Geld & Recht alle pijlers

Moeilijke erf-kwestie

20-03-2012 18:45 46 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik wil jullie graag iets voorleggen:

Uit zijn voormalig huwelijk heeft een man een kind dat woont bij zijn ex-echtgenote. Deze man overlijdt.

De ex echtgenote heeft een slechte verstandhouding met de familie van haar overleden ex man.

Het ligt in de lijn der verwachting dat haar kind de enige wettige erfgenaam is omdat een testament ontbreekt. Ze is er bang voor dat haar ex schoonfamilie (die toegang hebben tot de woning) de boedel gaan verkopen.

Hoe kan zij dit tegengaan?
quote:blijfgewoonbianca schreef op 20 maart 2012 @ 19:19:

[...]

Een samenlevingscontract is ook voldoende.Is dat zo? Ik dacht dat dat alleen het huis en de boedel regelde.
Partner en ik hebben samenlevingscontract. Hier staat dit erfgedoe in beschreven.
Ongehuwd samenwonenden

Het nieuwe erfrecht biedt nieuwe mogelijkheden voor samenwoners. Samenwoners zijn niet automatisch elkaars erfgenaam, ook niet wanneer zij een samenlevingscontract hebben opgemaakt. Wel kunnen samenwoners, die een notariël samenlevingscontract hebben opgemaakt, bij testament bepalen dat hetgeen de kinderen krachtens erfrecht toekomt niet opeisbaar is tijdens het leven van de langslevende samenwonende partner.

Samenwoners worden voor de Successiewet gelijkgesteld met echtgenoten, tengevolge waarvan zij in aanmerking komen voor de -voor echtgenoten- vastgestelde vrijstelling voor het recht van successie, mits zij voldoen aan de volgende voorwaarden:

- zij moeten in het bezit zijn van een notarieel verleden samenlevingscontract dat tenminste 6 maanden oud is;

- zij moeten samen staan ingeschreven op eenzelfde woonadres bij de registers van de burgerlijke stand;

- zij moeten voor de Inkomstenbelasting hebben gekozen voor het zgn. "fiscaal partnerschap
Nieuwe wet dus, 10 jaar geleden stond dit nog niet in een samenlevingscontract.

Bergje, weet je of de vader vrijgezel is?
Tja secondhandsuus, nu kan de nieuwe partner van paps na zijn overlijden zijn hele erfenis erdoor heen.draaien en blijven de kinderen met lege handen achter.
BgB...bedankt voor je tips en adviezen....

Er is geen executeur testamentair aangewezen. Dat doet de notaris volgens mij. Vooralsnog heeft alleen de ex schoonfamilie toegang tot de woning en die hebben dus carte blanche.
quote:helene31 schreef op 20 maart 2012 @ 19:29:

Nieuwe wet dus, 10 jaar geleden stond dit nog niet in een samenlevingscontract.

Bergje, weet je of de vader vrijgezel is?Ja, de vader was alleen. 100%.
quote:Bergje65 schreef op 20 maart 2012 @ 19:33:

BgB...bedankt voor je tips en adviezen....

Er is geen executeur testamentair aangewezen. Dat doet de notaris volgens mij. Vooralsnog heeft alleen de ex schoonfamilie toegang tot de woning en die hebben dus carte blanche.Advocaat inschakelen dus. Die weet de juiste kanalen te vinden en kan meer bereiken dan jij, hoe goedbedoeld ook.
Wat betreft de auto's en de motor op marktplaats even uit Wiki:

Als iemand een roerende zaak zoals een auto van een ander koopt, dan is hij niet te goeder trouw, als hij weet, dat de verkoper niet de rechtmatige eigenaar is. Maar dat is niet alles. De koper moet soms ook onderzoeken, of de verkoper die auto wel mag verkopen. Voor de aankoop van een auto heeft de rechtspraak bepaald, dat een onderzoek naar de kentekenpapieren het minimum is. Als er een goede reden bestaat, om te twijfelen aan de bevoegdheid van de verkoper, is een nader onderzoek altijd geboden. Dat doet zich bijvoorbeeld voor, als het kenteken niet op naam van de verkoper staat, die zich natuurlijk ook moet legitimeren.

Als de goede trouw bij de koper ontbreekt, kan de werkelijke eigenaar de auto altijd terugvorderen van de koper. Revindicatie heet dat. De partij die daarbij benadeeld wordt heeft recht opschadevergoeding van de onrechtmatige verkoper.
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.

Hey Bregje,

Volgens mij zit het zo:

Minderjarig kind is enig erfgenaam dus erft alles.

Ex van de man is wettelijk vertegenwoordiger (ouder) van het kind. Dus mijns inziens kan de schoonfamilie niet aan de erfenis komen. Maar kan de ex dat juist omdat die optreedt namens het kind.
Merano, is het dan mogelijk om een auto over te schrijven (en dus verkopen) als deze niet op jouw naam staat?

Ik weet nog dat er goed gecontroleerd werd op het postkantoor of de identiteit klopte toen mijn man onze auto verkocht.
quote:ontdekster schreef op 20 maart 2012 @ 20:04:

Hey Bregje,

Volgens mij zit het zo:

Minderjarig kind is enig erfgenaam dus erft alles.

Ex van de man is wettelijk vertegenwoordiger (ouder) van het kind. Dus mijns inziens kan de schoonfamilie niet aan de erfenis komen. Maar kan de ex dat juist omdat die optreedt namens het kind.Hoi Ondekster..... wat jij stelt klopt inderdaad... het punt is nu alleen dat de ex nu niks kan. Alles moet nog in werking worden gesteld terwijl de ex schoonfamilie ondertussen wel de sleutel heeft van de woning van de overleden man...
De vraag is of je toegang tot de woning kan eisen ivm de rechten van je kind of nog stelliger sloten kan vervangen. Ik zou heel snel een notaris inschakelen. Misschien is het slim om het eea met de politie te bespreken en aangeven dat je een vermoeden hebt van diefstal/heling (van bezittingen van een overleden man die nog moeten worden toegewezen aan een erfgenaam).
@helene31. Je kunt een auto op je naam zetten bij een postkantoor als je het overschrijvingsbewijs hebt en je eigen identiteitsbewijs. De verkoper hoeft niet mee.
Hoe weet je zo zeker trouwens dat er geen testament is? Als het al een exman was ten tijde van overlijden kan hij natuurlijk makkelijk een testament heben gemaakt. Dat hoeft ie natuurlijk niet te vertellen aan zijn ex vrouw
Ik zou de politie bellen. Als de familie van de man zijn spullen verkopen, is dat namelijk gewoon heling. Zelfs als het nog niet duidelijk is wie wel/geen erfgenaam is. Pas als er mensen hebben geërfd (na de notaris dus), mag er überhaupt iemand iets verkopen.

Wat een vervelende situatie zeg!
Een ouder kan zijn/haar kind onterven in een testament.Het onterfde kind heeft dan alleen recht op het legitieme deel.

Het kind heeft geen recht op de goederen maar alleen op de helft van het geld.

Een motor valt onder goederen ook al wordt het verkocht voor geld.
Als er geen testament is, en geen nieuwe huwelijkspartner, dan gaat alles naar het kind. Is dit kind minderjarig, dan moet er beneficiair aanvaard worden bij de rechtbank, om te voorkomen dat een minderjarige schulden erft.

Ga naar een notaris, die moet alles toch regelen. Die controleert meteen of er een testament is (Centraal Testamentenregister). Ook controleert hij in de GBA of vader misschien meerdere kinderen rond heeft lopen, dat zijn soms leuke verrassingen/bijkomstigheden.

Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
@Bergje, is er al meer bekend over de afwikkeling ?
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Bergje65,zomaar even een inval.Kun je geen foto's maken van de kostbare spullen/interieur die in de woning staan.

Verder sterkte ermee gewenst!
Hey Lord,don't ask me questions
quote:helene31 schreef op 20 maart 2012 @ 19:28:

Ongehuwd samenwonenden

Het nieuwe erfrecht biedt nieuwe mogelijkheden voor samenwoners. Samenwoners zijn niet automatisch elkaars erfgenaam, ook niet wanneer zij een samenlevingscontract hebben opgemaakt. Wel kunnen samenwoners, die een notariël samenlevingscontract hebben opgemaakt, bij testament bepalen dat hetgeen de kinderen krachtens erfrecht toekomt niet opeisbaar is tijdens het leven van de langslevende samenwonende partner.

Samenwoners worden voor de Successiewet gelijkgesteld met echtgenoten, tengevolge waarvan zij in aanmerking komen voor de -voor echtgenoten- vastgestelde vrijstelling voor het recht van successie, mits zij voldoen aan de volgende voorwaarden:

- zij moeten in het bezit zijn van een notarieel verleden samenlevingscontract dat tenminste 6 maanden oud is;

- zij moeten samen staan ingeschreven op eenzelfde woonadres bij de registers van de burgerlijke stand;

- zij moeten voor de Inkomstenbelasting hebben gekozen voor het zgn. "fiscaal partnerschapIk zie dat een aantal van jullie n.a.v. dit stukje tekst van mening zijn dat een eventuele nieuwe partner erft van de overledene, ten koste van het kindsdeel. Dat is dus niet zo, er staat duidelijk in dat er een testament gemaakt moet worden. Die voorwaarden gelden alleen op fiscaal gebied, en niet voor het erfrecht.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven