Hoe eet jij je spinazie?

04-03-2012 19:51 74 berichten
Ik weet nooit zo goed hoe ik spinazie kan pimpen.

Laatst gegeten met een gefruit rood uitje en feta, was wel aardig. Weer eens iets anders dan het standaard gekookte eitje.

Hoe eet jij je spinazie?
Ik wist niet dat je zulke lekkere dingen kunt maken met spinazie!
spinazie ala creme met kaas smaakt goed bij 'n cordon bleu
Doe eens ouderwets, spinazie lekker met balletje gehakt en aardappeltjes
Wat is er mis met gewoon ouderwets gekookte ( kort geblancheerde ) spinazie een portie aardappels en een bal gehakt of een zacht gekookt eitje erbij - of nog beter, een ei én een bal gehakt - en een plons jus ?

Als ik persoonlijk ergens helemaal niet vrolijk van word dan is het noten of pitten in welke vorm dan ook door mijn avondeten..

Als ik dat tegenkom ben ik meteen uitgegeten.

Verder natuurlijk ieder zijn/haar kueze ..
Alle reacties Link kopieren
quote:dunschiller schreef op 06 maart 2012 @ 14:47:

Wat is er mis met gewoon ouderwets gekookte ( kort geblancheerde ) spinazie een portie aardappels en een bal gehakt of een zacht gekookt eitje erbij - of nog beter, een ei én een bal gehakt - en een plons jus ?

Verder natuurlijk ieder zijn/haar kueze ..Zo eet ik spinazie ook het liefst waarbij gehaktbal ook nog vervangen kan worden door draadjesvlees of verse worst en idd en vlees en een eitje. Jammie, volgende week maar weer eens maken!
Ah, zie nu pas dat redband hetzelfde zegt als dunschiller (en ik).
quote:thee schreef op 06 maart 2012 @ 15:12:

Ah, zie nu pas dat redband hetzelfde zegt als dunschiller (en ik).

Draadjesvlees of verse worst kan inderdaad natuurlijk ook smaken verschillen,maar favoriet blijft bij mij balletje gehakt

En zo zijn we al met z'n drieén
quote:thee schreef op 06 maart 2012 @ 15:12:

Ah, zie nu pas dat redband hetzelfde zegt als dunschiller (en ik).Ik was al bang dat het retro was op de ouderwetse manier spinazie met bal eten.
quote:thee schreef op 06 maart 2012 @ 15:11:

[...]

Zo eet ik spinazie ook het liefst waarbij gehaktbal ook nog vervangen kan worden door draadjesvlees of verse worst en idd en vlees en een eitje. Jammie, volgende week maar weer eens maken!

Heerlijk,met draadjesvlees vind ik het nog lekkerder dan met een bal.

Beetje boursin door de spinazie,plakjes ei ,mmmm heerlijk.
Redband, dan maar lekker retro, ik blijf het heerlijk vinden (m.u.v. de a la creme versie).
Spinazie kan als laag tussen de lasagne, of ik roerbak het met spekjes uitjes en knoflook. Maar het lekkerst vind ik het gekookt met wat nootmuskaat, aardappelpuree en een gehaktbal. Heerlijk!
quote:Blackdress schreef op 06 maart 2012 @ 16:16:

Spinazie kan als laag tussen de lasagne, of ik roerbak het met spekjes uitjes en knoflook. Maar het lekkerst vind ik het gekookt met wat nootmuskaat, aardappelpuree en een gehaktbal. Heerlijk!

Ik weet dat spinazie regelmatig door lasagne verwerkt word,maar ik vind het niks.

Als ik lasagne eet wil ik er géén spinazie bij proeven.. net zo min dat ik andere pasta in groene vorm ( gekleurd door spinazie) wil eten,dan maar ouderwets en kort door de bocht
Ik maak het graag als een frittata.

Heerlijk

Zoals deze (gejat van Smulweb)

Ingrediënten voor 4 personen

4 el olijfolie,1 kg verse spinazie, harde stelen verwijderd. 6 eieren.50 gr zachte boter of margarine.50 gr geraspte parmazaanse kaas. zout peper

ovenvaste koekenpan of schaal

Bereidingswijze

Verwarm de oven op 225 graden. verhit 2 el olie en bak hierin de spinazie goed uitlekken in een zeef en knijp met de hand zoveel mogelijk vocht eruit. klop de eieren los en roer de spinazie 25 gr boter 25 gr kaas zout en peper erdoor. verhit de olie in de koekenpan en schenk het eiermengsel erin. bak de frittata tot deze bijna gestold is. strooi er dan 25 gr geraspte kaas over en verdeel er nog eens 25 gr boterklontjes over. zet de frittata nog 25 min in de oven. in het midden tot de bovenkant gestold is en de kaas gesmolten.

of bak de frittata nog 4-6 min met de deksel op de pan op het vuur. serveer de frittata direct, in punten gesneden , eventueel met tomatensaus

En met allerlei variaties erop.

Ikzelf doe nog gebakken aardappeltjes als bodem onder de omelet, vult net iets meer.

Dag geen vlees is een goed idee.
quote:dunschiller schreef op 06 maart 2012 @ 16:21:

[...]

Ik weet dat spinazie regelmatig door lasagne verwerkt word,maar ik vind het niks.

Als ik lasagne eet wil ik er géén spinazie bij proeven.. net zo min dat ik andere pasta in groene vorm ( gekleurd door spinazie) wil eten,dan maar ouderwets en kort door de bocht Klopt. Ik vind het ook niet zo lekker. Daarom eet ik het nu gewoon lekker ouderwets
quote:redband schreef op 06 maart 2012 @ 14:39:

Doe eens ouderwets, spinazie lekker met balletje gehakt en aardappeltjes

Hmmmm.... balletje gehakt!

Ook nix mis mee maar soms wil je wel eens wat anders hé..? En zo'n salade (of omelet) neem je weer makkelijker mee naar je werk.
Niet, want dan heb ik zeker 24 uur spinazieoprispingen met maagzuurdressing. Lust het echter wel.
Als maaltijdsoep, in een bouillon. Verse ravioli of tortellini erin. spinazie erbij, scheutje room of kruidenroomkaas erbij, en gerookte zalm of ham eroverheen, net wat je lekker vindt.
En ik maak er ook Saag paneer van, Indiase stijl dus. Gehakte verse spinazie, en dan met stukjes verse kaas erin. Kruiden met currypasta naar smaak.
quote:InyMiny schreef op 04 maart 2012 @ 19:54:

Alleen in een ovenschotel. Geen aardappelen meer in huis.. Dan kook ik pasta en wok ik de spinazie met gerookte kip

. Pasta erbij, beetje roomkaas (Philadelphia) en eten maarMMm klinkt heerlijk, ga ik zeker proberen,maar vanavond met de kinderen toch weer gewoon met eitje,puree,en vis.
Ik houd niet van spinazie, tenminste zoals we hem vroeger thuis aten. Die blokjes van Iglo en dan met aardappels van die kruimige en een bal gehakt. Bleeh.

Daarnet gewokt volgens een recept hier, met knoflook, uitje, sambal en soya saus ipv ketjap. Het was erg lekker, alleen jammer dat de soya saus een beetje overheersend was. Ik lees hier trouwens nog lekkere versies, volgende week nog maar eens wat proberen.

Kun je bladspinazie invriezen trouwens?
Ik heb het vandaag in wraps gedaan, met rulgebakken gehakt, paprika en zongedroogde tomaatjes.

En dan eerst wat kruidenroomkaas op de wrap smeren, dan het spinazie/gehakt mengsel erop. Oprollen, kaas erover en in de oven.
Pasta koken, pijnboompitten roosteren en verse (liefst wilde spinazie) even kort roerbakken. Spinazie door de pasta scheppen, gorgonzola erdoor roeren en even mee verwarmen. Opscheppen en pijnboompitten, reepjes rauweham en truffelolijfolie erover heen.....mmmmmmmmm! Ga het morgen weer eten denk ik nu ik hetzo opschrijf
quote:Whympysinger schreef op 04 maart 2012 @ 19:59:

Rauw, met een halve uitgeperste citroen erover, geroosterde pijnboompitten, geraspte Parmesan, en gepofte knoflookteentjes.

Dit topic kwam precies op het goede moment. Ik had een megazak spinazie liggen. Ik heb een paar recepten van dit topic geprobeerd. Deze was zooooo lekker!!

Alleen een beetje jammer dat m'n moeder de volgende dag zei dat ik naar knoflook stonk. De volgende keer zal ik wat minder tenen doen. Knoflooktenen pof je trouwens 40 min op 160 graden met wat olijfolie en zeezout erover
quote:galadriel schreef op 06 maart 2012 @ 16:23:

Ik maak het graag als een frittata.

Heerlijk

Zoals deze (gejat van Smulweb)

Ingrediënten voor 4 personen

4 el olijfolie,1 kg verse spinazie, harde stelen verwijderd. 6 eieren.50 gr zachte boter of margarine.50 gr geraspte parmazaanse kaas. zout peper

ovenvaste koekenpan of schaal

Bereidingswijze

Verwarm de oven op 225 graden. verhit 2 el olie en bak hierin de spinazie goed uitlekken in een zeef en knijp met de hand zoveel mogelijk vocht eruit. klop de eieren los en roer de spinazie 25 gr boter 25 gr kaas zout en peper erdoor. verhit de olie in de koekenpan en schenk het eiermengsel erin. bak de frittata tot deze bijna gestold is. strooi er dan 25 gr geraspte kaas over en verdeel er nog eens 25 gr boterklontjes over. zet de frittata nog 25 min in de oven. in het midden tot de bovenkant gestold is en de kaas gesmolten.

of bak de frittata nog 4-6 min met de deksel op de pan op het vuur. serveer de frittata direct, in punten gesneden , eventueel met tomatensaus

En met allerlei variaties erop.

Ikzelf doe nog gebakken aardappeltjes als bodem onder de omelet, vult net iets meer.

Dag geen vlees is een goed idee.Deze was ook lekker!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven