Alleen naar Cuba

09-03-2012 22:24 17 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Ik heb al jaren Cuba op mijn reislijstje staan en zou er in de winter erg graag naartoe willen. Maar ja, ik ben alleen en zit gebonden aan de schoolvakanties door mijn werk. Ben al aan het zoeken naar een leuke betaalbare reis, maar kom nog niet tot echt iets realiseerbaar. Is het ook mogelijk om in je eentje naar Cuba te gaan en dan rond te reizen? Wil erg graag rond kerst en zo, zodat ik dan niet hier hoef te zijn.
Jahoor, gaat prima! Ticket naar havana kopen, reizen met bijv de Viazul

Bussen en overnachten in casas Particulares.

Doen!! Cuba is leuk, mooi en veilig!
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Heb je gekeken bij SNP, Baobab, Kras, Djoser? Met de eerste heb ik zelf een reis samengesteld. Ik zou niet snel helemaal alleen naar Cuba gaan, net iets te explosief en we zijn echt een stuk rijker dan de bevolking.

Edit: blijkbaar kan het wel!
Explosief??
Ik vind het er behoorlijk onrustig. Was er drie jaar geleden en veel gidsen konden niet wachten op de vrije markt. Basis voorzieningen zijn slecht voor cubanen. Als daar een omwenteling komt zou ik niet graag daar mijn vakantie vieren, nee.
quote:madderijn schreef op 09 maart 2012 @ 22:29:

Heb je gekeken bij SNP, Baobab, Kras, Djoser? Met de eerste heb ik zelf een reis samengesteld. Ik zou niet snel helemaal alleen naar Cuba gaan, net iets te explosief en we zijn echt een stuk rijker dan de bevolking.

Edit: blijkbaar kan het wel!Heb gekeken, maar de meeste reizen zijn buiten de schoolvakanties om.
Ik ga gewoon niet graag alleen ver weg, heb graag een vangnet bij paspoort verloren, been gebroken en meer van dat soort onwaarschijnlijke zaken. Het geeft me rust en een fijne vakantie als dat is geregeld.

Ben dus met groepsreizen gegaan, naar van alles.
Dan zou ik SNP kijken. Vind ik niet goedkoop, was wel goed geregeld.
Als je alleen gaat lijkt het me wel een must om Spaans te spreken.

Overigens is er op Cuba momenteel een dengue epidemie. Daar horen we hier weinig over. Ik heb mijn reis al geboekt, maar als ik eerder had geweten hoe erg het daarmee gesteld is had ik me nog even achter de oren gekrabd.

Ik kan de (spaanstalige) nieuwssites waar ik dat gisteren gelezen heb nu niet zo snel terugvinden, maar het was/is behoorlijk heftig.

Toch nog een (ander) linkje gevonden:

Cuba - the winter of dengue fever

Dengue Epidemic Grows
.
quote:madderijn schreef op 09 maart 2012 @ 22:32:

Ik vind het er behoorlijk onrustig. Was er drie jaar geleden en veel gidsen konden niet wachten op de vrije markt. Basis voorzieningen zijn slecht voor cubanen. Als daar een omwenteling komt zou ik niet graag daar mijn vakantie vieren, nee.En voor het zelfde geld duurt dat nog 6 jaar...
quote:colalight schreef op 09 maart 2012 @ 22:24:

Ik heb al jaren Cuba op mijn reislijstje staan en zou er in de winter erg graag naartoe willen. Maar ja, ik ben alleen en zit gebonden aan de schoolvakanties door mijn werk. Ben al aan het zoeken naar een leuke betaalbare reis, maar kom nog niet tot echt iets realiseerbaar. Is het ook mogelijk om in je eentje naar Cuba te gaan en dan rond te reizen? Wil erg graag rond kerst en zo, zodat ik dan niet hier hoef te zijn.

Al gekeken bij Shoestring? Vertrek 21 december, zowel een singlesreis als een gewone groepsreis, 16 dagen.

http://shoestring.nl/centraal-amerika/cuba/cuba
Djoser 18 dgn op 22 december. Wanneer valt jouw vakantie?
Ik ben net een week terug uit Cuba. Mooi en interessant land. De lokale bevolking heeft idd niet erg veel. De mensen zijn heel vriendelijk, maar veel van hen willen toch ook wel graag wat aan je verdienen. Begrijpelijk, maar soms ook vermoeiend.

Alleen reizen zou ik niet snel doen, tenzij je goed Spaans spreekt en vaker hebt gereisd door arme(re) landen en dus weet wat je daar kunt verwachten.

Ik ben zelf met Mambo meegeweest, dat is een reisorganisatie voor mensen onder de veertig jaar. Dus leuk als je met leeftijdsgenoten op vakantie wilt.

Enge ziektes heb ik niet opgelopen en mijn reisgenoten ook niet. Wel goed opletten uiteraard met wat (en waar) je eet en drinkt.
veetee, hoe was het eten onderweg?

Ik ga ook naar Cuba en zie eerlijk gezegd een beetje op tegen de culinaire ontberingen. Heb je in Havana of Varadero (als je daar geweest bent) ergens goed gegeten?
.
Ik heb erg lekker gegeten in Cuba, Impala!

Met name bij de casa particulares, of de lokale restaurants (Paledares) . 3 gangenmenu met kreeft voor 15 euro ofzo. En lekkere vis, of kip. Ook bij de casa's werden we verwend met een uitgebreide maaltijd.

Hier een lijst met de top 10 paladares in Havana.

De staatshotels zijn veel soberder. Het ontbijt wat we daar hadden was gewoon een klef wit broodje met iets wat op een roerei moest lijken, en wat droge cakejes.

Er werd mij verteld dat zij hun geld toch wel krijgen (van de staat) dus dat ze weinig moeite doen om er echt wat van te maken.
Dat hoor je altijd, dat je naar die paladares moet. Maar ik ga net als veetee- met een groepsreis, dus ben ook voor een deel afhankelijk van waar we gedropt worden. Ik denk dat we in Havanna en Varadero in elk geval wel de mogelijkheid hebben om zelf een restaurant te zoeken. Handicap is wel dat we geen / nauwelijks Spaans spreken en weinig tijd hebben.
.
quote:impala schreef op 12 maart 2012 @ 14:09:

Dat hoor je altijd, dat je naar die paladares moet. Maar ik ga net als veetee- met een groepsreis, dus ben ook voor een deel afhankelijk van waar we gedropt worden. Ik denk dat we in Havanna en Varadero in elk geval wel de mogelijkheid hebben om zelf een restaurant te zoeken. Handicap is wel dat we geen / nauwelijks Spaans spreken en weinig tijd hebben.

Ik had, ook als ik met een groep reisde, in vrijwel alle plaatsen toch echt wel de mogelijkheid om ergens te gaan eten waar ik wilde hoor. Natuurlijk stelt de reisleider voor om daar-en-daar te gaan eten (want daar krijgt hij provisie of een gratis maaltijd), maar dat ben je zeker niet verplicht. Ik ben vaak genoeg met een kleinere groep of met 2 mensen ergens wat gaan eten waar ik wilde. Alleen zit je soms in zulke kleine plaatsen in de middle of nowhere (denk 'binnenland Suriname") dat er geen andere mogelijkheden zijn.

Ik had niet altijd zin in de (hele) groep en dat werd ook helemaal niet raar gevonden. De dag er na zaten we wel weer samen aan tafel.

En leer wat spaanse woorden, bijvoorbeeld voor vis, kip, vlees en meer van die dingen. Het wordt erg gewaardeerd en het maakt je eten bestellen een stuk makkelijker. Bovendien spreken ze in de paladares vaak wel wat engels, omdat je niet de eerste toerist bent die daar komt en gaat eten.

Al met al is mijn tip: ook al doe je een groepsreis, loop niet alleen met de groep mee maar ga er zelf ook eens op uit. Helemaal niet eng en je maakt snel contact, ook al is het met handen en voeten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven