Vakantie Guatemela

16-03-2012 15:39 14 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Ik wil misschien op vakantie naar Guatemala, maar toen las ik dit bericht: http://www.reisgraag.nl/v ... reisadvies_guatemala.html

Het (actuele) reisadvies voor het land. Nu vraag ik me af of andere mensen ervaring hebben met Guatemala en mij er van kunnen overtuigen dat het wel een (redelijk) veilig land is.

Groeten
Gebruik je gezonde verstand als je op reis bent.

Laat sieraden thuis en reis niet in het donker, ontwijk donkere steegjes, etc.

Heb je enige reiservaring in dit soort landen?

Ik ben er geweest, niks aan de hand. Mischien geluk gehad, wel verhalen van anderen gehoord.
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 16-03-2012 17:27
Reden: spam
% gewijzigd
Jeffrey, rot op met spam, ik heb je gemeld!
Ik zou in ieder geval niet alleen gaan reizen. Met een organisatie is het misschien nog wel redelijk veilig. Hoewel er ook wel vaak toeristenbussen worden overvallen en er bijv. veel roofovervallen zijn op de vulkanen rond Panachajel.

Ik ben in 2002 in Guatemala geweest en toen was het al onrustig in dat land. De groep voorafgaand aan de onze is toen gegijzeld, dus dat was schrikken. Bij ons werd ook veel gewaarschuwd: niet in het donker naar buiten, niet in je eentje over straat (vooral in Palenque), geen sieraden dragen, naar een bank altijd samen met een reisgenoot, niet naar Guatemala-stad, geen vulkanen beklimmen etc.

Volgens mij is het na 2002 is de onrust alleen n og maar toegenomen, dus ik zou het er persoonlijk niet op wagen nu.
Oh, ik lees nu dat je graag wilt worden overtuigd van de veiligheid van het land, oeps. Sla mijn post maar over dan
Danielle, je zal altijd goede en slechte ervaringen horen.

Maar er kan je in ieder land wat gebeuren.

Ik ben in Nederland 3x overvallen!!! In de rest van de wereld nog nooit. En ik ben in erg gevaarlijke landen geweest.

Ik zoek het gevaar niet op, maar laat me ook niet afschrikken door enkele verhalen.

Blijf er met je koppie bij. Neem een extra portomonnee mee met kleingeld, en geef die af bij een eventuele overval.

En maak copieen van je paspoort en documenten, die je op een andere plaats dan je originelen bewaard. En scan ook alles in op je computer.

Over het wel of niet in groepverband reizen. Juist die grote groepen in toeristen bussen pakken ze, want ze weten daar geld valt te halen. De locale bussen pakken ze niet, want daar reizen de locals mee, die bussen nam ik dus altijd

Ik vond het een prachtig land, met ontzettend lieve en vriendelijke mensen. Alleen Guatemale City zou ik zeker ontwijken.
Ik zou het niet doen. Het is er momenteel, zelfs voor die regio, extreem gevaarlijk. Kies een rustiger land en bewaar Guatemala voor als het iets minder dan levensgevaarlijk is.
Ga in therapie!
Bovenstaande waarschuwingen waren tot enkele jaren geleden voldoende om je redelijk veilig te kunnen bewegen. Nu niet meer.
Ga in therapie!
De laatste keer dat ik in Guatemala was is alweer 2 jaar geleden, dus geen actuele informatie. Er waren toen altijd dezelfde berichten, maar ik heb me werkelijk nooit onveilig gevoeld. Logisch nadenken dat het misschien niet slim is om wanneer je alleen op stap gaat je ladderzat te drinken, door donkere straatjes alleen gaan etc. Nooit iets gemerkt van geweld, nooit overvallen. De mensen waar ik van hoorde dat hen iets gebeurd was waren de mensen die extreem angstig waren. Of gewoon heel dom Als iemand je bij een pinautomaat komt helpen, en zegt dat die bij de bank werkt en je geeft dan je pincode af, is dat gewoon dom. Ik zou gaan, het is een prachtig land, Lago Atitlan is super mooi, alle dorpjes erom heen, Rio Dulce vind ik ook leuk, echt super tof!

Ben er trouwens nu 18 of 19 keer geweest!
De mensen die overvallen worden zijn heel angstig en die niet overvallen worden heel naïef, zoiets? Jij zou vast nog even vrolijk gaan nadat jij was overvallen (vooropgesteld dat je het zou overleven)?

Er worden jaarlijks een paar honderd mensen vermoord, ook toeristen. Guatemala kent een verschijnsel dat vrouwenmoord heet: vrouwen worden zonder aanleiding meegenomen, verkracht en vermoord en daarna eventueel nog in stukken gehakt. Gewelddadige roofovervallen en express-ontvoeringen (vandaag ontvoerd, morgen vrij voor een relatief klein bedrag) zijn aan de orde van de dag.

Bendes (soms paramilitair) zijn nu ook tot de toeristische oorden zoals Panajachel en Antigua doorgedrongen. Roofovervallen vinden niet meer alleen plaats op lijnbussen maar ook op toeristische touringcars. Overvallen vinden steeds vaker overdag plaats en gaan met steeds meer geweld gepaard.

De adviezen die jij geeft, gelden voor Europa, Rianne :-) Maar ook de adviezen die waarmee je tot een jaar of tien geleden nog redelijk veilig in Guatemala kon reizen (geen sieraden of mobiel zichtbaar dragen, geld in je beha, rugzak op je buik, niet 's nachts naar Tikal reizen, bepaalde buurten in de stad vermijden enz.) zijn nu niet meer voldoende. Guatemala is het gewelddadigste land van het continent en een van de gevaarlijkste landen ter wereld. De criminelen worden steeds roekelozer omdat de kans dat ze opgepakt en gestraft worden zeer klein is door een gebrekkig politieapparaat en rechtsstelsel.

Op een positieve noot komen er elk jaar weer toeristen levend en wel terug. Dus als je houdt van een beetje spanning, dan is Guatemala hét vakantieland voor jou!
Ga in therapie!
Ook toen Guatamala nog als veilig te boek stond heb ik me er niet echt veilig gevoeld. Berovingen zijn vaak zeer gewelddadig het is niet dat je klaar bent met het afgeven van je portemonnee zeg maar. Het nieuws van het afgelopen jaar uit het land was niet rooskleurig en als er ook een negatief reisadvies is zou ik niet gaan. Het is wel een prachtig land overigens.
Wat Dubiootje zegt dus, zet het op je verlanglijstje voor betere tijden die komen ook wel weer.
Een vriendin van mij is deze zomer geweest na nog geen 2 dagen zijn ze 'teruggevlucht' naar Mexico, er kwamen nl steeds meer berichten van verkrachtingen en moord op buitenlandse toeristen. Volgens haar had ze zich nog nooit zo onveilig gevoeld als die 2 dagen en de terugreis.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven