Entertainment alle pijlers

Gepest!! (TV)

05-05-2011 21:33 2867 berichten
Alle reacties Link kopieren
RTL 4

Confrontatie met oude pestkop

Confrontatie met oude pestkop

Mirelle had geen leuke middelbare schooltijd. Het meisje werd in de brugklas ontzettend gepest. Jongens riepen haar na, sloegen haar tijdens de les op het hoofd en lieten haar struikelen. Ze heeft er haar hele leven last van gehad. In het nieuwe programma Gepest zoekt ze de plaaggeesten uit haar jeugd op en confronteert ze hen met de ingrijpende gevolgen van het pesten.

Kwetsbare mensen

Peter van der Vorst stond aan de wieg van het programma en neemt ook de presentatie op zich. Hij bespeurde tijdens het draaien een aantal opmerkelijke parallellen tussen de kinderen die gepest werden. “Het zijn toch heel vaak kwetsbare mensen. Ze worden niet eens zo zeer gepest omdat ze er anders uitzien, maar gewoon vanwege hun karakter. Ze pakken plagerijen eerder op als pesten. Zodra mensen zien dat dit werkt, dan ben je pas echt de pineut.”

Rode draad

Ook in het vervolg van hun leven zijn er veel overeenkomsten tussen de slachtoffers van pesterijen. “Je ziet dat ze in hun leven opmerkelijk vaak in de zorg gaan werken. Bijna iedere brief die we binnenkrijgen is van iemand in de kraamzorg of de psychische hulpverlening. En ze zijn allemaal heel perfectionistisch, dat zie je ook aan Mirelle. Ze willen het graag goed doen, dat is een rode draad door alle verhalen.”

Signalen

Peter hoopt dat zijn programma een positieve gevolgen zal hebben voor slachtoffers van pesterijen. “Je kunt pesten nooit laten verdwijnen, maar de aandacht ervoor helpt. Net als dit programma: als mensen ernaar kijken, dan weten ze dat ze niet de enige zijn. Ouders en leraren zien het programma ook en gaan misschien beter op de signalen letten en die ook serieus nemen. Dat was eigenlijk ook het doel waarmee ik het programma ging maken. We dachten: prachtig thema, gek dat het er nog niet is. Hier kunnen we echt iets mee betekenen.”
Ach ik heb geluk gehad dat ik van me af durfde te bijten. En ouders heb gehad die stimuleerden waar ik wél goed in was. Ik las bijvoorbeeld in groep 2 al boeken van groep 3.

tot ik op een gegeven moment op school nav rekenen boos werd; want ik 'las te snel, maakte opdrachten te snel en ik rekende te langzaam en kon het ook nooit goed doen'. Daar ben ik wel onzeker van geworden. Maar ach ik had gelukkig nog een redelijke grote mond en een rechtvaardigheidsgevoel. Ik ben nooit gepest gelukkig maar heb het wel van heel dichtbij gezien en altijd geprobeerd om te bemiddelen.

Wat eigenlijk de taak van de leerkrachten was. Maar ja, die waren niet de slimste
quote:Tickel schreef op 22 maart 2012 @ 21:49:

[...]

Ik ben op de lagere school ook heel erg gepest. Op de middelbare school heb ik afscheid genomen van die tijd en heb nooit meer de behoefte gehad om contact te hebben met de pesters. Nooit naar een reunie geweest oid.

Ik moet er niet aan denken om nu nog de confrontatie aan te gaan met die lui. Zonde van mijn tijd.

Absoluut mee eens. Het is de moeite niet eens waard.
quote:pingpang schreef op 22 maart 2012 @ 21:49:

[...]

Ik ben zelf vreselijk gepest op de basisschool en de eerste paar klassen van de middelbare school. Ik was geen typisch kind (wel verbaal minder sterk) maar ik kwam als buitenstaander in een klein dorpje wonen. Er zijn van die school veel kinderen afgehaald omdat ze gepest werden trouwens.

Mijn ouders zijn vaak op school wezen praten maar dat hielp allemaal niet. Toen ze uiteindelijk tijdens gym mijn kleren met een zwarte stift hadden bewerkt ben ik geflipt en heb ik de pester zo toegetakeld dat haar neus was gebroken. Ben ik tot op de dag van vandaag niet trots op maar het pesten is daarna op de basisschool wel gestopt. Jammer genoeg was ik zo onzeker dat het op de middelbare school opnieuw begon. Dat soort dingen gebeurden bij ons dus niet. \Wat naar dat je dat mee hebt moeten maken. Heel jammer ook dat je zo onzeker geworden bent daardoor terwijl je heel knap wel van je afgebeten hebt. Heb je het achter je kunnen laten?
quote:Pippin schreef op 22 maart 2012 @ 21:43:

ach, leraren doen wel meer domme dingen. Heb meerder malen gehoord dat ik te stom was om te leren rekenen.

Na de tweede keer heb ik de leraar gezegd dat hij misschien te dom was om het mij aan te leren. O, jij had ook zo'n eikel van een leraar? Tegen mij is ook ooit zoiets gezegd. Ik heb hem toegebeten dat als hij eens een keer 10 minuten fatsoenlijk les zou geven, ik misschien wat meer wist. En heb kalm mijn spullen gepakt en ben de klas uitgelopen. Ik ben me ook meteen zelf maar even gaan melden bij de conrector, hoefde die luie kerel het zelf niet meer te doen
Het is makkelijk om te zeggen dat je er maar overheen moet stappen, als je gepest wordt is dat vaak in een periode waar je ook je zelfvertrouwen ontwikkelt, daardoor wordt er natuurlijk veel schade aangericht.

Toch denk ik dat je er wel aan moet gaan werken en ik weet niet of dit helpt.

Therapie is denk ik beter.
Ja, daar ben ik het ook wel mee eens hoor, maar als het zó ingrijpend is dat het echt je leven toen heeft vergald denk ik dat heel veel mensen daar toch niet overheen kunnen stappen. Net zoals andere ingrijpende dingen die je meemaakt en niet overheen komt.

En als ik dan aan die kindjes denk dan breekt mijn hart.

Maar ik ben ook een sentimentele doos
quote:S0LEIL schreef op 22 maart 2012 @ 21:52:

[...]

O, jij had ook zo'n eikel van een leraar? Tegen mij is ook ooit zoiets gezegd. Ik heb hem toegebeten dat als hij eens een keer 10 minuten fatsoenlijk les zou geven, ik misschien wat meer wist. En heb kalm mijn spullen gepakt en ben de klas uitgelopen. Ik ben me ook meteen zelf maar even gaan melden bij de conrector, hoefde die luie kerel het zelf niet meer te doen

ja, dat was op de basisschool. Ik was een jaar of 9 denk ik.

Later op de middelbare was er een docent die -op de vraag of hij een uitleg nog eens wilde doen omdat ik het niet begreep- een bordewisser naar mijn kop gooide, zo een met een houten achterkant weet jewel. BAM. Heb ik in een reflex teruggegooid en die kwam perongeluk keihard tegen het bord aankwam vlak bij zijn hoofd. Ben ook naar conrector gegaan en de klas kwam getuigen. Wat een lul was dat. \wiskundeleraar overigens
Ik ben gelukkig ook nooit gepest. Ondanks dat ik wel een beetje raar was. Thuissituatie was niet geweldig etc.

Maar ik had ook het geluk wat zelfvertrouwen te hebben en dat ik adrem was en de goede vrienden had.

Ik ben pas onzekerder geworden toen alle zekerheid om me heen wegviel toen ik op kamers ging wonen en ging studeren. Inmiddels ben ik daar ook wel een beetje overheen.
quote:pingpang schreef op 22 maart 2012 @ 21:43:

[...]

Klopt. Maar je wordt zo onzeker gemaakt en op een gegeven moment barst de bom en ga je huilen.Dat begrijp ik, is ook logisch, je voelt je heel machteloos lijkt me. Ik snap alleen niet zo goed, dat je het 15 jaar later nog steeds je leven laat verpesten.
Ben wel onder de indruk van de impact wat het heeft op de hele familie
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
Tickel Je hebt gelijk ze zijn het de moeite niet waard.
Ja Sum, dat vind ik ook wel schokkend
quote:Summerdance schreef op 22 maart 2012 @ 21:55:

Ben wel onder de indruk van de impact wat het heeft op de hele familie

Dat is echt niet normaal.

Jemig vuurwerk naar binnengooien.
quote:lottekeNL schreef op 22 maart 2012 @ 21:53:

Ja, daar ben ik het ook wel mee eens hoor, maar als het zó ingrijpend is dat het echt je leven toen heeft vergald denk ik dat heel veel mensen daar toch niet overheen kunnen stappen. Net zoals andere ingrijpende dingen die je meemaakt en niet overheen komt.

En als ik dan aan die kindjes denk dan breekt mijn hart.

Maar ik ben ook een sentimentele doos Ik begrijp ook heus de impact wel en dat het enorme invloed op je kan hebben. Maar er is er maar een die kan zorgen dat je er wel overheen komt en dat ben je toch echt zelf.
quote:Pippin schreef op 22 maart 2012 @ 21:52:

[...]

Dat soort dingen gebeurden bij ons dus niet. \Wat naar dat je dat mee hebt moeten maken. Heel jammer ook dat je zo onzeker geworden bent daardoor terwijl je heel knap wel van je afgebeten hebt. Heb je het achter je kunnen laten?

Redelijk. Ik ben en blijf een beetje angstig voor groepen jongeren en kinderen. Heel raar.

Heb wel hulp gehad en kan goed van me afbijten. Dat scheelt wel.
Ongelooflijk dat zoiets kan gebeuren in een dorp...
quote:S0LEIL schreef op 22 maart 2012 @ 21:55:

[...]

Dat begrijp ik, is ook logisch, je voelt je heel machteloos lijkt me. Ik snap alleen niet zo goed, dat je het 15 jaar later nog steeds je leven laat verpesten. als je dag in, dag uit wordt verteld dat je niks waard bent, zeker op een leeftijd dat je juist je zelfbeeld moet opbouwen, ga je dat geloven
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Het is ook wel een heel erg NIET meewerkende school zeg

Mijn hemel!
quote:Liezze schreef op 22 maart 2012 @ 21:57:

Ongelooflijk dat zoiets kan gebeuren in een dorp...Juist in een dorp denk ik.
quote:S0LEIL schreef op 22 maart 2012 @ 21:49:

[...]

Natuurlijk is dat vreselijk en zijn de gevolgen heel naar. Maar ik denk dat je er dan ook als volwassene eens overheen moet zien te komen. Zoek desnoods hulp. Je kunt toch niet de rest van je leven ellendig blijven om zoiets? Ze blijven er zo in hangen vind ik. We maken allemaal wel eens iets naars mee in het leven, als kind en als volwassene. Heel erg ja, maar zet je schouders eronder en zorg dat het beter met je gaat. Verhuis, zorg dat je het beter doet in je leven als die stomme pesters, weet ik veel, maar maak er zelf werk van.Ik ben vroeger ook gepest. Door een jongen zelfs geschopt. Maar ellendig voel ik mij er niet meer onder. De pesters waren gewoon losers. Ik voelde mij eigenlijk alleen ellendig tijdens de pestperiode. Nu al lang niet meer.
I’m doing superhero stuff. I’m staying focused. If anybody comes in here looking for trouble, oh, they’re going to meet my partners. We’re talking about paw and order.
quote:S0LEIL schreef op 22 maart 2012 @ 21:58:

[...]

Juist in een dorp denk ik.Dat denk ik ook, juist in een dorp
quote:S0LEIL schreef op 22 maart 2012 @ 21:55:

[...]

Dat begrijp ik, is ook logisch, je voelt je heel machteloos lijkt me. Ik snap alleen niet zo goed, dat je het 15 jaar later nog steeds je leven laat verpesten.Dat snap ik ook niet. Ik hoop wel nog steeds dat er iets van karma bestaat Dat ze heel lelijk oud worden met heeeel veel rimpels of zo
quote:rosanna08 schreef op 22 maart 2012 @ 21:58:

[...]

als je dag in, dag uit wordt verteld dat je niks waard bent, zeker op een leeftijd dat je juist je zelfbeeld moet opbouwen, ga je dat geloven Dat begrijp ik dus ook wel. Maar nogmaals, ik begrijp niet dat je daar niet aan werkt, dat je dan geen hulp zoekt ofzo om dat op te krikken. Welk trauma je dan ook oploopt in het leven, je zult eraan moeten werken om dat te verwerken.
quote:charlottew88 schreef op 22 maart 2012 @ 21:59:

[...]

Ik ben vroeger ook gepest. Door een jongen zelfs geschopt. Maar ellendig voel ik mij er niet meer onder. De pesters waren gewoon losers. Ik voelde mij eigenlijk alleen ellendig tijdens de pestperiode. Nu al lang niet meer.Om je goed te voelen. De pesters in mijn klas, waar ik niet bij zat of aan meedeet, daar gaat het sociaal heel slecht mee.
Ik snap echt niet dat de leraren niet ingrepen.

Maar zoals eerder al gezegd, dit is maar een kant van het verhaal. Ik weet dat ik niet moet bagatelliseren.

Maar stel dat die ouders op een rare manier de leraren benaderen door heel kwaad te worden of hysterisch en aanvallend te worden. Dan kan dat bijv ook een rol spelen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven