Werk & Studie alle pijlers

Duits op CV

13-03-2012 16:26 18 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik wil solliciteren op een baan waarbij staat dat 'kennis van de Duitse taal' een pre is.

Nu heb ik sinds de 3e klas van de middelbare school geen Duits meer gehad en is het nogal weggezakt. Ik kan wel redelijk Duits lezen (dat is: begrijpen waar de tekst over gaat, maar lang niet alles letterlijk kunnen vertalen). Als iemand langzaam Duits spreekt, kan ik het redelijk volgen.

Maar zelf spreken is ehm.. een drama. Ik kan nog net vertellen wie ik ben, waar ik woon en wat andere (standaard) zinnetjes, maar daar houd het ook wel zo'n beetje mee op. Schrijven is misschien iets beter dan spreken, maar eigenlijk ook:drama.

Zal ik dit nu toch op mijn CV zetten? En hoe dan? Als 'matig'?

Weet iemand wat voor niveau er ongeveer verwacht wordt bij de omschrijving 'kennis van de Duitse taal is een pre'?

(Verder is kennis van de Engelse taal noodzakelijk, maar dat beheers ik goed).
Ik zou er bij zetten "passief". Betekent dat je het wel enigszins kunt lezen/verstaan maar niet zelf spreken.
Ik vind dit 'zeer matig'.

Als ze vragen om kennis van de Duitse taal, dan neem ik aan dat je het ook zal gebruiken, en dat dit meer zal zijn dan alleen iets lezen. De meeste Nederlanders zullen nog wel een Duitse text kunnen lezen en begrijpen waar het over gaat.

Ik zou aangeven dat het matig is, maar dat je bereidt bent om een cursus te volgen.

Het is geen moeilijke taal voor Nederlanders om te leren.

Gauw veel Duitse tv gaan kijken, dan heb je het zo onder de knie.

Schrijven is dan nog weer een vak apart
Ik zou jou kennis inderdaad als matig omschrijven. Het niveau waarop jij Duits spreekt is ook redelijk gangbaar, bijna iedereen die HAVO of VWO heeft gedaan heeft tot minstens de derde klas Duits gehad.
Misschien zou je iets kunnen doen met de Europese taalniveau's? Als je via Google zoekt dan vind je een overzicht van de verschillende niveau's. Dat staat professioneler dan "matig" of "beetje" ofzoiets. En het laat zien dat je er over na hebt gedacht.
Overigens heb ik als Française in een paar maanden zeer behoorlijk Duits leren spreken (met name i.v.m. Duitse klanten van mijn bedrijf). En vanuit het Nederlands is het een stuk eenvoudiger om Duits te leren. Als je je een beetje kwaad maakt en een paar maanden flink buffelt kom je al een heel eind. Ik zou dan wel gelijk voor zakelijk Duits gaan en niet een algemene cursus Duits.

Het barst overigens op het internet van allerlei websites en gratis lesmateriaal (websites om werkwoorden te vervoegen, te oefenen met vocabulaire, filmpjes enz...) om verschillende talen te leren. Zeker als je zoekt van Engels naar Duits (leren vanuit het Engels naar het Duits i.p.v. uit het Nederlands naar het Duits).
Kennis van de Duitse taal wordt verondersteld meer in te houden dan weggezakte schoolkennis. Je moet je wsch. vloeiend kunnen redden, ik denk niet dat je met je huidige niveau veel kans maakt . . . .

Zou zeker geen "matig" in het c.v. vermelden, voor jou tig anderen die een hoger kennisniveau hebben!
Op school was ik trouwens zeer slecht in Duits, rot taal vond ik het.

Paar jaar geleden voor een Duits bedrijf gewerkt, op de Nederlandse afdeling, en toen mijn Duits weer opgepikt. Ging me toen veel makkelijker af, en het is ook niet weer weg gegaan.

Ik zou mijn Nederlands juist wel willen verbeteren.....
Hier vind je de taalniveaus die internationaal gebruikt worden:

http://artikelen.foobie.nl/onderwijs/al ... alniveaus/
Een vriendin van mij spreekt vloeiend Duits en daar doet ze in haar carrière echt haar voordeel mee op. Ze werkt in de commerciële sector en aangezien Duitsland zo'n beetje de belangrijkste handelspartner van Nederland is biedt dat haar echt kansen.

Volgens haar is het zo dat heel veel Nederlanders denken dat ze goed Duits spreken, maar het huis-tuin -en keukenniveau nauwelijks overstijgen en als die mensen echt moeten onderhandelen of zakendoen is hun kennis echt ondermaats.
Jaa!! Dat had ik dus ook bij mij sollicitatie, ze hadden graag dat ik Duits sprak, nou ik sprak en verstond geen woord, begin nog niet eens over lezen..

Ik heb aangegeven dat mijn niveau dus zwaar belabberd was maar dat ik zeker bereid ben om het te leren.. Ik had het niet op mijn CV gezet omdat ik een open sollicitatie had gestuurd en er dus geen vacature was waarin stond dat ze graag hadden dat ik Duits sprak, maar in jouw geval zou ik "matig" een goede optie vinden, of beginnend, dat klinkt wat minder negatief.

Et voilà ( mijn Frans is wel goed) ik heb de baan, ben bijna uit mn proeftijd en bezig met een cursus Duits!

Succes!
Ik zou nóóit iets op mijn cv als matig bestempelen, passief is een veel betere woordkeuze.
quote:_lupine_ schreef op 13 maart 2012 @ 16:54:

Een vriendin van mij spreekt vloeiend Duits en daar doet ze in haar carrière echt haar voordeel mee op. Ze werkt in de commerciële sector en aangezien Duitsland zo'n beetje de belangrijkste handelspartner van Nederland is biedt dat haar echt kansen.

Volgens haar is het zo dat heel veel Nederlanders denken dat ze goed Duits spreken, maar het huis-tuin -en keukenniveau nauwelijks overstijgen en als die mensen echt moeten onderhandelen of zakendoen is hun kennis echt ondermaats.Precies hierom heb ik 2 keer een week bij de "nonnetjes in Vught" gezeten en geïnvesteerd in nog eens 20 privé lessen zakelijk Duits. Wel allemaal zakelijk Duits. Het alledaagse Duits volgt dan vanzelf, is mijn ervaring.
Ik vind 'passief' niet genoeg zeggen over niveau, en in het geval van TO dan ook de plank misslaan. Als je een taal alleen maar kunt verstaan als de ander langzaam spreekt, beheers je 'm niet passief. Een telefoongesprek kun je dan niet volgen. En inhoudelijke stukken kan ze niet lezen.
Als je het niveau hebt van "es ist kaus bausen" denk ik dat je het wel kunt vergeten. Je kunt bij het Goethe Instituut een snelcursus volgen als ik me niet vergis. Met de basiskennis die je vast nog wel hebt kun je je niveau vrij snel ophalen.
verba volant, scripta manent.
Dan heb je dus 2 jaar Duits gehad. IMHO is deze kennis verre van voldoende om met Duitse klanten op een behoorlijk niveau te kunnen communiceren. Schrijf gewoon basiskennis als je de basis kent, maar je de taal nooit gebruikt of gebruik noties. Hoewel noties dan weer staat voor minimale kennis en sporadisch gebruik.
Bedankt allemaal!

(Beetje late reactie, maar heb problemen met mijn internetverbinding..)

Als ik zo naar die internationale niveaus kijk, zit ik denk ik op A1/A2. Ik ga nog even nadenken of ik dat neerzet, of 'basis' oid.

'Matig' klinkt idd een beetje negatief

Ik herinner me trouwens nu dat ik jaren geleden wel eens voor een (bij)baantje gebeld heb, waarbij ze vroegen of ik Duits sprak en dat, toen bleek dat ik dat niet echt geweldig kon, dat niet zo'n probleem was.

En inderdaad, ik kan het altijd nog leren

Ik denk dat ik overigens inderdaad prima met een Duitser zou kunnen communiceren over simpele zaken, met een beetje handen en voetenwerk
quote:_lupine_ schreef op 13 maart 2012 @ 16:54:

Volgens haar is het zo dat heel veel Nederlanders denken dat ze goed Duits spreken, maar het huis-tuin -en keukenniveau nauwelijks overstijgen en als die mensen echt moeten onderhandelen of zakendoen is hun kennis echt ondermaats.

Herkenbaar. Ik spreek near-native Duits en ben tot nu toe nog iedere keer door/vanwege mijn Duits aangenomen. Want idd écht goed het Duits beheersen is in NL een redelijke zeldzaamheid. Ik ben echter ook redelijk bescheiden (maak niet al te graag voor mezelf reclame, terwijl ik wel weet waar ik wel/niet goed in ben) en ben vaak ook niet aangenomen omdat ik aan had gegeven dat mijn Duits wel goed was, maar niet dat ik NLse teksten in het Duits kan vertalen.

In principe zou ik dat prima kunnen, maar ja eerlijkheidshalve moet ik er bij zeggen dat ik geen Duitser ben en dat zij er zeker fouten uit gaan halen. Dat wil je als bedrijf toch niet (bijv. bij advertenties)? Maar blijkbaar zijn andere sollicitanten dan zekerder/durven zij meer en worden die vervolgens aangenomen. En ik weet uit ervaring dat ik qua Duitse taalbeheersing vaak beter ben dan velen anderen (en uiteraard ook een deel niet). Ik lees, spreek en luister (vrijwel) dagelijks Duits. Zowel privé als soms voor mijn werk. En Duitsers merken vaak niet dat ik NLse ben. Zij denken dat ik vaak uit het Euregio gebied kom en daarom een klein NLs accent heb.

@TO: mss dat Duits niet noemen, hopen dat je er toch uitgepikt wordt. Dan in een gesprek uitleggen waarom jij de baan graag wil hebben en waarom je verder zeer geschikt bent en dan aangeven dat je je Duits graag zou willen verbeteren?

Ik zou jouw niveau niet zo snel in je CV zetten, want dat is niet iets wat positief zal opvallen, verwacht ik. Dus gewoon niet noemen, zou ik zeggen. ik neem aan dat je CV verder prima aansluit.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven