Cito leerling volgsysteem

13-03-2012 20:05 35 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoon heeft vandaag zijn tweede rapport gekregen. Dat zag er verder goed uit. Ik begrijp alleen niet hoe dat nu met het leerlingvolgsysteem werkt. Zo had mijn zoon voor taal en speling een 7 en een voldoende, maar scoort hij op de cito voor woordenschat en spelling een E en een C. Wat telt uiteindelijk zwaarder? De cito of zijn rapport
Als het goed is staat de betekenis ervan op het formulier waar dat op staat....
Bij mijn dochter staat dat C matig tot ruim voldoende is en E zeer zwak tot zwak
Ja, dat van die E en die C snap ik, maar dat bedoel ik niet. Mijn vraag is hoe ik de resultaten van zijn rapport nu moet gaan lezen naast de resultaten van de cito toets.
Ik geloof niet dat ze dat bedoelt Mama_lein...

Het rapport is gebaseerd op meerdere toetsen/bevindingen en een cito is een moment-opname.

Maar ik weet niet hoe ze dat in het leerlingvolgsysteem hanteren.
Vergeet niet dat de Cito een momentopname is.

Het rapport is een lange tijd dat gekeken wordt naar je kind een verschillende toetsen.

Maar als er zo'n groot verschil is zou ik daar wel achteraan gaan, want dan klopt een van beide zeker niet.
Dat is inderdaad bijzonder... Die 'letter-scores' betekenen het volgende:

A = 25% van de leerlingen (de hoogste score)

B = 25% van de leerlingen

C = 25% van de leerlingen

D = 15% van de leerlingen

E = 10% van de leerlingen (de laagste score)

Als je A of B scoort hoor je bij 'de beste helft' van alle leerlingen, als je een C, D of E scoort hoor je bij 'de slechtste helft' van alle leerlingen (sorry, klinkt een beetje cru). Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is.

(Tegenwoordig werkt Cito trouwens niet meer met A/B/C/D/E, maar met I/II/III/IV/V. Ieder nummer staat dan voor 20% van de leerlingen, wat voor een meer gelijke verdeling zorgt.)
Taal en spellingscijfers zijn gebaseerd op de normale klassentoetsen en de cito is een algemene toets die door alle leerlingen op alle scholen gemaakt wordt.

Het kan dus zijn dat je kind op school `aap noot mies´ leert, maar dat de cito ´mies aap noot´ vraagt. Je kind kan dan in de klassentoets voor aap een voldoende scoren maar in de cito mies niet kennen. (Beetje simpel voorbeeld maar hopelijk duidelijk).

De bedoeling is uiteraard wel dat het aan het einde van het schooljaar een beetje gelijk op gaat, want uiteindelijk moet de school wel de juiste lesstof aanbieden.

Een E staat voor zwaar onvoldoende, dus de woordenschat is beneden de maat, dat kun je verbeteren door veel te lezen, maar ook door je kind naar de tv te laten kijken (oren in orde??). Spelling is een C en dat staat gelijk aan voldoende, een 6-7, dat is dan dus ongeveer gelijk aan het klassencijfer.

En ik mag aannemen dat je er nog een 10-minutengesprek bij krijgt? Dan komt er toch uitleg?
De cijfers en andere beoordelingen zijn methodegebonden en wat de leerkracht ziet in de lessen. Met spelling zijn dat de dictees die horen bij de gemaakte lesjes in het werkschrift.

CITO is methodeonafhankelijk. Ze gaan dan uit van het gemiddelde kind in een bepaalde groep zou moeten kunnen en de methode haalt niet uit.

Het kan dus zijn dat je zoon heel goed is in de geleerde dicteetjes en goed zijn best doet. Maar dat woordjes die niet geleerd zijn, moeilijker zijn.

Bij een CITO toets worden soms dus ook woorden aangeboden met een spellingscategorie die op school nog niet voldoende is geoefend.

Het verschil zit dus in methodegebonden en methode-ongebonden resultaten.
Het cijfer op zijn rapport is wellicht het resultaat van zijn dagelijks presteren in de les? De Cito is een momentopname, een aparte toets die een paar x per jaar wordt afgenomen. Anders qua opzet en vraagstelling dan de lesstof en daarbij behorende toetsen.

Er zijn kinderen die van het woord Cito spontaan in de stress schieten en daardoor minder presteren op dat moment. Kan ook nog.

Ik zou zeggen: vraag het zijn leerkracht, er komt vast een spreekavond. grtz
Oh oke, nou ja ik heb het leerling volgsysteem voor me dus vandaar
Zwaarder telt het rapport, met overgaan.

Cito is meer om te kijken of hij wel op hetzelfde niveau blijft.

Was hij voorheen c en nu is hij e, dan klopt dat niet.

(maar kan ook zijn dat hij ziek/niet lekker was die dag)
quote:exces schreef op 13 maart 2012 @ 20:16: [...] Een E staat voor zwaar onvoldoende, dus de woordenschat is beneden de maat, dat kun je verbeteren door veel te lezen, maar ook door je kind naar de tv te laten kijken (oren in orde??). Spelling is een C en dat staat gelijk aan voldoende, een 6-7, dat is dan dus ongeveer gelijk aan het klassencijfer. [...]Dat is dus niet zo, een C is onvoldoende. Bron (en dan bladzijde 2).
quote:doces schreef op 13 maart 2012 @ 20:20:

[...]

Dat is dus niet zo, een C is onvoldoende.

Op het rapport van dochter staat;

A Goed tot zeer goed

B Voldoende tot ruim voldoende

C Matig tot voldoende

D Zwak

E Zeer zwak
Ok, duidelijk :-) nog een vraag: wat betekent 'aanpak 2' bij de leestoets?
quote:exces schreef op 13 maart 2012 @ 20:24:

[...]

Op het rapport van dochter staat;

A Goed tot zeer goed

B Voldoende tot ruim voldoende

C Matig tot voldoende

D Zwak

E Zeer zwak

Ik heb er een bronvermelding bij gezet. Misschien dat de letters A t/m E op de school van je dochter gehanteerd worden op het rapport en dat ze dan een andere indeling hebben, dat zou kunnen. Maar als het Cito scores zijn is bovenstaande interpretatie van A t/m E echt onjuist.

Toevoeging: en als je het héél sec bekijkt staat er in jouw lijstje in feite ook dat C onvoldoende is. Namelijk: 'matig tot voldoende', niet 'matig tot en met voldoende'. Het zit dus niet aan de voldoende, ofwel: het is onvoldoende. Het klinkt alleen iets aardiger
Maar Doces, dochter scoort standaard alleen maar C´s en B´s en heeft een uiteindelijke citoscore van 533 gehaald. Dat komt met elkaar overeen, en het komt ook overeen met het normale rapport (alles zessen en zevens).

Dus de cito-letters komen overeen met het rapport en de uiteindelijke score.

Wat mij verbaasde bij het verhaal van to is dat er een E staat (slechter kan het niet) terwijl er op het rapport geen onvoldoende staat. Dan klopt er toch ergens iets niet.
quote:exces schreef op 13 maart 2012 @ 20:33:

Maar Doces, dochter scoort standaard alleen maar C´s en B´s en heeft een uiteindelijke citoscore van 533 gehaald. Dat komt met elkaar overeen, en het komt ook overeen met het normale rapport (alles zessen en zevens).

Dus de cito-letters komen overeen met het rapport en de uiteindelijke score.

Wat mij verbaasde bij het verhaal van to is dat er een E staat (slechter kan het niet) terwijl er op het rapport geen onvoldoende staat. Dan klopt er toch ergens iets niet.

Eens. Dat is erg vreemd en strookt niet met elkaar. Ik sluit me aan bij wat meerdere mensen hiervoor al schreven: de rapportcijfers zijn ontstaan door methodengebonden toetsen. Bijvoorbeeld het wekelijkse dictee of de spellinglesjes uit het werkboek. Een Cito score is landelijk en niet-methodengebonden. Een voorbeeld: het kan dus gebeuren dat in de klas een bepaalde spellingcategorie nog niet is aangeboden, bijvoorbeeld omdat daarin vertraging is opgelopen om welke reden dan ook. Op een methodengebonden toets zal het kind dan prima scoren want daar worden alleen de spellingcategorieën aangeboden die in de methode al aan bod zijn gekomen. Een (landelijke, niet-methodengebonden) Cito toets houdt daar geen rekening mee. Die kijkt naar wat kinderen op dat moment 'zouden moeten kunnen' en dan kan het dus gebeuren dat daar lager op gescoord wordt.

Het kan ook andere oorzaken hebben: de manier van vraagstelling, de zinnen die worden gebruikt, een bepaald onderwerp dat de leerling meer/minder ligt, er niet helemaal bij op de dag van de Cito toets (niet lekker, afgeleid, wegwerkzaamheden op straat voor het raam van de klas, enz.)

Het kan aan zo veel liggen. Ik ben het eens: het is vreemd, maar ga dit eens navragen bij de leerkracht. Wellicht heeft hij/zij een heel logische verklaring en zo niet: dan gaat de leerkracht er wellicht wel eens wat dieper op in, eens goed bestuderen hoe het nou komt dat er zo'n (redelijk forse) discrepantie is tussen de scores.
Exact :-) dat was dus ook mijn vraag. Hoe kan het dat hij voor taal wel een voldoende scoort op zijn rapport maar op de cito een E heeft. We gaan dit zeker met de leerkracht bespreken.
quote:evelynsalt schreef op 13 maart 2012 @ 20:25:

Ok, duidelijk :-) nog een vraag: wat betekent 'aanpak 2' bij de leestoets?

Ik gok dat de school de methode 'Estafette' gebruikt voor technisch lezen? Als dat het geval is, zit hij in de groep die aanpak 2 volgt, wat wil zeggen dat hij opstart met de leerkracht samen en daarna zelfstandig de les afmaakt.

Verder, dat verschil in Cito score en score van klassentoetsen kan door heel veel dingen komen. De vraagstelling van de Cito is heel anders dan bij de methodegebonden toetsen wat voor verwarring kan zorgen. Cito is methodeonafhankelijk, sommige methoden bieden bepaalde onderdelen pas later aan dan in de Cito komen en dus weten kinderen niet wat van ze verwacht wordt. Misschien had je kind een slechte dag. Kortom: vraag het op het oudergesprek, dan wordt meer duidelijk.
Ik zou me laten informeren door de leerkracht, als ik jou was. Die heeft je kind in de klas en kan dus beter conclusies trekken vanuit CITO en methodegebonden toetsen dan wij.

CITO woordenschat is niet hetzelfde als taal. Bij taal gaat het om taalverwerving, taalbeschouwing enz en daar gaat het bij woordenschat allemaal niet om, daat gaat het om betekenis van woorden. Dat is niet met elkaar te vergelijken. CITO spelling zijn alle categorieeën die in het betreffende halfjaar geoefend zijn en spelling methodegebonden is zijn vaak een aantal categorieeën die ook gedurende een periode (meestal 2 a 3 weken) intensief worden geoefend.

Maar nogmaals...laat je informeren door de leerkracht.

(ik zeg ook vaak tegen ouders dat methodegebonden toetsen het meest belangrijk zijn......maar voor het VO én voor de inspectie telt steeds meer, soms zelfs alleen maar, de CITO.......)
Cito woordenschat vind ik ook erg ouderwets soms. In groep 4 moeten de kinderen op een bepaald moment de hooiberg aankruisen. Het juiste plaatje is dan een puntdak met vier palen. Eronder ligt hooi en de palen steken boven het dak uit. Vroeger zag je op elke boerderij wel zo'n hooiberg, nu alleen nog in musea. Boeren bewaren hun hooi nu in plastic rollen. Hoe kan een stadskind dit nu ooit goed doen?

Deze is mij bijgebleven van tijdens mijn stage omdat héél veel kinderen die fout hadden maar er zijn meer van die plaatjes.
Aanpak 2 heeft de maken met de Citotoets, niet met Estafette (dat is een methode die je gebruikt)

Alle kinderen nemen dezelfde leestoets af, op de eerste dag.

Dan kijkt de leerkracht het na, en als kinderen (uit mijn hoofd hoor) minder dan 14 goed hebben gaan ze de volgende dag aanpak 1 maken, en anders aanpak 2.

Dan is het niveau van de eerste aanpak iets makkelijker.

Dit gaat bij begrijpend lezen bijvoorbeeld op deze manier.
CITO woordenschat, daar hechten wij ook niet heel veel waarde aan eerlijk gezegd.

Wat sandt ook aangeeft, die gevraagde woorden zijn betrekkelijk.

Toch kan het een indicatie zijn, maar het is ook lastig om kinderen op het gebied van woordenschat alleen te helpen.

Thuis en op school helpt veel voorlezen en zelf lezen, maar ik zou me meer zorgen maken als mijn kind een E op rekenen heeft dan op woordenschat eerlijk gezegd.
In welke groep zit je zoon. Daar is nl een en ander afhankelijk van. De cijfers in het rapport zijn nl van de metode toetsen, deze worden door de klas gemaakt aan de hand van de stof die ze gekregen hebben.

Cito is een landelijk susteem. Het hele land maakt dezelde woordenschat toets. De score zegt iets over hoe hij landelijk scoort. Vaak is het bij de middentoetsen wat slechter omdat cito een toets maakt door alle metodes door elkaar te gebruiken. Aan her eind van het schooljaar vinden bepaalde toetsen, bl, rekenwn en spelling weer afgenomen en dan trekr het meestal weer bij omdat dan de stof vam dar leerjaar af is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven