Entertainment alle pijlers

Gepest!! (TV)

05-05-2011 21:33 2867 berichten
Alle reacties Link kopieren
RTL 4

Confrontatie met oude pestkop

Confrontatie met oude pestkop

Mirelle had geen leuke middelbare schooltijd. Het meisje werd in de brugklas ontzettend gepest. Jongens riepen haar na, sloegen haar tijdens de les op het hoofd en lieten haar struikelen. Ze heeft er haar hele leven last van gehad. In het nieuwe programma Gepest zoekt ze de plaaggeesten uit haar jeugd op en confronteert ze hen met de ingrijpende gevolgen van het pesten.

Kwetsbare mensen

Peter van der Vorst stond aan de wieg van het programma en neemt ook de presentatie op zich. Hij bespeurde tijdens het draaien een aantal opmerkelijke parallellen tussen de kinderen die gepest werden. “Het zijn toch heel vaak kwetsbare mensen. Ze worden niet eens zo zeer gepest omdat ze er anders uitzien, maar gewoon vanwege hun karakter. Ze pakken plagerijen eerder op als pesten. Zodra mensen zien dat dit werkt, dan ben je pas echt de pineut.”

Rode draad

Ook in het vervolg van hun leven zijn er veel overeenkomsten tussen de slachtoffers van pesterijen. “Je ziet dat ze in hun leven opmerkelijk vaak in de zorg gaan werken. Bijna iedere brief die we binnenkrijgen is van iemand in de kraamzorg of de psychische hulpverlening. En ze zijn allemaal heel perfectionistisch, dat zie je ook aan Mirelle. Ze willen het graag goed doen, dat is een rode draad door alle verhalen.”

Signalen

Peter hoopt dat zijn programma een positieve gevolgen zal hebben voor slachtoffers van pesterijen. “Je kunt pesten nooit laten verdwijnen, maar de aandacht ervoor helpt. Net als dit programma: als mensen ernaar kijken, dan weten ze dat ze niet de enige zijn. Ouders en leraren zien het programma ook en gaan misschien beter op de signalen letten en die ook serieus nemen. Dat was eigenlijk ook het doel waarmee ik het programma ging maken. We dachten: prachtig thema, gek dat het er nog niet is. Hier kunnen we echt iets mee betekenen.”
Ja ik vind ook dat leraren hierin de grootste verantwoordelijkheid hebben. Kinderen hebben echt wel een geweten, maar onder groepsdruk kan er veel gebeuren en ik denk dat je dat een 11-jarige niet kwalijk kan nemen.

Rare leraar trouwens, nu we het er toch over hebben.
Het kan dan een zeikprogramma zijn, dat weet ik niet, ik val er net voor het eerst in, maar ik vind het heel verschrikkelijk dat er kindjes zijn die zó met tegenzin naar school gaan en die hun kindertijd zó wordt vergald door het pesten.

Te bedenken dat er morgen ook weer zo'n kleintje zo ongelukkig is. Wat heet, zoveel kleintjes. Bah.
jeetje dat doe je toch niet als leraar?
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Oja, en nu niet meewerken MOCHTEN ZE DIT LEZEN. LOSERS LOSERS. Ja, leerkrachten JULLIE.
Ook weer zo typerend voor dit programma de leraren willen niet praten. Kwam in het vorige seizoen ook voor.
I’m doing superhero stuff. I’m staying focused. If anybody comes in here looking for trouble, oh, they’re going to meet my partners. We’re talking about paw and order.
Gewoon super slechte school! Kan je die pesters van toen nog geen tien niet op aanspreken vind ik.

Dit is wel ook weer een typisch gezin....
quote:steph schreef op 22 maart 2012 @ 21:40:

Het is nog maar 13 jaar geleden, dus niet zolang.Nou, dat vind ik toch best een flinke tijd.
Kip en ei verhaal natuurlijk of iemand gepest wordt door hoe hij is of dat iemand later zo wordt door het pesten.

Maar ik herken mensen die vroeger gepest zijn vaak wel.
Och die arme ouders...
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
ach, leraren doen wel meer domme dingen. Heb meerder malen gehoord dat ik te stom was om te leren rekenen.

Na de tweede keer heb ik de leraar gezegd dat hij misschien te dom was om het mij aan te leren.
quote:Pippin schreef op 22 maart 2012 @ 21:42:

Ben met je eens Leil. Ik weet niet. Ik heb vroeger ook van die pest koppen in de klas gehad en ik snap tot op de dag van vandaag niet waarom je lijdzaam pesterijen over je heen laat komen.

Ze haalde nooit uit, niet verbaal, niet fysiek.. en áls het dan een keer gebeurde dan ging ze gelijk hysterisch lopen gillen en janken. Oprecht, heel erg sneu. Maar zo wordt het ook alleen maar 'leuker'.Klopt. Maar je wordt zo onzeker gemaakt en op een gegeven moment barst de bom en ga je huilen.
quote:Pippin schreef op 22 maart 2012 @ 21:43:

ach, leraren doen wel meer domme dingen. Heb meerder malen gehoord dat ik te stom was om te leren rekenen.

Na de tweede keer heb ik de leraar gezegd dat hij misschien te dom was om het mij aan te leren.

En wat zei hij toen?
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
Begrijp ik helemaal Pingpang, maar er gaat nog een fase aan vooraf.

Laat ik het zo zeggen.. ik begrijp het wel, maar ik snap het niet.

Oh shit verkeerde quote. Ik wilde quoten dat jij tegen hem had gezegd dat hij te stom was om het jou te leren. Sorry
I’m doing superhero stuff. I’m staying focused. If anybody comes in here looking for trouble, oh, they’re going to meet my partners. We’re talking about paw and order.

quote:charlottew88 schreef op 22 maart 2012 @ 21:43:

Ook weer zo typerend voor dit programma de leraren willen niet praten. Kwam in het vorige seizoen ook voor.Ja, maar zo gek is dat toch niet? Je hoort het verhaal ook maar van een kant nu hè, misschien is het verhaal van de leraren wel heel anders. En niet iedereen wil zomaar met zijn kop op tv. Die lui hebben nu waarschijnlijk gewoon nog een carrière in het onderwijs, dan zit je op zulke verhalen niet te wachten natuurlijk.
Vaak hebben gepesten niet geleerd om zich te verweren en pesters halen die er feilloos uit.
quote:Summerdance schreef op 22 maart 2012 @ 21:44:

[...]

En wat zei hij toen?

weet ik niet meer. volgens mij zei ie niet zoveel meer.

Maar ergens neem ik het hem totop de dag van vandaag kwalijk dat hij zoiets ooit gezegd heeft en ben ik nóg boos als ik eraan denk. Zonde. Hij wist gewoon niet beter.. dyscalculie was toen nog niet zo bekend.
Ik heb het ook opstaan,

vind het sneu voor die mensen.

Maar je zult die tijd achter je moeten laten....

Anders blijf je er voor altijd inhangen.
Pippin Jij bent een kanjer.
@lotteke dat is ook heel erg, maar omdat de gepesten zo in een slachtofferrol worden gezet en daarna verantwoording gaan vragen van de pesters wordt het een zeikprogramma.

Ik vind het de manier waarop het gebracht wordt.

Deze aflevering valt tot nu toe mee, maar soms ga ik de gepeste gewoon niet meer sympathiek vinden in het programma. En dan denk ik wat schiet je hier mee op?

Bewustwording bij leraren en kinderen van nu zijn imo belangrijker dan een programma war een gepeste zijn verhaal verteld en dan al zijn emoties en wraakgevoelens uit naar zijn vroegere pesters.

Maar dat is mijn mening.
quote:mamabrenda070 schreef op 22 maart 2012 @ 21:46:

Ik heb het ook opstaan,

vind het sneu voor die mensen.

Maar je zult die tijd achter je moeten laten....

Anders blijf je er voor altijd inhangen. misschien is dit voor haar de manier om het achter zich te kunnen laten en denk niet te licht over de gevolgen van jarenlang gepest te zijn
quote:gemini2011 schreef op 22 maart 2012 @ 21:38:

Ik vind het oprecht sneu hoor, ik weet dat het voor sommigen heel erg heftig was, maar als ze volwassen zijn vind ik veel van de gepesten erg typisch. En ja dat komt ergens vandaan en dat is sneu, maar toch vind ik ze af en toe wat apart.

Voor zover mijn toelichting

Ik ben op de lagere school ook heel erg gepest. Op de middelbare school heb ik afscheid genomen van die tijd en heb nooit meer de behoefte gehad om contact te hebben met de pesters. Nooit naar een reunie geweest oid.

Ik moet er niet aan denken om nu nog de confrontatie aan te gaan met die lui. Zonde van mijn tijd.

Goffer mijn internet valt, sinds we de nieuwe moden + router hebben, vaak weg.
“Don’t look back – you’re not going that way.”
quote:lottekeNL schreef op 22 maart 2012 @ 21:42:

Het kan dan een zeikprogramma zijn, dat weet ik niet, ik val er net voor het eerst in, maar ik vind het heel verschrikkelijk dat er kindjes zijn die zó met tegenzin naar school gaan en die hun kindertijd zó wordt vergald door het pesten.

Te bedenken dat er morgen ook weer zo'n kleintje zo ongelukkig is. Wat heet, zoveel kleintjes. Bah.Natuurlijk is dat vreselijk en zijn de gevolgen heel naar. Maar ik denk dat je er dan ook als volwassene eens overheen moet zien te komen. Zoek desnoods hulp. Je kunt toch niet de rest van je leven ellendig blijven om zoiets? Ze blijven er zo in hangen vind ik. We maken allemaal wel eens iets naars mee in het leven, als kind en als volwassene. Heel erg ja, maar zet je schouders eronder en zorg dat het beter met je gaat. Verhuis, zorg dat je het beter doet in je leven als die stomme pesters, weet ik veel, maar maak er zelf werk van.
quote:Pippin schreef op 22 maart 2012 @ 21:45:

Begrijp ik helemaal Pingpang, maar er gaat nog een fase aan vooraf.

Laat ik het zo zeggen.. ik begrijp het wel, maar ik snap het niet.

Ik ben zelf vreselijk gepest op de basisschool en de eerste paar klassen van de middelbare school. Ik was geen typisch kind (wel verbaal minder sterk) maar ik kwam als buitenstaander in een klein dorpje wonen. Er zijn van die school veel kinderen afgehaald omdat ze gepest werden trouwens.

Mijn ouders zijn vaak op school wezen praten maar dat hielp allemaal niet. Toen ze uiteindelijk tijdens gym mijn kleren met een zwarte stift hadden bewerkt ben ik geflipt en heb ik de pester zo toegetakeld dat haar neus was gebroken. Ben ik tot op de dag van vandaag niet trots op maar het pesten is daarna op de basisschool wel gestopt. Jammer genoeg was ik zo onzeker dat het op de middelbare school opnieuw begon.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven