelijk gaat het alleen ten koste van mijn eigen beenruimte en ik heb niet zoveel nodig :-D
Hoe lang duurt de vlucht?
quote:Mac123 schreef op 03 maart 2012 @ 15:39:

Hoe lang duurt de vlucht?2,5 uur volgens OP.
Bij Transavia mag je kat altijd mee in de cabine.
quote:Zelandoni schreef op 03 maart 2012 @ 13:24:

Ik vind het best vreemd dat de kat mee zou mogen in de cabine ( al snap ik dat het voor de kat misschien fijner is om zijn baasje bij zich te hebben), maar ik vraag me nu dus wel af: krijgen de mensen die er naast zitten daar bericht van? In mei ga ik namelijk weer vliegen, maar ik ben zwaar allergisch voor katten(tip voor mezelf dus: neem pilletjes mee het vliegtuig in). Of krijg je dan in overleg een stoel verder daar vandaan?

Niet op elke vlucht zitten dieren in de cabine hoor.

Lijkt me dus sterk dat ze naast je zitten.

Ze mogen ook hun reismand niet uit dus denk dat je daar geen last van hebt.

Die haren en huidschilfers blijven dus wel in dat reismandje.
quote:gelukkigmeisje schreef op 03 maart 2012 @ 14:02:

ik weet niet waar je naartoe vliegt maar is je kat ook goed ingeënt voor de locatie waar hij heengaat?

In Spanje werden ook entingen gedaan die hier niet gedaan worden (weet zo snel even niet welke inenting)Volgens mij heeft mijn kater uit Spanje ook een rabiës inenting gehad.
Heeft mijn kat ook al gehad. En de vlucht is inderdaad 2,5 uur.
quote:rozehanddoek schreef op 03 maart 2012 @ 14:33:

Yep, ze is verder helemaal goed geënt, heeft het juiste boekje, de dierenarts heeft specifiek gekeken wat ze nodig had voor dit land en dat is allemaal geregeld. Het gaat me nu dus alleen nog om de reis zelf.

Tickel, had je die reistas zelf aangedragen? En daar werd niet moeilijk over gedaan? Ik zal dat toch even telefonisch navragen, dat ze in iets hogers mee kan. Want 20 cm is gewoon niet hoog genoeg. En uiteindelijk gaat het alleen ten koste van mijn eigen beenruimte en ik heb niet zoveel nodig :-D

Sorry, heb over deze vraag heen gelezen. Nee, niet zelf gekocht. De opvang waar de kat vandaan kwam heeft deze aangeschaft, en al vaker katten (en honden) op het vliegtuig gezet.

Ik zou ook een grote handdoek, of dunne doek meenemen om over de mand te leggen. Van de vele indrukken kan de kat heel erg onrustig worden.
Dat gebeurt ook sowieso. Ze krijgt haar eigen vertrouwde dekentje in de tas, zodat niet alles helemaal nieuw voor haar is. Ze is gelukkig normaal met reizen (dierenarts e.d.) niet onrustig, dus dat is al een probleem minder. Het gaat dus alleen om het vliegen. We zien het wel :-) Het is nu het belangrijkste dat ik een goede reistas vind, die aan alle voorschriften voldoe. Volgens mij is de rest inmiddels geregeld.
Zo'n zachte mand is goed hoor, Handdoek. Zorg dat hij groot genoeg is zodat je kat er in kan staan en kan draaien, want het grootste deel van de reis, wordt hij niet geplet. Die maten van de KLM zijn de maten van de ruimte onder de stoel. Daar moet die mand dus in kunnen, dat lukt dus ook wel met een iets grotere maar zachte mand en in de praktijk staat hij waarschijnlijk sowieso tussen de stoelen ipv eronder.
Ik wil ook graag een iets grotere mand, maar ik ben doodsbenauwd dat ik op schiphol sta, en ze zeggen dat de kat toch niet meekan met het vliegtuig :-D Alhoewel ik niet verwacht dat ze er met een meetlatje naast staan.
quote:rozehanddoek schreef op 04 maart 2012 @ 08:57:

Ik wil ook graag een iets grotere mand, maar ik ben doodsbenauwd dat ik op schiphol sta, en ze zeggen dat de kat toch niet meekan met het vliegtuig :-D Alhoewel ik niet verwacht dat ze er met een meetlatje naast staan.Op de KLM site staat dat de 20 cm over een harde kennel gaat. Die tassen zijn flexibel.

Huisdieren in de cabine

Een kleine kat of hond kan op alle KLM-vluchten in Economy Class meereizen in de cabine, en in Business Class op KLM-vluchten binnen Europa:

•In een harde kennel van maximaal 20 cm hoog. Uw huisdier moet comfortabel kunnen staan en liggen.

•Het totale gewicht van huisdier + reistas of kennel mag maximaal zes kilo zijn.

•De kennel moet onder de stoel voor u worden gezet.

U dient altijd minimaal 48 uur van tevoren telefonisch te reserveren. Houd er rekening mee dat er in de cabine slechts plaats is voor een beperkt aantal kennels.

Ik zou er toch nog een telefoontje aan wagen en vragen hoe het zit met reistassen
Ik heb eerst nogmaals een mailtje gestuurd en daar kreeg ik als antwoord dat de maximumhoogte echt 20 cm is. Heb toen bij de reservering gevraagd hoe dit zat. Ik moest daar de hoogte van de tas vermelden (die ik dus nog niet had aangeschaft) en dan gaan ze je aanvraag goed- of afkeuren.

Heb de aanvraag gedaan, maar begin een beetje te twijfelen. Vriend begint nu al aan te geven dat als ik de kat niet het duurste eten geef (wat volgens een vriendin helpt tegen allergie bij mensen en wat ik eigenlijk niet kan betalen) en hij last krijgt van allergische reacties, de kat meteen wegmoet. Ben een beetje bang dat dit het begin is van op mijn teentjes lopen, zodat de kat maar niet iets doet wat hem tegen de haren instrijkt.. (Gelieve dit bericht niet te quoten.)
Jeetje zeg, wat een lieve vriend heb je

Kun je niet een goed adres zoeken voor de kat, en hem/haar achterlaten? Zo te lezen is je vriend helemaal niet blij met het beestje.
Nee, maar ik ben ook niet blij met al zijn hobbies. Ik heb op dit moment vrij weinig anders dan studie/werk en dit was het enige wat ik zelf graag bij me wilde hebben. Heb hem net al even uitgelegd dat ik over zijn hobbies ook enthousiast ben, dat ik dat ook enigszins terugverwacht. En toen schrok hij wel een beetje, zo had hij er niet over nagedacht, en hij dacht ook niet dat ik het zo zwaar zou opvatten. Soms komt hij enorm bot uit de hoek, dat zit hem in zijn nationaliteit. (Lief dat je even "luistert" trouwens, ik moest het even kwijt...)
Handdoek, is je vriend dan allergisch? Bedoel vanwege het dure voer.

Goed dat je gelijk duidelijk hebt gemaakt dat de kat belangrijk voor je is! Voor mensen die niet van katten houden, of dieren, is het soms moeilijk te begrijpen hoever je liefde voor zo een beest kan gaan.
Ja, hij snapt dat inderdaad nog niet helemaal :D Ze heeft een tijd bij iemand anders gewoond, omdat ik mijn vriend ook de tijd wilde geven om te wennen aan het idee dat ze zou komen. En ja, hij is allergisch. Niet heel erg, want ik zie hem vaak genoeg met katten en dan heeft hij geen last. Het voedsel moet wel aangepast worden, maar het merk waar hij via een vriendin mee kwam, was echt te duur voor woorden. Dan kost de kat qua eten meer dan ik. En dat gaat me wel iets te ver.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven