Geld & Recht alle pijlers

alimentatie berekenen

06-03-2012 22:23 71 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi hoi,

Mijn neef zijn relatie is (helaas) over, zij hebben 2 kinderen (8 maanden en 2). Nou is hij benieuwd wat een schappelijke alimentatie is (zij vraagt 300 per maand, waardoor zijn leefgeld op 200 uitkomt).

Hebben jullie enige richtlijnen voor hem?

Alvast bedankt!
Nee, maar een advocaat wel.

Vragen naar ervaringen m.b.t. de hoogte van kinderalimentatie is echt appels met peren vergelijken.
Idd een advocaat vragen, volgens mij heeft het te maken met hoe hoog zijn inkomen is
Als ze er onderling kunnen uitkomen liever zo proberen!

Een advocaat maakt idd een berekening naar draagkracht op basis van het inkomen. Maar met zaken als gas/water/licht rekening, telefoonrekening, internet abbo of dat soort zaken wordt geen rekening gehouden.
De hoogte van de alimentatie hangt af van twee zaken: de behoefte van de kinderen en de draagkracht van de alimentatieplichtige. 300 euro is voor 2 kinderen een redelijk bedrag (wat de behoefte van de kinderen betreft).

Als hij op 200 euro leefgeld uitkomt, lijkt het me zaak dat hij zorgt dat hij meer inkomen krijgt. Hij heeft tenslotte twee kinderen te onderhouden. Hoe deed hij dat voorheen eigenlijk?
Ga in therapie!
http://www.nibud.nl/nibud ... raagkrachtberekening.html
verba volant, scripta manent.
@Dubiootje,

'Lijkt het me zorg dat hij meer inkomen krijgt'? Die schiet me in het verkeerde keelgat!

De moeder heeft ook een onderhoudsplicht en er wordt ook gekeken naar haar draagkracht:, stel ze brengen 300 om 300 euro in (wel zo eerlijk) 600 euro voor 2 kinderen, volgens mij is niemand dat kwijt!

En niet iedereen heeft een goed betaalde baan!
Thanks voor de reacties!

Ik zal die site eens doorkijken morgen! Vwb het inkomen.. Zij heeft het best goed, ze ontvangt ook alimentatie voor haar oudste zoon, ontvangt de kinderbijslag, eenoudertoeslag.

Ikzelf heb geen kinderen dus heb geen idee of bovenstaande als standaard wordt voorzien hoor bij een alleenstaande moeder.

Voorheen hadden ze 2 inkomens, dus dat redde ze makkelijk.

Ik weet niet, ik kom met 300 euro per maand rond en als ik dan denk jeetje, hij moet het dan met 200 doen en als hij de kinderen heeft wilt hij natuurlijk ook leuke dingen met ze doen...
Het hangt van veel zaken af. Gaan ze co-ouderschap doen? Wat is haar eigen inkomen, wat was de levensstandaard voorheen? Misschien verdient zij wel meer dan hij en moet ze hem alimentatie gaan betalen.... Idd beter om te laten uitrekenen door advocaat of mediator, en veel belangrijker dan het geld..... Wat wil hij in de toekomst voor contact met zijn kinderen
Hij wilt het liefst co-ouderschap!! Maar daar gaat ze helaas niet in mee. Hij wilt nu proberen om ze maandag op dinsdag en vrijdag op zaterdag te kunnen zien. Hij mist ze vreselijk en weet ook dat er alimentatie betaald moet worden maar het is even zoeken naar een schappelijk bedrag(zeg ik dat zo goed?). Het is natuurlijk best gek dat hij krom moet liggen en zij het prima voor elkaar heeft.
Turkooiss, 150 euro is geen hoog bedrag voor kinderalimentatie, het is eerder aan de lage kant. Kinderen kosten makkelijk 300 euro per maand, zeker als je bedenkt dat de kosten stijgen naarmate ze ouder worden. Het gaat uiteraard niet alleen om een extra bordje eten en een paar boterhammen meer per dag, maar om hogere vaste lasten in verband met woonruimte, g/w/l, vervoer, kinderopvang enz.
Ga in therapie!
Wat is er met zijn inkomen gebeurd? Is hij zijn baan kwijtgeraakt?

Dat zij het "prima" heeft, dat weet ik nog zo net niet. Ze heeft blijkbaar nog een kind te onderhouden, waar een andere vader deels aan bijdraagt maar waar zij ook voor opdraait. Van kinderbijslag en een eenoudertoeslag moet je je ook niet rijk rekenen, denk ik.

Hoe wilde je neef de zorg voor de kinderen betalen bij co-ouderschap als hij geen geld heeft voor alimentatie? Linksom of rechtsom kosten die kinderen toch geld.
Ga in therapie!
@Dubiootje,

Maar de moeder hoort ook bij te dragen en 600 euro voor twee kinderen is dan echt te veel.

Als de vader zo'n 500 in de maand overhoudt kan hij er denk ik echt wel 2 kinderen de helft vd maand van onderhouden. Heb hier vaker gelezen dat veel gezinnen het nog met minder moeten doen. En wat er met z'n inkomen is gebeurd? Een gezin met 2 inkomens houdt nu eenmaal meer geld over dan wanneer je alles alleen moet doen.

Ik begrijp het punt dat je wil of probeert te maken echt niet.
De ouders gaan scheiden en houden daardoor minder over, dus bezuinigt vader maar op de kinderen? Wat snap je daar precies niet aan?

Hoeveel deze kinderen kosten kan alleen een rechter bepalen. Ik zeg alleen dat 150 euro per kind niet veel is. Het gemiddelde is ongeveer 250 euro/maand per kind. Vanaf 350 euro kun je spreken van een hogere alimentatie.

Ik snap niet hoe hij halftijds voor de kinderen kan zorgen als hij geen alimentatie kan betalen. Dan moet hij zelf ook zorgen voor geschikte woonruimte, kleding, opvang enz.
Ga in therapie!
Oplossingsgericht zou ik zeggen: maak afspraken over alimentatie die langzaam opgebouwd wordt en zoek naar creatieve oplossingen, bv. dat de vader oppast om opvangkosten uit te sparen of op andere manieren in natura bijdraagt.
Ga in therapie!
quote:mama_lein schreef op 06 maart 2012 @ 22:28:

Idd een advocaat vragen, volgens mij heeft het te maken met hoe hoog zijn inkomen is...en dat van de ex (en eventuele nieuwe partner van de ex) en zijn eventuele nieuwe partner en wat de behoefte van de kinderen is.
Ik vind 300 voor 2 kinderen ook geen gek bedrag hoor. Als ze hiervoor 2 verdieners waren heeft hij kans straks meer te moeten betalen als een advocaat het gaat berekenen. Daarbij ben je snel dit bedrag al kwijt aan opvang alleen al.

Naast de al eerdere genoemde redenen is KA niet voor de moeder om de eindjes aan elkaar te knopen, maar om (ook) te voorkomen dat de levensstandaard voor de scheiding zoveel mogelijk te handhaven voor de kinderen. De rechter zal de kindbehoefte bepalen adhv de inkomen samen voor de scheiding en niet hoe het nu is.

Belastingvoordelen en toeslagen worden bij de moeder meegerekend als inkomen. Meeste mensen vallen vaak hierover namelijk. Andersom trouwens ook natuurlijk.

Dat je neef qua inkomen er op achteruit gaat komt door de scheiding. Dat is een nadeel ervan. Zijn ex wordt er echt niet zoveel rijker van met 300 euro voor de kinderen die ze van hem krijgt.

En dat hij zn kinderen minder ziet is ook een nadeel van scheiden. Co-ouderschap kan de pijn verzachten omdat het gemis eerlijk verdeeld wordt tussen vader en moeder, maar je blijft ze missen als ze er niet zijn. Terwijl je daarvoor hun (bijna) elke dag zag.

Co-ouderschap is alleen aan te raden als hun communicatie en omgang met elkaar goed genoeg voor is en niet te ver van elkaar wonen. Anders kan t verkeerd uitpakken voor de kinderen.
Dubiootje, misschien kan hij niet meer dan 150 euro betalen per kind. Ik las hier ooit dat een man 2250 bruto verdiende en de rechter vond dat hij 165 euro kon betalen. Hij had geen nieuwe partner dus de woonlasten kon niet gedeeld worden.

Maar zijn ex kan toch ook voor meer geld zorgen, het hoeft toch niet alleen van de vader te komen?

En op de vraag hoe hij het eerst deed: misschien omdat zijn lasten hoger zijn geworden. in je eentje wonen is duurder.
quote:dubiootje schreef op 07 maart 2012 @ 01:30:

De ouders gaan scheiden en houden daardoor minder over, dus bezuinigt vader maar op de kinderen? Wat snap je daar precies niet aan?

Hoeveel deze kinderen kosten kan alleen een rechter bepalen. Ik zeg alleen dat 150 euro per kind niet veel is. Het gemiddelde is ongeveer 250 euro/maand per kind. Vanaf 350 euro kun je spreken van een hogere alimentatie.

Ik snap niet hoe hij halftijds voor de kinderen kan zorgen als hij geen alimentatie kan betalen. Dan moet hij zelf ook zorgen voor geschikte woonruimte, kleding, opvang enz.

Ik heb al herhaaldelijk gezegd dat niet alleen de vader draagplichtig is, maar ook de moeder. Dus dan zou vader 300 euro per maand moeten betalen en moeder ook 300 in de maand voor de kinderen moeten inleggen. Ik heb ook al herhaaldelijk gezegd dat ik mij niet kan voorstellen dat twee kinderen 600 euro per maand kosten, elke maand. Dus als het inkomen van vader en moeder ongeveer gelijk is zou 300 euro wel veel zijn toch?

Wat snap jij daar niet precies aan?
Turkooiss, het gaat er niet om of anderen vinden dat een kind niet zoveel kost. Het gaat om de levensstandaard van toen en het huidige besteedbare inkomen. Als iemand een hoog inkomen heeft en relatief lage lasten dan betaal je meer.
quote:ondervinding schreef op 07 maart 2012 @ 13:14:

Turkooiss, het gaat er niet om of anderen vinden dat een kind niet zoveel kost. Het gaat om de levensstandaard van toen en het huidige besteedbare inkomen. Als iemand een hoog inkomen heeft en relatief lage lasten dan betaal je meer.

Dat weet ik. Maar als iemand, na betaling van alimentatie van 300 euro, nog maar 200 euro in de maand overhoudt zal de levensstandaard ook niet al te hoog zijn geweest ten tijde van het huwelijk of de relatie.

Een advocaat rekent de behoefte van het kind uit, kijkt idd naar levensstandaard ten tijde van de relatie, de draagkracht van de vader en die van de moeder. En dat laatste probeer ik Dubiootje duidelijk te maken.

En nogmaals, ik vind dat je het beter eerst kunt proberen zonder advocaat op te lossen (alimentatie en omgang) desnoods met een mediator erbij. Komt de onderlinge verhoudingen meestal meer ten goede.
quote:Turkooiss schreef op 07 maart 2012 @ 13:00:

[...]

Ik heb al herhaaldelijk gezegd dat niet alleen de vader draagplichtig is, maar ook de moeder. Dus dan zou vader 300 euro per maand moeten betalen en moeder ook 300 in de maand voor de kinderen moeten inleggen. Ik heb ook al herhaaldelijk gezegd dat ik mij niet kan voorstellen dat twee kinderen 600 euro per maand kosten, elke maand. Dus als het inkomen van vader en moeder ongeveer gelijk is zou 300 euro wel veel zijn toch?

Wat snap jij daar niet precies aan?

Misschien heb je over deze posting heen gelezen?

quote:Turkooiss, 150 euro is geen hoog bedrag voor kinderalimentatie, het is eerder aan de lage kant. Kinderen kosten makkelijk 300 euro per maand, zeker als je bedenkt dat de kosten stijgen naarmate ze ouder worden. Het gaat uiteraard niet alleen om een extra bordje eten en een paar boterhammen meer per dag, maar om hogere vaste lasten in verband met woonruimte, g/w/l, vervoer, kinderopvang enz.
Ga in therapie!
quote:Turkooiss schreef op 07 maart 2012 @ 13:52:

[...]

Dat weet ik. Maar als iemand, na betaling van alimentatie van 300 euro, nog maar 200 euro in de maand overhoudt zal de levensstandaard ook niet al te hoog zijn geweest ten tijde van het huwelijk of de relatie.

Een advocaat rekent de behoefte van het kind uit, kijkt idd naar levensstandaard ten tijde van de relatie, de draagkracht van de vader en die van de moeder. En dat laatste probeer ik Dubiootje duidelijk te maken.

En nogmaals, ik vind dat je het beter eerst kunt proberen zonder advocaat op te lossen (alimentatie en omgang) desnoods met een mediator erbij. Komt de onderlinge verhoudingen meestal meer ten goede.

Helemaal eens met het laatste. De rechter kijkt inderdaad naar de draagkracht van de vader en de moeder. Het kind heeft immers het recht mee te profiteren van beide. Het is niet zo dat een hogere draagkracht van bijvoorbeeld de moeder betekent dat de vader minder hoeft te betalen. De vader betaalt nog steeds naar draagkracht, afgezet tegen de behoefte van de kinderen. Die behoeften kunnen per kind verschillen, bijvoorbeeld afhankelijk van speciale zorg, dure hobby's, een dure school enz.

De levensstandaard tijdens de relatie is bij mijn weten geen criterium. Als het levenspeil van een of beide ouders stijgt, wordt dat van de kinderen geacht mee te stijgen. Wel zal de rechter trachten een regeling vast te stellen waarbij het levenspeil voor de kinderen niet daalt ten opzichte van de situatie toen de ouders nog samen waren, maar dus als minimum, niet als streefwaarde.

De draagkracht van de alimentatieplichtige wordt door de rechter berekend, of je kunt het vragen aan een gezamenlijke advocaat of mediator. De rechter bepaalt met welke vaste lasten rekening wordt gehouden en tot op welke hoogte. Stel dat de vader in dit verhaal bijvoorbeeld onnodig dure woonruimte heeft gekocht/gehuurd of een dure auto afbetaalt, dan kan de rechter bepalen dat hiermee niet of slechts deels rekening wordt gehouden in de draagkrachtberekening.

Mijn ex kwam bij de mediator, en later bij de rechter, met een lijstje met vaste lasten waarop onder andere 150 euro telefoonkosten, 100 euro benzinekosten en 75 euro persoonlijke verzorging stond. Helaas voor mij vond de rechter dit blijkbaar redelijke uitgaven, maar het staat de rechter vrij om deze vaste lasten niet allemaal mee te nemen in de draagkrachtberekening.

Hopelijk is het zo duidelijker wat ik bedoel?
Ga in therapie!
Dubiootje, als hij 150 euro betaalt, zijn ex 90 euro aan toeslag krijgt per maand en kinderbijslag, dan zit je al op 300 euro.

Daarnaast mag je, zoals Turkooiis al uitlegd, er toch ook vanuit gaan dat moeder ook zo'n 50 tot 100 euro bijdraagt aan de kosten toch?

Dan zit ze al rond de 400 euro per maand.

Maar waarom wordt er nooit ingegaan op het feit dat moeder ook een financiële verplichting heeft? Is er soms over mijn post heen gelezen of gebeurt dat standaard in topics die over allimentatie gaan?
De moeder of beter gezegd de verzorgende ouder levert sowieso een bijdrage. Meestal ligt die hoger dan die van de niet-verzorgende ouder, omdat de alimentatie meestal niet de helft van de daadwerkelijke kosten van een kind dekt.

Ik weet uiteraard niet hoe hoog de behoefte van de kinderen in dit geval is. Ik weet wel dat 150 euro (dus in totaal 300 euro per kind per maand) vaak niet kostendekkend is en dat het voor alimentatie aan de lage kant is. Het lijkt me als eis dus zeker niet onredelijk. De draagkracht van de vader kan een beperkende factor zijn, dus daar zal de uiteindelijke hoogte van de alimentatie van afhankelijk zijn. Ook daar heb ik geen inzicht in Ik kan alleen maar zeggen hoe de alimentatie over het algemeen wordt vastgesteld.
Ga in therapie!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven