hulp gevraagd, eetschema 22 maanden.
woensdag 21 maart 2012 om 19:47
Ik heb er zo een, zo'n rupsje nooitgenoeg..zo'n heerlijke vent die de hele dag door wel kan eten en snaaien, en altijd trek heeft.
Maar de hele dag door " grazen" lijkt me niet zo'n goed idee, dus ik bied hem vaste eetmomenten per dag aan. Tijdens het eten of drinken zitten we aan tafel (oke, die enkele keer dat we een dagje weg zijn nagelaten) of soms krijgt hij wel eens een soepstengel tussendoor.
Dat ging prima.. hij groeit goed, is niet te zwaar ( wel bovenkant curve).
Maar de laatste paar weken lijkt het wel alsof hij altijd trek heeft, en word daar ook erg vervelend van..
Misschien goed om te weten dat hij vorig jaar vaak ziek is geweest ( luchtwegproblemen), hij at dan wel goed en ontwikkelde zich m.n verbaal en fijn-motorsich erg goed. Zijn grove motoriek was belabberd en nog steeds loopt hij als een klein dronkenmannetje.
Ook in februari is hij weer erg ziek geweest vanwege het RS virus.
Nu is hij weer beter.. hij speelt lekker buiten en ontdekt hoe leuk het leven is als je rechtop staat.
Dat kost hem heeel erg veel energie. ( is vaak kortademig)
Slapen doet hij nog steeds erg veel ( 1 lange middagslaap van 3/4 uur) en om 18.30 ligt meneer alweer te pitten.
nou ja, om een lang verhaal kort te maken.. dit eet hij ongeveer op 1 dag:
8.00: bord brinta met volle melk
10.00: stuk fruit + drinken
12.00: 2,5 boterham met beleg+ beker melk
15.30: beker drinken + koekje of fruit
17.30: bord warm eten + flinke schaal biogarde
als ik aan het koken ben krijgt hij vaak nog een soepstengel ( om de tijd wat te doden)
wat vinden jullie hiervan? teveel? te weinig? precies genoeg?
hebben jullie nog tips qua tussendoortjes? ( iets wat verantwoord is, maar toch veel energie levert?)
Ik geef hem als koek vaak al ontbijtkoek of een granenbiscuit, en soms nog een banaan erbij..
Ook lust hij graag tomaatjes, dus die geef ik ook ( ook wel eens als extra)
het probleem zit hem met name in de uren tussen de eetmomenten in ( rond een uur of 11 en na het slapen/ voor het eten).
Maar de hele dag door " grazen" lijkt me niet zo'n goed idee, dus ik bied hem vaste eetmomenten per dag aan. Tijdens het eten of drinken zitten we aan tafel (oke, die enkele keer dat we een dagje weg zijn nagelaten) of soms krijgt hij wel eens een soepstengel tussendoor.
Dat ging prima.. hij groeit goed, is niet te zwaar ( wel bovenkant curve).
Maar de laatste paar weken lijkt het wel alsof hij altijd trek heeft, en word daar ook erg vervelend van..
Misschien goed om te weten dat hij vorig jaar vaak ziek is geweest ( luchtwegproblemen), hij at dan wel goed en ontwikkelde zich m.n verbaal en fijn-motorsich erg goed. Zijn grove motoriek was belabberd en nog steeds loopt hij als een klein dronkenmannetje.
Ook in februari is hij weer erg ziek geweest vanwege het RS virus.
Nu is hij weer beter.. hij speelt lekker buiten en ontdekt hoe leuk het leven is als je rechtop staat.
Dat kost hem heeel erg veel energie. ( is vaak kortademig)
Slapen doet hij nog steeds erg veel ( 1 lange middagslaap van 3/4 uur) en om 18.30 ligt meneer alweer te pitten.
nou ja, om een lang verhaal kort te maken.. dit eet hij ongeveer op 1 dag:
8.00: bord brinta met volle melk
12.00: 2,5 boterham met beleg+ beker melk
15.30: beker drinken + koekje of fruit
17.30: bord warm eten + flinke schaal biogarde
als ik aan het koken ben krijgt hij vaak nog een soepstengel ( om de tijd wat te doden)
wat vinden jullie hiervan? teveel? te weinig? precies genoeg?
hebben jullie nog tips qua tussendoortjes? ( iets wat verantwoord is, maar toch veel energie levert?)
Ik geef hem als koek vaak al ontbijtkoek of een granenbiscuit, en soms nog een banaan erbij..
Ook lust hij graag tomaatjes, dus die geef ik ook ( ook wel eens als extra)
het probleem zit hem met name in de uren tussen de eetmomenten in ( rond een uur of 11 en na het slapen/ voor het eten).
woensdag 21 maart 2012 om 20:28
En mijn "schema" (wel leuk om eens op te schrijven):
7:45 - Ontbijt: pap + appel OF 1 tot 2 geroosterde boterhammen met zoet beleg + appel + thee
10:30 - broodje tussendoor (bij de gastouder, ik weet niet precies wat ze krijgt, een croissant, "Brezel (Duitsland) o.i.d.)
12:15 Warm middageten + water, als toetje yoghurt met fruit
14:30 Fruit (hele banaan + halve appel, soms twee bananen, wat ze maar wil) + broodje/cracker o.i.d.
16:30 thuis bij mij: thee en een koekje, paar partjes fruit (sinaasappel, bosbessen...) (meer voor de gezelligheid dan voor de honger)
18:30 Warm avondeten of één boterham met worst, een paar olijven/augurkjes/komkommer, danoontje.
19:30 slapen.
Dat is dus eigenlijk 1 eetmoment teveel, omdat wij zo laat eten en ik het gezellig vind om thee te drinken met een koekje erbij als ik haar heb opgehaald van de gastouder. Ik moet er wel bij zeggen dat ze qua lengte en gewicht precies gemiddeld is en echt geen seconde stil kan zitten.
7:45 - Ontbijt: pap + appel OF 1 tot 2 geroosterde boterhammen met zoet beleg + appel + thee
10:30 - broodje tussendoor (bij de gastouder, ik weet niet precies wat ze krijgt, een croissant, "Brezel (Duitsland) o.i.d.)
12:15 Warm middageten + water, als toetje yoghurt met fruit
14:30 Fruit (hele banaan + halve appel, soms twee bananen, wat ze maar wil) + broodje/cracker o.i.d.
16:30 thuis bij mij: thee en een koekje, paar partjes fruit (sinaasappel, bosbessen...) (meer voor de gezelligheid dan voor de honger)
18:30 Warm avondeten of één boterham met worst, een paar olijven/augurkjes/komkommer, danoontje.
19:30 slapen.
Dat is dus eigenlijk 1 eetmoment teveel, omdat wij zo laat eten en ik het gezellig vind om thee te drinken met een koekje erbij als ik haar heb opgehaald van de gastouder. Ik moet er wel bij zeggen dat ze qua lengte en gewicht precies gemiddeld is en echt geen seconde stil kan zitten.
woensdag 21 maart 2012 om 20:38
8.00: 1 boterham + halve beker optimel
12.00: 1 boterham, 1 cracotte + halve beker optimel
15.30: beker drinken + koekje (goodie/rijstwafel)
18-19: half bord warm eten + danoontje-achtig toetje
als ik aan het koken ben krijgt ze vaak iets te knabbelen zoals een reepje paprika, stukje wortel of wat we maar aan het klaarmaken zijn.
Dochter heeft ongeveer dezelfde leeftijd als jouw zoon. Mijn dochter is 10kg bij 88cm (te licht of te lang, maar net hoe je het bekijkt ). Bovenstaand schema is een gemiddelde. Soms eet ze een cracotte meer of minder. De avondmaaltijd is helemaal wisselend. Soms eet ze haar bordje leeg en soms wil ze geen hap hebben.
12.00: 1 boterham, 1 cracotte + halve beker optimel
15.30: beker drinken + koekje (goodie/rijstwafel)
18-19: half bord warm eten + danoontje-achtig toetje
als ik aan het koken ben krijgt ze vaak iets te knabbelen zoals een reepje paprika, stukje wortel of wat we maar aan het klaarmaken zijn.
Dochter heeft ongeveer dezelfde leeftijd als jouw zoon. Mijn dochter is 10kg bij 88cm (te licht of te lang, maar net hoe je het bekijkt ). Bovenstaand schema is een gemiddelde. Soms eet ze een cracotte meer of minder. De avondmaaltijd is helemaal wisselend. Soms eet ze haar bordje leeg en soms wil ze geen hap hebben.
woensdag 21 maart 2012 om 20:40
Oké, bedankt voor de reacties.. soms kan die onzekerheid je zo ineens bekruipen
Ik ben erg bezig met zijn voeding.. het is mijn eerste en gezonde voeding is vooral met het oog op zo vaak ziek zijn erg belangrijk. Bovendien ben ik zelf vrij stevig en dat wil ik hem besparen.. ( hoop dat hij de genen van mijn man heeft ) Maar goed, ik ga hem gewoon eten geven als hij honger heeft.. klaar met de schema's! Mits gezond natuurlijk..
Ik ben erg bezig met zijn voeding.. het is mijn eerste en gezonde voeding is vooral met het oog op zo vaak ziek zijn erg belangrijk. Bovendien ben ik zelf vrij stevig en dat wil ik hem besparen.. ( hoop dat hij de genen van mijn man heeft ) Maar goed, ik ga hem gewoon eten geven als hij honger heeft.. klaar met de schema's! Mits gezond natuurlijk..
woensdag 21 maart 2012 om 20:44
En misschien ook: hem "dwingen" zich veel te bewegen. Ik laat mijn dochter zo vaak mogelijk zelf lopen en zo weinig mogelijk in de buggy zitten. In de speeltuin, waar een voetbalveldje bij is, doen we vaak wedstrijdjes rennen van het ene doel naar het andere. Mijn dochter is al een poosje niet meer gemeten en gewogen, maar ik schat dat ze 87 cm en 11,5 kg is.
woensdag 21 maart 2012 om 20:52
Inderdaad een reus! Mijn zoon van 20 mnd is 9,5 kilo en 81cm (is wel een ukkie).
Als hij echt honger heeft, zou ik hem (iets gezonds) te eten geven. Volgens mij leg je een goede basis voor een gezond eetpatroon door hem te leren te eten als hij honger heeft (en niet te eten als hij geen honger heeft.)
Als hij echt honger heeft, zou ik hem (iets gezonds) te eten geven. Volgens mij leg je een goede basis voor een gezond eetpatroon door hem te leren te eten als hij honger heeft (en niet te eten als hij geen honger heeft.)
woensdag 21 maart 2012 om 21:00
Mijn dochter beweegt heel erg veel. Ze crosst de hele dag op haar auto of rent rondje om de tafel met haar rollator loopkar. Het liefst speelt ze buiten en sleept van alles door de hele tuin. Op het KDV speelt ze ook veel buiten, waar ze het rennen met de peuters ook helemaal heeft uitgevonden
Rond 17uur heeft ze haar 'rustige' kwartiertje waarop ze even bij mij op de bank gaat zitten. Maar blijkbaar laadt ze in dat kwartier helemaal op, want daarna gaan we de honden uitlaten (zij loopt of rijdt op haar auto mee).
Je kunt je voorstellen dat ze altijd lekker slaapt
Rond 17uur heeft ze haar 'rustige' kwartiertje waarop ze even bij mij op de bank gaat zitten. Maar blijkbaar laadt ze in dat kwartier helemaal op, want daarna gaan we de honden uitlaten (zij loopt of rijdt op haar auto mee).
Je kunt je voorstellen dat ze altijd lekker slaapt
woensdag 21 maart 2012 om 21:00
Chadidja, door zijn "achterstand" qua grove motoriek is hij echt nog niet zo ver dat hij een eind kan lopen.. van de fiets naar de karretjes bij de supermarkt en de straat uit naar het sppeltuintje is voor hem al een eind.. hij loopt pas sinds Januari! maar.. we oefenen iedere dag en zijn uithoudingsvermogen word steeds beter! Hij is ook sneller moe doordat hij luchtwegproblemen heeft en buiten adem raakt. vorig jaar is hij zo vaak ziek geweest dat het eigenlijk een wonder is dat hij zo goed gegroeid is..
woensdag 21 maart 2012 om 21:05
En toch denk ik ook dat het vanzelf goedkomt met je zoon. Mijn vriend en ik zijn beide (meer dan) stevig (al wordt daar hard aan gewerkt) en zit dat helaas behoorlijk in de familie. En natuurlijk wil ik dat mijn dochter gezond en slank opgroeit, maar ik doe daar niks speciaals voor. Mijn dochter regelt dat helemaal zelf. Zij is de bepalende in haar eetpatroon. We maken ons meer zorgen of ze wel genoeg binnenkrijgt. Ik denk dat dat anders zou zijn als ze onverzadigbaar zou zijn geweest.
Riekie, ik ben wel echt een grote fan van het merk Organix (Goodies). Zij maken tussendoortjes op natuurlijke basis. Het kost iets meer, maar zolang mijn dochter ervan smult wil ik niet anders.
Riekie, ik ben wel echt een grote fan van het merk Organix (Goodies). Zij maken tussendoortjes op natuurlijke basis. Het kost iets meer, maar zolang mijn dochter ervan smult wil ik niet anders.
woensdag 21 maart 2012 om 21:11
quote:riekie84 schreef op 21 maart 2012 @ 21:02:
Hij zit trouwens nooit stil en nu hij het lopen heeft ontdekt gaat hij ook helemaal los! alles wat hij gemist heeft haalt hij nu in.. Ik vind het dus ook niet gek dat hij zo'n honger heeft!Aha, dat herken ik! Elke keer als ze wel ineens een week lang haar bord 's avonds leegeet èn 's middags een cracotte extra wil, dan heeft ze vaak een groeispurt. De eetlust neemt daarna ook weer af.
Hij zit trouwens nooit stil en nu hij het lopen heeft ontdekt gaat hij ook helemaal los! alles wat hij gemist heeft haalt hij nu in.. Ik vind het dus ook niet gek dat hij zo'n honger heeft!Aha, dat herken ik! Elke keer als ze wel ineens een week lang haar bord 's avonds leegeet èn 's middags een cracotte extra wil, dan heeft ze vaak een groeispurt. De eetlust neemt daarna ook weer af.
woensdag 21 maart 2012 om 21:27
Het kan heel goed dat hij meer trek heeft door een groeispurt of het vele buiten zijn. Ik zou hem eventueel nog meer fruit gebeven tussen door of wat rauwkost. En mischien een extra beker drinken, dat vult ook. Wat extra vitamines zijn ook wel goed voor hem. En 's morgens brood ipv brinta, dat vult meer.
woensdag 21 maart 2012 om 22:16
Mijn dochter heeft ook een moeilijk eerste jaar gehad qua groeien. Allergieën, veel huilen. Ik denk al vanaf haar eerste verjaardag dat ze aan het inhalen is. Ze eet echt flink, en is nu ook duidelijk dikker dan eerst. Je kon haar ribben tellen . Zowel haar lengte als haar gewichtscurve lopen sinds haar verjaardag steil omhoog. Ik merk wel dat sommige merken nu voor haar wat te smal zijn, terwijl vroeger alles juist te wijd was. Ze was de laatste keer 13,5 kilo bij 88 cm. Stevig dus, maar de kinderarts vindt het ok. Vriend en ik hebben zelf een normaal gewicht gelukkig, dus ik maak me ook niet echt zorgen.
donderdag 22 maart 2012 om 11:24
Sitka, waarom geef je je dochter optimel als ze te licht is? Kun je dan niet beter volle producten geven? Niet om betweterig te zijn hoor, maar het viel me op.
Mijn zoon van 15,5 maand eet dit:
Ontbijt: pap of boterham of yoghurt met een plak ontbijtkoek met sap of halfvolle melk
Tussendoor: Fruit, vaak een peer of banaan, en soms nog een kaakje + diksap
Lunch: 2 boterhammen met een beker melk
12:30 : slapen
Tussendoor: stuk ontbijkoek, soepstengel oid + diksap
Avondeten: warme maaltijd + water / sap + kwark
Soms: avondfles van 90 ml melk, maar de laatste tijd wil hij dat niet meer.
19.00/19.30: slapen
Mijn zoon van 15,5 maand eet dit:
Ontbijt: pap of boterham of yoghurt met een plak ontbijtkoek met sap of halfvolle melk
Tussendoor: Fruit, vaak een peer of banaan, en soms nog een kaakje + diksap
Lunch: 2 boterhammen met een beker melk
12:30 : slapen
Tussendoor: stuk ontbijkoek, soepstengel oid + diksap
Avondeten: warme maaltijd + water / sap + kwark
Soms: avondfles van 90 ml melk, maar de laatste tijd wil hij dat niet meer.
19.00/19.30: slapen