Geestelijk afsluiten

04-03-2012 19:31 19 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Soms sluit ik me automatisch geestelijk af van de buitenwereld. Ik ben er dan nog wel, maar dingen komen niet meer zo goed binnen. De wereld om me heen lijkt dat zo 'onecht', alsof ik buiten alles sta. Ik heb het vooral op momenten dat het juist belangrijk dat ik er met mijn hoofd bij blijf. Weet iemand misschien wat ik eraan kan doen?

Groetjes,

Nienje
misschien moet je het hier eens met een arts over hebben. Ik heb een neefje en die is autistisch en die kan ook in de leegte staan te staren tijdens een gesprek.
Slaap je wel goed?

Dat bedoel ik niet stom hoor, dat is een serieuze vraag.
is het geen ''vlucht gedrag''? dat je zoveel informatie binnenkrijgt ,waarvan je weet dat je dat moet onthouden,maar dat je bij voorbaat al weet dat je het niet begrijpt?dat je daarom in jezelf vlucht als het ware?
Het klinkt een beetje als derealisatie (even voor de duidelijkheid: niet als medische diagnose bedoeld, meer als omschrijvend van wat jij in je openingspost verteld).

Ik heb dat ook wel eens gehad, dat was in een zeer vermoeiende periode waarin ik duidelijk te weinig slaap had gehad (dus goede vraag van Britannia). Ik vond het een beetje eng maar het ging vanzelf over (na fatsoenlijk slapen).

Als je er echt last van hebt zou ik even naar je huisarts gaan voor adviezen.
Even ter aanvulling: als je op derealisatie gaat googlen krijg je wel echt een berg aan informatie. Ik denk dat het goed is dat ik daarom even nuanceer dat je het (ook) als mild symptoom kunt hebben en dat een dokter hier verstand van heeft en ik als leek niet.

Maar je verhaal kwam me even bekend voor (zoals ik boven al beschreef).
Ik doe het heel vaak. Even naar mijn eigen wereld. Mijn bubbel. Fijne veilige plek is dat.

:-)
quote:Flowerfield schreef op 04 maart 2012 @ 19:51:

Ik doe het heel vaak. Even naar mijn eigen wereld. Mijn bubbel. Fijne veilige plek is dat.

:-)

Klinkt inderdaad fijn. Zou ik wel eens vaker mogen doen..

Alleen TO geeft aan dat het ook gebeurt op het moment dat het even niet handig is (dus als ze er juist wel bij moet blijven). Dan is het juist niet meer zo fijn..
Nee dat klopt. Geen idee hoe je dat tegenhoudt. Ik laat het gewoon gaan. Kan ook gewoon.

Zulke boeiende bezigheden heb ik niet.
Ik denk dat veel mensen dit wel enigzins hebben. Zonder gelijk een diagnose te hebben.

Ik heb weleens dat vragen niet echt binnenkomen. Dan antwoord ik gewoon niet, geeft mijn vriend zelf maar antwoord en dan schiet ik "wakker". Ik heb de vraag wel gehoord, maar op de een of andere manier vergeet ik antwoord te geven ofzo.

Verder zit ik vaak in mijn eigen wereldje, vol met fantasieën.
Er stond in psychologie magazine een artikel over wat je brein in z'n vrije tijd doet. Misschien is dat nr nog in de winkel? Ik moet het nog lezen, hij ligt hier.
Ik doe dat als ik iets even niet aan kan. Dan duw ik het buiten en scherm mezelf af. Onderdruk de emotie. Later als het weer rustig is denk ik de situatie opnieuw uit en voel ik het wel. Misschien is het deels wel handig als je dit kunt. Maar als je het later niet terug roept verwerk je het niet. Dat is het nadeel.

Als jij er wel bij wilt blijven moet je misschien actief blijven denken in je hoofd, echt woorden formuleren. Daar blijf ik tenminste helder van.
Voor mij is dat jaren een dingetje. Ik heb een erg korte aandachtsspanne (vandaar mijn avatar). Van andere krijg ik geregeld te horen dat het er erg apathisch uit ziet. Het is lastig, maar soms ook wel fijn. Hoort gewoon erg bij mij en het wil echt niet zeggen dat ik niet geïnteresseerd ben in andere
Ik slaap idd niet heel erg goed, maar dat is eigenlijk niet iets waar ik wat aan kan veranderen op het moment. Ik kom moeilijk in slaap.

Misschien moet ik ook maar blij mee zijn dat ik me soms zo afsluit, want de andere optie is echt wegvluchten. Het zit alleen zo in de weg. Ik kan me bijvoorbeeld niet eens in drukte (restaurant/kantine op school/druk winkelcentrum etc) begeven , zonder dat ik 'weg' ben.

Ik kan dat actief blijven denken wel proberen.. Als ik daardoor geen echte vluchtreactie oproep dan.
Als je niet goed inslaapt, zijn er verschillende manieren om daar wat aan te doen. Dat hoeft niet per se met medicijnen, je kunt ook ontspanningsoefeningen doen, om maar een voorbeeld te geven. Je huisarts zou je moeten kunnen helpen.

Als je er 'last' van hebt is het uiteraard belangrijk. Ik denk ook dat veel mensen het belang van een goede nachtrust onderschatten.

Het is in ieder geval een relatief eenvoudig iets om aan te Pakken en het resultaat moet ook snel merkbaar zijn.
Het klinkt misschien stom, maar soms zou ik willen dat ik dat kon. Bij mij komt werkelijk alles binnen en dat is best vermoeiend.
@ Nienje, ik had af en toe last van derealisatie toen ik depressief was en niet sliep. Ik vond het vooral storend in het verkeer. Ik rij al weinig auto, daar ben ik toen mee gestopt. Fietsen was achteraf gezien eigenlijk ook best gevaarlijk. Alles ging te snel, ik kon het verkeer gewoon niet volgen.

Je hebt maar 2 keuzes zeg je; afsluiten of wegvluchten. Mag ik daaruit opmaken dat er iets aan de hand is? Zo ja, dan is hulp zoeken misschien een idee. Of denk je dat je vanzelf wel weer beter gaat slapen en de afsluiten/wegvluchten impuls verdwijnt?

@ Maylea, het vervelende is dus dat het niet iets is wat je actief doet, het gebeurd, je hebt het niet in de hand.
quote:gobsmack schreef op 05 maart 2012 @ 08:21:

@ Maylea, het vervelende is dus dat het niet iets is wat je actief doet, het gebeurd, je hebt het niet in de hand.Zoals ik jullie lees is het heel vervelend. Maar ik wilde eigenlijk aangeven dat het ook heel vervelend is als alles binnenkomt. Daarmee probeer ik niet jullie probleem te bagatelliseren. Ik kan me er alleen niets bij voorstellen
Ik zal even volledig zijn. Ik heb al hulp (voor een ander probleem). Alleen dat loopt niet zo lekker. Mijn therapeut heeft een andere mening over wat goed voor mij zou zijn, het botst een beetje. Ze ziet me al aankomen, het zoveelste probleem.. Ik kan me voorstellen dat ze behoorlijk moe van me moet worden, ook omdat er nog niet echt verbetering is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven