WIA en opleiding volgen?
vrijdag 16 maart 2012 om 12:13
Vraag voor vriendin van mij.
Situatie:
- WIA-uitkering
- langdurig depressief, nu aan de beterende hand
- was ambtenaar
Ze wil een deeltijdopleiding gaan volgen. Deze duurt 1 jaar, 1 dag per week school, 1 dag per week stage, MBO-niveau. Mag dit van het UWV? Welke regels gelden er in dit geval? Ze heeft geen vast contactpersoon bij het UWV bij wie ze het kan vragen.
De site van UWV is niet duidelijk, nouja,wij krijgen het samen niet gevonden. Voor ambtenaren zouden weer andere regels gelden??
Uiteindelijk wil ze het wel vragen bij UWV, maar liever met kennis van zaken dan voor verrassingen te komen staan.
Wie weet dit?
Situatie:
- WIA-uitkering
- langdurig depressief, nu aan de beterende hand
- was ambtenaar
Ze wil een deeltijdopleiding gaan volgen. Deze duurt 1 jaar, 1 dag per week school, 1 dag per week stage, MBO-niveau. Mag dit van het UWV? Welke regels gelden er in dit geval? Ze heeft geen vast contactpersoon bij het UWV bij wie ze het kan vragen.
De site van UWV is niet duidelijk, nouja,wij krijgen het samen niet gevonden. Voor ambtenaren zouden weer andere regels gelden??
Uiteindelijk wil ze het wel vragen bij UWV, maar liever met kennis van zaken dan voor verrassingen te komen staan.
Wie weet dit?
vrijdag 16 maart 2012 om 12:20
Mijn situatie is niet helemaal vergelijkbaar, maar wel redelijk.
-Wao uitkering
- Volledig en blijvend afgekeurd
- Was ambtenaar
Er is mij toen ik het tijdens mijn allerlaatste herkeuring vroeg vertelt dat ik niet mocht studeren. Want als ik kon studeren, kon ik ook werken... en daar zit tot op zekere hoogte wel wat in.
-Wao uitkering
- Volledig en blijvend afgekeurd
- Was ambtenaar
Er is mij toen ik het tijdens mijn allerlaatste herkeuring vroeg vertelt dat ik niet mocht studeren. Want als ik kon studeren, kon ik ook werken... en daar zit tot op zekere hoogte wel wat in.
vrijdag 16 maart 2012 om 12:24
quote:Gwendolyn schreef op 16 maart 2012 @ 12:20:
Ja, klopt. Alleen in haar geval zit er wel verbetering in gezondheid.
Ze denkt dat ze nu een (korte) deeltijdopleiding aan kan. Maar zeker is het niet dat dit goed gaat. Kan dit niet onder een soort van re-integratie vallen?
Ja, klopt. Alleen in haar geval zit er wel verbetering in gezondheid.
Ze denkt dat ze nu een (korte) deeltijdopleiding aan kan. Maar zeker is het niet dat dit goed gaat. Kan dit niet onder een soort van re-integratie vallen?

maandag 19 maart 2012 om 14:08
Beste Onbekend,
Je vriendin is ambtenaar (geweest), heeft een WIA-uitkering een wil graag een opleiding gaan volgen.
Voor ambtenaren gelden inderdaad aanvullende regels.
Bij overheid en onderwijs is de werkgever eigen risico drager voor de WIA.
De (ex)werkgever is dan verantwoordelijk voor re-integratie.
Je vriendin heeft in dat geval geen toestemming van UWV nodig voor het gaan volgen van een opleiding.
Deze beoordeling ligt bij haar (ex)werkgever.
Zij kan het beste met de (ex)werkgever contact opnemen.
Je vriendin kan wel advies vragen van haar arbeidsdeskundige van UWV.
Zij kan daarvoor contact opnemen met UWV op 0900-9294.
Actuele informatie vind je op deze pagina: http://bit.ly/At8LNS
Met vriendelijke groet,
René
UWV Webcare Team
www.uwv.nl/webcare
Je vriendin is ambtenaar (geweest), heeft een WIA-uitkering een wil graag een opleiding gaan volgen.
Voor ambtenaren gelden inderdaad aanvullende regels.
Bij overheid en onderwijs is de werkgever eigen risico drager voor de WIA.
De (ex)werkgever is dan verantwoordelijk voor re-integratie.
Je vriendin heeft in dat geval geen toestemming van UWV nodig voor het gaan volgen van een opleiding.
Deze beoordeling ligt bij haar (ex)werkgever.
Zij kan het beste met de (ex)werkgever contact opnemen.
Je vriendin kan wel advies vragen van haar arbeidsdeskundige van UWV.
Zij kan daarvoor contact opnemen met UWV op 0900-9294.
Actuele informatie vind je op deze pagina: http://bit.ly/At8LNS
Met vriendelijke groet,
René
UWV Webcare Team
www.uwv.nl/webcare