Geld & Recht alle pijlers

Overuren en belasting

12-03-2012 21:44 45 berichten
Alle reacties Link kopieren
pff.. wil niet echt iets met dit topic geloof ik, even van me afschrijven.

Ik ben in juli afgestudeerd (WO bachelor) in een richting waar praktisch geen werk is als je geen ervaring hebt. Ik heb besloten een tussenjaar te nemen tussen mijn bachelor en master omdat ik het studeren even zat was. Nouja, zo gezegd zo gedaan, veel gesolliciteerd maar nergens aangenomen. Gelukkig had ik mijn bijbaan bij een winkel nog achter de hand. Daar werd ik op een gegeven moment meer ingeroosterd, prima.

Maar, naieve domme doos die ik ben, wist ik niet dat de uren boven je contract extra belast worden. En dat gebeurt dus nu pas, ik moet bijna 1400 euro terugbetalen. Ik voel me echt stom!

Nu ga ik morgen op mijn werk vragen hoe en wat (heb pas vrijdag mijn jaaropgaaf gekregen) en donderdag naar de belastingdienst om te kijken of er iets geregeld kan worden qua betalen.

Heeft iemand misschien nog tips wat ik kan zeggen op mijn werk? Ik ben natuurlijk zelf zo dom geweest om mij niet te verdiepen in hoe het zit met overuren en belasting en dergelijke, maar is er iets wat ik kan vragen? Sowieso wil ik dat ze mijn contract omzetten zodat de uren die ik werk binnen mijn contract vallen. Maar ik weet niet of ze dat willen doen.

En wat kan ik bij de belastingdienst zeggen/vragen? Ik doe ook vrijwilligerswerk, kan ik daar iets mee?

Voel me echt stom
Jawel, middeling is DE tip voor studenten die na hun studenteninkomen veel zijn gaan verdienen.

Er is echter wel een drempel van iets van 500 euro aan belastingteruggave waar je overheen moet komen. En je mag het maar een keer over een periode van 3 jaar toepassen. Als je denkt dat je volgend jaar nog meer gaat verdienen, dan is het misschien handiger om nog een jaartje te wachten met middelen. Je kunt altijd achteraf (zeg in 2013) toch nog middeling aanvragen over 2009, 2010 en 2011 maar als je eenmaal hebt ingediend over die jaren en je blijkt in 2012 een nog hoger inkomen te hebben, dan kun je dit niet veranderen.

Je zou de salarisadministratie op je werk kunnen vragen hoe zij dit probleem kunnen helpen oplossen (zij hadden hier immers ook scherper op moeten zijn). Wellicht kunnen ze over je toekomstige salaris een extra bedrag per maand inhouden (als soort van achtergestelde lening)? Officieel mag dit echter niet renteloos en je kunt het ook niet eisen.

Heb je een verzoek gehad om aangifte te doen? Anders zou je dat ook uit kunnen stellen tot een later moment. Heb je wel een uitnodiging gehad, dan zou je ook nog uitstel aan kunnen vragen voor het doen van aangifte. Dat wordt meestal verleend tot 1 september. Dan dien je je aangifte in en wacht je op de aanslag. Pas als je de aanslag hebt gehad van de Belastingdienst, hoef je te betalen. Daar gaat doorgaans ook al een aantal maanden overheen. Er wordt wel heffingsrente in rekening gebracht van (ik dacht) 2,5%. En het is dus uitstel van betalen, maar dat geeft je wellicht nog iets van ruimte om het bedrag bij elkaar te sparen.

Je werkgever houdt loonheffing in als voorheffing op de inkomstenbelasting. Als zij te weinig hebben ingehouden, dan zul jij uiteindelijk toch moeten betalen.
Lampje, waarom wil je persé nu aangifte doen als dat ook op een later moment nog kan (en je ondertussen dus het geld bij elkaar kan sparen)?
Dat is een goeie vraag, geen idee, ik doe het altijd braaf voor 1 april (vooral ook omdat ik normaal heel veel geld terug kreeg denk ik). Misschien ook omdat ik denk dat het moet?

Goeie tips geven jullie in elk geval! Bedankt daarvoor . Als ik dit in mijn omgeving vraag heb ik weinig aan de antwoorden.

Werk heeft trouwens een heel vreemd verhaal gehouden over dat ze maar 1 keer het jaarloon aan de belasting door kunnen geven, en dat is het jaarloon wat bij aanstelling is vastgesteld. Dat kunnen ze niet meer veranderen? (leek mij heel vreemd)

Ik ga dat middelen even uitzoeken, want als ik volgend jaar weer ga studeren heb ik sowieso een heel wisselend inkomen.

Nogmaals, superbedankt, ik heb echt wat aan jullie tips!
Als je nog recht hebt op € 90,00 per maand huurtoeslag ( is €1080,00) en wellicht ook meer zorgtoeslag. Kan het nooit veel meer zijn wat je moet betalen. Ik zou snel een wijziging insturen voor dr toeslagen!
Als lampje lampje in 2011 slechts 1 werkgever had, kan het niet bestaan dat er ¤ 1400 over deze ene baan moet worden bijbetaald. Lonheffingskorting krijgt vrijwel iedereen met 1 baan,overuren komen ook nogal eens voor. En worden vervolgens cumulatief opgeteld bij de overige verdiensten. Als schijf 1 vol is, volgt schijf 2 enzovoort.

Er moet haast wel een andere oorzaak, door lampjelampje niet genoemd, de oorzaak zijn van deze bijbetaling. Welke oorzaak: wekelijk geen idee. Aan de loonadministratie zal het niet liggen. Die werken gewoon met vaste tabellen (witte tabel hier)

Vraag: is er gebruik gemaakt van de VIA - de Vooringevulde Aangifte??
Bij mij worden de meer-uren wel veel meer belast hoor. Als ik uren die ik boven mijn contract van 20 uur per week werk dan betaal ik daar extra belasting over. Ook van ORT gaat meer dan de helft naar de belasting.
Ja, ik maak gebruik van het programma van de belasting, die was vooraf ingevuld. Heb mijn jaaopgaven ernaast gelegd en het gecontroleerd (uiteraard) en het klopt. Ik heb inderdaad afgelopen jaar nog 1 uitzendklus gedaan van 3 weken en heb een baan op oproep ergens anders. Allemaal heel braaf gegaan qua loonheffing, heb daar ook gewoon belasting over betaald direct. Volgens de berekening van de belastingdienst krijg ik daar nog heel wat van terug, en moet ik bij mijn huidige werkgever heel veel terugbetalen. Als je dat van elkaar aftrekt, blijft er nog bijna 1400 euro over aan wat ik verschuldigd ben.

Dat ik het gewoon moet betalen is duidelijk, dat ik te weinig betaald heb afgelopen maanden ook. Maar de tips van middelen en later aangifte doen heb ik echt wat aan!

Nu moet ik zeggen dat de uitleg van mijn werk heel erg vaag en vreemd klonk, dus dat ga ik nog even uitzoeken. Ze hebben namelijk wel vaker bewezen dat ze niet altijd netjes bezig zijn. Helemaal voor ons, die minimumloon verdienen.
Lammy, in eerste instantie betaal je misschien meer, maar dat wordt weer rechtgetrokken als je belastingaangifte doet. Je betaalt dus geen ''extra'' belasting over overuren en ORT.
quote:nellaaa schreef op 12 maart 2012 @ 23:03:

Whympysinger, TO heeft ten onrechte geld ontvangen (dat wat eigenlijk aan belasting betaald moet worden) dus dan zal zij het ook terug moeten betalen, ondanks dat het niet haar fout is.Ik ben er vrijwel zeker van dat een werkgever niet op deze manier zijn verantwoordelijkheid voor een correcte afdracht van loonheffingen bij de werknemer neer kan leggen. Hij heeft [feit] een x-bedrag aan de werknemer betaald en moet dan [gevolg] daarover een y-bedrag aan loonheffingen betalen.

Als ik TO was, zou ik het even navragen bij een advocaat-belastingkundige of bij een fiscalist.
quote:fisbel schreef op 14 maart 2012 @ 03:13:

Er moet haast wel een andere oorzaak, door lampjelampje niet genoemd, de oorzaak zijn van deze bijbetaling. Welke oorzaak: wekelijk geen idee.Precies. En daarom zou ik TO aanraden om een en ander, met papieren en al, aan een fiscalist voor te leggen. Zeg er meteen bij dat het geen hele omvangrijke materie betreft en stel no cure, no pay voor.
quote:Whympysinger schreef op 14 maart 2012 @ 16:03:

[...]

Precies. En daarom zou ik TO aanraden om een en ander, met papieren en al, aan een fiscalist voor te leggen. Zeg er meteen bij dat het geen hele omvangrijke materie betreft en stel no cure, no pay voor.Wat ik dus ga doen, morgen om precies te zijn. Staat ook in de OP
Helaas heb ik nu een ander probleem wat mijn aandacht opslokt, lekkage! Ach, het houdt je van de straat :-D
quote:lampjelampje schreef op 14 maart 2012 @ 16:05:

[...]

Wat ik dus ga doen, morgen om precies te zijn. Staat ook in de OP In je OP staat niet dat je met een fiscalist gaat praten hoor. Er staat dat je op je werk en met de Belastingdienst gaat praten. Dat is zo ongeveer het tegenovergestelde.
quote:Whympysinger schreef op 14 maart 2012 @ 15:58:

[...]

Ik ben er vrijwel zeker van dat een werkgever niet op deze manier zijn verantwoordelijkheid voor een correcte afdracht van loonheffingen bij de werknemer neer kan leggen. Hij heeft [feit] een x-bedrag aan de werknemer betaald en moet dan [gevolg] daarover een y-bedrag aan loonheffingen betalen.

Als ik TO was, zou ik het even navragen bij een advocaat-belastingkundige of bij een fiscalist.Waarom niet? Je spreekt met je werkgever een bruto bedrag af toch? En de werkgever beslist niet hoeveel belasting je af moet dragen. Ze proberen dat goed in te schatten maar als het fout gaat heb je netto toch gewoon te veel ontvangen?
Zeg maar Spijker.
Ohh ja sorry je hebt gelijk, ben er niet helemaal bij. Nouja ga eerst even kijken wat ze op het belastingkantoor zeggen.

Ik ben ook lid van de vakbond trouwens, volgens mij bieden die ook hulp aan?
quote:spijk-er schreef op 14 maart 2012 @ 17:10:

[...]

Waarom niet? Je spreekt met je werkgever een bruto bedrag af toch? En de werkgever beslist niet hoeveel belasting je af moet dragen. Ze proberen dat goed in te schatten maar als het fout gaat heb je netto toch gewoon te veel ontvangen?

Ja dat lijkt mij dus ook. Nouja het is een week waarin ik weer veel wijzer ben geworden!

En ik kan jullie niet vaak genoeg bedanken voor de tips! Vrienden en familie weten dus blijkbaar.. niet veel.
quote:spijk-er schreef op 14 maart 2012 @ 17:10:

[...]

Waarom niet? Je spreekt met je werkgever een bruto bedrag af toch?

Ik haal niet uit TO's postings dat ze heel duidelijke afspraken heeft met haar werkgever, eerder het tegenovergestelde. Dan werken de belastingwetten dikwijls in het voordeel van de werknemer.

quote:En de werkgever beslist niet hoeveel belasting je af moet dragen. Ze proberen dat goed in te schatten maar als het fout gaat heb je netto toch gewoon te veel ontvangen?De werkgever hoort wél te weten hoeveel loonheffing wordt afgedragen. Het kan zijn dat dit fout gegaan is doordat TO niet de juiste gegevens heeft verstrekt, of verzuimd heeft een wijziging in haar gegevens tijdig aan haar werkgever door te geven. In dat geval is het helaas pindakaas. Maar als de fout aan de zijde van de werkgever ligt (in de afdrachtsfeer), heb je dikke kans dat de werkgever daarvoor opdraait. Of wettelijk daarvoor hoort op te draaien. Daarom zou ik eerst met een fiscalist praten en pas daarna met de werkgever en/of de Belastingdienst.
Lees bijvoorbeeld eens hier het stukje onder het kopje "te weinig inhouding".

Citaat:

Te weinig inhouding

De werkgever krijgt een naheffing van de belastingsdienst omdat gebleken is dat de werkgever te weinig loonbelasting heeft afgedragen voor zijn werknemer. Deze fout is ontstaan doordat de werkgever niet de juiste loongegevens aan zijn accountant heeft doorgegeven. Pas anderhalf jaar na de indiensttreding van de werknemer komt dit aan het licht. De werkgever speelt de naheffingsaanslag door aan zijn werknemer. De werknemer in kwestie is in het geheel niet van plan om deze aanslag te betalen. Hij kon immers niet weten dat te weinig belasting was ingehouden.

Bovendien wil hij niet de verantwoordelijkheid dragen voor een fout van zijn werkgever. De rechter geeft de werknemer gelijk. De werkgever handelt in strijd met de goede trouw als hij zijn werknemer laat opdraaien voor een zelf gemaakte fout. Hierbij is het van groot belang dat de werknemer niet kon weten dat er te weinig loonbelasting werd afgedragen.

Kantonrechter Heerenveen 20 november 1979
Duidelijke afspraken met mijn werkgever.. moet eerlijk zeggen dat die er niet echt zijn nee. Ik verdien minimumloon, en wordt per uur betaald. Ben net 23, dus verdien sinds kort geen jeugdloon meer. Uren in het weekend hebben een onregelmatigheidstoeslag en uren in de avond ook. (ik werk dus altijd in het weekend en vaak in de avond)

Heb verder nooit een echt gesprek over loon of iets dergelijks gehad. Wel een keer gevraagd of mijn contract kon worden omgezet zodat het bij mijn uren paste, maar dat kon op dat moment niet. Verder ook niet meer over nagedacht dus.

Ohja, bedenk me net dat ik wel een keer iets heb gehad over loon, het bleek dat ik te laag ingeschaald was (samen met nog wat andere collega's) en nog over alle uren die ik had gewerkt het resterende bedrag kreeg. Dat kreeg ik in 1 keer en het was bruto ong. 400 euro geloof ik. Kan dat ook nog ergens mee te maken hebben?

Ik denk trouwens dat de fout inderdaad bij mij ligt, omdat ik nalatig ben met doorgeven hoe het zit met mijn uren en dergelijke. Al lijkt me ook wel dat de salarisadministratie (die in een andere stad gevestigd is) op een gegeven moment ziet dat ik niet volgens mijn contract werk?
Ik kan echt niets anders zeggen dan wat ik al eerder zei. Probeer een fiscalist te vinden die er even naar wil kijken. Het bedrag is ernaar.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven