Gezondheid alle pijlers

Revalideren na een herniaoperatie

31-08-2011 16:02 3705 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal, binnenkort word ik geopereerd aan een hernia. Na een half jaar aanmodderen, constant op en neer heb ik uiteindelijk samen met de chirurg de knoop doorgehakt en ga ik onder het mes.

Best wel heel spannend, maar aan de andere kant kijk ik heel erg uit naar herstel en mijn normale leven weer oppakken. Nou ben ik eigenlijk op zoek naar mensen die ook een dergelijke operatie hebben ondergaan en vroeg ik me af hoe je het opbouwen na de operatie hebt aangepakt. De eerste zes weken is sowieso heel rustig aan weer opbouwen, maar hoe ben je daarna verder gegaan?
Stockerstoelen.

Hier is man nog steeds behoorlijk ziek, al sinds donderdag.
Ah, een rood wijntje zou er wel in gaan. Proost!

Weet welke stoelen je bedoelt. Schijnt inderdaad ook heel goed voor je houding te zijn, heb er ooit wel eens op gezeten.

Schaf toch liever weer zo'n bal aan; is goedkoper, kun je leeg later lopen om op te bergen of mee te nemen, kan er mee rollen om te verplaatsen, meer op "wiebelen" tijdens zit en daarnaast nog gebruiken voor oefeningen.(hmm, kon wel aandelen hebben tís net reclame)

Het zou toch fijn zijn als ze een stoel of i.d. zouden uitvinden, waarin je relaxt en lichamelijk volledig ontspannen tv kunt kijken of lezen en die toch nog goed voor je rug is.
Vervelend ikbenanoniem. Is de griep jou vooralsnog voorbijgegaan? Zou wel fijn zijn.
Even gegooled op de (knie)stoelen en kwam er een tegen die ik qua model helemaal top vind (hoewel ik normaliter niet echt van heel modern houd). Op de volgende site staan voorbeelden die me ook nog lekker zitten (relaxt) lijken.(drie verschillende zit- en ligposities) varier stokke peel (rode tekst is een link)

Hmm, zal wel erg prijzig zijn............. maar wel leuk
http://users.skynet.be/fa955413/images/kniestoel.jpg

Eigenlijk bedoelde ik zoiets. Maar geen idee of die echt voor je rug ook 'goed' zijn of dat dat een tijdelijke hype (ooit) waren.

De stoel van jouw rode link ziet er visueel prachtig uit, Marbs! En de mevrouwen op de plaatjes stralen overtuigend uit dat het lekker ontspannen zit. Toch vraag ik me af of dat in de praktijk echt zo is; de rug en het zitvlak zijn onderling niet te varieren. Je kunt vlgs mij wel met de stoel in z'n geheel naar achteren kantelen, maar niet je hoek van benen/rug groter/kleiner maken. (Ik leg het een beetje onhandig uit geloof ik.)

Ik zou zo'n stoel wel eens willen uitproberen.

Beterschap voor je man ikbenanoniem...! Enne...maar ff niet zoenen...
http://www.marktplaza.nl/ ... arier-Stokke-16378757.jpg

tweede poging; volgens mij kon je mijn linkje net niet aanklikken....
Oh, nu lukt het ineens wel. Zucht. Heb ik weer . Nouja; heb ik dus 2 plaatjes verstuurd.
Dacht ook wel dat je die bedoelde, die kniestoelen zijn van hetzelfde merk als de stoel die ik heb gepost. Maar was na die kniestoel verder gaan googelen op ergonomische stoelen, vandaar.

Oh, je uitleg was mij wel duidelijk hoor! Ondanks hetgeen jij aangeeft, lijkt ie me nog steeds wel lekker zitten, wanneer je ook het voetenbankje gebruikt.
Ja, ik zie het nu ook; zelfde merk idd!

Die grote balansstoelen zou ik ook wel eens willen uitproberen, (ik zou hem niet in mn huiskamer willen hebben; dan past er verder niks anders meer in, hihi, maar ben benieuwd hoe dat werkt; met het verplaatsen van je gewicht enzo.

(ff kijken of ik DAARVAN n plaatje/link kan plaatsen...)

http://www.ergoconceptdirect.be/Medias/ ... 3990_a.jpg
Evie, ik had het ook hoor, dat de eerste dagen (week) de pijn erg(er) was.

Maar daarna nam de pijn af. Helaas niet de gehoopte constante pijnvrij, maar wel vele pijnvrije momenten.

Ondanks de pijn van de eerste dagen zou ik het zo weer doen. Ik denk dat de stress van de afgelopen weken ook geen succes was voor mijn herstel.

Succes Evi! En doe rustig aan ook al ben je pijnvrij!
Hmm, prijs gevonden. Bij Profita nu voor slechts 1490,- !! (en dan heb je 500,- korting)............

Geloof niet dat dit goed is voor m'n rug!
Hihi wat een gezelligheid hier. Marbs grappig is dat, ik zit eigenlijk ook nog steeds het best op de keiharde rechte keukenstoel, waarvan je eigenlijk zou zeggen dat hij ergonomisch het minst verantwoord is. Hallo, 1490 euro! Is dat voor die balansstoel? Hij ziet er mooi uit, maar net alsof die ruggen niet al genoeg ellende hebben gekost! Maar ik zou in ieder geval weer een bal kopen. Is inderdaad goedkoper en praktischer en je kunt er zo tussendoor je oefeningen op doen.

Kusunum, bedankt voor je bericht. Moet zeggen dat dat wel moed geeft. Het is wel duidelijk dat ik een stuk meer pijn heb door die spuit alleen als je er dan zo middenin zit, dan hoop ik inderdaad maar dat het eerst slechter moet worden om vervolgens weer beter te worden. Ik denk dat ik het een beetje onderschat had. Ik had gedacht dat ik niet meer pijn, alleen maar minder zou kunnen krijgen. Maar nu voor mijn gevoel weer een paar stappen terug. Maar nogmaals jouw bericht geeft me wel hoop.

Ikbenanoniem, wat waardeloos. Hopen dat hij snel opknapt. en hoe is het met jou?

Nummerzoveel, hoop dat het met jou ook een beetje gaat!

Hier geen kinderen om me heen vandaag, dus lekker rustig. Nu nog even in bed, nog even internetten, maar dan ga ik er toch aar uit. Gisteren ook veel gelegen door de pijn, maar daar wordt het ook niet echt minder van. Straks eerst maar eens rustig opstarten en dan ga ik denk ik even een stukje lopen of fietsen.
Oh Marbs nou zie ik die stoel van jou. Die is gaaf!!!
Ja, die Stokke stoelen kosten nogal wat. Daar wordt je portemonnee niet blij van. Een bal is betaalbaarder.

Man blijkt dus geen buikgriep te hebben, maar het is iets anders. Wel iets met de maag, maar het werkt ook op zijn astma en hyperventilatie. Wat het is weten we nog niet helaas. Ze zijn nu aan het kijken of er met medicijnen weer wat balans komt.

Ik heb nog steeds een dipje. En gistermiddag mijn rug verdraaid en dat deed zéér. Gelukkig is het nu weer goed. Verder me geërgerd aan een kortzichtig persoon die een neef had die na mij geopereerd was en weer "alles" kon, dus waarom ik dan nog niet.

Alsof ik het leuk vind weinig te kunnen. Er is al een heel leuk weekend aan mijn neus voorbij gegaan omdat ik nog geen uren auto kan rijden.
@Evi en Kus: Hoort het erbij dat de rug door zo'n spuit eerst pijnlijker wordt?

@Nummerzoveel: Rot dat je meer pijn hebt nu je de medicatie afbouwt. Merk je wel verschil van voor en na de operatie? En bij Jou heeft de zaak wel heel erg knel gezeten natuurlijk. Het kan heel goed zijn dat het een tijd duurt voordat de zenuw rustiger wordt.

@Ikbenik: Lukt het een beetje met rustiger aandoen?
Ikbenanoniem, zoals met alle ruggezaken is het vaag en per persoon verschillend. Bij sommige mensen helpt het meteen, anderen kunnen er napijn van hebben. Dat kan tussen de een à twee weken duren. Maar goed, de prik kan pas na zes weken beoordeeld worden. Uiteindelijk voelt het voor mij allemaal een beetje als aanmodderen, voel me ook niet lekker van de pijnstillers en daarbij die pijn in mijn been die zo opspeelt. Ben benieuwd wat het deze week nog verder brengt. En wat naar van je man, maar jij ook even balen dus. En die opmerkingen blijven lastig. Hier gelukkig niet zoveel, maar hier vanochtend ook weer eentje. Iemand die na mij is geopereerd en weer ontzettend actief is. Ik vind dat ook moeilijk. En balen van dat weekend. Ik wil straks een paar weken vrij nemen van mijn werk. Voor mijn baas is dat goed, moet het alleen nog even met de arbo bespreken, want normaal gesproken ga je natuurlijk niet op vakantie als je ziek bent.
Maar lieve mensen...Wat maken jullie je toch allemaal DRUK om de prijs van die prachtige balansstoel....???

We hebben toch allemaal een geldboompje op onze geblesseerde ruggetjes groeien...? Hoeven we het alleen maar even af te plukken...!

Ikbenanoniem; inderdaad! Die opmerking heb ik ook al vaker gehoord! Lijkt wel of iedereen iemand kent die dat ook heeft laten doen en dat die in een rolstoel het ziekenhuis ingingen, en een uur na de operatie met een dubbele radslag het ziekenhuis uitgesprongen kwamen. En dan idd vergezeld met vragende blik van "Herken jij dat dan niet...?"

Ehm...NEE dus.

Bovenstaande is natuurlijk wat overdreven, maar heb idd verschillende variaties op bovenstaande opmerking gehad.

Zo'n operatie wordt echt als wondermiddel gezien.

Ik moet zeggen dat ik die hoop ergens ook wel had voor de operatie. Wist echt niet wat ik me ervan voor moest stellen, en had ook filmpjes gezien op internet waarbij mensen idd op krukken naar binnen strompelden, en de dag erna lachend naar buiten kwamen gewandeld. Dan monteren ze denk ik voor het gemak de maanden erna van voorzichtige training en herstel uit het fimpje.
Ikbenik, ik ook, ik had me de operatie ook rooskleuriger voorgesteld, althans de weg erna. Hoewel ik er toch ook duidelijk voor gewaarschuwd was.

Hihi, maar al dat geld voor die stoel kan ik dan weer niet uitgeven aan al die kleding hè, die ik toch verder aan niemand kan laten zien haha ;)
Evi; vervelend dat het niet zo snel gaat als dat je zou willen, en mensen je toewensen. Ik vraag me af wat mensen willen zeggen als ze weer eens met een voorbeeld van een succesverhaal aan komen zetten van een onbekende kennis van ze. Ze zeggen het vast niet om je te pesten. Willen je er vast moed mee aanpraten ofzo, maar ze staan niet stil bij dat je je dan k#t voelt. Alsof je te traag hersteld naar hun mening ofzo.
Kleding shoppen...Mmmm. Heb ik ook al in geen TIJDEN meer gedaan... Zelfs niet online.

Ik loop al maanden in een grijze jogging-combi. Passend bij mn depressie, haha!

Ik douche me dagelijks, en verwissel dan mijn lichtgrijze depripakkie voor mn donkergrijze depripakkie. De dag erna andersom. Wel overzichtelijk; hoef nooit meer te piekeren over wat ik aan moet.

Volgens mij ben ik in de afgelopen maanden behoorlijk wat aangekomen. Dat voel je niet zo in die slobber/rek-kleren, maar ik durf mijn oude spijkerbroeken eigenlijk niet aan te doen.

Dat heb je van dat weinige bewegen.

Eerst sportte ik 2 a 3x p.wk. Deed dan zeker een uur cardio.

Dat is nu dus vervangen voor een aantal sukkelige wandelingetjes.

Geef je veel geld uit aan kleding, Evi?
Nee ik denk dat het anders zit. Ik krijg niet zoveel succesverhalen te horen, maar mensen hebben wel met je te doen. En ze willen graag voor je dat er een oplossing is. Als je pijn hebt kan daar toch gewoon wat aan gedaan worden. Alleen het besef da er niet altijd een pasklare oplossing is of niet meteen dat heb je pas denk ik als je in dat traject zit.

Yes, ik geef er een hoop geld aan uit, vind het trouwens ook zo'n beetje het enige leuke om veel geld aan uit te geven haha. maar als het moet kan ik er ook heel goed zonder. Vind het belangrijk om er goed uit te zien, vooral als ik me kut voel zeg maar, dat is dan een soort van enige houvast. Maar aan de andere kant is het oo een soort van schijn bedriegt natuurlijk.. Dat hebben mensen ook wel vaker tegen me gezegd - en ik weet zeker ook niet slecht bedoeld - dat je helemaal niks aan me ziet. En dat is ook zo.
Ik heb trouwens denk ik tot zeker zes weken na mijn operatie ook mijn twee joggingpakken met elkaar afgewisseld
Ik had mezelf een winkeldag beloofd na mijn operatie, maar dat is hem nog niet geworden. Heel de tijd winkel in en uit, ik moet er nu niet aan denken. Passen in onmogelijke pashokjes. Hou niet van online winkelen en ook vaak dingen die niet zo leuk zijn in het echt, maar ben er nu toch mee begonnen haha!
Ja, mensen bedoelen het ook echt allemaal goed; daar ben ik van overtuigd. Ze slaan alleen toch onbedoeld vaak de plank mis.

Heb je het over pijn? Beginnen ze over pijnstillers. ("neem-je-dan-geen-paracetamol?") eh, ja DUH! plus alle andere pijnstillers ! Heb je het over dat je nog vaak moet liggen, beginnen ze over dat het zo goed is om 'in-beweging' te blijven, heb je het over het doen van je oefeningen, zeggen ze dat je niks moet forceren en 'wel-voldoende-rust' moet nemen. Etc

Iedereen wil gewoon graag helpen, en horen dat het beter gaat.

Maar soms wil je alleen even horen dat je goed bezig bent zoals je het doet. En dat je ook gewoon even geduld moet hebben omdat iets gewoonweg TIJD nodig heeft om te herstellen. Niet alles is MAAKBAAR. Dat is lastig om je te realiseren want dat maakt je een stuk minder 'in control'.

Maar ja. Soms DOE je alles volgens de voorschriften, hou je je aan alle regeltjes, maar loopt je herstel nu eenmaal zoals het loopt. In een ander tempo. Lastig.

Ook voor je omgeving, maar vooral voor jezelf.

6 weken joggingpak na je operatie is dus normaal, hihi Phew! Gelukkig maar! (Alleen lag ik in december al plat op bed, totaal door mn rug gegaan, en toen begon mn 'joggingpak-tijdperk' eigenlijk al, hahaha! Maar dat zal ik maar even niet meetellen voor 't gemak! )

En; winkelen en slenteren lijkt me ECHT TOPSPORT voor je rug, hoor! ALS je daaraan begint, dan zou ik als ik jou was me eerst even beperken tot één of 2 winkels. Kijken hoe DAT gaat.
OF dus idd gewoon lekker ff 'online shoppen'.....

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven