E nummers

09-03-2012 22:59 95 berichten
Alle reacties Link kopieren
Natuurlijk weet ik dat er in voeding e nummers zitten maar ik voelde me aan het begin van deze week toch erg in de maling genomen. Onlangs heb ik een programma gezien dat ging over de toevoegingen van e nummers in ons voedsel. Hierin werd een boekje getoond dat gaat over deze e nummers. Boekje heet wat zit er in uw eten. Begin deze week kwam mijn man thuis met dit boekje en ik ging eens kijken wat er in mijn dagelijkse voeding zit. Voor de goede orde wil ik er nog wel even bij vermelden dat wij niets kant en klaars eten of pakjes gebruiken. Ik ben me werkelijk rotgeschrokken wat er allemaal in zit en wat voor diverse onderzoeken als kankerverwekkend wordt gezien. Ik heb een dochter van 2. Zij krijgt net als elke peuter elke dag extra vitamine d. Zelfs hierin zit zoveel troep. Nu wil ik gaan proberen de slechte e nummers uit voeding te mijden. Merk dat het nog wel lastig is om producten te kopen zonder e nummer. Zijn hier meer mensen die hier tegen aan lopen of misschien al wat gevorderd zijn.

Weet trouwens niet of ik het topic hier moet plaatsen of in gezondheid. Mocht het niet kloppen sorry!
anoniem_145615 wijzigde dit bericht op 09-03-2012 23:01
Reden: Fout in tekst
% gewijzigd
ohja 'karamel' zat ook in die pizza, heeft ook een e-nummer zie ik hier.
Goud heeft ook een e-nummer Een e-nummer is niet per definitie slecht. Maar er zijn er die wat twijfelachtig zijn.
Zuivel schijnt sowieso ook niet echt gezond te zijn.. Dat inderdaad ook geschrapt. ;)

Het allissonbrood is inderdaad ook volkorentarwemeel. (Alleen volkorentarwemeel, water en zout; klinkt heel gezond en natuurlijk ) Het liefst eet ik spelt- of zuurdesembrood, maar dat is echt een stuk duurder! Als compromis tussen gezond, maar ook nog betaalbaar, vind ik dan dat 't allissonbrood nog wel kan. Vooral omdat ik sowieso een stuk geminderd ben in brood eten.

Ben zelf nog aan 't uitproberen wat precies hetgene is waar ik heel moe van word. Zijn dat de e-nummers, de suiker of de tarwe in gewoon brood? Ben er nog niet 100% uit, maar de manier waarop ik 't nu doe voelt wel goed, dus sowieso geen suiker, geen e-nummers en geen zuivel.

Het 100% gifvrij boek is trouwens interessant om te lezen over dit onderwerp!
Karamel is dan ook zo'n twijfelachtig geval
En roggebrood Butterfly? Ik kan echt niet zonder yoghurt

Ik merk dat ik me het lekkerst voel als ik zo natuurlijk mogelijk eet. Ik hou dan niet bij hoeveel zout, suiker of e-nummers ik eet. Het voelt dan gewoon goed en ik ga op mijn intuïtie af. Zolang ik niet veel gefabriceerde, bewerkte rommel eet is het wel goed. En voldoende bewegen en drinken. Vooral losse thee en water. En genieten is ook belangrijk!
Ik zie het overigens ook niet als in het extreme trekken, maar als bewust wording van. In het begin is het even zoeken wat je wel en niet haalt in de supermarkt, maar dat gaat al snel vanzelf.

Ook ik voel me stukken beter en mn huid (eczeem) gaat met sprongen vooruit.
Koop/kook biologisch. Probleem opgelost.
Probleem zou idd opgelost zijn. Echter is het niet voor iedereen mogelijk om biologisch voedsel te kopen. veel producten zijn heel erg duur.
Ik probeer ook zoveel mogelijk de slechte Enummers te vermijden.

Ik haal veel recepten hier vandaan: http://smakelijck.blogspot.com/

De ontbijtkoek is echt een aanrader!
@ claudia. dat is waar. ik vind het ook veel te duur, maar mijn basis ingredienten haal ik toch het liefst biologisch. of van de markt ofzo. wat al heel veel scheelt is bouillonblokjes biologisch kopen. doe je dat niet, is het gewoon een brokje e-nummer.

en je hoeft natuurlijk ook niet alle e-nummers te vermijden... zolang je maar geen E621 eet.
Biologisch betekend niet altijd dat het vrij is van slechte Enunmers. In mn biologische geraspte kaas zit bijv E509, echt een slecht Enummer las ik!

En als je bijv bij de patat kijkt zit de 1 vol Enummers en bestaat de ander uit aardappel, zonnebloemolie en zout. Ik zou de laatste kiezen terwijl die ook niet per definitie duur is.

Jus poeder en bouillion heb ik idd wel biologisch. Dat andere spul is de vuilnisbak in gegaan nadat ik erachter kwam wat erin zit!
Wij eten ook sinds een aantal maanden zoveel mogelijk producten zonder schadelijke e-nummers. En dat bevalt erg goed. Het is soms wat meer werk om zelf iets te maken, maar meestal ook lekkerder. En als je eenmaal weet welke merken/producten mogen gaat het boodschappen doen steeds sneller.

Ik hoop dat het mij ook gaat helpen mijn darmziekte onder controle te houden. Want veel vd schadelijke e-nummers kunnen os darmziektes veroorzaken, dus die wil ik absoluut niet meer binnen krijgen.
tinydancer schreef op 10 maart 2012 @ 13:32:

[...]

Ik nam laatst een kopje Cup a Soup, en bleek dus E 621 gedronken te hebben, voelde het aan mijn tong, licht brandend, onprettig.

Ik denk eerder dat je soep te heet was :-]

Van E621 oftewel MSG is nog nooit aangetoond dat het slecht is. Grappig dat deze 'Urban legend' van tijd tot tijd toch weer de kop op steekt.
Ik ben sinds een paar jaar bezig om bewuster met eten om te gaan. Pakjes en zakjes zijn de deur uit. Ik eet heel weinig vlees en zuivel en wissel meelproducten met en zonder gluten af.

Voor informatie over additieven maak ik veel gebruik van www.food-info.net Een nuchtere website van een universiteit. Die vind ik prettiger dan veel hysterische informatie die op internet te vinden is. Zo zag ik aan het begin van dit topic dat E300 als gevaarlijk bestempeld werd, terwijl dit gewoon vit C is.
Claudia1981: wat goed dat je hier een topic over bent begonnen!

Ik eet al jaren e-nummer vrij, samen met mijn vriend en ons dochtertje. Ik koop al mijn basisproducten en mijn brood bij een natuurwinkel, groeten en fruit zoveel mogelijk direct bij de kweker, wij zijn vegetariers dus vlees en vis kopen wij niet. Ik maak eigenlijk altijd alles zelf van mijn basisingredienten, zoals soepen, sauzen, koekjes, pasta, tortilla's en dat soort dingen. Dan weet je altijd precies wat er in zit en het smaakt ook nog eens veel beter. Het gaat mij overigens niet alleen om de e-nummers maar ook om anders onzinnige en ongezonde toevoegingen zoals vetten, zouten, suikers, emulgatoren. Ook zit er in een hoop producten waarin je het niet verwacht gelatine (kauwgum, beschuit etc) wat ik ook niet wil eten.

Ik vind het niet moeilijk, zo lang ik in mijn eigen huis ben of in de gelegenheid ben mijn eigen eten mee te nemen buiten de deur. Afgelopen weekend logeerden wij bijv bij een vriendin, 's ochtends bij het ontbijt was er brood uit de supermarkt, boter en voorgesneden kaas uit de supermarkt. Ik heb op de verpakking gekeken en alle 3 bevatten e-nummers. Erg lastig, vooral als het dan nog een paar uur duurt voordat je naar huis gaat.........
Incredible, eet je dan gewoon niks bij zo'n vriendin?
Moondancer..... ik had dit keer gelukkig een paar pakjes crackers in mijn tas. Dus heb ik die maar opgegeten om de ergste honger te stillen totdat ik thuis was. Maar als het echt niet anders kan dan eet ik wel iets hoor, probeer dan in elk geval zo weinig mogelijk te nemen. Ik vind het zelf echt vervelend, ik wil namelijk ook niemand beledigen en vooral als je meerdere dagen weg gaat en niet zelf kunt koken of voor een paar dagen eten mee kunt nemen. Iemand nog goede tips?
Goede tips heb ik ook niet echt, behalve dan misschien als bedankje boodschappen doen en koken voor je gastheer/vrouw. Dan kun je producten kopen waarin geen schadelijke e-nummers etc zitten en doe je gelijk iets terug voor de mensen bij wie je logeert.

Zelf eten wij regelmatig bij vrienden en ik accepteer dan gewoon dat ik op die momenten wel wat schadelijke e-nummers binnen krijg. Wij doen daar dus niks speciaals voor. Wel vertel ik wel eens over hoe wij eten en daarmee heb ik al een paar mensen geïnspireerd om ook minder schadelijke e-nummers te gebruiken. Dus bij die mensen krijgen wij nu meestal een maaltijd naar ons hart :-)
Dat is inderdaad een goed idee en dat heb ik ook al regelmatig gedaan trouwens..... Ik heb ook een paar vriendinnen die absoluut niet van koken houden dus als we daar naartoe gaan zijn ze maar al te blij als ik de boodschappen mee neem en dan de keuken in duik. Maar er zijn ook vrienden en familieleden die op den duur zeggen "jij doet altijd al het werk, nu wil ik ook eens een keer voor jou koken". Dat is dan natuurlijk ook heel lief, dus die wil ik dan niet beledigen door te weigeren. Maarja ze moeten dan ook al vegetarisch koken en om dan ook nog te vragen op e-nummers en toevoegingen te letten is wel erg opdringerig. Dus dat vind ik soms lastig......
Oja, ik geef op het moment ook nog borstvoeding en omdat het dus niet alleen om mijzelf gaat wat ik binnen krijg ben ik nu ook een beetje extra streng.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven