Geld & Recht alle pijlers

Hoe ga ik iets opbouwen?

12-03-2012 13:24 77 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wil even jullie mening weten:

Momenteel heb ik een baan voor 36 uur per week, waar ik 900e p.m. voor krijg.

Ik woon nog thuis, maar heb wel een eigen autootje. Mijn ouders willen dat ik kostgeld ga betalen, ¤200,- in de maand.

Máár: mijn ouders hebben schulden, dat weet ik. Nu doen ze nog steeds boodschappen (A-merk) en wilt mijn moeder iedere maand iets nieuws kopen.

Zelf heb ik een studieschuld die ik zal moeten terug gaan betalen. Spaargeld heb ik niet, dit omdat ik altijd zelf heb moeten betalen (studie + boeken) en ik laatst een nieuwe auto heb gekocht. (lees, tweedehands 500e)

Ik wil graag gaan sparen, maar doordat ik ook dingen aan het afbetalen ben, gaat het niet zo hard. Ik kon 200e p.m. overmaken naar m'n spaarrekening, maar momenteel ben ik ook schulden van m'n ouders aan het afbetalen, omdat m'n pa het allemaal niet meer kon bolwerken.

Wie heeft er tips om toch een gaatje te zien? Zodat ik iets kan gaan sparen..
En de auto nu terug over laten schrijven op vaders naam ?

Loonbeslag is nu klaar dan ?

Bespreek dit ajb op de volgende afspraak bij het maatschappelijk werk.

Niet alleen het praktische, maar ook waarom jij je verantwoordelijk voor ze voelt, terwijl zij dat niet voor jou lijken te hebben.
Heb je dit allemaal met je ouders besproken? Wat was hun reactie? Ik kan me niet voorstellen dat je als ouder je verantwoordelijkheden op je kind afschuift! Maar dat is wel wat jouw ouders doen.
quote:mienbillekesjeuken schreef op 12 maart 2012 @ 14:07:

Als die auto op jouw naam staat, kun jij 'm ook verkopen.

Je moet nu hard zijn hoor!kijk eens aan, nog een goeie tip..=tevens sparen voor hun schulden
Ga op jezelf wonen, zo snel mogelijk. Hoeft niet meteen een heel huis te zijn, huur gewoon ergens een kamer. Dan kan je sparen om daarna groter te gaan wonen.

Ga het regelen met die schulden. Zwart op wit zetten wanneer je ouders dat aan jou gaan terugbetalen. En knopen doorhakken zoals die auto verkopen.
Zeg maar Spijker.
Loonbeslag van 1 schuld is inmiddels afgelopen. Nu nog 1-tje en dan ben ik van die loonbeslagen af.

Heb het er met m'n ouders wel over gehad, maar dan is het steeds van tijdelijke aard ed. Het gaat weer goedkomen, dan betaalt pa een deel terug (lees 50e) en dan blijft het zo aan de gang. Kwaad worden helpt niet, zeker niet bij m'n moeder. Die is helemaal pro haar mening, een ander is er gewoon niet.

Mijn (inmiddels) ex hebben ze het huis uitgekeken (hij woonde op zichzelf en we wilde gaan samenwonen). Hij was niet meer welkom, nu schijnt hij (volgens mijn vader) iedere week een andere mee naar huis te nemen en dat deed hij ook nog toen we nog in een relatie zaten (wat niet zo was).
€200,- vind ik veel als je €900,- verdient.. Ik moest naar gelang ik kwijt kon aan m'n pa en ma geven.. Tussen de €100 en €150,- , terwijl ik €1400,- verdiende..
Life is good!
Laat je niets aanpraten door je ouders.

Heb je naast maarschappelijk werk nog meer hulp? Psycholoog ofzo?

Ik snap wel waarom ze je vriend het huis uit gekeken hebben. Als jullie samen zouden gaan wonen droogt hun extra inkomstenbron op.

Ik vind dat ze heftig misbruik van je maken Angel.

Is er via funda echt niets te vinden in je omgeving aan huurwoningen?
@Angel: ik denk echt dat je pas los kunt komen van al deze beslommeringen op het moment dat je ergens anders woont. Dan kun je samen met je maatschappelijk werkster gaan kijken hoe je nee gaat zeggen tegen je ouders en hoe je gaat zorgen dat je je eigen financieen op orde krijgt zonder dat de financieen van je ouder roet in het eten gooien.

Ga op zoek naar een kamer in een studentenhuis en kijk vanaf daar verder, dan kun je je weer echt richten op je toekomst. Sparen hoef je nu even niet, aflossen van je studieschuld ook niet, wel los komen van je ouder en met name loskomen van de financiele zorgen van je ouders, vanaf daar kun je je dan richten op een eigen financiele gezondheid.
Meid, je bent 22. Tijd om het heft in eigen hand te nemen.

Leer nee te zeggen tegen je ouders.
hou nou eens op, die gesprekken met je ouders hebben toch geen zin. je zegt het zelf..!!

-ga kamer zoeken/woningbouw persoonlijk bezoeken

-op de terugweg die auto verkopen bij een garage

-en meteen stoppen met geld (kostgeld) geven want dat doe je al in de vorm van hun schulden afbetalen.
Ik heb naast Maatschappelijk werk Beeldend Therapie. Als ik zou gaan praten, gooi ik er niet alles uit, dat blijft binnen. Dit soort topics of uberhaupt hier advies over durven vragen heb ik nooit gedaan (angst). Door beeldend therapie komt het er allemaal uit en ook de wil om voor mezelf sterker te zijn.

Checklist:

* op zoek naar een kamer

* auto terug op vaders naam zetten

* loskomen van die financiele sores die ze mij hebben opgezadeld.
Met jouw inkomen moet je echt op kamers kunnen. Auto eruit,. auto van je ouwelui (die ook van jou is aangezien die op jou naam staat) verkopen, want als iemand 'm totall loss rijdt heb je die ellende er ook nog eens bij. Wel de schuld ervan die moet afbetaald worden, geen bezit meer. Nu verkopen dus.

Zoek een kamer van rond de 300, 350, veel goedkoper is er vaak niet dus alnaar gelang regio dus daar moet je het mee doen, betaal je studie af en dan kun je echt wel vooruit, desnoods met een extra baantje erbij. Zo zijn we hier allemaal wel ongeveer begonnen...
quote:niccus schreef op 12 maart 2012 @ 14:25:

hou nou eens op, die gesprekken met je ouders hebben toch geen zin. je zegt het zelf..!!

-ga kamer zoeken/woningbouw persoonlijk bezoeken

-op de terugweg die auto verkopen bij een garage

-en meteen stoppen met geld (kostgeld) geven want dat doe je al in de vorm van hun schulden afbetalen.

Dat is erg makkelijk gezegd. Niet reeel

Angel lijkt me iemand met een te groot verantwoordingsgevoel, dan een auto gaan verkopen; een gedragsverandering van 180 graden, lijkt me nu niet echt wijs en kan veel angst veroorzaken.
quote:[message=11439200,noline]angel__ schreef op 12 maart

Checklist:

* op zoek naar een kamer

* auto terug op vaders naam zetten

* loskomen van die financiele sores die ze mij hebben opgezadeld.

precies wat ik zeg!! maar ik zou geld maken van die auto om de schuld op je naam af te lossen..genoeg gesjoemelt..payback time!!

lijkt me ook makkelijker dan die auto terug op zijn naam krijgen..want dan moet ie wel effe zelf langs het postkantoor..
Liever angst dan jarenlang een BKR notering en misschien wel dankzij haar ouders de schuldsanering in. Dáár zou ze angst voor moeten hebben.
Als je loonbeslag hebt (gehad) dan is de kans groot dat je al een BKR notering op je naam hebt, besef je dat?

Weet je of er andere schulden op je naam zijn aangegaan waar nog geen incassotraject voor loopt?
Als ze weer met de tijdelijke leningen komen, of ze willen het financiele draadje tussen jou en hen niet doorknippen, dan kan je

-heftig- dreigen met aangifte.

Ik zou ook nog zeker checken of ze niet meer schulden gemaakt hebben op jouw naam.

Eventueel kan je voor 5 euro bij de bank met ID een BKRuitdraai bestellen, die krijg je dan thuisgestuurd.
quote:Conundrum schreef op 12 maart 2012 @ 14:30:

[...]

Dat is erg makkelijk gezegd. Niet reeel

Angel lijkt me iemand met een te groot verantwoordingsgevoel, dan een auto gaan verkopen; een gedragsverandering van 180 graden, lijkt me nu niet echt wijs en kan veel angst veroorzaken.ze komt hier toch voor tips..?? en geloof me, het werkt
Angel dient wel eerst te kijken op welke naam de auto staat. Als ze de belasting betaalt wil di tnog niet zeggen dat de auto op haar naam staat. Dit kan ze wel zien in het kentekenbewijs.

Verder Angel, doe het stap voor stap. Overleg niet met je ouders, zoek een kamer en deel ze mede als je deze gevonden hebt. Laat je niet ompraten.
@niccus, het is een tip ja, reeel nee.
Dankjullie wel voor de tips.

Het komt allemaal even binnendruppelen. Ben altijd loyaal geweest aan m'n ouders. Pas regelmatig op m'n broertje van 7 (bijna 8 :-)) als zij weer eens een avondje weg zijn. Nog steeds trouwens. Dus het besef dat ze niet handelen zoals liefdevolle ouders zouden doen, is hard..
Hoe lang loopt het overgebleven loonbeslag nog?

En wat is je inkomen zonder loonbeslagen?

En realiseer je je dat je ouders misbruik van je maken?

Als je het moeilijk vind er over te praten kun je ook een print maken van dit topic en dit aan je maatschappelijk werkster laten lezen.
Dat is ook het lastige. Je komt nu in een loyaliteitsvonflict. En dat is even schrikken.

Ik denk dat je ouders op hun manier wel liefhebbende ouders zijn. Zij zitten echter zo diep in de problemen dat het hun boven het hoofd groeit en gewoon niet weten hoe ze moeten handelen. Zij proberen te redden wat er te redden valt op hun manier. Ik praat hun gedrag niet goed, maar dat kom ergens vandaan. Zij hebben echt hulp nodig, professionele hulp. En dat kun je bereiken door zelf een grote stap terug te doen.

Voor je broertje is het toch hartstikke leuk om te gaan logeren bij zijn zus? Dat kan ook op een kamer.
quote:angel__ schreef op 12 maart 2012 @ 13:47:

Klopt, er zijn een aantal dingen op mijn naam gezet (waar ik het niet mee eens was ivm het feit dat ik die dingen nooit terugzie.)

Ik betaal ze omdat ik niet met een bkr-registratie wil komen te zitten.

Daar heb je voor moeten tekenen. Dan had je dat moeten weigeren.

Uit huis gaan wil ik dolgraag, maar als ik dan zie dat ze (particulier) een dubbele maandhuur als borg willen, dan wordt het voor mij teveel.
Kostgeld vind ik logisch, tenslotte hebben jouw ouders bepaalde kosten omdat jij daar woont. Mee afbetalen aan hun schulden vind ik niet logisch, zeker aangezien je aangeeft dat je moeder het schijnbaar niet zo nauw neemt met haar geld. Jij blijft zo geld in een bodemloze put storten.

Het klinkt misschien heel hard maar misschien moeten je ouders (je moeder denk ik vooral) het misschien op een harde manier ondervinden want het inhoud om schulden te hebben en deze niet kunnen afbetalen.

Als ze het geld er niet voor hebben moeten ze bezuinigen en dit houd in dat A-merken een luxe is en dat elke week iets gekocht moet worden ook belachelijk is.

ALs jij van die 900 euro (wat ik erg weinig vind voor 36 uur per week) 200 euro (terechte) kostgeld betaald en daarnaast nog een X bedrag aan schulden aflossing voor je ouders dan zal er niet veel over blijven om voor je zelf op zij te zetten. Dat betekend weer dat jij langer noodgedwongen bij je ouders zal blijven wonen (tenzij je bij iemand anders gaan inwonen).

Nare situatie allemaal, ik kan je geen tips geven verder om extra geld te kunnen sparen behalve dan de logische zorg voor minder inkomsten en verminder de uitgaven.
Op een dag word je wakker en besef je dat er geen tijd meer is om te doen wat je altijd al wilde doen. Doe het nu!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven