hulp gevraagd, eetschema 22 maanden.

21-03-2012 19:47 43 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb er zo een, zo'n rupsje nooitgenoeg..zo'n heerlijke vent die de hele dag door wel kan eten en snaaien, en altijd trek heeft.

Maar de hele dag door " grazen" lijkt me niet zo'n goed idee, dus ik bied hem vaste eetmomenten per dag aan. Tijdens het eten of drinken zitten we aan tafel (oke, die enkele keer dat we een dagje weg zijn nagelaten) of soms krijgt hij wel eens een soepstengel tussendoor.

Dat ging prima.. hij groeit goed, is niet te zwaar ( wel bovenkant curve).

Maar de laatste paar weken lijkt het wel alsof hij altijd trek heeft, en word daar ook erg vervelend van..

Misschien goed om te weten dat hij vorig jaar vaak ziek is geweest ( luchtwegproblemen), hij at dan wel goed en ontwikkelde zich m.n verbaal en fijn-motorsich erg goed. Zijn grove motoriek was belabberd en nog steeds loopt hij als een klein dronkenmannetje.

Ook in februari is hij weer erg ziek geweest vanwege het RS virus.

Nu is hij weer beter.. hij speelt lekker buiten en ontdekt hoe leuk het leven is als je rechtop staat.

Dat kost hem heeel erg veel energie. ( is vaak kortademig)

Slapen doet hij nog steeds erg veel ( 1 lange middagslaap van 3/4 uur) en om 18.30 ligt meneer alweer te pitten.

nou ja, om een lang verhaal kort te maken.. dit eet hij ongeveer op 1 dag:

8.00: bord brinta met volle melk

10.00: stuk fruit + drinken

12.00: 2,5 boterham met beleg+ beker melk

15.30: beker drinken + koekje of fruit

17.30: bord warm eten + flinke schaal biogarde

als ik aan het koken ben krijgt hij vaak nog een soepstengel ( om de tijd wat te doden)

wat vinden jullie hiervan? teveel? te weinig? precies genoeg?

hebben jullie nog tips qua tussendoortjes? ( iets wat verantwoord is, maar toch veel energie levert?)

Ik geef hem als koek vaak al ontbijtkoek of een granenbiscuit, en soms nog een banaan erbij..

Ook lust hij graag tomaatjes, dus die geef ik ook ( ook wel eens als extra)

het probleem zit hem met name in de uren tussen de eetmomenten in ( rond een uur of 11 en na het slapen/ voor het eten).
Mijne eet ook zoiets, alleen geen volle melk. Lijkt me een heel redelijk schema.

Mijn dochter eet veel bananen als ze een groeispurt heeft, en ze eet vaak een rijstewafel tussendoor omdat ze dat lekker vindt. Vult trouwens niet zo, denk ik, maar knaagt wel lekker weg
Hmm, dit eet mijn dochter van 16 maanden ook, plus nog een fles melk voor het slapen gaan. Ik vind het genoeg, zelfs best veel (er zijn dagen dat ze meer eet dan ik) .

Misschien in de ochtend brood ipv pap? Twee stuks fruit? Ik zou niet meer eetmomenten gaan creëren, anders eet ie heel de dag door, wat voor de tanden weer niet zo'n goed idee is.
Hier een hongerige dochter. Ik geef haar ook vaak bananen. Dat vult toch net even wat meer dan een mandarijn. Ben niet zo van de koek en snoep. Wat ze ook vaak krijgt zijn fruitreepjes van Goodies. Gedroogd fruit en nog biologisch ook.

Je schema lijkt me eigenlijk prima. Zeker niet te veel, gewoon normaal. Komkommer en tomaatjes werken hier ook goed, zeker een uurtje voor etenstijd. Dan begint het bij haar alweer te rommelen .
Zie hier niet zoveel vreemds aan. Ene kind eet ook gewoon wat meer dan de ander natuurlijk, en ik denk dat ze dat zelf prima aan kunnen geven. Jij kan er gewoon voor zorgen dat wát hij eet, een beetje verantwoord is, maar dat is al zo als ik je schema zie.

Denk je dat die vraag om tussendoortjes, echt honger is? Of meer lekkere trek?
Volle melk geef ik trouwens ook niet.
bedankt voor je reactie, rijstwafels eet hij ook nog wel eens.. maar dat vult voor geen meter natuurlijk
Oja, die fruitreepjes en granenreepjes van Goodies doen het hier ook goed. Laatstgenoemde vult ook wel aardig.
Keurige schema! mijn dochter eet sochtends na de pap nog een boterham extra
Hier ook ongeveer zo'n schema rond die leeftijd, behalve idd de volle melk en een boterham minder. Als mijn dochter om eten vraagt en ze heeft genoeg gehad, dan mag ze van mij nog paprika, komkommer of zo. Wil ze dat niet, dan weet ik dat ze geen honger heeft, anders eet ze er flink wat van.
@jorina, hij heeft echt honger volgens mij.. vanmiddag haal ik hem op bij de gastouder ( die zelf naar zwemles moest met haar dochter) dus die had hem even een beker drinken meegegeven voor in de auto..

Eenmaal thuis, tranen met tuiten.. wit snoetje en de hele tijd gapen. en nog 1,5 uur voor etenstijd.

Mijn gevoel zegt dat : geef die jongen een boterham.. maar dat is natuurlijk geen goede oplossing voor de lange termijn
Mag hij tussendoor wel gewoon water drinken? Dat hebben wij altijd staan. Onze dochter eet minder (is redelijk zwaar). Een boterham als ontbijt met thee en een boterham met melk als lunch. Tussendoor een keer fruit en een koekje. En dan avond eten met de pot mee, zoveel als ze wil. 's Avonds voor het slapen gaan een beker warme melk.
quote:riekie84 schreef op 21 maart 2012 @ 20:00:

Mijn gevoel zegt dat : geef die jongen een boterham.. maar dat is natuurlijk geen goede oplossing voor de lange termijn Het voordeel met jonge kinderen is dat er meestal geen lange termijn is Hij is nu even in de groei en dus hongerig, maar over een paar weken eet hij misschien weer met lange tanden. Ik zou hem gewoon een boterham geven als hij honger heeft.
@Nike, water wil hij niet.. jammer genoeg! dus vaak roosvice of appelsap aangelengd met water. Hij drinkt sowieso niet zo best.. het kost me al moeite dit naar binnen te krijgen
De mijne (23 maanden) eet nog wat meer zelfs. Ze groeit al maanden als kool, zowel in de lengte als in de breedte. Iedere 3 maanden een nieuwe maat. Ze zit bovenin de curve, maar lengte en gewicht zijn wel redelijk in verhouding.

Ontbijt: kom brinta van rijstemelk (Ze heeft een KMA, maar binnenkort gaan we weer koemelk proberen, ik denk dat ze eroverheen is)

Tussendoor: fruit, vaak met een rijstwafel of broodkorst als ze nog honger heeft. Met thee of water

Lunch 3-4 boterhammen

Tussendoor: rijstwafel, wat groente (ze mag niet te veel fruit van de kinderarts vanwege buikklachten). Enkele keren per week een koekje

's avonds: warm eten (niet altijd even veel, soms alleen wat groente), als ze honger heeft een kom pap als toetje

's avonds laat/'s nachts: klein beetje borstvoeding

Volgens mijn kinderarts kan een kind niet snel te zwaar worden van gezond eten. Het zit hem meer in het drinken of koekjes/chips e.d. Dus ze mag van gezonde dingen gewoon zo veel eten als ze wil.
@onderdezon, zoon heeft nog nooit met lange tanden gegeten behalve toen hij RS had.. aan de ene kant heerlijk natuurlijk!
Waarom zou hij geen boterham mogen tussen de maaltijden? Als hij toch honger heeft? Mijn dochter heeft vanmiddag om 5 uur een boterham met pindakaas gegeten, en een uur later avondeten. Zolang je gezonde dingen heeft, kan dat echt geen kwaad. Onderdzon zegt het al: deze fase gaat ook weer voorbij. Geen honger laten lijden!

En als tussendoortje misschien nog rozijntjes? Vullen natuurlijk niet, maar met zo'n doosje is hij even zoet, bijv. totdat het avondeten op tafel staat.
Waarom niet gewoon een (droge) boterham bij honger? Ik eet ook gewoon brood tussendoor als ik honger heb. Volkorenbrood is beter dan witte soepstengels.

Vet is trouwens wel belangrijk voor kinderen. Volgens onze diëtist heeft volle melk de voorkeur. Als we binnenkort weer yoghurt gaan proberen nemen we ook volle yoghurt.
Ik sluit me bij Reglisse aan. Voor dochter ook alleen volkoren volle zuivelproducten, en roomboter.

Soms eet ze (ze is ook 22 maanden) 's ochtends als ontbijt een bordje griesmeelpap, een appel en nog een boterham met jam.
anoniem_100094 wijzigde dit bericht op 21-03-2012 20:15
Reden: typfoutje
% gewijzigd
@chadidja, tja.. waarom niet? daar kan ik je niet zo snel antwoord op geven.. omdat het niet hoort?
vind het niet veel hoor... zeker niet als de kindjes ziek zijn geweest.

Hier tweeling 15 maand,

fles pap 180, 1-2 stuks fruit+thee, 1-2 snee brood+120 melk, tussendoor soms wel 1 hele krentenbol (vreetzakjes)+sap, avondeten + yoghurt en 120 flesje melk.. slapen
Brood is overigens waldkorn, soepstengels ook volkoren. Biogarde geven we omdat zoon onderhoudsantibiotica krijgt ( probiotische werking)
Ik kan me wel voorstellen als je kind qua gewicht, maar niet qua lengte bovenin de curve zit, je er een beetje meer de rem op hebt. Maar als tussendoortje zou je natuurlijk best wat meer kunnen geven, zolang het iets gezonds is.
Ik snap wel dat je dat een beetje tegen de borst stuit, ook omdat hij al aan de zware kant is. Maar hij beweegt toch momenteel ontzettend veel?

En als je merkt dat hij na die boterham totaal geen honger meer heeft bij het "echte" eten, dan kun je misschien de maaltijd iets vervroegen? Doe ik ook wel eens, vooral als ik merk dat ze al moe is. Kinderen zijn geen machientjes met een tijdschakelklok.

...Maar als moeder ben je vanaf het begin zo gewend aan schema's, dat het wel even een omstelling is om "gewoon" naar het kind te kijken.
Ik doe margarine op brood en altijd een klontje over het avondeten ( of scheutje olijfolie bij pasta)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven