chili con carne
donderdag 8 maart 2012 om 11:07
Verse Chili Concarne
de ingrediënten van het chili con carne recept:
2 eetlepels zonnebloemolie
2 schoongemaakte en in ringen gesneden uien
2 uitgesperste teentjes knoflook
2 schoongemaakte en in stukjes gesneden groene paprika’s
1 kilo in blokjes gesneden magere runderlappen.
500 gram ontvelde en in stukjes gesneden tomaten.
2 eetlepels tomatenpuree
1 dl bouillon
1 theelepel suiker
1 eetlepel chilipoeder
1 mespuntje cayennepeper
zout naar smaak
500 gram gekookte bruine bonen(of uit blik)
1 eetlepel fijngehakte peterselie.
De hoeveelheid kruiden kan natuurlijk altijd naar smaak aangepast worden als het te scherp dreigt te worden.
.
Bereidingswijze van de chili con carne:
Verhit de olie in een pan en bak hierin de ringen ui en de uitgeperste knoflook ca. 3 minuten. Voeg stukjes paprika toe en bak deze even mee. Voeg blokjes vlees toe en bak alles, met regelmatig omscheppen, tot het vlees lichtbruin is. Voeg de stukjes tomaat, de tomatenpuree, de bouillon, de suiker, het chilipeper, de cayennepeper en wat zout toe. Breng het geheel aan de kook. Draai de hittebron laag, leg een deksel op de pan en laat het vleesmengsel ca. 2 uur zachtjes sudderen tot het vlees gaar is. Voeg tijdens het sudderen eventueel nog wat bouillon toe wanneer het mengsel te droog is geworden. Roer de bruine bonen door het kruidige vleesmengsel en laat alles door en door warm worden. Het is lekker om bij de chili con carne wat groene salade te serveren voor de frisheid.
Serveren met rijst of aardappels,net waar de voorkeur naar uitgaat.
Eetsmakelijk.
de ingrediënten van het chili con carne recept:
2 eetlepels zonnebloemolie
2 schoongemaakte en in ringen gesneden uien
2 uitgesperste teentjes knoflook
2 schoongemaakte en in stukjes gesneden groene paprika’s
1 kilo in blokjes gesneden magere runderlappen.
500 gram ontvelde en in stukjes gesneden tomaten.
2 eetlepels tomatenpuree
1 dl bouillon
1 theelepel suiker
1 eetlepel chilipoeder
1 mespuntje cayennepeper
zout naar smaak
500 gram gekookte bruine bonen(of uit blik)
1 eetlepel fijngehakte peterselie.
De hoeveelheid kruiden kan natuurlijk altijd naar smaak aangepast worden als het te scherp dreigt te worden.
.
Bereidingswijze van de chili con carne:
Verhit de olie in een pan en bak hierin de ringen ui en de uitgeperste knoflook ca. 3 minuten. Voeg stukjes paprika toe en bak deze even mee. Voeg blokjes vlees toe en bak alles, met regelmatig omscheppen, tot het vlees lichtbruin is. Voeg de stukjes tomaat, de tomatenpuree, de bouillon, de suiker, het chilipeper, de cayennepeper en wat zout toe. Breng het geheel aan de kook. Draai de hittebron laag, leg een deksel op de pan en laat het vleesmengsel ca. 2 uur zachtjes sudderen tot het vlees gaar is. Voeg tijdens het sudderen eventueel nog wat bouillon toe wanneer het mengsel te droog is geworden. Roer de bruine bonen door het kruidige vleesmengsel en laat alles door en door warm worden. Het is lekker om bij de chili con carne wat groene salade te serveren voor de frisheid.
Serveren met rijst of aardappels,net waar de voorkeur naar uitgaat.
Eetsmakelijk.
donderdag 8 maart 2012 om 11:19
quote:dasminder schreef op 08 maart 2012 @ 11:14:
*ik lees mee, dacht dat chili con carne altijd met gehakt was *
Dacht ik ook....
Ik maak de chili con carne altijd met gehakt. Als finishing touch: in een ovenschaal doen, er tortillachips over verkruimelen, flink wat klodders creme fraiche en geraspte kaas er overheen en dan even onder de grill in de oven gratineren!
Op tafel dan warme taco's en nog wat guacamole en creme fraiche apart erbij.
Helaas niet zo calorie-vriendelijk..... maar wel heel erg lekker!
Dacht ik ook....
Ik maak de chili con carne altijd met gehakt. Als finishing touch: in een ovenschaal doen, er tortillachips over verkruimelen, flink wat klodders creme fraiche en geraspte kaas er overheen en dan even onder de grill in de oven gratineren!
Op tafel dan warme taco's en nog wat guacamole en creme fraiche apart erbij.
Helaas niet zo calorie-vriendelijk..... maar wel heel erg lekker!
donderdag 8 maart 2012 om 12:30
quote:dasminder schreef op 08 maart 2012 @ 11:14:
Vaak / meestal word chili inderdaad met gehakt gemaakt, maar je kan natuurlijk naar hartelust varieren,ik heb zelfs een keer een chili recept gelezen met kipfilet, je moet er maar net trek in hebben denk ik.
En verder weet je nauurlijk niet hoe ongelooflijk lekker het is als je het niet geproefd hebt
Vaak / meestal word chili inderdaad met gehakt gemaakt, maar je kan natuurlijk naar hartelust varieren,ik heb zelfs een keer een chili recept gelezen met kipfilet, je moet er maar net trek in hebben denk ik.
En verder weet je nauurlijk niet hoe ongelooflijk lekker het is als je het niet geproefd hebt
donderdag 8 maart 2012 om 22:52
quote:dunschiller schreef op 08 maart 2012 @ 12:30:
[...]
Vaak / meestal word chili inderdaad met gehakt gemaakt, maar je kan natuurlijk naar hartelust varieren,ik heb zelfs een keer een chili recept gelezen met kipfilet,
Maar dan is het niet con carne maar con pollo
Ik zelf gebruik overigens altijd kidneybonen voor de chili en nooit bruine bonen (zoals hierboven).
Nu ja, zolang je er maar chilipeper in mikt, is het iig 'chili'
[...]
Vaak / meestal word chili inderdaad met gehakt gemaakt, maar je kan natuurlijk naar hartelust varieren,ik heb zelfs een keer een chili recept gelezen met kipfilet,
Maar dan is het niet con carne maar con pollo
Ik zelf gebruik overigens altijd kidneybonen voor de chili en nooit bruine bonen (zoals hierboven).
Nu ja, zolang je er maar chilipeper in mikt, is het iig 'chili'
vrijdag 9 maart 2012 om 00:56
ik heb laatst ergens quiche gegeten met een soort van chili con carne vulling.. ik proefde ook room er tussen... ik dacht van te voren uuhl, maar het was erg lekker!
vrijdag 9 maart 2012 om 11:51
ik werd geroepen?
Chili con carne
Ingrediënten;
500 g rundergehakt
een rode en gele paprika
een flinke ui
een kleine prei
2 teentjes knoflook
een blik kidneybonen
een blik mais
een blik bruine bonen
een klein blikje veldertjes (jonge kapucijners)
een blik gepelde tomaten
een blikje tomatenpuree
oregano en chilipoeder
Bereiding:
Gehakt rul bakken, ui en knoflook erbij. Even fruiten en dan de prei erbij. Daarna de paprika, de bonen, mais en de kruiden.
Ik heb er nog een beetje water bij gedaan om het niet te droog te laten worden en dat alles een half uurtje laten stoven.
lekker met zure room en wat guacamole
Chili con carne
Ingrediënten;
500 g rundergehakt
een rode en gele paprika
een flinke ui
een kleine prei
2 teentjes knoflook
een blik kidneybonen
een blik mais
een blik bruine bonen
een blik gepelde tomaten
een blikje tomatenpuree
oregano en chilipoeder
Bereiding:
Gehakt rul bakken, ui en knoflook erbij. Even fruiten en dan de prei erbij. Daarna de paprika, de bonen, mais en de kruiden.
Ik heb er nog een beetje water bij gedaan om het niet te droog te laten worden en dat alles een half uurtje laten stoven.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
vrijdag 9 maart 2012 om 16:49
Wat heb je nodig?
Gehakt
Kidneybonen
Maïs
Gepelde tomaten (kan ook uit blik)
Ui
Paprika
Oregano
Paprikapoeder
Chilivlokken
Hoe maak je het?
Eigenlijk is dit gerecht een kwestie van telkens wat toevoegen. Rul het gehakt met de ui en paprika tot het gaar is (eventueel kun je naar smaak nog knoflook toevoegen). Voeg daarna de kidneybonen toe en laat het geheel een paar minuten sudderen. Daarna kun je de kruiden toevoegen en de gepelde tomaten. Laat alle smaken goed intrekken voor een paar minuten en doe tenslotte de maïs erbij. De smaak moet pittig en krachtig zijn, voeg zo nodig chili toe!
Dit is mijn receptje. Op mn site staan de foto's er ook bij.
Chili con carne is heel gezond vanwege de kidneybonen
Gehakt
Kidneybonen
Maïs
Gepelde tomaten (kan ook uit blik)
Ui
Paprika
Oregano
Paprikapoeder
Chilivlokken
Hoe maak je het?
Eigenlijk is dit gerecht een kwestie van telkens wat toevoegen. Rul het gehakt met de ui en paprika tot het gaar is (eventueel kun je naar smaak nog knoflook toevoegen). Voeg daarna de kidneybonen toe en laat het geheel een paar minuten sudderen. Daarna kun je de kruiden toevoegen en de gepelde tomaten. Laat alle smaken goed intrekken voor een paar minuten en doe tenslotte de maïs erbij. De smaak moet pittig en krachtig zijn, voeg zo nodig chili toe!
Dit is mijn receptje. Op mn site staan de foto's er ook bij.
Chili con carne is heel gezond vanwege de kidneybonen
vrijdag 9 maart 2012 om 16:54
quote:rosanna08 schreef op 09 maart 2012 @ 11:51:
ik werd geroepen?
Chili con carne
Ingrediënten;
500 g rundergehakt
een rode en gele paprika
een flinke ui
een kleine prei
2 teentjes knoflook
een blik kidneybonen
een blik mais
een blik bruine bonen
een blik gepelde tomaten
een blikje tomatenpuree
oregano en chilipoeder
Bereiding:
Yep, ik heb hard genoeg geroepen , ik hou zelf niet zo van bruine bonen dus die laat ik weg, de rest doe ik wel zo.
Mag ik je aanvullen Roos met mijn fotos ervan?
http://i576.photobucket.c ... caans%20eten/P6180203.jpg
http://i576.photobucket.c ... caans%20eten/P6180167.jpg
ik werd geroepen?
Chili con carne
Ingrediënten;
500 g rundergehakt
een rode en gele paprika
een flinke ui
een kleine prei
2 teentjes knoflook
een blik kidneybonen
een blik mais
een blik bruine bonen
een blik gepelde tomaten
een blikje tomatenpuree
oregano en chilipoeder
Bereiding:
Yep, ik heb hard genoeg geroepen , ik hou zelf niet zo van bruine bonen dus die laat ik weg, de rest doe ik wel zo.
Mag ik je aanvullen Roos met mijn fotos ervan?
http://i576.photobucket.c ... caans%20eten/P6180203.jpg
http://i576.photobucket.c ... caans%20eten/P6180167.jpg
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
zondag 11 maart 2012 om 09:20
Mag ik als chili-expert nog een heerlijke variatie suggestie doen?
http://www.bbc.co.uk/food/recipes/steak ... anwr_70576
Heerlijk recept, vooral de chocola, geeft echt yummy saus ! ik krijg er spontaan zin in om half tien op de nuchtere maag
http://www.bbc.co.uk/food/recipes/steak ... anwr_70576
Heerlijk recept, vooral de chocola, geeft echt yummy saus ! ik krijg er spontaan zin in om half tien op de nuchtere maag
De Wet van Wuiles: hoe langer de OP, hoe kleiner de kans op een duurzame relatie.
zondag 11 maart 2012 om 11:53
quote:Bianca1986 schreef op 09 maart 2012 @ 15:09:
@ lindec
Klinkt erg lekker! Hoe maak jij dat eigenlijk? Lijkt me heel lekker om vanavond te eten! Hoelang doe jij het in de oven en op welke stand?Chili con carne naar eigen inzicht: meestal met gehakt, blikje tomatenblokjes, een ui, blikje mais, wat prei en kidneybonen (ik gebruik nooit bruine bonen). Ik ben niet zo van de warme paprika, dus die doe ik er zelf nooit door. Wat ik er wel door doe naast chili con carne kruiden: wat kaneel en chinese 5-spices (tip van kok Ainsly Harriot). Dan alles in een ovenschaal, naar eigen inzicht hoeveelheid naturel tortillachips er over verkruimelen, flink wat klodders creme fraiche en dan geraspte kaas (hoeveelheid ook weer naar eigen inzicht).
Van te voren grill even voorverwarmen en dan in de oven onder de grill tot de kaas lekker gesmolten is. Klaar!!
Chili con carne vind ik echt zo'n recept dat bijna niet kan mislukken en gewoon op eigen smaak de dingen toevoegen.
@ lindec
Klinkt erg lekker! Hoe maak jij dat eigenlijk? Lijkt me heel lekker om vanavond te eten! Hoelang doe jij het in de oven en op welke stand?Chili con carne naar eigen inzicht: meestal met gehakt, blikje tomatenblokjes, een ui, blikje mais, wat prei en kidneybonen (ik gebruik nooit bruine bonen). Ik ben niet zo van de warme paprika, dus die doe ik er zelf nooit door. Wat ik er wel door doe naast chili con carne kruiden: wat kaneel en chinese 5-spices (tip van kok Ainsly Harriot). Dan alles in een ovenschaal, naar eigen inzicht hoeveelheid naturel tortillachips er over verkruimelen, flink wat klodders creme fraiche en dan geraspte kaas (hoeveelheid ook weer naar eigen inzicht).
Van te voren grill even voorverwarmen en dan in de oven onder de grill tot de kaas lekker gesmolten is. Klaar!!
Chili con carne vind ik echt zo'n recept dat bijna niet kan mislukken en gewoon op eigen smaak de dingen toevoegen.