Gezondheid alle pijlers

Revalideren na een herniaoperatie

31-08-2011 16:02 3705 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal, binnenkort word ik geopereerd aan een hernia. Na een half jaar aanmodderen, constant op en neer heb ik uiteindelijk samen met de chirurg de knoop doorgehakt en ga ik onder het mes.

Best wel heel spannend, maar aan de andere kant kijk ik heel erg uit naar herstel en mijn normale leven weer oppakken. Nou ben ik eigenlijk op zoek naar mensen die ook een dergelijke operatie hebben ondergaan en vroeg ik me af hoe je het opbouwen na de operatie hebt aangepakt. De eerste zes weken is sowieso heel rustig aan weer opbouwen, maar hoe ben je daarna verder gegaan?
Meld! Hier gaat alles goed. Het was me weer het avondje wel... Mooi maar heftig. Gegeten, gedronken en gisteren erg moe. Denk ook grotendeels door de spanning. Ben inderdaad wel weer aan weekend toe . Schuit meneer was er gisteren helemaal vanaf.

Ik ben ook weer onderweg naar de fysio! Goh, ben wel erg benieuwd naar die stoel zeg. Wij hebben hem niet! Hou wel van nieuwe snufjes .

Die andere oefening die jullie omschrijven doe ik thuis ook maar die krijgen we ook regelmatig op yoga!
Meer naar het effect van de stoel. Want je hebt hem al een keertje laten zien!
Haha ja ik wilde al zeggen Schuit, dat weet je toch nog wel ;) Ik ben ook benieuwd en als het goed gaat en ik vind het wat, kan ik straks ook nog zo'n stoel bestellen om op te werken (via het uwv).

Ikbenik wat balen, dat is ook niet fijn zeker omdat de fysio zeker in het begin juist ook heel erg fijn als klankbord kan fungeren. En die oefening is ook best zwaar. Toen ik die voor het eerst had gedaan hebben mijn armen heel lang getrild. Weet wel dat eviman heel hard moest lachen toen ik het thuis voor deed. Die dacht dat ik een geintje maakte dat het zoveel moeite kostte om stabiel te blijven. De flying Dutchman noemen ze die trouwens (althans mijn fysio )

Nummerzoveel ook weer lekker geoefend dus, fijn!
Ikbenik Google even op flexchair, daar doe ik oefeningen op voor een beeldscherm (beetje Nintendo idee)
http://www.fysiomnisport. ... 010/05/flexchairImage.png

zo'n zadelstoel met wieltjes ken ik wel, snap alleen die computer erbij niet goed. Is dat ter illustratie dat je ook kunt computeren met zo'n stoel, of geeft die gegevens door over hoe recht je zit ofzo? Of zegt de pc dat je 10x naar links moet en 10x naar rechts en registreert hij dan of je het gioed doet...?
Enne...die 'flying dutchman' zoals jouw fysio 'm noemt (met 1 arm en 1 been gestrekt) is idd behoorlijk pittig! Ik kan 'm ook maar een paar keer achter elkaar per kant. Krijg ook van die minikwaaltjes erbij; pijn aan mn polsen van het erop leunen en zo, en zit te hijgen alsof ik een marathon gelopen heb...
Goedemorgen ladies,

Ik heb vandaag een goede dag! Ik stond redelijk fit op, met wat minder pijn en stijfheid, en heb me helemaal overgegeven aan mijn nieuwe gezondheidsregime! Ik heb eerst een flink stuk gelopen (ik was de tijd vergeten, maar ik heb denk ik wel 15 minuten stevig doorgelopen en dat ging best goed!). Daarna een gezond ontbijtje in de vorm van eerst een smoothie (verse mango, ananas, aarbeid en lijnzaadjes) en daarna 2 geroosterde volkorenboterhammetjes. Toen even gerust en daarna mijn oefeningen gedaan. En nu even bijkomen. Dat revalideren voelt echt als een fulltime baan, hoor!
Het is ook een serieuze baan Nummerzoveel Wil niet zeggen dat niks zo zwaar is, maar ik vind het eerlijk gezegd zwaarder dan een hele baan! Maar heel fijn dat het vandaag goed voelt!!

Ikbenik, op je scherm zie je een figuur en je stoel is aan dat scherm gelinkt zeg maar. Een stipje geeft aan waar je in dat figuur zit en door te strekken en te buigen moet je met je rug het figuur van het scherm maken. Bijvoorbeeld een verticale streep met bovenin A en onderin B en dan door strekken en buigen van A naar B. En die oefeningen gaan je vanzelf beter af, wacht maar af!

Hier vanmorgen naar mijn werk geweest en daar haal ik zoveel energie uit. Maar mijn bil doet wel pijn. Heb alleen het idee dat dat niet echt zenuwpijn is, maar toch een heel erg zere bilspier. Als ik masseer voelt het daar ook heel beurs. Misschien toch nog een keer de fysio vragen of ze wil masseren. Ik ga zo even naar het zwembad. Heb ik zin in. Even rustig een minuut of twintig een paar baantjes trekken. Ben al een aantal weken niet geweest en dat mis ik dan wel.
Zwemmen lijkt me ook een hele goede oefeing voor je rug/bil, Evi! Dan kun je eigenlijk geen onverwachte bewegingen maken, en je gebruikt je hele lichaam.

Ik zou ook wel eens op zo'n flexchair willen! Klinkt eigenlijk wel leuk! (Heeft mijn fysio helaas niet...)

Nummerzoveel; W-A-U-W-!

Respect!!! Jeetje wat een goede start!! Vanwaar dat mega gezonde ontbijt? Wil je ook lijnen ofzo, of is dit echt alleen voor je rug-herstel te bevorderen? Superknap in elk geval hoor!

Zou ik ook moeten gaan doen; ik heb als ontbijt 2 grote vette croissants op met een 3dubbel-dikke laag choco-pasta en (op de andere) dubbele plak vette kaas. En gisteravond een reep chocolade (Milka-> aanbieding bij A.H.)...Pfff! En zo gaat het eigenlijk al weken. Ook omdat ik iets wil compenseren, aangezien het thuis niet gezellig is, en dan ga ik maar lekkere dingen in huis halen die er normaal niet zijn.

Maar de kilo's vliegen eraan op deze manier.

Ik ben in het verleden ooit 35 kilo afgevallen, en vrij snel weer aangekomen (door zwangerschap en teveel eten), en daarna 38 kilo afgevallen. Daarna jarenlang op stabiel gewicht gebleven. Maar als ik zo door blijf gaan...

In m'n slobber-joggingbroek merk ik het niet zo, maar ik vrees de dag dat ik weer het 'echte-leven' instap, en weer gewone broeken aan moet.
Ik heb me zojuist idd aangemeld voor eenn afvalsite en heb me om die reden ook voor het eerst sinds tijden weer eens gewogen. En, ik ben zeker 10 kilo aangekomen! Veel snaaien en nauwelijks bewegen, is gewoon niet zo'n goede combi En aangezien we nu toch gezond bezig zijn (bewegen en stoppen met roken), dacht ik dat ik het dan maar beter helemaal goed kan doen.

Ik ben me ook weer eens te buiten gegaan aan internetshoppen en heb 2 geweldige jurkjes gescoord. Die staan al leuk, maar vast nog veel beter bij een kilo of wat minder. Een goede stok achter de deur dus!
Dat klinkt goed Nummerzoveel! Ik ben ervan overtuigd dat je je beter voelt in een gezond lichaam dus dit kan natuurlijk nooit kwaad.

Ikbenik, misschien een mooi moment om aan te haken Gewoon doen! Dat kun je best kom op! Zorgt er ook voor dat je je over het geheel lekkerder in je vel voelt zitten.

Hier naar het zwembad gegaan en ja hoor word ik precies dan ongesteld haha! Nou ja goed.. Heb altijd wel een tampon bij me. Maar toch. Wel bizar, want dat verklaart wel weer die extra pijn van de afgelopen paar dagen. Vroeger had ik dan pijn in mijn hoofd, nu heb ik pijn in mijn bil en been
Haha; dan is de pijn dus al een meter gezakt, Evi! Volgend jaar zakt-ie nog een meter en krijg je nog even pijn in je tenen, en dan een paar keer flink schudden met die voet en dan ben je pijnvrij!

Terwijl ik lees dat je voorstelt om aan te haken met het afvallen stopte ik net weer een zoet-wit-broodje in m'n mond .

Is dat zoiets als weight watchers Nummerzoveel..? Daar moet je nog best veel voor betalen geloof ik... (*Ernstig op zoek naar goed excuus* )
Hahahaha ja laten we het hopen Ikbenik En geen excuus verzinnen, gewoon doen haha
Het is een site waar je gratis op in kunt schrijven (toevallig ook van Sanoma, dus ik denk dat ik de naam wel mag noemen hier: stepaday!) en waar je op bij kunt houden wat je eet e.d. Er is ook een betaalvariant, daar kun je nog meer mee doen. Maar ik wil het eerst even testen voor ik ga betalen.

@evi

Ik heb nog steeds het idee dat als je ongesteld bent, alles van binnen iets opzet, waardoor het meer tegen de zenuw aandrukt.
Dat geloof ik ook Nummerzoveel. Ik zeg het verder alleen tegen niemand (behalve hier dan ) want het komt zo zeikerig over. Maar ik heb het nu alle maanden gehad.
Ik heb het ook, hoor, Evi. En het is om helemaal gek van te worden! Maar wie weet gaat het ooit weer over...
Ik heb net even op de site gekeken. Ziet er professioneel uit allemaal. Maar heb (nog) geen lijn-puf . Ik ga eerst maar eens verder met m'n beweging uitbouwen. Kan niet wachten om weer naar de fitness te kunnen. Niet dat ik dan meteen als een gek aan die machines ga hangen, maar gewoon, omdat ik behoefte heb om me weer in 'de-echte-wereld' te begeven, (ipv in mijn grijze slobberpak een wereldje van 400 meter rond m'n huis te hebben.) Lijkt me fijn om weer een kwartiertje en dan 'n half uurtje en dan een uurtje op de crosstrainer te kunnen en daarna heeeeeeeerlijk in de sauna...! Hopelijk gaan er dan -als ik weer wat meer beweeg- vanzelf wat kilootjes vanaf...

Trouwens ERG dapper van je om weer op de weegschaal te durven!!! Respect!!!
Ja, laten we dat hopen Nummerzoveel. Ik hoop sowieso dat jij weer een keertje niet-ongesteld mag worden, want dat is me ook irritant zeg.

En Ikbenik je hebt gelijk hoor. Een ding tegelijk en dan komt het allemaal best goed. Rondje sauna zou ik hier ook geen nee tegen zeggen trouwens en dan niet persé in combinatie met sporten
Oh, lekker een weekendje naar die wellnestoestand in Nijmegen, daar ben ik aan toe!! Als ik eenmaal weer zover mag rijden... :-)

Ik heb thuis trouwens ook een infrarood. Daar ben ik al tijden niet meer in geweest omdat het zo hard zit/ligt, maar misschien moet ik dat ook voorzichtig weer eens gaan proberen.

En ach, het eten valt wel mee. Die site motiveert me wel om van het snoepgoed af te blijven. Alles wat je eet, vul je in, en dan geeft dat ding de calorieën aan. Om weer op gewicht te komen, mag ik er niet zo heel veel en die meter tikt lekker door!
Ik ben de buitenwereld in geweest. Naar het strand met de honden. Vriend weliswaar op het strand met ze gelopen en ik wederom aan de kant (op harde grond) beetje op en neer gelopen. Lekker even frisse (zee) lucht, maar ook meteen de realisatie dat het thuis veel beter gaat, maar volgens "gewoon" leven echt nog niet. Kan dan wel lopen, voor mn eigen gevoel, maar zó langzaam en elk hobbeltje doet pijn.

Dus een fijne maar confronterende actie! Ik moet gewoon weer beter worden want ik verdien niet als ik niet werk... dat kan dus niet te lang...

Iedereen aan de fysio, mijne komt morgen hierheen!

Ik ken trouwens een heel goed afval "dieet", het is voor 28 dagen superstreng maar leert je nieuwe habits (NL?) aan waar je een geheel nieuw etenspatroon voor de rest van je leven aan over houdt. Nou ja, dat is een beetje overdreven, maar je leert wel andere dingen te pakken als snacks en ik pas nogsteeds een avond of 3 per week mijn avondeten aan. Ik heb het 21 dagen gedaan (geen alcohol en had op dag 21 feestje van beste vriendin dus kon moeilijk niet meedrinken, ben toen maar meteen geheel gestopt) en het is best vol te houden. Ik deed het niet voor gewichtsverlies (ik ben zo'n mazzelpik die nauwelijks aankomt, mede dankzij mijn werk met paarden) maar ik had ineens geen last meer van mijn maag (heb ik vaak wel) en mn buik voelde echt platter. Vriendin van mij is 7kg in en maand verloren (system shock) en verliest nu langzaam (er) door, ong 3-4kg per maand. Kan het gehele ding wel uitleggen hier als er iemand interesse heeft.

Fijne avond allemaal
@syrah

Ik ben wel heel benieuwd wat dat dieet is!

En wat herkenbaar, dat je denkt dat het al veel beter gaat en het dan vies tegenvalt als je buiten komt. Als ik zo lees over dat moeilijk lopen en elk hobbeltje voelen, dan lijkt het bij jou ook mis te zijn met je stabiliteit. Misschien moet je ook de oefeningen gaan proberen die wij doen om die stabiliteit terug te halen? Als je wilt, dan wil ik er hier wel een paar beschrijven voor je?
Syrah: komt vandaag je fysio aan huis? Ik hoop dat je er wat aan hebt. Maak anders vooraf even een lijstje met je vragen; wat je wel/niet kunt doen, hoe je evt oefeningen precies uit moet voeren etc. Ik heb nog wel eens dat ik me op de terugweg vd fysio allerlei dingen nog afvraag. (*O, mocht ik nou eigenlijk wel/niet fietsen? Vergeten te vragen*)

Nummerzoveel; herkenbaar wat je schrijft over die infrarood; dat je daar al een tijd niet meer in bent geweest ivm dat het langer zitten lastig is. Bij 'mijn' sportschool hebben ze ook een infraroodcabine; ik ging daar altijd graag in als afsluitertje na het sporten, maar dat ging ook niet meer. Dat was (is) ook een cabine waarin je rechtop zit.

Evi; ik ben ook gek op de sauna; heerlijk zo'n uitgebreide verwen-sauna-dag één keer in de zoveel tijd. Toen ik mijn leefstijl omgooide en zoveel afgevallen was wilde ik heel graag 'sporten' onderdeel laten uitmaken van mijn nieuwe leven, terwijl ik NIKS met sporten had. Toen heb ik dus een sportschool uitgekozen met de meest luxe sauna die er maar was, en mezelf beloofd om alleen maar daarin te mogen NA het sporten. Zoiets als die hond van Pavlov; mezelf klassiek conditioneren door te belonen met sauna, na een goede gedragsverandering, haha!

Maar dat WERKT dus wel!

Ik sport inmiddels al jaren 3x per week, en ga dan ook 3x per week aansluitend naar de sauna. Mag van mezelf ook niet die sauna in ZONDER gesport te hebben.

Ben er al in geen maanden meer geweest, maar het lijkt me super als ik daar weer heen kan binnenkort .

Heb trouwens een primeur...........................

IK KAN WEER AUTORIJDEN!!!!!!!!

Gisteren heeeel voorzichtig een stukje gereden, en dat ging geweldig! Het leek wel of ik VLOOG! Het is belachelijk want ik ging echt maar een klein kippe-stukje, maar ik voelde ZO'N VRIJHEID en OPLUCHTING!!!

Dat zoiets simpels zoveel kan betekenen! Was daar zo zenuwachtig voor! Al die maanden dat ik mijn (schoon-)ouders 8x per week moest vragen om de kinderen te brengen/halen van/naar school......Deze week is het vervoer al geregeld (vanmorgen had ik zelfs een echte taxi voor ze geregeld), maar volgende week ga ik alles w.b. vervoer weer zelf doen!
@ikbenik

Ik heb gelukkig een sauna waar ik ook in kan liggen. Ben gister geweest, en het lag toch nog wel erg ongemakkelijk. Maar het was wel even heerlijk :-)

Wat fijn dat je weer auto kunt rijden! Heb je wel toestemming van je arts om weer te rijden? Zonder dat ben je onverzekerd, dus hou dat wel even goed in de gaten.
Kan me voorstellen dat het niet comfortabel ligt op zo'n houten bankje. Voor de operatie had ik ook belachelijk veel moeite om overeind te komen, (zeker als je dat dan een béétje 'elegant' wil doen) dus ik ben benieuwd of me dat zou lukken nu.

Tja; over dat 'verzekerd zijn'; er staat in het ziekenhuisboekje geen autorijden 4-6 weken, en precies VANDAAG is de operatie 6 weken geleden. Maar de 1ste controleafspraak bij de neurochirurg is volgende week pas. Dus hoe dat nu precies zit....? Ik heb er zelf wel vertrouwen in. Mijn been voelt stabieler dan vóór de operatie, toen ik zelf reed. (Toen begon mijn hele been te schudden als ik de koppeling een tijdje ingetrapt moest houden voor een stoplicht. Dat was gisteren niet zo.)
Wat fijn Ikbenik! Dat is een hele opluchting!

Syrah, denk ook dat Nummerzoveel gelijk heeft. Als zij oefeningen omschrijft kun je daar zeer waarschijnlijk ook wel een filmpje bij vinden op You tube onder stabiliteit rug. Daar staan trouwens ook veel oefeningen die je op zo'n trainingsbal kunt doen. Wie weet ook nog een idee?

En Nummerzoveel dat blijft nog wel even denk ik dat dat nog niet zo lekker ligt. Komt vanzelf weer.

Nou tot later weer!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven