E nummers

09-03-2012 22:59 95 berichten
Alle reacties Link kopieren
Natuurlijk weet ik dat er in voeding e nummers zitten maar ik voelde me aan het begin van deze week toch erg in de maling genomen. Onlangs heb ik een programma gezien dat ging over de toevoegingen van e nummers in ons voedsel. Hierin werd een boekje getoond dat gaat over deze e nummers. Boekje heet wat zit er in uw eten. Begin deze week kwam mijn man thuis met dit boekje en ik ging eens kijken wat er in mijn dagelijkse voeding zit. Voor de goede orde wil ik er nog wel even bij vermelden dat wij niets kant en klaars eten of pakjes gebruiken. Ik ben me werkelijk rotgeschrokken wat er allemaal in zit en wat voor diverse onderzoeken als kankerverwekkend wordt gezien. Ik heb een dochter van 2. Zij krijgt net als elke peuter elke dag extra vitamine d. Zelfs hierin zit zoveel troep. Nu wil ik gaan proberen de slechte e nummers uit voeding te mijden. Merk dat het nog wel lastig is om producten te kopen zonder e nummer. Zijn hier meer mensen die hier tegen aan lopen of misschien al wat gevorderd zijn.

Weet trouwens niet of ik het topic hier moet plaatsen of in gezondheid. Mocht het niet kloppen sorry!
anoniem_145615 wijzigde dit bericht op 09-03-2012 23:01
Reden: Fout in tekst
% gewijzigd
621 staat bijna niet meer op de pakjes, want de meeste mensen weten zo langzamerhand wel dat dit niet goed is.

Dus de slimme pakjes/voedselfabrikanten zetten nu wat anders op de pakjes, zoals: aroma en gist(extract).

621 is misschien/waarschijnlijk een grote dikmaker, want je wilt erwel van blijven eten (is natuurlijk ook de reden dat het toegevoegd wordt) het is gewoon lekker.

Het is wat ze umami noemen, de vijfde smaaksensatie in je mond. Naast bitter, zoet, zout en zuur.

Waar je ook echt voor moet oppassen, vooral bij kleine kinderen is: Aspartaam en glucose-fructose. De zoetmakertjes.
O en kijk ook waar in de lijst de e nummers staan, hoe hoger hoe meer er in zit. Dit geld natuurlijk ook voor zout, suiker en noem maar op.
quote:maryni83 schreef op 09 maart 2012 @ 23:12:

Het is belangrijk om eerst goed na te kijken welke e-nummers nou slecht zijn. Niet alles is namelijk potentieel gevaarlijk.

En soms wordt er wel gezegd dat iets schadelijk is, maar is dat pas bij zulke enorme hoeveelheden, dat je er nooit last van zult krijgen.

Wel lastig is dat tegenwoordig veel bedrijven de E-nummers veranderen in namen die helemaal niet zo slecht lijken, zoals E-621 in 'gistextract'.

Ja, dat vind ik nogal misleidend. Dan staat er geen E-621 op, maar iets algemeens als gistextract.

En dan blijkt tijdens of na het eten, dat je tòch die verduivelde E-621 weer binnen hebt gekregen.

Ik nam laatst een kopje Cup a Soup, en bleek dus E 621 gedronken te hebben, voelde het aan mijn tong, licht brandend, onprettig. Ze noemen het gist-extract.

Wat ik mij serieus afvraag is hoe het kom dat in Nederland meerdere E-nummers die in het buitenland al lang verboden zijn, nog toestaat ?

Is het dommigheid ? laksheid ?. of alles voor de economie, ook al is het voor de gezondheid slecht.
of zijn die nummers misschien helemaal niet zó waanzinnig gevaarlijk als velen hier in dit topic lijken te denken?

Het lijkt me prima om de hoeveelheid bewerkt voedsel te beperken, maar laten we vooral niet vergeten dat e-nummers ontwikkeld zijn om tóegestane stoffen (want stoffen waarvan er op dat moment geen reden was om aan te nemen dat ze gevaarlijk zijn) aan te duiden. Of e-nummers voldoende bijgehouden worden en aangepast/afgenomen op basis van nieuw onderzoek, is een tweede.
Misschien zijn de stoffen die op het pakje staan ook niet gevaarlijk.. Wat wel gevaarlijk is als je er veel van binnen krijgt!!!

En dat krijg je paar jaar z'n 4,5 kilo!!! Als ik jou nu vraag om dat 1 een keer op te eten dan doe je dat lijkt me toch niet?

Ik vind het bijna naïef om te denken dat het niks kwaad kan. Je hoeft niet altijd alles te mijden maar er goed op letten is bijna een must.

Er zitten gewoon stoffen in je eten die in bijvoorbeeld Noorwegen verboden zijn omdat er wetenschappelijk is aangetoond dat het slecht is! (in grote hoeveelheden en die krijg je tegenwoordig erg makkelijk binnen)
quote:meesje2010 schreef op 10 maart 2012 @ 15:01:

Misschien zijn de stoffen die op het pakje staan ook niet gevaarlijk.. Wat wel gevaarlijk is als je er veel van binnen krijgt!!!

En dat krijg je paar jaar z'n 4,5 kilo!!! Als ik jou nu vraag om dat 1 een keer op te eten dan doe je dat lijkt me toch niet?

Ik vind het bijna naïef om te denken dat het niks kwaad kan. Je hoeft niet altijd alles te mijden maar er goed op letten is bijna een must.

Er zitten gewoon stoffen in je eten die in bijvoorbeeld Noorwegen verboden zijn omdat er wetenschappelijk is aangetoond dat het slecht is! (in grote hoeveelheden en die krijg je tegenwoordig erg makkelijk binnen)Maar het is toch geen nieuws dat je het beste gezond kan eten? Dus zelf koken en snoepen en snacken met mate? Als je dat doet krijg je geen kilo's van dat spul binnen.
@ zafiya : wat allergiën enzo betreft ben ik er van overtuigd dat het juist door dit soort dingen komt. We geven onze kinderen vanalles juist niet ivm toegevoegde stoffen. Zelfde als die onzin van neutral wasmiddel en zeep etc. Er mag tegenwoordig niks meer in zitten, want dan kan je allergisch worden. Nou, ik denk juist het tegenovergestelde. We stellen onze kids nergens meer aan bloot en dus kunnen ze nergens meer tegen.

En mijn moeder maakte vroeger ook pastasaus met een pakje van knor of maggi. Lasagne was toen ook al een wereldgerecht. Dat het er vroeger niet in zat is misschien waar, maar dat geldt dan voor 60 jaar terug. Niet voor de 28 jaar die ik oud ben.
quote:meesje2010 schreef op 10 maart 2012 @ 15:01:

Er zitten gewoon stoffen in je eten die in bijvoorbeeld Noorwegen verboden zijn omdat er wetenschappelijk is aangetoond dat het slecht is! (in grote hoeveelheden en die krijg je tegenwoordig erg makkelijk binnen)

Ja maar, méér dan drie liter water per uur drinken is ook gevaarlijk (watervergifiging, door zouttekort), zoals in 2005 (?) bijvoorbeeld in NL duidelijk werd toen een student tijdens een ontgroening een epileptische aanval kreeg na overmatig water drinken. Toch wordt het als gezond gezien om zo'n 730 liter per jaar te drinken (1,5 - 2,5 liter per dag).

Het argument dat een stof gevaarlijk of niet gevaarlijk is omdat het in een ander land wel of niet verboden is, doet mij persoonlijk niet zo heel veel. Er zijn heel veel dingen wel en niet toegestaan in heel veel andere landen die we hier toch liever niet of wel toestaan. Daarnaast bestaat er met betrekking tot e-nummers een ontzettend aggresieve lobby die zich met heel veel paniek baseert op vaak niet al te deugdelijke of reeds weerlegde onderzoeken. Wie zegt me dat Noorwegen niet besloten heeft tot haar verbod op aandringen van zo'n lobby (electoraal strategisch enzo) of dat voor dat land het besluit om zo'n stof wél toe te laten domweg nog niet genomen is? (dat is iets anders dan dat het actief verboden is, zo werken iiig de e-numers: een stof is verboden tot het wordt toegestaan, dat een stof niet is toegestaan is slechts dán ietszeggend wanneer er wél een besluit is genomen dat die stof niet toegestaan wordt).

Neemt niet weg dat er genoeg stoffen zijn waar überhaupt niet veel (genoeg?) fatsoenlijk onderzoek naar is gedaan. Aan de andere kant zijn er een x aantal redenen waardoor zulk onderzoek moeilijk is: moeten we bijvoorbeeld iedere stof waarvan we denken dat het een aanvulling is op ons eten éérst vijftig of honderd jaar 'in quarantaine' op een selecte groep mensen uitproberen om de lange termijn effecten te bepalen? Is dat hoe we willen leven?

Begrijp me niet verkeerd: ik raad het een ieder aan om voorbewerkt voedsel te beperken omdat gezond verstand me zegt dat 'echt vers voedsel' gezonder en smaakvoller is. Maar de paniekverhalen over E-nummers en alsof je er vanalles aan enge aandoening van kunnen krijgen terwijl dat absoluut niet mogelijk zou zijn met 'vers' eten vind ik onzinnig.
En nu voelt het net alsof ik de 'E-nummers mijders' bekritiseer, maar nogmaals: ik ben absoluut voorstander van vers eten. Ik geloof dat er hier op het forum ook ergens een mooi 'koken zonder pakjes' topic is en er is een fantastische serie columns (inmiddels verwerkt in een kookboek) geweest in Trouw met 'hoe maak je dit pakjesproduct zelf van verse ingrediënten'-recepten.

Alleen het verongelukte beschuldigende 'ze dwingen ons om allerlei gevaarlijke dingen te eten' toontje irriteert me vaak (en dat is misschien persoonlijk, ik heb lang verkering gehad met een e-nummer mijder en werd er af en toe horendol van zijn kritiek als ik bij wijze van 'uitzondering' eens iets voorbewerkts gebruikte in het eten).
Zeniiba, mooi gezegd!
quote:zeniiba schreef op 10 maart 2012 @ 13:48:

of zijn die nummers misschien helemaal niet zó waanzinnig gevaarlijk als velen hier in dit topic lijken te denken?Het staat een ieder vrij te eten wat hij/zij wil. Ik kies er voor om voedingsmiddelen die stijf staan van de E-nummers te mijden en eet geen pakjes/ zakjes etc. Ik denk namelijk wél dat de meeste e-nummers niet goed voor je zijn. Als een ander daar anders over denkt: soit :-) Je zal mij niet horen als iemand de ene voorverpakte maaltijd na de andere naar binnen schuift; eigen lichaam, eigen keus.
quote:zeniiba schreef op 10 maart 2012 @ 15:39:

En nu voelt het net alsof ik de 'E-nummers mijders' bekritiseer, maar nogmaals: ik ben absoluut voorstander van vers eten. Ik geloof dat er hier op het forum ook ergens een mooi 'koken zonder pakjes' topic is en er is een fantastische serie columns (inmiddels verwerkt in een kookboek) geweest in Trouw met 'hoe maak je dit pakjesproduct zelf van verse ingrediënten'-recepten.

Alleen het verongelukte beschuldigende 'ze dwingen ons om allerlei gevaarlijke dingen te eten' toontje irriteert me vaak (en dat is misschien persoonlijk, ik heb lang verkering gehad met een e-nummer mijder en werd er af en toe horendol van zijn kritiek als ik bij wijze van 'uitzondering' eens iets voorbewerkts gebruikte in het eten).

Niemand dwingt een ander om de E-stoffen te eten, maar wat mij wel verbaast is dat sommige fabrikanten de etiketten nu anders maken, waardoor je niet meer zo duidelijk zèlf kan kiezen.

Bepaalde E-nummers worden nu soms gist genoemd, tja dan wordt het er niet duidelijker op. En dat gaat ook ten koste van je keuzevrijheid, vind ik dan.
quote:tinydancer schreef op 10 maart 2012 @ 16:29:

[...]

Niemand dwingt een ander om de E-stoffen te eten, maar wat mij wel verbaast is dat sommige fabrikanten de etiketten nu anders maken, waardoor je niet meer zo duidelijk zèlf kan kiezen.

Bepaalde E-nummers worden nu soms gist genoemd, tja dan wordt het er niet duidelijker op. En dat gaat ook ten koste van je keuzevrijheid, vind ik dan.

Toen ik dat hoorde heb ik idd ook mijn wenkbrauwen even flink gefronst.

Maar... ik kan eerlijk gezegd geen enkel 'bewijs' voor deze stelling vinden. Dit is een beetje een scheikundig verhaal maar MSG (ve-tsin, E621, mononatriumglutamaat) is de stof waarvoor een aantal mensen erg gevoelig zijn en door deze gevoeligheid heeft het zo'n slechte naam. Het is een neurotransmitter die je smaakpapillen (zijn een soort 'zenuwuiteinden') extra sensitiveert waardoor een gerecht meer smaak krijgt (of eigenlijk: je meer smaak ervaart). Mononatriumglutamaat (= een zout) vind je van nature ook in oude kaas (de kristallen) en het ontstaat vanzelf in eten dat je bewaart, dat is waarom stamppotten bv 'de volgende dag' lekkerder zijn: er is mononatriumglutamaat onstaan (de r-variant).

Glutamaat (dus zonder een natrium deeltje eraan vast) is een van twee belangrijkste neurotransmitters en vind je door je hele brein en perifere zenuwstelser. In voedsel komt het van nature óók voor, met name in tomaten en gist.

Nu ben ik zelf van mening dat het níet goed is om extra mononatriumglutamaat in zijn pure vorm aan eten toe te voegen (je houdt dan toch eigenlijk je lichaam voor de gek) maar om nu gist, oude kaas, tomaten, tweededagsstampot etc volledig uit mijn dieet te gaan weren omdat het daar van nature in voorkomt??

Wat ik eigenlijk graag zou willen weten is of het werkelijk zo is dat men hetzelfde MSG toevoegt en het nu gistextract noemt of dat men daadwerkelijk op zoek is gegaan naar een meer geaccepteerde stof (gist) die ongeveer hetzelfde effect heeft als msg (maar in mindere mate) omdat er van nature ook (een lagere concentratie) glutamaat (niet msg) in voorkomt. Het laatste lijkt mij geen rel waard, maar eerder een lovenswaardige ontwikkeling.
quote:kriebelbeest2 schreef op 10 maart 2012 @ 08:51:

Als al die e-nummers echt zo slecht voor je zijn, waarom zijn ze dan niet in Nederland (toch een land dat best bovenop dit soort dingen zit) verboden?

Zomaar iets dat ik mij afvraag..De e-nummers op zich en in beperkte mate zijn over het algemeen niet slecht voor je (vandaar niet verboden). Echter, want nu speelt is dat e-nummers in heel veel producten worden gebruikt. Dat betekent dat je ongemerkt heel veel van bepaalde e-nummers binnen kan krijgen en dat is niet altijd wenselijk, wellicht zelfs schadelijk in sommige gevallen.
Gistextract heeft géén E-nummer. Gistextract is wat anders dan E-621/MSG/Ve-tsin. De overeenkomt tussen gistextract en E-621/MSG/Ve-tsin is dat beide glutamaat bevatten. Glutamaat komt ook van nature in bepaalde voeding voor.

Gistextract komt ook voor in producten van de biologische supermarkt en zelfs natuurwinkel.

Ik mag hopen dat het niet mogelijk is om E-621/MSG/Ve-tsin toe te voegen onder de naam 'gistextract' maar zeker weten doe ik het ook niet, Zeniiba. De voedingsindustrie draait de informatie alle kanten op tegenwoordig en uit eindelijk gaat het allemaal om het geld en niet om de gezondheid van de consument
quote:lechatnoir schreef op 10 maart 2012 @ 11:08:

Let er wel op dat sommige E-nummers van nature voorkomen in groente/fruit etc. Neem E621, dat zit bijvoorbeeld in hoge concentraties in tomaten. Voor meer info zie de wiki over E621.E621 komt beslist NIET voor in natuurlijke producten. Als je leest, dan moet je ook goed lezen. Wat voorkomt in natuurlijke producten is vrije glutamaat. E621 is natriumglutamaat.

Ook dit staat in de wiki over E621, wel goed lezen.
quote:indigoblue schreef op 10 maart 2012 @ 18:06:

[...]

E621 komt beslist NIET voor in natuurlijke producten. Als je leest, dan moet je ook goed lezen. Wat voorkomt in natuurlijke producten is vrije glutamaat. E621 is natriumglutamaat.

Ook dit staat in de wiki over E621, wel goed lezen.Zoals ik het lees is dat hetzelfde. De twee termen worden op de wiki ook door elkaar gebruikt. Zie de zin "De vermelding van de aanwezigheid van toegevoegd vrij glutamaat in het voedsel is verplicht, net als bij andere additieven. Dat geldt alleen bij voorverpakt voedsel. Het geldt niet voor voedsel dat in restaurants wordt geserveerd. En uiteraard ook niet voor die voedingsmiddelen en producten waar MSG in hoge hoeveelheden van nature in voorkomt."

Waarmee ik natuurlijk niet wil zeggen dat wiki altijd gelijk heeft, wellicht is die info onjuist, dat kan.
Ik wordt af en toe horendol van de algemeenheden op verpakkingen, aroma's en specerijen zijn voor mij ontztetend irritante kreten. Mijn zoon kan ds heel veel niet eten omdat het niet duidelijk is wat er nu eigenlijk in zit. En zelfs veel fabrikanten willen en/of kunnen geen antwoord geven als je navraag doet naar een specifieke lijst ingredienten. Hoogst irritant.
Ik las dat iemand hier zei dat alleen bewerkte chips E621 bevat en aardappelschijfjes niet Maar die bevatten het zeer zeker ook. Ik krijg darmklachten van E621.Eigenlijk alle hartige snacks uit de reguliere supermarkten (aldi en lidl uitgesloten) bevatten het.

Bij Aldi en lidl heb ik nog niet goed gezocht maar ik verwacht dat daar wel wat zonder te vinden is omdat sommige dingen duits fabrikaat is en in duitsland zijn ze wat feller met E621 uit het eten verbannen is mijn ervaring. Ook staat daar vaak op het menu in restaurants vermeld welke toevoegingen in een gerecht zitten.

Ik heb ook wel van mensen gelezen de migraine krijgen van momonatriumglutamaat a.k.a. E 621.

Op sandwichspread tomaatspul staat E621 waarschijlijk vermeld als gistextracten. De gistextracten in bv marmite zijn (volgens mijn darmen) geen E621.
Ik probeer nu ook sinds enkele weken een beetje op te letten op wat er qua E-nummers in eten zit. Ben al langere tijd bezig om verser te eten en pakjes en zakjes te mijden (wat soms helaas niet lukt, dan is mijn honger of vermoeidheid te groot, of dramt mijn vriend te veel door dat hij een bepaald iets wil eten haha).

Ik heb ook het boekje en verbaas me ook hoeveel 'foute' toevoegingen er zitten in producten die juist als gezond aangeprijst worden.

Ik probeer de 'echt vermijden' e-nummers te vermijden en verder ga ik ervan uit dat als ik vers en zo veel mogelijk zelf gemaakt eten maak ik de hoeveelheid al zoveel mogelijk beperk van de andere rode en oranje toevoegingen.

Verder vind ik het ook een rare opmerking om te zeggen dat je er groot mee bent geworden en je ouders ook, toen ik klein was (ben nu pas 26) was er veel minder kant en klaar, at ik inderdaad max 1 per week een klein schaaltje chips, heel soms frisdranken, al die light meuk was er nog niet en ga zo maar door. Er is een hele hoop veranderd in de laatste 15 jaar. Alles moet langer lekker blijven, langer houdbaar, snel klaar enz enz.

Verder ben ik het maar deels eens over die allergieen en dat kinderen nergens meer aan bloot gesteld worden. Ik denk dat dit voor die foute e-nummers niet van toepassing is. Wel voor bepaalde bacterieen, stofjes enz. Alles moet te schoon worden.

Ik vind niet dat je kinderen moet blootstellen aan te veel chips, te veel frisdranken, light spullen als optimel en ga zo maar door, door dit te beperken veroorzaakt dit in mijn ogen niet meer allergieen.
Op een dag word je wakker en besef je dat er geen tijd meer is om te doen wat je altijd al wilde doen. Doe het nu!
quote:lechatnoir schreef op 10 maart 2012 @ 18:25:

[...]

Zoals ik het lees is dat hetzelfde. De twee termen worden op de wiki ook door elkaar gebruikt. Zie de zin "De vermelding van de aanwezigheid van toegevoegd vrij glutamaat in het voedsel is verplicht, net als bij andere additieven. Dat geldt alleen bij voorverpakt voedsel. Het geldt niet voor voedsel dat in restaurants wordt geserveerd. En uiteraard ook niet voor die voedingsmiddelen en producten waar MSG in hoge hoeveelheden van nature in voorkomt."

Waarmee ik natuurlijk niet wil zeggen dat wiki altijd gelijk heeft, wellicht is die info onjuist, dat kan.

Hmm, ik zie het inderdaad (misschien moet ik zelf eens goed lezen ) zoals ik het heb begrepen is gistextract echt iets anders dan E621. Als ik ga googlen zie ik dat er veel wordt geroepen dat er op etiketjes 'gistextract' staat waar E621 is toegevoegd, maar wat de echte regels zijn, in hoeverre dit wel of niet mag kan ik nergens vinden...

De engelstalige wiki lijkt iets meer informatie te bieden, maar leunt erg naar de kant MSG=ongevaarlijk http://en.wikipedia.org/wiki/Monosodium_glutamate

Tsja...die E-nummers. Ik denk eigenlijk dat wanneer je overwegend natuurlijk eet, dingen 'from scratch' maakt je wel goed zit. Werkelijk alle E-nummers schrappen is denk ik overdreven. Maar het is momenteel heel moeilijk om echt inzicht te krijgen in wat er in je eten zit als het voorverpakt is.

Misschien kunnen we eens een lijstje of topic maken met producten die geen oranje of rode e-nummers bevatten.
Ben ook sinds een aantal geweken gestopt met het eten van suiker, tarwe en e-nummers en sindsdien voel ik me zóveel beter! Ben overdag helemaal niet meer moe, terwijl ik me eerst door de dag heen moest slepen..

En het is in het begin even puzzelen, maar als je er eenmaal aan gewend bent is het prima te doen.

Denk aan: allissonbrood (biologisch bij de AH), pindakaas, appelstroop, veel vers fruit, rijstwafels, noten, rozijnen. 's Avonds ook gewoon zelf koken. Is allemaal prima te doen!
Zo een paar dagen niet de mogelijkheid gehad om te reageren. Ik vind het fijn om te zien dat ik de niet de enige ben die hiermee kampt. Heb zelf dit weekend een lijstje gemaakt met producten die ik in mijn kast heb ( ben nog niet klaar maar begin is er) om te kijken wat ik tegen kwam op de etiketten.

@ butterfly. Ook geen tarwe? Ook geen volkoren producten? Waarom is dat als ik mag vragen?

Ben vandaag bij de eko winkel geweest. Heb iig lekkere muesli, mayo, honing en wijnsteenzuur bakpoeder gekocht.

Zie hieronder mijn lijstje misschien heeft iemand er wat aan.

Solruta sesam wasa

Delicate Thin crisp rosemary and SALT wasa

Calve pindakaas

Calve satesaus. Bevat e150c, karamel is oranje. Grenst aan rood.

Redband stoptoets bevat e150c.

King pepermunt. Bevat e414, Arabisch gom. Vaak onschuldig doch oppassen

Nutella

Tomatenblokjes Aldi Palazzo

Tomatenpuree Aldi Palazzo

De ruijter specials intens puur hagelslag

De ruijter vruchtenhagel. Bevat  e120. Vermijden voor kinderen, kan k. Verwekend zijn.

De ruijter vlokfeest. Geen e nr maar wel transvet.

Bonen mamam jam aardbeien en abrikozen

Bolletje crackers sesam

Grand itallia ricotta pasta saus, bevat e1105. Oppassen voor allergie van ei.

Krokante stengels zout ah

Druivensuiker zonnatura

Udon noedels Chinese toko roze verpakking

Struik krachtboullion en fond

Zonnatura groenteboullionblokjes

Puur en eerlijk ah bio volkoreny muesli

Peijnenburg tussendoor noten bevat glucose fructosestroop.

Grand italia spaghetti all uovo en durum tarwe

Koffie siropen monin bevatten 2 oranje n'rs

Yomild aardbeien en limoen drink

Arla biologische aardbeien yoghurt

Jip en Janneke snoepjes en rozijnen

Overal waar niets achter staat is volgens mij goed.

de tip zelf ( vers) koken is heel goed. Gelukkig deed ik dat al vrijwel altijd. Alleen eet ik bijna nooit aardappel , groente vlees. Vaker pasta, rijst. Wel veel groenten. Kip, kalf, rund, lam en veel vis. Varkensvlees eten wij niet.
Butterfly, wat zit er in allinsonbrood dan? Dat is toch ook van (volkoren)tarwemeel? Ik vind het te moeilijk om tarwe en zuivel te schrappen van mijn menu. Wat moet ik dan eten? Yoghurt en brood (volkoren/rogge) zijn best vaste onderdelen van mijn menu.
Ik heb ook even mijn voorraadkast bekeken. Het valt bij ons wel mee met de E-nummers (maarja, alle troep die ik eet belandt niet in de kast )

AH biologische pastasaus basilicum - bevat alleen cintroenzuur, dit heet ook wel E330 en is 'onschuldig'

Heinz biologische gepelde tomaten - ook alleen citroenzuur

Pataks currypasta, dit bevat maïszetmeel, maar dat heeft geen e-nummer, voedingszuur (melkzuur) dit heet ook wel E270 en voedingszuur (azijnzuur), ook wel E260, beide krijgen de kleur oranje van het boekje 'wat zit er in uw eten?' Daarnaast nog paprika-extract, dit heeft E-nummer E160c en is groen.

Bertolli pastasaus in zak bevat geen E-nummers (alleen citroenzuur = groen)

Pindakaas van AH eigen merk bevat geen E-nummers, maar wel 'gedeeltelijk geharde plantaardige olie en vet' (=transvet) die gaat er dus uit. Jammer, want ik vind hem veel lekkerder dan Calvé, maar misschien kijk naar de biologische versie en anders in de biologische supermarkt, maar dat is wel stervensduur.

De Ruijter pure hagelslag bevat niks bijzonders, alleen lecithine wat onschuldig is (E322)

Dorset cereals super high fibre muesli, alleen zwaveldioxide (= E220 = oranje)

Overigens heb ik vanavond tonijnpizza van Dr. Oetker gegeten. Die bevat volgens de ingrediëntenlijst geen E-nummmers, maar wel wat ondefinierbare dingen zoals 'gemodifieerd zetmeel' (oranje E-nummers), maar ook 'gehydroliseerd plantaardig eiwit' en dat is gewoon een ingewikkelde benaming voor MSG. Ook 'aroma' wat dat ook mag inhouden en glucosestroop.

Ik ga extra opletten de komende tijd, maar als ik niet teveel pizza's en andere kant-en-klare rommel eet dan denk ik dat het wel goed zit.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven