Geheim houden?
dinsdag 11 augustus 2026 om 20:43
Mijn broer is gescheiden en heeft twee (begin pubertijd) kinderen die hij beperkt ziet. De kinderen hebben behoorlijk last gehad van zijn eerste relatie kort na de scheiding en de band met hun vader is kwetsbaar.
Inmiddels heeft hij sinds ongeveer een halfjaar, 6 maanden na z’n vorige parel, opnieuw een relatie met een heel veel jongere vrouw uit het buitenland. Zij komt over een week naar Nederland. Zijn kinderen weten dit nog steeds niet, terwijl een groot deel van de familie het inmiddels al maanden weet. Zelfs mijn kinderen weten ervan en er wordt verwacht dat zij daar niets over zouden zeggen.
Mijn broer zegt dat hij zelf wil bepalen wanneer en hoe hij het zijn kinderen vertelt. Over een week staan ze echter voor een voldongen feit en is ze gewoon in huis als zij langskomen. Ik vind het heel sneu voor de kinderen, naast dat hij ze maar beperkt ziet, gaan financiën en aandacht vooral naar haar. Dat terzijde, maar nu vragen mensen aan mij hoe het met hem is, ik zeg nu vaak, vraag maar aan m’n broer of goed, maar er staat een misleidend beeld. Ook vind ik het moeilijk zijn kinderen of ex te zien. Ik snap dat hij de regie wil hebben, maar ik vind niet dat hij eenzijdig kan bepalen dat ik geheimhoudingsplicht heb (en mijn jonge kinderen dus ook).
Ik wil er niet teveel details over geven, anders lezen ze het straks via het internet, nog erger, maar kunnen jullie met deze minimale info iets?
Inmiddels heeft hij sinds ongeveer een halfjaar, 6 maanden na z’n vorige parel, opnieuw een relatie met een heel veel jongere vrouw uit het buitenland. Zij komt over een week naar Nederland. Zijn kinderen weten dit nog steeds niet, terwijl een groot deel van de familie het inmiddels al maanden weet. Zelfs mijn kinderen weten ervan en er wordt verwacht dat zij daar niets over zouden zeggen.
Mijn broer zegt dat hij zelf wil bepalen wanneer en hoe hij het zijn kinderen vertelt. Over een week staan ze echter voor een voldongen feit en is ze gewoon in huis als zij langskomen. Ik vind het heel sneu voor de kinderen, naast dat hij ze maar beperkt ziet, gaan financiën en aandacht vooral naar haar. Dat terzijde, maar nu vragen mensen aan mij hoe het met hem is, ik zeg nu vaak, vraag maar aan m’n broer of goed, maar er staat een misleidend beeld. Ook vind ik het moeilijk zijn kinderen of ex te zien. Ik snap dat hij de regie wil hebben, maar ik vind niet dat hij eenzijdig kan bepalen dat ik geheimhoudingsplicht heb (en mijn jonge kinderen dus ook).
Ik wil er niet teveel details over geven, anders lezen ze het straks via het internet, nog erger, maar kunnen jullie met deze minimale info iets?
dinsdag 11 augustus 2026 om 20:54
dinsdag 11 augustus 2026 om 20:56
Ja, dat is hij, na de vorige beschadiging, maar wat moet ik ermee? Hem alles zelf laten vertellen op zijn tijd (sowieso te laat), alleen vertellen als iemand actief naar hem vraagt en dus niet sociaal wenselijk of doorsturen, of gewoon vertellen? Dat laatste voel ik me sowieso het minst fijn bij. Maar misschien krijg ik met wat meer reacties andere inzichten.
dinsdag 11 augustus 2026 om 21:00
Lalaloepsie schreef: ↑11-08-2026 20:54Jouw broer is vakkundig de vertrouwensrelatie met zijn kinderen nog verder aan het slopen denk ik.
Dit. Al die tijd zijn nieuwe vlam geheim houden en straks worden ze opeens met haar geconfronteerd? Een slechter plan kan eigenlijk niet.
Ik snap dat je ermee zit TO, maar volgens mij kun je niks. Behalve je broer vertellen dat hij niet slim bezig is, maar dat heb je al gedaan. Het wordt er niet beter op als ze het van iemand anders horen dan hun vader.
Tjielp
dinsdag 11 augustus 2026 om 21:03
dinsdag 11 augustus 2026 om 21:05
Ze zien elkaar bij familie soms, moet ik dan actief wegblijven of moet hij dat zelf doen?jojojo schreef: ↑11-08-2026 21:03Wel tegen hem zeggen dat hij dit niet verstandig aanpakt, maar niet de kinderen inlichten als hij dat niet wil. Het is niet aan jou om dit te doen. Wil je niet dat je kinderen moeten liegen? Dan even je kinderen bij neefjes/ nichtjes uit de buurt houden tot zij er is.
dinsdag 11 augustus 2026 om 21:07
Ik denk dat niemand ze meer ziet als ze het weten, ik heb wel gezegd dat ik het een idioot plan vind (in andere bewoording) en dat hij zn kinderen gaat verliezen, de vorige scharrel had al zoveel impact. Ik wilde niet niks zeggen tegen hem, de kinderen hebben immers geen stem. Maar er zit wel wat woede in mij ook.Lalaloepsie schreef: ↑11-08-2026 21:05Het klinkt hard; jij kunt hier niks mee. Zijn keuze, zijn probleem.
Heb jij een band met zijn kinderen buiten hem om? Anders ga jij ze nog minder zien na zijn nieuwe 'wapenfeit'.
dinsdag 11 augustus 2026 om 21:10
Marchuba schreef: ↑11-08-2026 21:07Ik denk dat niemand ze meer ziet als ze het weten, ik heb wel gezegd dat ik het een idioot plan vind (in andere bewoording) en dat hij zn kinderen gaat verliezen, de vorige scharrel had al zoveel impact. Ik wilde niet niks zeggen tegen hem, de kinderen hebben immers geen stem. Maar er zit wel wat woede in mij ook.
Ja, ze zullen zich dan op hun familie aan moederskant gaan richten. Wat een domme vent inderdaad.
dinsdag 11 augustus 2026 om 21:15
dinsdag 11 augustus 2026 om 21:15
Maar wie vraagt er dan naar ?Marchuba schreef: ↑11-08-2026 20:56Ja, dat is hij, na de vorige beschadiging, maar wat moet ik ermee? Hem alles zelf laten vertellen op zijn tijd (sowieso te laat), alleen vertellen als iemand actief naar hem vraagt en dus niet sociaal wenselijk of doorsturen, of gewoon vertellen? Dat laatste voel ik me sowieso het minst fijn bij. Maar misschien krijg ik met wat meer reacties andere inzichten.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
dinsdag 11 augustus 2026 om 21:17
Andere familieleden
dinsdag 11 augustus 2026 om 21:18
Wie heeft het aan jouw kinderen verteld dan ? Als hij het verteld heeft met je kinderen in dezelfde ruimte en hij wil niet dat zijn kinderen het te horen krijgen zorgt hij er maar voor dat ze elkaar niet zien. Hoe oud zijn jouw kinderen ?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
dinsdag 11 augustus 2026 om 21:19
Ik zou vooraf niks zeggen, het is aan hem. Maar ik zou er als ze het eenmaal weten, tegenover zijn ex niet over liegen dat jij het ook jammer en verdrietig vindt voor de kinderen dat het zo gaat als het ter sprake komt. Je mag best laten weten dat je het rot voor ze vindt en niet ok hoe hij er mee omgaat. Maar actief ingrijpen; nee, dat zou ik niet doen. Het is niet dat de situatie er beter op wordt als je dat doet.
dinsdag 11 augustus 2026 om 21:20
En dit.blijfgewoonbianca schreef: ↑11-08-2026 21:18Wie heeft het aan jouw kinderen verteld dan ? Als hij het verteld heeft met je kinderen in dezelfde ruimte en hij wil niet dat zijn kinderen het te horen krijgen zorgt hij er maar voor dat ze elkaar niet zien. Hoe oud zijn jouw kinderen ?
Je kunt niet iets vertellen en vervolgens om geheimhouding vragen. Daar heb je niet mee ingestemd toen het werd verteld en jouw kinderen al helemaal niet.
dinsdag 11 augustus 2026 om 21:22
Mijn kinderen horen hem bellen, en er wordt door familie gewoon over gepraat.blijfgewoonbianca schreef: ↑11-08-2026 21:18Wie heeft het aan jouw kinderen verteld dan ? Als hij het verteld heeft met je kinderen in dezelfde ruimte en hij wil niet dat zijn kinderen het te horen krijgen zorgt hij er maar voor dat ze elkaar niet zien. Hoe oud zijn jouw kinderen ?
dinsdag 11 augustus 2026 om 21:25
Ik zou tegen je broer zeggen dat hij je in de toekomst geen dingen meer moet vertellen die zijn kinderen niet mogen weten.
Ik denk/vrees dat jouw probleem zich soort van oplost doordat zijn contact met de kinderen weer verbroken wordt waarna jij ze ook niet meer ziet.
Heel treurig maar meer dan tegen je broer zeggen dat hij dit bijzonder onhandig aanpakt kun je volgens mij niet doen
Ik denk/vrees dat jouw probleem zich soort van oplost doordat zijn contact met de kinderen weer verbroken wordt waarna jij ze ook niet meer ziet.
Heel treurig maar meer dan tegen je broer zeggen dat hij dit bijzonder onhandig aanpakt kun je volgens mij niet doen
Het is zoals het is
dinsdag 11 augustus 2026 om 21:25
dinsdag 11 augustus 2026 om 21:27
Ja ik hoor de verhalen toch, als hij er is zie je wel dat gezwijmel aan de telefoon en appen en berichten en foto’s en inhoudsloze gesprekken van een half uur over ijsjesYouk79 schreef: ↑11-08-2026 21:25Ik zou tegen je broer zeggen dat hij je in de toekomst geen dingen meer moet vertellen die zijn kinderen niet mogen weten.
dinsdag 11 augustus 2026 om 21:28
Met dat als we activiteiten samen ondernemen met alle kinderen, hij steeds wegloopt om te bellen, en ik dan met alle kinderen zit, want z’n vriendin is ziek of wat er dan ook weer aan de hand is.Youk79 schreef: ↑11-08-2026 21:25Ik zou tegen je broer zeggen dat hij je in de toekomst geen dingen meer moet vertellen die zijn kinderen niet mogen weten.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in