Rijles!

03-07-2011 17:55 1161 berichten
Alle reacties Link kopieren
Aangezien het oude topic ( Rijles!! ) bijna vol zit kunnen we hier verder kletsen!

Voor al je paniek momenten, vreugde momenten, mental breakdowns, persoonlijke overwinningen, vragen, tips, rijles lief en leed!

RIS-toetsen

Tussentijdse toetsen

14-07 Ruza

12-09 freshfruity

02-12 lucky birdie

Examens

06-07 rwoanne

23-07 mmm_x

18-08 dreamlogic

15-09 Ruza

28-09 Pimpepaars

26-10 Aimee (motor)

29-11 Madam atelier (ja, je krijgt er 3)

25-03 femmelotje!

03-10 Chipper
Sinds november is het anderhalf jaar, begreep ik van de examinator bij mijn tussentijdse toets. Voorheen was het inderdaad één jaar.

Abigail, ik zit inmiddels ruim over de 3000 euro heen, daarbij reken ik mee: pakket van 30 lessen + tussentijdse toets & één examen, 50 lessen daarna + medische keuring in verband met spierziekte + 2x theorie. Maar ik heb dan ook absoluut geen talent.

Sinds ik hoorde dat ik af mag rijden heb ik drie keer gereden, waarbij ik twee keer meer dan slecht reed. Afgelopen vrijdag moest ik al na vijf minuten de auto aan de kant zetten, omdat ik al zoveel grote fouten had gemaakt binnen die korte tijd. Vandaag had ik weer rijles en ik liep van te voren tegen de muren op van de spanning, omdat ik zo vastbesloten was te bewijzen dat ik het WEL kan, dat ik mezelf helemaal gek maakte. Daarom maar eens geprobeerd met valeriaan-tabletten te rijden en het ging echt veel beter, kreeg ook regelmatig complimenten van instructeur. Desondanks wel wat stomme fouten gemaakt, maar deze waren op zich goed te overzien.
In liefde en NaNoWriMo is alles geoorloofd
@Ruza, na 4 opfrislessen heb ik vandaag voor het eerst 'zelf' gereden!! superspannend, maar het ging goed. ben dus helemaal trots op mezelf :-)
Sterretje wat fijn!!!

Ik zou vooral zelf blijven rijden, anders 's avonds laat of 's ochtends op zondag beginnen dan is het lekker rustig op de weg en dan kun je steeds op iets drukkere plekken gaan rijden.
hoi meiden

is er nog iemand bezig met rijlessen

Toen ik net 18 was ja 5 jaar geleden heb ik een stuk of 20 rijlessen gehad en ik heb toen vanwege geldgebrek moeten stoppen, nu ik klaar ben met mijn studie ben ik er klaar voor om weer een poging te wagen.

ik heb dinsdag een proefrijles gehad en de instructeur gaf aan dat ik best wel kan rijden alleen ik moet echt opnieuw leren om goed te kijken.

ik heb op vrijdag 27 april mijn theorie ga daar eens flink voor leren. en ga 21 april beginnen met rijlessen. Ik heb er super veel zin in en hoop zo dat ik over een tijdje mijn rijbewijs heb.

Iedereen die bezig is succes!
Ik ben nog steeds bezig! Leuk dat je weer gaat beginnen, Bezzy. Had je zelf ook een goed gevoel bij je proefles?

Ik had gisteren weer een RAMP van een les. Het eerste stuk ging best lekker, toen ik degene voor me naar huis moest rijden(heeft al iets langer dan ik rijles bij deze instructeur, dus we 'kennen' elkaar zo onderhand wel en weten elkaars huis dan ook redelijk goed te vinden). Bij haar huis wel even het commentaar gehad dat ik op mijn snelheid moet letten(waar 't kan vlot naar de gepaste snelheid) en regelmatiger in mijn spiegels moest kijken, maar dat het verder best lekker ging.

Vanaf dat moment ging het bergafwaarts. Schakelen op de verkeerde momenten, vervolgens naar een gebied waar ik nog nooit eerder ben geweest(wel gewoon in de stad waar ik les, maar ergens achteraf in een wijkje, waar ik ook lopend/op de fiets nog nooit ben geweest). Het was daar heel druk, veel fietsers/studenten die over de weg heen liepen, veel slecht zichtbare straatjes en het was er erg smal. Het gevolg: Borden missen, niet in de dode hoek kijken, alles op het verkeerde moment willen doen(als ik net word ingehaald bijvoorbeeld), dingen in de verkeerde versnelling willen doen...etc..etc...

Het gevolg was dat ik, ook toen ik weer in "bekend" gebied was, alleen nog maar aan al die fouten kon denken en als gevolg daarvan alleen maar MEER fouten maakte. Fietsers van rechts wel zien, maar er niet voor remmen...Instructeur zat op een gegeven moment hardop te mopperen en ikzelf zat mezelf in mijn hoofd uit te schelden.

Aan het einde van de les zei instructeur ook dat het best lekker gaat zolang ik in bekend gebied blijf, maar zodra ik in een onbekende situatie kom en het druk is, ik in paniek raak, waardoor ik er een compleet zooitje van maak. Voeg daar het terugdenken aan eerdere fouten aan toe en je krijgt een ramples.

Ik voelde me best zeker over mijn examen, maar nu ben ik weer doodsbang dat ik het niet op tijd red om alles onder de knie te krijgen.

Iemand tips? Ik voel me momenteel echt een rijleskneus...
femmelotje hoe gaat het nu met je rijlessen en andere?

ik kan echt niet wachten tot 25 april
Het gaat al wat beter, leuk dat je het vraagt! Zoals ik de afgelopen keren reed, had ik het examen helaas niet gehaald, dus ik moet er nog even flink aan trekken(afgelopen en volgende week dan ook een extra les gepland) en dan de twee dagen voor mijn examen ook nog een keertje.

Ik krijg echt een knoop in mijn maag als ik aan 25-4 denk, maar ik hoop gewoon echt dat ik het haal! Ben mezelf ook aan het voorhouden: 25-4 afrijden, slagen, spoedaanvraag doen, 27ste ophalen, 28ste oefenen en de 29ste gelijk voor het eerst alleen met de auto weg. En dan de dertigste heel nonchalant vanuit mijn werk met de auto naar verjaardag van oom en dan doodleuk tegen opa en oma zeggen: Nee, ik ben niet met de bus! Ik ben met de auto!

Ik probeer mezelf dus een beetje te overtuigen dat ik het echt wel kan ;) Nu maar hopen dat ik het ook daadwerkelijk haal, want ik ben er ECHT helemaal klaar mee...

Ga jij de 25ste beginnen met rijlessen? Uit je vorige post begreep ik namelijk de 21ste?
Over een maand ga ik eindelijk afrijden Voor de eerste keer Hopen dat ik het haal
Leuk Belle!

Hoe lang heb je al rijles? En zijn er nog punten waar je nog hard aan moet trekken?
@femmelotje : Ik ben meer dan een jaar geleden begonnen, maar ik had echt een verschrikkelijke rijleraar.

Hij maakte constant gemene opmerkingen. Dingen als : Ga maar ff stil staan hier, want ik wordt er misselijk van zoals jij rijdt.

Ik bleef maar lessen en lessen, en hij zei dat ik geen inzicht zou hebben, en dat ik het nooit zou halen als ik niet minstens 3x per week anderhalf uur les zou nemen.

Toen ben ik er een tijd mee gestopt. Had het helemaal gehad met die leraar en met autorijden :P Heb meer dan een half jaar niet meer gereden, en nou een paar lessen gehad bij een nieuwe leraar. Deze heeft het nu aangevraagd en zegt dat ik eigenlijk alles wel prima doe

Dus nou eindelijk afrijden. Zijn niet echt dingen waar ik nog extra aan moet doen.
@ Femmelotje komt goed ik snap dat je mega zenuwachtig bent maar het komt zeker helemaal goed. ik hoop dat het precies zo gaat als in gedachte. Heb je nog een les daarvoor?

@Belle wat een vervelende ervaring met je vorig instructeur en dat je zo werd afgekraakt op die manier. Goed dat je bent overgestapt en nu gewoon binnenkort examen mag doen.

Mijn eigen verhaal

ja ik zou 21 april beginnen met mijn eerste les maar dat heb ik afgezegd omdat ik 20 april een feestje in amsterdam heb en ik om 8 uur al moest lessen en dat vond ik iets te vroeg vandaar dat ik deze heb afgezegd.

hebben jullie nog tips voor het leren van de theorie?
Ja! Het juiste boekje nemen! Ik had eerst het boekje + cd van anwb, 2 keer gezakt voor mijn theorie, terwijl ik er 2x van overtuigd was dat ik het goed kende...

Toen vriend zijn boek en cd geleend, die waren van het cbr. Heeft enorm geholpen, omdat de dingen je al bekend voorkomen met het examen als je het boekje goed doorleest. Zelfde plaatjes etc.
@ Belle: Klinkt vreselijk die rij instructeur! Goed dat je even die pauze hebt genomen en lekker dat je nu vlot mag afrijden!

@ Bezzy: Idd, de goede boeken gebruiken. Ik heb twee keer theorie gedaan, een keer met het boekje/cdrom van de ANWB, waar ik op de proefexamens makkelijk slaagde maar op het echte examen gezakt ben en een boekje van Verjo BV, waarmee ik het dus wél gehaald heb. En verder: Opschrijven welke onderwerpen je vaak fout doet bij proefexamens en die wat vaker doornemen. Ik heb letterlijk tot vijf minuten voor mijn theorie de moeilijke onderwerpen nog doorgenomen.

Ik ga niet voorrijden, omdat ik heel moe word van autorijden en twee uur achter elkaar wat lang is. Daarnaast blijf ik heel erg in fouten hangen, dus als mijn laatste les dan slecht gaat, gaat het examen ook slecht. Mijn moeder brengt me naar het CBR.

Ik heb morgen nog een les van twee uur(Eigenlijk had ik woensdag, donderdag en vrijdag een uurtje, maar woensdag moest instructeur afbellen, dus vandaar morgen twee uur. Zie er nu al tegenop) en hopelijk maandag en dinsdag ook nog een lesje. En dan maar duimen dat het goed komt
Dat was hij ook!! En zo had hij nog wel meer vreemde dingen. Kwam standaard een kwartier telaat, en bracht me dan wel op tijd weer thuis.

Begon te gillen en te vloeken toen in 1 van de eerste lessen iets verkeerd deed... :S Akelige man.

Wanneer ga jij afrijden?
Vreselijk! Fijn dat je daar van af bent! Mijn rij instructeur kon ook heel erg tegen me te keer gaan(wel altijd terecht), tot hij door had dat dat bij mij gewoon totaal averechts werkt. Nu benoemt hij vooral wat er wél goed gaat en zet hij me af en toe even stil om een stuk door te nemen. Gaat op die manier veel beter.

Ik ga aanstaande woensdag afrijden, om 11:40! Dinsdag mijn laatste rijles.
@Femmelotje heel veel succes ik duim voor je!

@Belle heb jij al een datum?

bedankt voor de tips ik heb een oefen cd rom van vekabest die ik nu gebruik hopelijk is die goed.
Gisteren rijles gehad.

Ik zit waarschijnlijk aan een andere bril. Ik heb het vermoeden dat het rechterglas van mijn bril heel iets te zwak is. Volgende week ga ik daar wat aan doen.

Mijn rijinstructeur zei dat gisterenavond Radar om 20:30 uur op Nederland 1 was. Er zou een autistische vrouw rijles hebben. Hm... aangezien ikzelf autistisch ben (maar zonder een verstandelijke handicap), was ik nieuwsgierig. Ik kijken. Maar het betrof een verstandelijk gehandicapte vrouw. Of ze ook autistisch was, kon ik niet zien. Ze reed niet slecht, maar tot nog toe had ik gedacht dat een verstandelijke beperking een hindernis kan zijn, vooral bij het theorie-examen.
World of Warcraft: Legion
heel veel succes femmelotje morgen!
quote:Abigail_Virginia schreef op 14 maart 2012 @ 09:32:

Ik heb inmiddels de eerste stap gezet naar mijn rijbewijs. Vind het zo spannend en het is echt een hele investering. Na een aantal proeflessen, die best goed gingen, heb ik nog steeds geen rijschool. Maar ik heb vorige week wel mijn theorie gedaan en in 1x gehaald .Dus nu moet ik wel binnen anderhalf jaar mijn rijbewijs gaan halen. Wat zijn jullie kwijt geweest aan je rijbewijs?

@Ruza: Waarom heb je voor Twin gekozen. Ik zoek namelijk ook een rijschool in omgeving utrecht.

Kom hier zomaar even binnenvallen in de hoop dat er hier ook mensen voor hun motorrijbewijs gaan?

Op deze website kun je zien welke slagingspercentages de rijscholen in jouw buurt hebben bij het CBR, op basis daarvan heb ik een rijschool gezocht (nu moeten ze nog terugbellen om een proefles te plannen). Ook hoeveel examenkandidaten ze hebben aangeleverd. Lijkt mij een goed uitgangspunt, al moet het natuurlijk ook klikken met je instructeur.

Ik had geen klik met mijn instructeur (voor B) maar een spoedpakket geboekt waardoor ik niet meer kon switchen.
Bedankt voor de succeswensen, echt superlief van jullie!

@ Atelier: Hoe bevalt het rijden nu? Gaat het goed?

@ Hans: Jij had je rijbewijs toch al, maar had rijles om de kennis bij te spijkeren? Herinner ik me dat goed? Hoe gaat het nu?

@ 12twister: Er was hier wel iemand bezig met motor, maar die is inmiddels geslaagd.

Laatste rijles ging helaas niet zo goed. Ook niet superslecht, maar ik liet écht veel te veel steken vallen. Wederom het probleem onbekende omgeving...Ik rijd dan gelijk heel anders, slechter vooral.

Nu maar hopen dat het gewoon een slechte generale was en ik morgen WEL heel goed rijd..
Er kan een datum bij in de OP: 21 mei!
Zie het toevallig nu net even. Moet er nog iemand bij in de OP?

Pas op met die slagingspercentages, let op hoeveel examens ze gehad hebben. Als je pas 5 examens gehad hebt als rijschool en er zijn er toevallig 4 geslaagd tja...dan schiet het wel op.
Oh femmelotje zie ik!!!
Dat mijn met veel moeite en geld behaalde rijbewijs dan maar tot 30 april geldig is dat vergeten we maar even, ik wil wel juichende poppetjes achter mijn naam
Femmelotje succes morgen!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven