Gouden walnoot topic

06-03-2012 12:16 1469 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het knusse topic waarbij de nootjes niet blijven staan.

Lekker kletstopic voor iedereen die bij elkaar kwam door het vinden van een eikeltje in het bos.

Houd je niet van eikels en alu-hoedjes maar ben je gek op walnoten en creatief koken of een goed gesprek op zijn tijd?

Join de "Gouden Walnoot"

Ons mandje
Succes Maja.

De roti was lekker, maar veel te veel voor mij. Ik kan er nog wel twee dagen van eten.
quote:groentsoep2 schreef op 13 maart 2012 @ 06:06:

[...]

Mag ik hieruit opmaken dat je geslapen hebt?

Yes , vandaag (wel stiekem met slaappil) 5 uur geslapen. Heerlijk.

Wat een lekkere dingen zie ik voorbij komen.

Roti lam is heerlijk. Rot werk om te maken vind ik dus heb het maar 1 keer zelf gemaakt (oja roti vellen wel gekocht hoor);

http://i576.photobucket.c ... 20vleesgerechten/roti.jpg

Ik heb zelf ook veel kookblunders gemaakt, heb er zelfs een topic over geopend in 2007;

Kookblunders; wie heeft ze wel eens gemaakt of meegemaakt?
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Sterkte Maja
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Maja, van mij ook een . En zeur maar lekker raak hier, dat kan alleen maar opluchten!
Dank jullie, gister goed gesprek gehad. Da's wel fijn.

Lekker hoor dat je heb kunnen slapen MV.
Zijn hier nog tuinierwonders? Ik heb dit al elders gepost maar misschien weet een van jullie het.

Vraagje over courgetteplanten. Ik had ergens op het forum gelezen dat je die het beste in pot kan zaaien en kweken.

Nu heb ik 2 potjes (12 cm) met 3 plantjes.

Hoeveel courgetten komen er ongeveer een 1 plant?

Hoe groot moet de definitieve pot per plant zijn?

En wanneer kunnen ze naar buiten? (komend weekend overpotten en naar buiten of kan ik beter wachten tot ze groter zijn in de definitieve pot en dan pas in april naar buiten?)

Recepten voor de verwachte overload aan courgetten zijn natuurlijk ook welkom
De heerlijke gevulde courgettes van MV die ik gisteren heb gemaakt zijn een aanrader

Echter, mijn planten zijn altijd dood (of bijna dood) dus aan tuiniertips kan ik je helaas niet helpen....
quote:UCchick1990 schreef op 14 maart 2012 @ 09:10:

De heerlijke gevulde courgettes van MV die ik gisteren heb gemaakt zijn een aanrader

Echter, mijn planten zijn altijd dood (of bijna dood) dus aan tuiniertips kan ik je helaas niet helpen....Hier nog iemand met bruine in plaats van groene vingers. Zelfs cactussen verdorren bij mij... toen ik zwanger was van oudste maakte men zich dan ook grote zorgen want 'dat mens kan nog geen kamerplant in leven houden'. Nou doen die kamerplanten ook iets niet goed natuurlijk, die gaan gewoon zielig zwijgend weg staan te kwijnen in de vensterbank in plaats van een keel op te zetten als het voedertijd is, zoals baby's wel doen. Dat scheelt echt hoor.
Ik heb vooral vrouwentong, litcactussen en meer spul staan wat het vooral goed doet als je het regelmatig verwaarloost

En ik had courgetten gezaaid omdat iemand beweerde dat 100% op komt (en dat klopt) en het erg makkelijk te houden planten zijn.
Ow en ik heb net een agenda aangemaakt in google voor mijn huishoudelijke planning. Meteen ff een alarmpje ingesteld dat ik op woensdag planten water moet geven en op zaterdag voeding en water. (dank voor de indirecte tip)
voor Maja. Geen tuiniertips en ook geen gerechten met courgettes (gooi ze altijd door een salade? Misschien ook wel lekker .

Verder druk op zoek naar een kamer/studio. Dacht er een te hebben, informeer ik naar de overige kosten, komen er zo'n 200e per maand bij. Dus das nog niet te doen. Verder op jacht dan maar..

MV: blij dat je eindelijk een beetje geslapen hebt, kan me voorstellen dat dat in ieder geval al iets is..
*duimt voor angel en haar zoektocht naar een kamer/studio/huis!*
Thanks Maja
Dag allemaal, MV fijn dat je hebt kunnen slapen! Maja, ook van mij een virtuele omhelzing.

Hier ook geen groene vingers. Wel vind ik gegrilde courgette erg lekker. In plakken snijden, dan marineren in bv mengsel van Ketjap Manis, knoflook, peper, basterdsuiker, olie. In de over op grillstand, goed door laten grillen.

Kan door de salade, lekker.
Die noten! Prachtig gewoon.

Maja, er komen ongeveer 4 tot 6 courgettes per plant. Je hebt veel verschillende soorten dus ik weet niet hoe groot jouw plant uiteindelijk wordt. Is de pot die je nu hebt 12cm hoog of is dat de diameter?
Vroeger toen de zee nog schoon was en seks vies....
Maja, fijn dat je gesprek goed verliep.

UCchick (of MV): wat is dat recept van die courgettes? Of waar kan ik het vinden? En wie komt het dan even klaarmaken bij mij?
quote:lolapaloeza schreef op 14 maart 2012 @ 13:19:

Maja, er komen ongeveer 4 tot 6 courgettes per plant. Je hebt veel verschillende soorten dus ik weet niet hoe groot jouw plant uiteindelijk wordt. Is de pot die je nu hebt 12cm hoog of is dat de diameter?

Diameter.

Zou overplanten naar een 25 cm pot met goeie potgrond en extra koemest voldoende zijn>?
Meiden, ik heb dat recept ook van een forumster hier en wie het ook eet het is een groot succes. Forumster Roos maakt het wel eens met rijst en dat mengsel, ik doe het altijd nog op onderstaande manier, pasta heb ik er zelf bij verzonnen;

Eindresultaat;

http://i576.photobucket.c ... 20en%20pizza/P8310466.jpg

Zo zag hij er bij mij uit toen hij de oven in ging, halverwege pas de geraspte kaas erop gedaan;

http://i576.photobucket.c ... 20en%20pizza/P8310409.jpg

Gehakt/courgette/enz mengsel;

http://i576.photobucket.c ... 20en%20pizza/P8310405.jpg

Gevulde courgette

Ingrediënten;

Courgette (halve p.p)

250 gr. gehakt

1 grote ui (gesnipperd)

2 teentjes knoflook

2 eetl. Rode pesto

halve pot gedroogde tomaten op olie

Peper en kruiden naar smaak (verse italiaanse kruiden van Daregal heb ik gebruikt)

geraspte kaas/gorgonzola

Bereiding;

Snijd de courgette in de lengte doormidden. Hol hem uit maar zorg dat de wand niet te dun wordt, als het uit de oven komt wordt de courgette natuurlijk zachter en anders houdt het de vulling niet. Dit vruchtvlees snij je in stukjes. Zelf heb ik de courgette dus niet te dun uitgehold en het vruchtvlees niet gebruikt. Ik heb ¾ van de andere helft van de courgette in blokjes gesneden en gebruikt.

Gehakt rullen (zonder boter), uitje, knoflook en peper er door bakken en de blokjes courgette. Snij de zongedroogde tomaten in reepjes en roer dit door het gehakt mengsel samen met 2 eetl. pesto. Naar smaak nog andere kruiden toevoegen. Ik had nu Italiaanse kruiden van Daregal (in de vriezer bij de supermarkt) erdoor gedaan en dat was echt heerlijk.

Doe het mengsel in de courgettehelften. Doe wat van de tomatenolie in een ovenschaal, de helften erin wat geraspte kaas of gorgonzola kaas erover en zet dit 20 minuutjes in de oven op 200 C.

Het is heerlijk bij pasta, ik heb gekozen voor Fussili tri colore. Maar kan ook zonder pasta. Roos heeft het een keer gemaakt ook in een lekkere variant, door het gehakt/courgette mengsel had ze rijst doorheen gedaan en daarmee de courgette gevuld. Dan heb je ook een complete maaltijd. Je kan lekker veel variëren met dit gerecht. Ik wil nog een keer van die mini courgettes kopen en het dan als voorgerecht maken.
quote:lolapaloeza schreef op 14 maart 2012 @ 13:19:

Maja, er komen ongeveer 4 tot 6 courgettes per plant. Je hebt veel verschillende soorten dus ik weet niet hoe groot jouw plant uiteindelijk wordt. Is de pot die je nu hebt 12cm hoog of is dat de diameter?Oh wat een goed idee, ik heb een terras maar nog wel een pot over. Ik ga zaadjes kopen. Ik hou wel van courgette en droom er al 2 jaar van om iets prachtigs te maken met de courgette-bloem, om die te vullen. Heb wel wat lekkere recepten daarvan gezien.
quote:Mylene_Valerie schreef op 14 maart 2012 @ 13:32:

[...]

Oh wat een goed idee, ik heb een terras maar nog wel een pot over. Ik ga zaadjes kopen. Ik hou wel van courgette en droom er al 2 jaar van om iets prachtigs te maken met de courgette-bloem, om die te vullen. Heb wel wat lekkere recepten daarvan gezien.

Ik ga de planten denk ik maar netjes uitpoten over 6 potten. Die bloemen zijn zo lekker. Ik heb ze afgelopen najaar in griekenland gegeten en ik heb er een recept voor (jamie oliver).

Ik heb trouwens ook 6 artesjokplanten in de kweek staan. Die gaan eerste de sierborder in en als ze er te lekker uitzien gaan ze door de salade of op de pizza.

Mijn tomaten komen ook al op alleen de paprika blijft nog in de grond.

En ik ben raapstelen aan het kweken in mijn vensterbank Veel te weinig voor stamppot maar het idee is leuk. Kan je daar ook een salade van maken?
Als jullie Als jullie dit lezen, even frustratie uiten hoor.. Wordt net weer gebeld door het bemiddelingsbureau. De officiele huur voor een studio van 26m2 is bij hen 625e. Op de site staat hij voor 325e (all in) en dus ipv 200e 300e duurder.. Halllooo! Wat denken die mensen??

Zo . Dat is voldoende hoor Maja, dan heeft hij genoeg ruimte!
MV Ik weet niet of je veel plek heb op je terras en nog wat groots / afschermends wil hebben aan planten.

Wij hadden eerder vaak canna's op het balkon. (ff intikken bij afbeeldingen zoeken op google)

Die vermeerdere ieder jaar dus er zijn vast wel gratis bollen te vinden en het geeft een fijn tropisch sfeertje.
@angel Lafbekken
Oh, wat zijn we actief met een tuintje.. Bij m'n ouders staat zo'n bak: 1m2 met 6 vakjes. Na de communie van m'n broertje in april wordtie pas weer gevuld :(
Het courgette recept is alweer gegeven zie ik Ik heb het zelf met cashewnoten gemaakt ipv gehakt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven