Geld & Recht alle pijlers

Hoeveel kostgeld is redelijk

04-03-2012 17:51 170 berichten
Zoon (20) en ik hebben een discussie over kostgeld en we komen er niet uit.

Globaal overzicht;

Mijn inkomen ca 1500 euro. Zijn totale inkomsten ca 750 euro.

vaste lasten, huur, gwl, telefoon/ internet, belastingen (gemeentelijke heffingen ed) en verzekeringen ca 950 euro.

Dit is excl. boodschappen. Hij eet niet zo heel veel thuis (meer op zijn werk) dus heb zijn kostgeld alleen maar gebaseerd op de vaste lasten.

Ik vraag 160 euro per maand. Is dat veel?

En dan over een jaar of 2 komt mijn dochter.Zij woont nu niet thuis maar eind dit jaar komt ze terug. Weer die strijd ;-(.
En super dat hij werkt en niet een wajong uitkering heeft.
Alle reacties Link kopieren
quote:wearebackalso schreef op 04 maart 2012 @ 18:01:

750 euro inkomsten, is het zo'n halve?Nee die halve dat ben jij, ga lekker reten uit lebberen , en hou je buiten grote mensen discussie s.
"The time is always right to do what's right." -Martin Luther King
Ik weet natuurlijk niet wat voor mate van autisme je zoon heeft, maar anders zou ik een keer met hem gaan zitten en alle uitgave op een rijtje gaan zetten samen. Zodat hij kan zien wat alles kost. (als dat dus haalbaar is he) En dan in procenten uitrekenen wat jullie beide overhebben als de vaste laste betaald zijn. Misschien dat hij dan een beetje meer in kan zien hoe de verdeling nu is? En dan zou ik voorstellen om hem een bepaald percentage te laten betalen.
@ janna, dat dringt niet goed tot hem door. Ik heb globaal uitgelegd wat de vaste lasten zijn (zie bedragen in mijn post) maar hij kijkt natuurlijk naar zijn vrienden. Ook wel logisch misschien.
Heb je hem dan weleens voorgerekend hoe voordelig hij uit is nu hij nog thuis woont?
Prima bedrag en voortaan alle rekeningen die binnenkomen op de wc hangen. Dan kan hij een paar keer per dag hoe duur alles is en tot de conclusie komen dat dit bedrag best meevalt.
@ borderwalk.

Ja wel ik had het hem vaker uitgelegd maar hij bleef toch vergelijken met zijn vrienden. Ik heb hem net mee laten lezen en hij trekt alweer wat bij. Hij snapt ook wel dat hij wel iets moet betalen zodat hij leert dat een deel van het salaris nu eenmaal op gaat aan vaste lasten.

Ik heb hem ook gezegd dat ik makkelijk met 1500 euro kan rondkomen en ik mezelf zo op zijn tijd wel wat luxe gun maar ik ook een hoop moet laten. Geen vakantie, geen auto voor de deur. Geen geklaag maar ik maak bewuste keuzes. Het kan niet zo zijn dat hij 700 euro vrij te besteden heeft en ik in een goede maand ongeveer 200 euro over hou na aftrek vaste lasten en boodschappen. Nu begrijpt hij het wel wat beter.
quote:celine2906 schreef op 04 maart 2012 @ 19:37:

[...]

Werkkleding, beddengoed, handdoeken. vrije tijd kleding.

Nou, dat heb ik ook allemaal en nog veel meer en ik was niet eens een keer in de week...

Maar nu kan ik een broek ook wel 2x aan en hij mss niet met horeca werk. Maar 5x is echt wel heel erg veel hoor.

Maar goed, dat was totaal de discussie niet. Ik vind het een beetje afhangen van het doel dat je er mee wilt bereiken. Moet hij zien dat leven geld kost of probeer je te zorgen dat je rondkomt (wrs niet zijn kosten terughalen, want dat zou een stuk minder zijn dan 160 euro).

Als het een les moet zijn om te laten zien dat leven geld kost, vind ik zo'n 100 euro zelf wel voldoende. Als je 160 nodig hebt om met zijn allen rond te komen dan 160 euro. Ik zou beiden wel laten stijgen per jaar. Want waarom ik 100 euro zelf wel voldoende vind, is omdat hij niet heel erg veel verdiend nu nog en 160 euro meer dan 20% van zijn loon is én omdat hij pas 20 is.

Al die vaste lasten heb je overigens ook als hij er niet zou wonen, op een klein beetje g/w/l na, maar wrs nog geen 25 euro in de maand, dus vandaar dat ik aanneem dat het niet gaat om kosten terug te halen.
Groot gelijk hoor Celine.

Zo te zien ben je gewend om zuinig te leven (geen vakantie, geen auto) en als er nu de mogelijkheid is om het iets ruimer te krijgen als je zoon zelf e.e.a. gaat betalen, dan is dat mooi.

Ik weet niet of zijn vrienden thuis wonen en werken, maar dan hebben ze mogelijk meer te besteden dan ooit.

Als ze eenmaal op zichzelf gaan wonen wordt het alweer wat lastiger en als ze op die leeftijd studeren (uitwonend) dan hebben ze ook lang niet zo veel te besteden.

Het lijkt misschien of hij weinig overhoudt vergeleken met vrienden maar het is maar net met wie je het vergelijkt.
Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning how to dance in the rain
quote:zazu_ schreef op 04 maart 2012 @ 20:24:

[...]

Al die vaste lasten heb je overigens ook als hij er niet zou wonen, op een klein beetje g/w/l na, maar wrs nog geen 25 euro in de maand, dus vandaar dat ik aanneem dat het niet gaat om kosten terug te halen.In onze gemeente betaal je één eenheid als je alleen woont, en drie als je met twee woont. (afvalstoffen heffing) Dat kan best veel schelen hoor.
“Don’t look back – you’re not going that way.”
quote:Tickel schreef op 04 maart 2012 @ 20:35:

[...]

In onze gemeente betaal je één eenheid als je alleen woont, en drie als je met twee woont. (afvalstoffen heffing) Dat kan best veel schelen hoor.

Ja, maar ze heeft nog een thuiswonende dochter als ik het goed begreep, dus een meerpersoonshuishouden heeft ze sowieso. Ook zal grotendeels van de tijd de verwarming toch wel aanstaan en dat soort dingen, dus het gaat echt om zijn douchen, zijn losse elektra en de uurtjes verwarming dat hij alleen is volgens mij (als extra kosten dus).

edit: en dat wassen dus ;)

extra edit: ik las het verkeerd. De dochter is nu weg en komt later dit jaar juist thuis. Nu goed, dan komen die extra belastingen er inderdaad bij.
quote:zazu_ schreef op 04 maart 2012 @ 20:46:

[...]

Ja, maar ze heeft nog een thuiswonende dochter als ik het goed begreep.Die komt weer thuis wonen geloof ik, maar die woont er nog niet.
quote:borderwalk schreef op 04 maart 2012 @ 20:47:

[...]

Die komt weer thuis wonen geloof ik, maar die woont er nog niet.Jep, zie mn laatste edit, dat had ik inderdaad verkeerd in mn hoofd zitten. Dacht op een of andere manier dat ze thuis woonde en binnenkort 18 werd en dan kostgeld ging gelden.
Toen ik een paar maanden geleden nog thuis woonde betaalde ik 150 euro per maand.

2 vriendinnen wonen ook thuis en die betalen 150 euro en 180 euro.

Jou zoon heeft 750 euro per maand over vertelde je, ik vind dit enorm veel en vind het niet meer dan normaal dat je zoon kostgeld gaat betalen.
quote:zazu_ schreef op 04 maart 2012 @ 20:46:

[...]

Ja, maar ze heeft nog een thuiswonende dochter als ik het goed begreep, dus een meerpersoonshuishouden heeft ze sowieso. Ook zal grotendeels van de tijd de verwarming toch wel aanstaan en dat soort dingen, dus het gaat echt om zijn douchen, zijn losse elektra en de uurtjes verwarming dat hij alleen is volgens mij (als extra kosten dus).

edit: en dat wassen dus ;)

Nee dochter woont bij haar vader ivm studie daar. Dus staat nu niet ingeschreven. Komt mogelijk tegen het eind van dit jaar. Maar ook hier geldt dat bij 2 personen, je voor minimaal 3 gaat betalen voor gemeentelijke heffingen.

Buiten het feit dat ik toch wel wat meer kwijt ben doordat hij nog bij mij woont hoe veel of weinig dat dan ook is, is het toch niet meer dan normaal dat hij een klein beetje meebetaalt zodat hij leert dat er naast inkomsten ook uitgaven zijn. En om de reden dat al eerder is genoemd, het hier geen hotel is. Als je werkt heb je kosten. Waarom is het zo gek dat ik een bijdrage vraag aan een kind van 20 jaar maar niet als hij dalijk 30 jaar is.
quote:celine2906 schreef op 04 maart 2012 @ 20:53:

[...]

Nee dochter woont bij haar vader ivm studie daar. Dus staat nu niet ingeschreven. Komt mogelijk tegen het eind van dit jaar. Maar ook hier geldt dat bij 2 personen, je voor minimaal 3 gaat betalen voor gemeentelijke heffingen.

Buiten het feit dat ik toch wel wat meer kwijt ben doordat hij nog bij mij woont hoe veel of weinig dat dan ook is, is het toch niet meer dan normaal dat hij een klein beetje meebetaalt zodat hij leert dat er naast inkomsten ook uitgaven zijn. En om de reden dat al eerder is genoemd, het hier geen hotel is. Als je werkt heb je kosten. Waarom is het zo gek dat ik een bijdrage vraag aan een kind van 20 jaar maar niet als hij dalijk 30 jaar is.Een hotel is nog veel duurder.
Ik vind het niet normaal als een inwonend kind meer geld per maand te besteden heeft dan de ouder, mijn kinderen zullen kostgeld moeten gaan betalen zodra ze geen studie meer doen en thuis blijven wonen.

Ik vind 160 euro dus een prima bedrag.
quote:celine2906 schreef op 04 maart 2012 @ 20:53:

[...]

Buiten het feit dat ik toch wel wat meer kwijt ben doordat hij nog bij mij woont hoe veel of weinig dat dan ook is, is het toch niet meer dan normaal dat hij een klein beetje meebetaalt zodat hij leert dat er naast inkomsten ook uitgaven zijn. En om de reden dat al eerder is genoemd, het hier geen hotel is. Als je werkt heb je kosten. Waarom is het zo gek dat ik een bijdrage vraag aan een kind van 20 jaar maar niet als hij dalijk 30 jaar is.Heb je dat ook tegen mij? Want volgens mij vond ik afhankelijk van het doel 100 euro of 160 euro prima... En de uitleg staat er ook nog eens bij. Uiteraard kun je het daar niet mee eens zijn, maar je vroeg om meningen toch?
@zazu; het is een algemene opmerking.

Ik haakte in eerste instantie in op de opmerking over mijn dochter.
Ik zou samen met hem gaan rekenen, zodat hij ook snapt hoe je aan het bedrag komt. Dan vindt hij het misschien redelijker.

Overigens vind ik, of hij het nou redelijk vindt of niet, uiteindelijk jouw beslissing: jouw huis jouw regels.

Ik zou niet kijken wat hij jou méér kost, maar wat het hem zou kosten om alles voor zichzelf te betalen. Dus ik zou alle bedragen optellen van een kleine huur (fictief zou hij op zichzelf wonen zou hij ook huurtoeslag krijgen, dus hier een laag bedrag van zo'n 150 voor aanhouden bijvoorbeeld), g/w/l voor één persoon, gemeentebelastingen voor één persoon, eten voor één persoon.

En dan dat totaal door twee delen; dat jij nog de helft van zijn lasten voor hem betaalt, maar niet meer alles.
Zeg maar Spijker.
Naast kostgeld vind ik het ook heel gewoon dat een volwassen kind meehelpt in huis.

En dan bedoel ik niet alleen zijn kamer netjes houden, maar ook gewoon de huishoudelijke klussen verdelen, de tuin bijhouden, of klusjes als fietsband van je moeder plakken, lamp ophangen, iets repareren enzovoort
Voor diegene die 750 euro weinig vinden als inkomen voor een jongere, reken het eens om naar ouderwetse gulden, dan heeft ie ruim 1600 gulden voor zichzelf.( ja ik weet dat je niet mag omrekenen)
Als zoon het huis zou uitgaan zou 'ie (minimaal) 3x zoveel aan vaste lasten kwijt zijn.

Maar jij houdt nu van 1500,00 salaris - vaste lasten ¤ 950,00 minder over dan je zoon... En hij mag best wel wat betalen hoor!!!

Zelf ben ik in de (tenminste nu, dochter is 4), ruime financiële gelegenheid als dochter nu 20 zou zijn, kostgeld vragen.

En dit bedrag voor haar (zonder dat ze het weet) sparen zodat ze een leuk bedrag heeft als ze een huisje krijgt.
Oh en ik wil nog even reageren op je topictitel:

Hoeveel is redelijk?

Gezien de bedragen zou ik als ik jou was, zelfs 200,00 gevraagd hebben. Het is toch van de gekke dat jij alle vaste lasten betaald en minder overhoudt ???
Ik ben best vroeg het huis uit gegaan en heb dus nooit kostgeld hoeven betalen. Als ik thuis was blijven wonen had het me niet meer dan logisch geleken (achteraf gezien in elk geval) om kostgeld te betalen vanaf een bepaalde leeftijd/financiele situatie. Zeker omdat alleen de zon nu eenmaal voor niets opkomt, voor kinderen, ouders, de koningin enz.

O en als ik mijn situatie vroeger vergeleek met die van vriendinnen (marietje mag wel tot 2 uur in de stad blijven!!!) dan zei m'n moeder dat ik maar moest gaan vragen of ik daar mocht wonen. Maar dan moest ik wel altijd de smerige hap die haar moeder kookte mee-eten. Met andere woorden: het is overal wel wat, ondanks dat het gras wel eens groener lijkt.

Mij lijkt 160 ook een redelijk bedrag (ik vind het zelfs aan de lage kant, uit huis zijn je kosten een heel stuk hoger!). Wat ik me wel afvraag: ik krijg de indruk dat hij eigenlijk niet eens weet waar hij z'n geld aan zou moeten uitgeven, waarom vind hij het voorgestelde bedrag dan te hoog?? Wat wil hij met de rest doen?? Waarom zou hij nog meer willen sparen terwijl jij op een houtje zit te bijten?

Jammer trouwens dat hij geen fooi krijgt, dat is bij ons toch al gauw zo'n 100 per week voor een full-timer...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven