Gezondheid alle pijlers

vit d blijft laag

13-03-2012 15:44 34 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sinds ik de laatste paar jaar met gezondheidsproblemen kamp(te) heb ik het goed laten uitzoeken en is er oa ook op vit d en b12 geprikt. B12 was nog binnen de normaalwaardes, maar ook niet heel hoog en vit d is dus wel vaak laag. Vorig jaar 23 en toen ik een tijdje sterke druppels nam op recept kwam ik weer op normale waardes, maar sinds de winter blijft het weer laag, ondanks medicatie weer. Het laagst was 24 en momenteel 32.

Ik voel me ook vaak heel moe, maar kan nu natuurlijk ook door m'n zwangerschap komen, ben nu bijna 12 weken zwanger.

Mijn verdere klachten zijn gewrichtspijn, slaapproblemen (hoewel het nu meevalt, ben zo moe dat ik nog wel redelijke nachten maak voor mijn doen) en heb ook een periode hartkloppingen gehad.

Is er (behalve sterke vit d medicatie) iets te doen hieraan? Ik probeer bij een beetje zon al lekker buiten te zijn, maar ja, zo sterk en veel schijnt de zon nu nog niet .

Zijn er meer mensen die langdurig met vit d tekort rondliepen en wat voor klachten had je en belangrijker, ging het op een gegeven moment ook weer beter?
Is je vit b12 ook nog een keer opnieuw geprikt na de eerste keer?

Hier ook vit D tekort, maar dat is met pillen redelijk onder controle nu.
hoe laag is laag voor vit D?
Ja,b12 is een aantal keer geprikt, het schommelde tussen 150 (laagste waarde) tot 260 ongeveer.

Heb/had jij ook klachten door het vit d tekort?
Ik weet niet wat de minimumwaarde moet zijn van vit d maar mijn huisarts houdt 70 a 80 aan dacht ik uit m'n hoofd. Dat is de laatste maanden nog niet gelukt blijkbaar.
Ik heb zowel een vit d als een b12 tekort en herken alle klachten die je hier noemt. Ben nu een tijdje onder behandeling en ze zijn nu een stuk minder.

Heb je ook extra b12 genomen bij die lage waardes?
Inderdaad, is B12 daarna nog een keer gecontroleerd?

Dat de D te laag is nu, is niet zo gek. Winter is een beruchte periode voor een D-tekort en jouw lijf is er gevoelig voor gebleken. Elke winter zou je er dan ook goed aan doen om standaard vitamine D in genoeg eenheden te gebruiken.

Naast de drogist opties, is er via de apotheek o.a. vitamine D in bruispoeder verkrijgbaar (resp 440 of 880 eenheden per portie), maar ook in vloeibare vorm (o.a. 50.000 eenheden per ml). Overleg met de huisarts wat voor jou het beste en mogelijk is, ook gezien de zwangerschap. Mocht je er gezamelijk niet uitkomen dan kun je het nut van doorverwijzen naar internist bespreken.

Klachtenopties zijn heel simpel te googlen als je weet hoe de paranoïa-aliminium-hoedjes-brigade sites met een dosis skepsis te omzeilen en wat betrouwbaardere bronnen te hanteren. Of de oorzaak daadwerkelijk daar ligt, zul je pas kunnen duiden als waarden weer acceptabel zijn en klachten weg trekken in een goede periode of niet.

Ervaring? Ja. Ik heb een ernstig vit D-tekort sinds minimaal juli afgelopen jaar. Sinds augustus wordt dat behandeld, maar niet naar behoren. Mijn waarden vertikken het te doen wat "zou moeten". Helaas een gevalletje eigenwijze huisarts en momenteel dringend op zoek naar de juiste internist en dus gevoelsmatig een gat in de voor mij optimale behandeling, ondanks dat ik momenteel maandelijks hoge dossissen binnen krijg. Een op een is het niet onomstotelijk te beoordelen welke klachten dit veroorzaakt omdat er bij mij een hoop meer speelt zoals chronische ziekte, voedingsproblematiek, nog steeds herstellende van erg heftige medische zomer '11 en ook diverse andere tekorten die gelijkende of dezelfde klachten als een vit D-tekort kunnen veroorzaken. Mijn gevoel zegt dat mijn hardnekkige klachten gelinkt zijn aan de tekorten. Vaak klopt mijn gevoel, heb ook gelijkende klachten gehad ten tijde van dieptepunt B12-tekort, maar de tijd zal het uiteindelijk moeten uitwijzen of niet. De huisarts speelt met het idee van doorverwijzing naar neuroloog i.v.m. klachten. We zullen zien.

Hoe dan ook, dit is echt zoiets wat thuis hoort bij een arts. Die kan je vertellen hoe ne wat persoonlijk.
when you wish upon a star...
Nee, geen extra b12 ingenomen, weet jij goede supplementen?

Fijn dat jouw klachten wat minder zijn nu!
Als ik jou was zou ik even terug gaan naar de huisarts of je misschien wel door laten verwijzen naar een internist.

Met supplementen heb ik geen ervaring, krijg zelf injecties namelijk.

Pixiedust, wat vervelend dat je behandeling zo moeizaam gaat. Sterkte!
Heb je je schildklier al laten testen? zou ik ook even doen. Als je zwanger bent zou je TSH onder de 2.5 moeten liggen.

Verder geen ervaring met vitamine d tekort.
Pixiedust, jeetje wat een verhaal. Ik hoop voor jou dat je een goede arts vind die je serieus neemt!

Ik loop zelf al sinds 2009 te tobben met klachten, eerst alleen darmklachten, later gewrichtsklachten erbij. Omdat ook mijn bloedonderzoek niet goed was ben ik uiteindelijk bij de reumatoloog terecht gekomen sinds zomer 2010. Pas het jaar erna (vorig jaar) is op de vitaminen geprikt, op mijn vraag omdat verschillende klachten verergerden/erbij kwamen. Hier ook een hele scala aan klachten waarvan ik twijfel wat waardoor komt. Mijn gevoel zegt zelf ook dat de gewrichtsklachten eerder veroorzaakt worden door het vit. tekort. Misschien is idd een internist het beste.
Ja, schildklier is goed!
Wat voor gewrichtsklachten hebben jullie?
wat zijn de symptomen voor vitamine b12 en vitamine D tekort? Ik heb nl ook sinds een paar maanden last van mn gewrichten en vermoeidheid (meer dan normaal, mr kan nog wel functioneren). Ik heb op sommige dagen ook echt een craving voor rood vlees..
Maja, ik was voornamelijk ontzettend stijf en had heel snel spierpijn terwijl daar geen aanleiding voor was.

Jeetje, wat ben je al lang aan het tobben 5x5!
Zou dat ook een oorzaak kunnen zijn van die rare knieen van mij? Ik ben ook bekend met winterdepressie en vermoeidheid.
quote:5x5 schreef op 13 maart 2012 @ 15:54:

Ja,b12 is een aantal keer geprikt, het schommelde tussen 150 (laagste waarde) tot 260 ongeveer.

Niet elke huisarts wil er al aan, maar dit zijn eigenlijk te lage waarden en kunnen bij een groep mensen al klachten geven. Dat kan dus verder kijken waard zijn. Indien een laag gehalte niet verklaard kan worden door bijv. eetpatroon, zou ik kijken in hoeverre het mogelijk is om arts mee te krijgen in verder bloedonderzoek (o.a. MMA en homocysteine) en spuiten van B12.

Indien een B12 tekort namelijk veroorzaakt wordt door het niet goed kunnen opnemen van B12 door het lijf, dan helpen alleen spuiten en is het eigenlijk ook altijd levenslang. Dan kun je wel B12 slikken, maar helpt het niet omdat het lijf het immers niet vanuit vertering op kan nemen. Het schijnt dat deze preparaten echter wel het b12 qua bloedwaarde iets kan doen stijgen, met als gevolg dat je dan de oorzaak over het hoofd ziet.

Miss marvellous; klachten zijn echt heel simpel te googlen. Daarbij is wel kaf onder het koorn (zo vind ik zelf de stichting b12 tekort een gevalletje doorgeschoten alufoli-hoedje), maar er is genoeg betrouwbaar en duidelijk materiaal te vinden.
Ik heb voornamelijk last van m'n handen, stijf en pijnlijk, soms ook knieen maar ook zware ledematen en echt ontzettend moe, niet vooruit te branden soms (nu ook door de zwangerschap verergerd uiteraard).
quote:Maja82 schreef op 13 maart 2012 @ 16:23:

Zou dat ook een oorzaak kunnen zijn van die rare knieen van mij? Ik ben ook bekend met winterdepressie en vermoeidheid.

Zou wellicht kunnen, maar minstens net zo waarschijnlijk niet. Als je denkt dat er aanleiding toe is, bespreek dit dan met de huisarts en laat indien aanleiding eens prikken.

Een van de redenen waarom ik al niet in ging op die klachtenvraag, is wat ik zelf noem het zweetvoeten-fenomeen. Pietje heeft zweetvoeten omdat hij een aangeboren afwijking heeft en post daar iets over. Truus, Kees en Klaas lezen dat en zijn er vervolgens van overtuigd dat hun zweetvoeten daar dus ook van komen omdat ze zweetvoeten hebben en de klachten overeen komen. Kan soms, maar vaak genoeg, zo niet vaker, is het niet zo.
@ 5x5 en pixiedust

Ik slik zelf vit. d in een actieve vorm, genaamd alfacalcidol, dit gaat rechtstreeks je bloedbaan in. Dit heb ik voorgescreven gekregen van mijn internist, omdat mijn nieren het niet uit voeding of de zon kunnen halen.

Daarnaast heb ik ook nog kauwtabletten van calcium, anders haalt mijn schildklier het uit mijn botten om de waarde in het bloed goed te houden.

Laat je, alsjeblieft, doorverwijzen naar een internist.

Ik heb gezien wat vit.d tekort en calcium te kort kan veroorzaken.
Zou natuurlijk kunnen Maja. Een bloedtest kan nooit kwaad toch?

Inderdaad, Pixiedust, sommige huisartsen zijn enorm stijfkoppig op dat punt. De mijne ook. Ben zo blij dat ik mijn poot stijf heb gehouden en een verwijzing naar de internist hebt geeist. Die had het binnen 2 tellen en een bloedonderzoek in de gaten.
Ik ben ooit 1x geprikt op D, B12 en lyme na lang aandringen bij m'n vorige huisarts. (die ene die me 6 jaar heeft laten lopen met darmklachten 'neem maar vivit' en die na bloed- en ziekenhuisonderzoeken waar niets uit kwam ook niet geloofde dat ik last heb van een overgevoeligheid voor E612 tot ik mijn eetdagboek + klachtennotities onder zijn neus schoof)

Ik heb nu een nieuwe huisarts, ik zal eens vragen of ze er naar wil kijken.
Taxi; mijn calcium is heel netjes. Was het altijd al (touch wood!) en sinds o.a. CaD bij"slikken" helemaal. Internist is zoals gezegd lopende, maar de juiste vinden is op dit moment de problematische factor.

Lees; ik heb er geen. Ben naarstig op zoek maar mijn chronische aandoening is een erg beperkende factor. Hopelijk eind deze maand de juiste gevonden en zo niet weer een wachtlijst bij een volgende op. Joechei.

Alfacalcidol onthoud ik in elk geval, thnx.
Overigens bedenk ik me nu, toen ik in de mallemolen zat voor m'n darmklachten (ook bij de internist) hebben ze ook bloedgeprikt en de vitamine meegenomen, daar is toen niks meegedaan terwijl die waarden achteraf (iig vit b12) aan de lage kant waren. Dan zou ik beter een andere internist kunnen zoeken denk ik.
Pixie, graag gedaan.

Veel sterkte met het zoeken en vinden van een internist.

Chronisch ziek zijn is niet leuk, maar het helpt wel als je geholpen wordt door juiste medicijnen.

Ik kan er inmiddels goed mee leven, ik werk zelfs voor 20 uur in de week.

Wel elk half jaar mijn APK ophalen bij de internist.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven