Gezondheid alle pijlers

uitstrijkje?

11-03-2012 11:49 42 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik moet waarschijnlijk een uitstrijkje laten maken of een inwendigonderzoek omdat ik nogal veel bloed verlies tijdens menstruatie (meer dan dat het 3 jaar geleden was). Deze opties benoemde mijn huisarts namelijk.

Nu is het zo dat ik ben gaan kijken wat dit inhoud en ik ben me rotgeschrokken...

Ik gebruik geen tampons omdat dit zeer doet en wanneer ik seks heb doet dit in het begin ook erg pijn, wanneer het heel rustig gaat dan doet het na een tijdje geen pijn meer, maar het spant daaronder gewoon heel snel aan en zeker wanneer ik pijn voel..

Daarbij komt dat ik zeer onzeker ben en me ook niet omkleed enzo waar andere bij zijn dus het is heel erg dubbelop. Ik moest een keer iets na laten kijken daaronder en ik heb liggen janken op de behandeltafel omdat ik me zo schaamde en ongemakkelijk voelde en eenmaal buiten heb ik overgegeven..

Ik weet niet goed wat ik hiermee moet en hoe ik hiermee om moet gaan...

Heeft iemand hier ervaring mee of tips voor mij???

Is het mogelijk om een uitstrijkje of onderzoek te laten doen onder algehele narcose?
is het ook mogelijk om eerst op gesprek te komen bij een gynaecoloog zodat alles wordt uitgelegd en daarna dat dat gedaan word?

Is het ook mogelijk om tegelijk een spiraaltje te laten plaatsen?
-Geef vantevoren aan bij wie je het uitstrijkje wil laten doen. Bij wie voel je je het meest op je gemak, bij de assistent of bij de huisarts zelf?

-Zeg dat je er tegenop ziet, dan houden ze er rekening mee.

-Doe een tuniekje of jurkje aan, dan voel je je niet zo bloot als je je uitkleedt.

Het uitstrijkje zelf valt echt reuze mee als je je zoveel mogelijk kunt ontspannen.
Hoihoi,

Bedankt voor je reactie.

Ontspannen is een probleem bij mij, dat duurt best lang en nog niet helemaal..

Ik zou het liefst gewoon naar een (vrouwlijke) gynaecoloog gaan ipv bij mijn huisarts, is dat ook mogelijk?

een tuniek/jurkje is wel een goed idee ja, die ga ik onthouden!, dank je wel!
wellicht is in eerste instantie een thuistest iets voor je?

Ik kreeg een poosje geleden een thuistest toegestuurd door het UMC St. Radboud (ik had hier niet om gevraagd trouwens),

maar is wel prettig, dan kun je het in vertrouwde omgeving doen, op tijdstip dat het jou uitkomt.

Ik heb vaker (uitgebreide) uitstrijkjes bij de gyn. gehad (ben DES dochter) en dan voelde ik die eendenbek en dat schrapen altijd wel, maar die thuistest was peanuts!

En bij een gyn. natuurlijk aangeven dat je er bang voor bent, zal vaak genoeg voorkomen, er zijn denk weinig vrouwen die het prettig vinden om daar te liggen.

En wat Beezzzz ook zegt, over dat jurkje/tuniekje, doe ik ook altijd.

Succes!
Spiraaltje en uitstrijkje tegelijk kan op zich wel, maar meestal wordt een spiraaltje geplaatst op 1 van de laatste dagen van de menstruatie en een uitstrijkje moet juist wanneer je niet ongesteld bent.

Je kunt je sowieso door laten verwijzen naar de gynaecoloog voor het spiraal. Voor een uitstrijkje alleen kan het ook wel, maar dat zou ik echt net zo goed door de assistente van de huisarts laten doen eigenlijk.

Die doet het ook veel vaker en zal je prima op je gemak kunnen stellen.
Oja dat is waar dat het op verschillende momenten gedaan moet worden....

Mijn huisarts zou het eventueel ook kunnen, alleen zij raakt altijd beetje paniekerig zodra zij (veel) uit dreigt te lopen...
Neem de tips hierboven ter harte, dat is een.

Maar probeer buiten dat, jezelf ook de bekende schop onder je hol te geven. Er zijn ergere dingen dan een uitstrijkje, echt. Niet kunnen ontspannen heeft voor een groot deel te maken met cognitie. M.a.w. jezelf gek maken, en bedenken waarom het allemaal zo eng etc is, is niet echt helpend. Je hebt hier zelf ook een aandeel in hoor, kom op.

Geloof me (eigen ervaring en velen met mij), als je ontspant, voel je er niets van. Hooguit een klein soort menstruatiekrampje. Dat overleven we toch nog wel, hopelijk?

Dokter ziet honderden blote voorbipsen per maand en die van jou is vast niet zo bijzonder dat ie er wakker van gaat liggen. Moet jij dus ook niet doen.

Ben je ook van plan ooit kinderen te krijgen? Zomaar een vraagje.
Iets wat vier dagen bloedt en niet doodgaat is niet te vertrouwen.
Hoihoi,

Ik neem ze ook aan :-) sommige dingen had ik nog niet aan gedacht, zoals een jurkje ofzo.

Ik weet dat het een deel van mezelf is dat ik het zo eng vind, maar ik ben ook onder behandeling bij een psycholoog vanwege een angst/paniekstoornis, anders was het ook veel minder geweest die angst.

En kinderen krijgen, als ik eerlijk ben wil ik wel kinderen maar niet via de natuurlijke manier misschien heel stom maar ik heb zelf ook een paar nare ervaringen gehad die heel erg pijn deden waardoor ik dat ook niet op die manier zou willen, en waardoor ik ook zo opzie tegen een eendenbek enzo
quote:blackmoon777 schreef op 11 maart 2012 @ 12:27:

Hoihoi,

Ik neem ze ook aan :-) sommige dingen had ik nog niet aan gedacht, zoals een jurkje ofzo.

Ik weet dat het een deel van mezelf is dat ik het zo eng vind, maar ik ben ook onder behandeling bij een psycholoog vanwege een angst/paniekstoornis, anders was het ook veel minder geweest die angst.

En kinderen krijgen, als ik eerlijk ben wil ik wel kinderen maar niet via de natuurlijke manier misschien heel stom maar ik heb zelf ook een paar nare ervaringen gehad die heel erg pijn deden waardoor ik dat ook niet op die manier zou willen, en waardoor ik ook zo opzie tegen een eendenbek enzo Ik heb het ook af en toe nog, maar ik vond t zo ontzettend mee vallen! Het ontspannen is inderdaad moeilijk maar probeer je zo veel mogelijk op je ademhaling te concentreren. En ik neem aan dat de huisarts hier ook vanaf weet (mocht je het toch bij je ha laten doen)
Mijn huisarts weet hiervan, heb de verwijzing van haar gehad namelijk.

Daarnaast moet ik me inderdaad vaak op mijn ademhaling concentreren. Ik had een tijdje geleden een MRI, ik dacht: dat doe ik wel ff want claustrofobie heb ik niet! en ik lig er nog geen 15 seconden in en ik voel me zo raar worden :-S Helemaal zweverig, duizelig, hart kwam er zowat uitzetten, en bleek dat ik ook aan het hyperventileren was..

De assistent zei: je moet 4 tellen in ademen en 4 tellen uit.. en dit lukte redelijk waardoor ik het toch nog 25 minuten heb volgehouden!

Daarnaast gebruik ik die 4x4 tellen ook bij andere dingen en merk dat het dan allemaal makkelijker gaat...

Wel fijn om te horen dat het bij andere meiden is meegevallen
Wow wat knap dat je het hebt volgehouden! Dat zou ik dus niet durven, ik heb wel claustrofobie

Geef bij de gyn of ha gewoon aan dat je er heel erg tegenop ziet, dan houden ze hier rekening mee

succes!
Dank je wel..

Ik had van te voren wel wat horror verhalen gehoord over een mri, mijn opa heeft namelijk wel claustrofobie en hij gaat alleen onder narcose in een mri..

Ik ga het ook zeker aangeven.. had ik bij de kaakchirurg ook gedaan een half jaar geleden en hier werd ook heel goed op gereageerd toen..
@ very__cherry

Maak je dit soort denigrerende opmerkingen ook naar vaginistische vrouwen ?
I learned that pleasing everyone is impossible. But pissing everyone off is a piece of cake
Even bellen; vertellen van je angst en dat je dus extra tijd nodig hebt.

Verder kan ik slechts zeggen; ik heb 'm gehad en vond 't geen prettig gevoel, maar erg is het ook niet hoor, en 't is ZO voorbij. Ze doen je niks aan verder, en dat dingetje waarmee ze dat uitstrijkje maken is maar klein. Dus maak jezelf niet te bang, het komt helemaal goed!
Hoe groot is zo'n eendenbek ongeveer, ik had een plaatje gezien en daar leek hij in breedte 5/6 cm?? klopt dit?

En hoelang duur het ongeveer nadat je bent uitgekleed voordat je weer mag aankleden (als alles goed gaat en zonder vertraging?)
Wat betreft de eendebek, je kunt gewoon vragen om de kleinste maat. Dat doe ik ook altijd. (Nou ja, niet die voor kinderen, maar de kleinste maat voor volwassen vrouwen..).

Verder is het zo voorbij. Ik denk dat het 1 of 2 minuten duurt. Maximaal. Het komt vast goed.
Je hebt wel seks?

Een uitstrijkje stelt echt helemaal niet voor, echt niet. Voel je niks van.

Maar goed, als je er zo'n drama van maakt dan doe je het toch niet? Het is niet verplicht.
quote:speklapje schreef op 11 maart 2012 @ 12:41:

@ very__cherry

Maak je dit soort denigrerende opmerkingen ook naar vaginistische vrouwen ?

En welke opmerking vind jij precies denigrerend?

TO heeft het gelukkig zelf zo niet ervaren, dat scheelt.
Iets wat vier dagen bloedt en niet doodgaat is niet te vertrouwen.
Ik denk juist wel dat je het moet doen. Niet alleen vanwege je gezondheid, maar ook om jezelf de kans te geven op een positieve ervaring. Dat kan echt een boost geven aan je zelfvertrouwen.
Aankleden mag direct na het onderzoek, je hoeft niet nog halfnaakt te blijven liggen
Ik wil het ook doen, want die hoeveelheden bloedverlies is niet echt normaal te noemen...
quote:chicha schreef op 11 maart 2012 @ 12:52:

Je hebt wel seks?

Een uitstrijkje stelt echt helemaal niet voor, echt niet. Voel je niks van.

Maar goed, als je er zo'n drama van maakt dan doe je het toch niet? Het is niet verplicht.Niet iedereen vind het maar gewoon spannend, ze heeft een angsstoornis, daardoor is alles nog enger en spannender dan gewoon
verry cherry, ik snap wat jij bedoelde met die opmerking en ik vat het inderdaad niet zo op, maar kan me voorstellen dat mensen die wel vaginisme hebben het wel zo op kunnen vatten
quote:mama_lein schreef op 11 maart 2012 @ 12:55:

[...]

Niet iedereen vind het maar gewoon spannend, ze heeft een angsstoornis, daardoor is alles nog enger en spannender dan gewoon

Klopt, ik heb een paniekaanval om de raarste dingen... had laatst zelfs toen de deurbel ging een aanval die zeker 10 minuten duurde voordat ik weer rustig was...

Maarja, daarvoor loop ik ook al 2 jaar elke week bij een psycholoog..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven