alimentatie berekenen
dinsdag 6 maart 2012 om 22:23
dinsdag 13 maart 2012 om 22:53
Mijn vriend betaalt ook 600 euro in de maand, voor 2 kinderen.
Ik ontvang niets voor mijn kind aan alimentatie omdat ik co-ouderschap heb. Wij moeten alle beetjes bij elkaar leggen om het een beetje leuk te hebben. 300 euro, voor 1 kind. Hun moeders hebben ook zorgpklicht, wat neerkomt op 450 euro per kind. Mijn kind moet het met een vierde deel van dat geld doen, en het lukt prima. Maar leuk is het niet.
Ik ontvang niets voor mijn kind aan alimentatie omdat ik co-ouderschap heb. Wij moeten alle beetjes bij elkaar leggen om het een beetje leuk te hebben. 300 euro, voor 1 kind. Hun moeders hebben ook zorgpklicht, wat neerkomt op 450 euro per kind. Mijn kind moet het met een vierde deel van dat geld doen, en het lukt prima. Maar leuk is het niet.

woensdag 14 maart 2012 om 00:06
quote:mazzle schreef op 13 maart 2012 @ 22:53:Ik ontvang niets voor mijn kind aan alimentatie omdat ik co-ouderschap heb.Van meerderen hier heb ik begrepen dat ook bij co-ouderschap er sprake kan zijn van kinderalimentatie, als de inkomens (draagkracht) van de ouders erg uiteenlopen. De draagkracht van jou en je ex liggen waarschijnlijk niet zo ver uit elkaar?
donderdag 15 maart 2012 om 13:23
Op deze site kan je globaal wel een berekening maken maar eigenlijk moet eerst de draagkracht berekend worden van beide ouders.
http://www.alimentatiewij ... alimentatie-behoefte.html
http://www.alimentatiewij ... alimentatie-behoefte.html
donderdag 15 maart 2012 om 13:30
Mijn ex en ik hebben samen een afspraak gemaakt over de almimentatie. Ik krijg het kindgebonden budget en kinderbijslag. Ze zijn ook meer bij mij. Ik maak ook meer tijd vrij voor afspraken voor de kinderen. De kinderopvang kost me ook behoorlijk wat. Maar wat maakt het uit? De kinderen houden zielsveel van hun papa en ik wil dat ze bij hem ook nog een goede maaltijd op tafel krijgen en een uitje kunnen maken. Ik zal hem nooit veel geld vragen en krijg ook braak neigingen van vrouwen die continu de rechtbank in gaan om meer geld te krijgen. Natuurlijk moet een vader betalen maar leer het ook los te laten en laat je niet gek maken als hij weer nieuwe schoenen heeft terwijl jij nog een paar maanden langer op je laarzen moet lopen
donderdag 15 maart 2012 om 18:32
donderdag 15 maart 2012 om 20:31
quote:granny71 schreef op 15 maart 2012 @ 18:32:
Dat ik geen nieuwe laarzen kan kopen is geen probleem en dat zal het voor de meesten hier niet zijn. Het wordt wel een probleem als je voor je kinderen geen nieuwe laarzen/kleding kan kopen en de vader met een nieuwe auto aan komt rijden. Leg dat namelijk maar eens uit aan je kinderenHeb je het dan over een lease auto of een zelf gefinancierde auto?
Dat ik geen nieuwe laarzen kan kopen is geen probleem en dat zal het voor de meesten hier niet zijn. Het wordt wel een probleem als je voor je kinderen geen nieuwe laarzen/kleding kan kopen en de vader met een nieuwe auto aan komt rijden. Leg dat namelijk maar eens uit aan je kinderenHeb je het dan over een lease auto of een zelf gefinancierde auto?
donderdag 15 maart 2012 om 21:16
Sneez,
Wederom helemaal met je eens!
Granny,
Het zure bij ons is dat de kinderen met gaten in hun laarzen en schoenen lopen en moeder met nieuwe.
Partner betaalt ook heel erg veel aan alimentatie en werkt ook veel uren. Moeder werkt amper en heeft dus geen draagkracht. Ook dat is wel eens zuur (moeder werkt ook niet tijdens schooltijden dus het is niet zo dat ze thuis is voor de kinderen of iets dergelijks).
Geld voor leuke dingen of nieuwe schoenen voor de kinderen houden wij amper over, wat er met de alimentatie gebeurd, daar hebben we niks over te zeggen. En ook dat is in ons geval dus heel erg zuur.
Nogmaals eens met Sneez.
Wederom helemaal met je eens!
Granny,
Het zure bij ons is dat de kinderen met gaten in hun laarzen en schoenen lopen en moeder met nieuwe.
Partner betaalt ook heel erg veel aan alimentatie en werkt ook veel uren. Moeder werkt amper en heeft dus geen draagkracht. Ook dat is wel eens zuur (moeder werkt ook niet tijdens schooltijden dus het is niet zo dat ze thuis is voor de kinderen of iets dergelijks).
Geld voor leuke dingen of nieuwe schoenen voor de kinderen houden wij amper over, wat er met de alimentatie gebeurd, daar hebben we niks over te zeggen. En ook dat is in ons geval dus heel erg zuur.
Nogmaals eens met Sneez.
donderdag 15 maart 2012 om 21:56
Kinderen kosten geen 150 per maand? Dat is toch situatieafhankelijk. Voor mijn 13 jarige betal ik al ruim 75 reiskosten per maand voor van en naar school (26 km verderop) en 60 euro schoolgeld per maand. Dat alleen is al 125,- euro. Dan heeft ze nog bijles voor 1 vak (maar dat is tijdelijk hoop ik), sport ze, heeft ze wel eens nieuwe kleren nodig, gebruikt g/w/l, enz enz.
vrijdag 16 maart 2012 om 08:35
Ik heb het over een zelf gefinancierde auto Tussenderegelslezen. En geen klein boodschappenwagentje maar gelijk een VW passat.
Mijn ex betaald 60 euro per maand per kind en dat terwijl de school van zoon al 90 euro per maand kost en dan heb ik het nog niet eens over contributie van de sporten en de andere kosten zoals mormel al aangeeft.
Op papier woont ex alleen maar in werkelijkheid woont hij bij zijn nieuwe vriendin in (die vrolijk alle alleen staande ouder toeslagen in ontvangst neemt)
Ik hou mijn hoofd op en ik redt het wel maar je kan je voorstellen dat dat wel steekt (niet voor mezelf maar voor de kinderen)
Mijn ex betaald 60 euro per maand per kind en dat terwijl de school van zoon al 90 euro per maand kost en dan heb ik het nog niet eens over contributie van de sporten en de andere kosten zoals mormel al aangeeft.
Op papier woont ex alleen maar in werkelijkheid woont hij bij zijn nieuwe vriendin in (die vrolijk alle alleen staande ouder toeslagen in ontvangst neemt)
Ik hou mijn hoofd op en ik redt het wel maar je kan je voorstellen dat dat wel steekt (niet voor mezelf maar voor de kinderen)
vrijdag 16 maart 2012 om 13:23
Ik wil niet eens afhankelijk zijn van de kinderali. Ik heb het 1,5 jaar niet gekregen en werk gewoon zelf voor het onderhoud van mijn kinderen. Desnoods neem ik er nog een baantje bij. Als ik jullie was zou ik dat ook gewoon doen en niet zo zeuren over de auto van hem en of hij wel of niet samenwoont. Laat zo'n vent in zijn sop gaar koken.
vrijdag 16 maart 2012 om 14:30
@Turkoois: Op papier woont hij nog in ons koophuis dus daar betaald hij de hypotheek van en de andere vaste lasten.
Verder heeft hij heel veel (onzin) onkosten opgevoerd die helaas door de rechter geaccepteerd zijn.
Als het huis verkocht is zal hij veel meer kunnen en moeten betalen.
@Zapje: Fijn voor je dat je dat kan maar helaas is niet iedereen in staat om een goede betaalde baan te vinden en zijn er ook mensen die de alimentatie gewoon nodig hebben om hun kinderen te kunnen verzorgen. En daarbij vind ik het wel heel makkelijk voor de vaders als ze niets hoeven bij te dragen aan de opvoeding van hun kinderen. Vaak gaan die al lekker door met hun leventje en moeten de moeders alles maar oplossen. Sorry maar zo makkelijk komt mijj ex er niet mee weg.
En nee ik koester geen wrok maar ik haal wel waar mijn kinderen recht op hebben.
Verder heeft hij heel veel (onzin) onkosten opgevoerd die helaas door de rechter geaccepteerd zijn.
Als het huis verkocht is zal hij veel meer kunnen en moeten betalen.
@Zapje: Fijn voor je dat je dat kan maar helaas is niet iedereen in staat om een goede betaalde baan te vinden en zijn er ook mensen die de alimentatie gewoon nodig hebben om hun kinderen te kunnen verzorgen. En daarbij vind ik het wel heel makkelijk voor de vaders als ze niets hoeven bij te dragen aan de opvoeding van hun kinderen. Vaak gaan die al lekker door met hun leventje en moeten de moeders alles maar oplossen. Sorry maar zo makkelijk komt mijj ex er niet mee weg.
En nee ik koester geen wrok maar ik haal wel waar mijn kinderen recht op hebben.
vrijdag 16 maart 2012 om 16:39
Als de rechter het accepteert kan alles blijkbaar. Als ik in beroep was gegaan had hij er waarschijnlijk op gestaan dat ik de halve hypotheek zou betalen en dan was het per saldo op hetzelfde neer gekomen dus ik heb het maar zo gelaten.
Nu maar hopen dat het huis snel verkocht is want dan zal het rond de 200 per kind worden en daar kan je zeker met pubers iets ruimer van leven.
Nu maar hopen dat het huis snel verkocht is want dan zal het rond de 200 per kind worden en daar kan je zeker met pubers iets ruimer van leven.
maandag 19 maart 2012 om 14:42
Bij het berekenen van de draagkracht wordt eerst gekeken naar de behoefte van de kinderen tijdens de relatie/huwelijk bij het totaal gezinsinkomen. Dit gaat aan de hand van de Trema normen.
Vervolgens wordt gekeken naar het inkomen van de man en zijn draagkracht. Van zijn inkomen gaat altijd een bedrag af waar de man van kan leven, dat is +/- ¤ 935,00 (bijstandsnorm). Daarnaast ook zijn huur (indien deze redelijk is, let op: als ie nieuwe partner heeft dan helft van de huur) premie zorgverzekering, aflossing van schulden etc. Van het bedrag dat overblijft is 70% beschikbaar voor kinderalimentatie.
Dit zal hij moeten betalen.
Vervolgens wordt gekeken naar het inkomen van de man en zijn draagkracht. Van zijn inkomen gaat altijd een bedrag af waar de man van kan leven, dat is +/- ¤ 935,00 (bijstandsnorm). Daarnaast ook zijn huur (indien deze redelijk is, let op: als ie nieuwe partner heeft dan helft van de huur) premie zorgverzekering, aflossing van schulden etc. Van het bedrag dat overblijft is 70% beschikbaar voor kinderalimentatie.
Dit zal hij moeten betalen.

dinsdag 3 april 2012 om 19:19
Ik zit er ook over te denken om de alimentatie officieel te laten berekenen. Ik heb destijds met ex een vast bedrag afgesproken, maar hij betaald al dik een half jaar niet wat hij zou moeten. Ik heb hem er al op aangesproken, maar zijn rekeningen gaan voor. Ik gaf al aan dat wij hier ook gewoon rekeningen hebben en dat hij het bedrag zelf heeft voorgesteld. En een keertje de kar niet kunnen trekken kan gebeuren, maar hij heeft nu al 1100 euro te weinig betaald... Ik heb het niet zo breed dat ik dat kan missen. Ik snap dat je niet kunt halen waar niets is, maar ex is nu gaan samenwonen, kan zijn lasten delen en ik vind eigenlijk dat hij wel met een plan mag komen om de achterstallige bedragen wat te compenseren.
Ik heb ook al aangegeven dat we anders maar een officiele berekening moeten laten maken, maar dat wilde hij nooit omdat hij bang was dat het bedrag dan heel hoog zou worden.
Ik vind het wel lastig, ik wil hem niet financieel uitkleden. Maar het feit is wel, dat ik in mijn up die 1100 euro maar moet opvangen. Vind ik dus echt niet terecht...
Ik heb ook al aangegeven dat we anders maar een officiele berekening moeten laten maken, maar dat wilde hij nooit omdat hij bang was dat het bedrag dan heel hoog zou worden.
Ik vind het wel lastig, ik wil hem niet financieel uitkleden. Maar het feit is wel, dat ik in mijn up die 1100 euro maar moet opvangen. Vind ik dus echt niet terecht...
woensdag 4 april 2012 om 00:43
Doen hoor, BB. Ik zou het wel aankondigen zodat hij de kans krijgt toch nog een regeling met jou te treffen. Het gaat niet om jou maar om de kinderen. Jij hebt het recht niet af te zien van een financiële onderhoudsbijdrage van hun vader. Zij hebben recht op die bijdrage. Het enige wat je doet is zorgen dat ze dat recht kunnen uitoefenen.
Als je een beschikking hebt, kun je achterstallige alimentatie via het LBIO innen. Dan hoef je er niet zelf achteraan.
Als je een beschikking hebt, kun je achterstallige alimentatie via het LBIO innen. Dan hoef je er niet zelf achteraan.
Ga in therapie!

woensdag 4 april 2012 om 09:13
Ik heb geen beschikking Duub. Ex en ik hebben in goed overleg een bedrag afgesproken. Ik ben echt niet van plan hem uit te melken, maar de kinderen zijn dus nu al een half jaar de eerste 'kostenpost' waar op bezuinigd wordt. Daar baal ik van, zoals ik hem al zei: jij bent niet de enige die kosten heeft.
woensdag 4 april 2012 om 09:20
[quote]winn_tou schreef op 06 maart 2012 @ 23:04:
Hij wilt het liefst co-ouderschap!! Maar daar gaat ze helaas niet in mee. quote]
Hoezo gaat moeder daar niet in mee? heeft hij het al via de juridische weg geprobeerd om een co-ouderschap te regelen, ipv een regeling te zoeken die alleen door mag gaan als moeder het ermee eens is. Ik vind dat altijd zo sneu voor de vaders als ik dat zo lees.
Hij wilt het liefst co-ouderschap!! Maar daar gaat ze helaas niet in mee. quote]
Hoezo gaat moeder daar niet in mee? heeft hij het al via de juridische weg geprobeerd om een co-ouderschap te regelen, ipv een regeling te zoeken die alleen door mag gaan als moeder het ermee eens is. Ik vind dat altijd zo sneu voor de vaders als ik dat zo lees.