Orienteren voor kitten
dinsdag 20 maart 2012 om 10:52
Hallo Dames,
Wij zijn ons aan het orienteren om op kort termijn een kitten in huis te nemen. Beide hebben we geen ervaring met poezen dus vinden we het heel moeilijk om tot een besluit te komen voor een poes of kater.
We zijn op zoek naar een lieve huiskat maar we weten nu eigenlijk niet zo goed wat nu het beste is om te nemen, een poes of kater. Waar het voornamelijk om gaat is dat het een liever huiskat wordt die graag binnen is (Hij mag/kan niet naar buiten wonen in appartement van 120m2 dus binnen genoeg ruimte maar wonen op de 4e verdieping). Verder is het natuurlijk ook beetje afhankelijk van de soort kat maar een vriendelijke aanhankelijke kat die ook alleen kan zijn is wel een beetje voornaam. t.z.t zullen we de poes/kater ook laten helpen om sproeien/krolsheid zoveel mogelijk te voorkomen.
Een raskat zal het in ieder geval niet worden.
Nu weet ik dat er hier een aantal kattenkenners zijn dus hoop dat iemand ons een beetje kan adviseren, adviezen op internet zijn nogal tegenstrijdig. Nu nijg ik vooral naar een poes maar wie kan er nog iets zinnigs over zeggen.
Ben benieuwd.
Wij zijn ons aan het orienteren om op kort termijn een kitten in huis te nemen. Beide hebben we geen ervaring met poezen dus vinden we het heel moeilijk om tot een besluit te komen voor een poes of kater.
We zijn op zoek naar een lieve huiskat maar we weten nu eigenlijk niet zo goed wat nu het beste is om te nemen, een poes of kater. Waar het voornamelijk om gaat is dat het een liever huiskat wordt die graag binnen is (Hij mag/kan niet naar buiten wonen in appartement van 120m2 dus binnen genoeg ruimte maar wonen op de 4e verdieping). Verder is het natuurlijk ook beetje afhankelijk van de soort kat maar een vriendelijke aanhankelijke kat die ook alleen kan zijn is wel een beetje voornaam. t.z.t zullen we de poes/kater ook laten helpen om sproeien/krolsheid zoveel mogelijk te voorkomen.
Een raskat zal het in ieder geval niet worden.
Nu weet ik dat er hier een aantal kattenkenners zijn dus hoop dat iemand ons een beetje kan adviseren, adviezen op internet zijn nogal tegenstrijdig. Nu nijg ik vooral naar een poes maar wie kan er nog iets zinnigs over zeggen.
Ben benieuwd.
dinsdag 20 maart 2012 om 10:58
Misschien eens in het asiel kijken voor een leuke kat? Een kitten is erg leuk maar je moet de eerste tijd veel thuis zijn en je moet er rekening meehouden dat hij/ zij aardig wat zal "slopen", denk aan bank, gordijnen,etc. Een oudere kat is wat rustiger en ook er leuk. Heb zelf een kater in huis genomen die weg werd gedaan door de vorige eigenaar. Fantastiosch beest!!. Heb hem wel gelijk laten helpen want rond de 9 a 10 maanden gaan katers meestal sproeien. Ik woon zelf ook in een apartement en raad je aan een kat te nemen die weinig tot nooit buiten is geweest. Vind het heel zielig om een kat in huis te nemen die al buiten is geweest en dan opeensw niet meer naar buiten kan.
dinsdag 20 maart 2012 om 11:02
@natatomi thanks voor je berichtje, We willen ook in het asiel gaan kijken maar toch wel voor een kitten. Vriend is student (nog 1,5 jaar) dus altijd thuis (op paar uurtjes per week na) en we denken dat als we een kitten nemen we deze beter kunnen laten wennen en kunnen leren. Heb een vriendin die had wel een kater uit asiel maar beestje bleek toch teveel aangetast te zijn waardoor hij alleen maar dingen sloopte en aggresief was (in asiel was hij wel een verbeeldige kat) dus ja... maar als het even kan willen we de kitten wel uit het asiel halen.
dinsdag 20 maart 2012 om 11:04
Een kater zou volgens veel mensen aanhankelijker zijn, zeker na castratie.Ik heb hier twee poezen, en dat zijn ook twee schatjes. Hier word eigenlijk niets gesloopt, zelfs niet in de "zotte vijf minuten". Wij hebben intussen eentje van bijna een jaar die we van kitten af hadden, en begin dit jaar hebben we eentje uit het asiel geadopteerd. Beiden zijn buiten geweest voor we ze hadden, maar omdat wij dus ook hoger wonen, zijn het hier huiskatten geworden. Bij beide geen probleem dat ze niet naar buiten mogen blijkbaar, zelfs als de deur op een kier staat maken ze geen aanstalten om weg te glippen. Een kitten moet je veel bij zijn, maar het kan zijn dat je dat bij een asielkat ook moet, ligt maar net aan het verleden dat de kat gehad heeft.
dinsdag 20 maart 2012 om 11:04
Ik vind dat zoooo ongeloofelijk zielig, een "binnenkat" katten zijn niet gemaakt om alleen binnen te zijn, en nee zelfs krabpalen en bergen speeltjes vervangen een buiten omgeving niet! Het zijn dieren, die horen niet altijd maar achter een bosje geraniums te zitten omdat wij mensen het zo gezellig vinden, een beessie in huis.
Never look down on anybody, unless you're helping them Up.
dinsdag 20 maart 2012 om 11:07
quote:flutzel schreef op 20 maart 2012 @ 11:06:
Voordeel van een asielkat/kitten: Die hebben er normaal "the works" allemaal al opzitten. Daarmee bedoel ik: gechipt, ingeënt, gesteriliseerd of gecastreerd, ontwormd, paspoort ... Dus daar haal je een kat/kitten die min of meer "af" is.Helemaal mee eens en vind het toch wel een veilig idee dat alles goed is met het beestje en mensen er vooraf al heel veel liefde in hebben gestopt.
Voordeel van een asielkat/kitten: Die hebben er normaal "the works" allemaal al opzitten. Daarmee bedoel ik: gechipt, ingeënt, gesteriliseerd of gecastreerd, ontwormd, paspoort ... Dus daar haal je een kat/kitten die min of meer "af" is.Helemaal mee eens en vind het toch wel een veilig idee dat alles goed is met het beestje en mensen er vooraf al heel veel liefde in hebben gestopt.
dinsdag 20 maart 2012 om 11:12
quote:mali30 schreef op 20 maart 2012 @ 11:04:
Ik vind dat zoooo ongeloofelijk zielig, een "binnenkat" katten zijn niet gemaakt om alleen binnen te zijn, en nee zelfs krabpalen en bergen speeltjes vervangen een buiten omgeving niet! Het zijn dieren, die horen niet altijd maar achter een bosje geraniums te zitten omdat wij mensen het zo gezellig vinden, een beessie in huis.Aan de ene kant heb je gelijk mali maar wij wonen nabij een 80 km weg en hoeveel katten daar worden doodgereden. Ik vind dat er gewoon heel veel gevaren zijn voor een kat buiten. En daarnaast vind ik het heel vervelend als een kat zijn behoeftes doet in tuinen waar kinderen spelen of in zandbakken e.d. en dat wil ik dus wel voorkomen. Ik denk toch dat dit discussiepunt nooit echt beslecht wordt maar inderdaad er zijn voors en tegens voor het binnen of juist buiten houden van een kat.
Ik vind dat zoooo ongeloofelijk zielig, een "binnenkat" katten zijn niet gemaakt om alleen binnen te zijn, en nee zelfs krabpalen en bergen speeltjes vervangen een buiten omgeving niet! Het zijn dieren, die horen niet altijd maar achter een bosje geraniums te zitten omdat wij mensen het zo gezellig vinden, een beessie in huis.Aan de ene kant heb je gelijk mali maar wij wonen nabij een 80 km weg en hoeveel katten daar worden doodgereden. Ik vind dat er gewoon heel veel gevaren zijn voor een kat buiten. En daarnaast vind ik het heel vervelend als een kat zijn behoeftes doet in tuinen waar kinderen spelen of in zandbakken e.d. en dat wil ik dus wel voorkomen. Ik denk toch dat dit discussiepunt nooit echt beslecht wordt maar inderdaad er zijn voors en tegens voor het binnen of juist buiten houden van een kat.
dinsdag 20 maart 2012 om 11:15
dinsdag 20 maart 2012 om 11:16
"Aan de ene kant heb je gelijk mali maar wij wonen nabij een 80 km weg en hoeveel katten daar worden doodgereden. Ik vind dat er gewoon heel veel gevaren zijn voor een kat buiten."
Dat is dan toch puur egoisme van het baasje, die wil ondanks alle bellemeringen terwijl ze weten dat een kat naar buiten moet kunnen, toch een kat hebben puur omdat ze dat zelf leuk vinden. Een kat moet kunnen rennen, klimmen, vogels en muizen vangen. En krabpalen en speelgoedmuizen zijn geen goede vervanging.
Dat is dan toch puur egoisme van het baasje, die wil ondanks alle bellemeringen terwijl ze weten dat een kat naar buiten moet kunnen, toch een kat hebben puur omdat ze dat zelf leuk vinden. Een kat moet kunnen rennen, klimmen, vogels en muizen vangen. En krabpalen en speelgoedmuizen zijn geen goede vervanging.
dinsdag 20 maart 2012 om 11:17
dinsdag 20 maart 2012 om 11:20
@Mali ik begrijp je standpunt, maar het is heel makkelijk gezegd. Ik heb mijn kat bijvoorbeeld opgevangen omdat die mensen er totaal niet goed voor waren. Hij was heel gestresst en schrok van elk geluid (de 2 kinderen trokken hem door de woonkamer aan zijn staart en dat soort dingen). Het heeft me weken gekost om hem te laten wennen en ben dus blij dat ik hem als "binnenkat" heb op kunnen vangen want ander was hij vast en zeker naar het asiel gegaan en had hij niet dezelfde aandacht en rust gehad als hij nu heeft. Over 1 a 2 jaar verwacht ik groter te gaan wonen dus kan hij alsnog naar buiten. Ik heb dus in deze situatie liever dat hij binnen zit dan dat hij in het asiel word geplaatst of een rot leven heeft maar wel naar buiten kan.
@ Gordijn misschien is het idd leuk om er 2 te nemen uit hetzelfde nestje, dan hebben ze elkaar en kunnen ze lekker samen spelen.
@ Gordijn misschien is het idd leuk om er 2 te nemen uit hetzelfde nestje, dan hebben ze elkaar en kunnen ze lekker samen spelen.
dinsdag 20 maart 2012 om 11:21
Tja, het gróte voordeel van een asielkat die geen kitten meer is, is dat je het karakter al weet. Bij een kitten weet je nooit hoe die zich ontwikkelt en of dat een rustige of ruige kat wordt.
Zeker voor een binnenkat, waar 'rustig' handig is, is dat het overwegen waard.
Ik weet niet of dit voor alle asiels zo is, maar hier kan/kon je een dier ook op proef nemen, om te kijken of het klikt e.d.
Ik weet niet of dit voor alle asiels zo is, maar hier kan/kon je een dier ook op proef nemen, om te kijken of het klikt e.d.
dinsdag 20 maart 2012 om 11:21
dinsdag 20 maart 2012 om 11:25
Ik lees over hoe egoïstisch het is om een kat binnen te houden, maar het is blijkbaar zoveel beter om het beest dood te laten rijden dan? Of het risico lopen dat de kat vergiftigd word door kattenhater, of dat ze gehavend thuiskomt of gewond van het vechten ergens buiten ligt? Waar is de verantwoordelijkheid dan voor je dier? Ik vind het heel goed dat er ondanks belemmeringen, gekeken word wat al dan niet mogelijk is. Er verschijnen dik genoeg topics van mensen die er een hekel aan hebben dat iemand anders zijn kat in hun tuin zit te schijten en te doen. En zoals TO al aangeeft, worden er bij haar ook katten genoeg doodgereden. Dat is dan beter omdat de kat zijn zin kan doen dan?
dinsdag 20 maart 2012 om 11:28
quote:mali30 schreef op 20 maart 2012 @ 11:16:
"Aan de ene kant heb je gelijk mali maar wij wonen nabij een 80 km weg en hoeveel katten daar worden doodgereden. Ik vind dat er gewoon heel veel gevaren zijn voor een kat buiten."
Dat geldt niet voor elke kat in elke situatie.
Met een beetje geluk wordt je kat 18 jaar. In die tijd kan er veel gebeuren: scheiden, trouwen,verhuizen, kinderen etc.
Stel je verhuist van een huis-met-tuin naar een flatje-met-balkon. Moet je dan je kat maar wegdoen? Of je hebt buren die katten haten. Moet je dan je tuin afrasteren zodat je kat in soort veredelde kooi zit? Is dat dan ook een 'buiten'?
Dat geldt niet voor elke kat in elke situatie.
Met een beetje geluk wordt je kat 18 jaar. In die tijd kan er veel gebeuren: scheiden, trouwen,verhuizen, kinderen etc.
Stel je verhuist van een huis-met-tuin naar een flatje-met-balkon. Moet je dan je kat maar wegdoen? Of je hebt buren die katten haten. Moet je dan je tuin afrasteren zodat je kat in soort veredelde kooi zit? Is dat dan ook een 'buiten'?
dinsdag 20 maart 2012 om 11:29
Planten vermoorden doen ze heus niet allemaal hoor. Hebben hier altijd planten en die zijn geen van alle aangevreten. Geen "bite-marks", geen blaadjes die missen of aangevreten worden, geen gegraaf in de aarde die in de potten zit. Hier is nog niets van gordijnen of meubilair gesneuveld ook niet. Ze zijn heus niet allemaal hetzelfde.
dinsdag 20 maart 2012 om 11:30
quote:courage_ schreef op 20 maart 2012 @ 11:21:
Tja, het gróte voordeel van een asielkat die geen kitten meer is, is dat je het karakter al weet. Bij een kitten weet je nooit hoe die zich ontwikkelt en of dat een rustige of ruige kat wordt.
Ik weet niet of dit voor alle asiels zo is, maar hier kan/kon je een dier ook op proef nemen, om te kijken of het klikt e.d.Nou, dat karakter is toch lastig in te schatten hoor, als ze in asiel zitten. Is toch enge situatie voor ze. Ik heb er tijdje terug topic over geopend en verhalen waren heel divers (bange kat bleek kroelpoes, lieverd bleek felle donder etc.)
Ik weet niet of dit voor alle asiels zo is, maar hier kan/kon je een dier ook op proef nemen, om te kijken of het klikt e.d.Nou, dat karakter is toch lastig in te schatten hoor, als ze in asiel zitten. Is toch enge situatie voor ze. Ik heb er tijdje terug topic over geopend en verhalen waren heel divers (bange kat bleek kroelpoes, lieverd bleek felle donder etc.)
dinsdag 20 maart 2012 om 11:33
@flutzel, het is toch tegennatuurlijk om een dier binnen te houden! Dan moet je gewoon helemaal geen dier nemen als je zo denkt, of kinderen die kunnen tijdens het buitenspelen ook aangereden worden, ontvoerd worden, vallen. Honden dito, kunnen aangereden worden, gepakt worden door een andere hond, ga je je hond dan leren op een kattenbak te gaan?
dinsdag 20 maart 2012 om 11:35
Ik heb twee poezen en twee katers en heb hiervoor ook poezen en katers gehad. Ik vind de één niet liever dan de ander, maar ze zijn wel anders. Poezen zijn vaak wat éénkenniger en eigenzinniger, katers wat meer goedmoedig en allemansvrienden. De echte knuffels waren bij mij zowel poezen als katers, met als verschil dat de katers het voor iedereen waren en de poezen alleen voor mij en mijn huisgenoten.
Als je een kat uitzoekt uit een nestje, kijk dan ook goed naar moeder. Karakter erft deels wel over. Binnenkat/buitenkat, speels of rustig, aanhankelijk of zelfstandig. Vraag de eigenaren hierover uit, want moederpoezen met nest zijn vaak niet zoals ze normaal zijn, maar veel alerter en waakzamer.
Als je een kat uitzoekt uit een nestje, kijk dan ook goed naar moeder. Karakter erft deels wel over. Binnenkat/buitenkat, speels of rustig, aanhankelijk of zelfstandig. Vraag de eigenaren hierover uit, want moederpoezen met nest zijn vaak niet zoals ze normaal zijn, maar veel alerter en waakzamer.