Entertainment alle pijlers

Gepest!! (TV)

05-05-2011 21:33 2867 berichten
Alle reacties Link kopieren
RTL 4

Confrontatie met oude pestkop

Confrontatie met oude pestkop

Mirelle had geen leuke middelbare schooltijd. Het meisje werd in de brugklas ontzettend gepest. Jongens riepen haar na, sloegen haar tijdens de les op het hoofd en lieten haar struikelen. Ze heeft er haar hele leven last van gehad. In het nieuwe programma Gepest zoekt ze de plaaggeesten uit haar jeugd op en confronteert ze hen met de ingrijpende gevolgen van het pesten.

Kwetsbare mensen

Peter van der Vorst stond aan de wieg van het programma en neemt ook de presentatie op zich. Hij bespeurde tijdens het draaien een aantal opmerkelijke parallellen tussen de kinderen die gepest werden. “Het zijn toch heel vaak kwetsbare mensen. Ze worden niet eens zo zeer gepest omdat ze er anders uitzien, maar gewoon vanwege hun karakter. Ze pakken plagerijen eerder op als pesten. Zodra mensen zien dat dit werkt, dan ben je pas echt de pineut.”

Rode draad

Ook in het vervolg van hun leven zijn er veel overeenkomsten tussen de slachtoffers van pesterijen. “Je ziet dat ze in hun leven opmerkelijk vaak in de zorg gaan werken. Bijna iedere brief die we binnenkrijgen is van iemand in de kraamzorg of de psychische hulpverlening. En ze zijn allemaal heel perfectionistisch, dat zie je ook aan Mirelle. Ze willen het graag goed doen, dat is een rode draad door alle verhalen.”

Signalen

Peter hoopt dat zijn programma een positieve gevolgen zal hebben voor slachtoffers van pesterijen. “Je kunt pesten nooit laten verdwijnen, maar de aandacht ervoor helpt. Net als dit programma: als mensen ernaar kijken, dan weten ze dat ze niet de enige zijn. Ouders en leraren zien het programma ook en gaan misschien beter op de signalen letten en die ook serieus nemen. Dat was eigenlijk ook het doel waarmee ik het programma ging maken. We dachten: prachtig thema, gek dat het er nog niet is. Hier kunnen we echt iets mee betekenen.”
quote:S0LEIL schreef op 22 maart 2012 @ 22:27:

[...]

Die is ook de snuggerste volgens mij.Ja, nu ook weer. Dat is nu de liefste.
quote:Summerdance schreef op 22 maart 2012 @ 22:25:

[...]

Maar ik geloof oprecht niet dat lagere school kindjes beseffen waar ze mee bezig zijn

Dus achteraf sorry zeggen zou, in mijn ogen, ook echt onzinnig zijn

Maar als je nu ziet, als volwassene, wat jouw gedrag van destijds bij iemand anders heeft veroorzaakt, dan is het toch niet onzinnig om je excuses te maken? Daar ben je toch volwassene voor, om de gevolgen van je gedrag in te zien? Ook al is dat iets van lang geleden?

Gelukkig dat die ene jongen wel oprecht overkomt.
De negerT heeft wel ballen.
“Don’t look back – you’re not going that way.”
Wat een lieve jongen die donkere...
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
En dan nog niet toegeven dat ze iets gedaan hebben, alleen maar 'dat zij het zo gevoeld heeft'.

Pff. dat hun... nee... dat ZIJ. Aargh!
quote:Summerdance schreef op 22 maart 2012 @ 22:27:

[...]

Minimaal HAVO
Hmm... bizar...
Wat is Mari een nare jongen. Ik had hem niet een hand gegeven. Hij weet van niks.....
Maar ik vond dat de programmamakers hier ontzettend de fout in gaan. Ze laten de 'pestkoppen' samen de video kijken. Er worden steelse blikken, schalkse lachjes en zuchten gedeeld. Dan komt de 'gepeste' binnen en voila: er is al een front. Tenenkrommend.
quote:Tickel schreef op 22 maart 2012 @ 22:29:

De negerT heeft wel ballen.Hele goede jongen/man.
IS er al een nannytoppik? Kan ik vast leren hoe ik het NIET moet doen
quote:lottekeNL schreef op 22 maart 2012 @ 22:28:

[...]

Maar als je nu ziet, als volwassene, wat jouw gedrag van destijds bij iemand anders heeft veroorzaakt, dan is het toch niet onzinnig om je excuses te maken? Daar ben je toch volwassene voor, om de gevolgen van je gedrag in te zien? Ook al is dat iets van lang geleden?

Gelukkig dat die ene jongen wel oprecht overkomt.Maar wat nou als zij echt niet het idee hebben dat het zo gegaan is als dat meisje zegt? Moet je dan maar je excuses aanbieden omdat dat nou eenmaal zo hoort ofzo? Of omdat zij het vraagt?
tot een volgende trash waar ik bij kan zijn. iig volgende week woensdag en donderdag (op vrijdag dan wat later).
Die mari vond ik ook een lul.

Maar zoals die meiden reageerden kan ik me voorstellen. Die beseften toen echt niet wat ze fout deden. Die hebben haar ook niet gepest, maar vooral genegeerd denk ik. Dat is ook erg, maar zoals Lisa al zei: je kunt vriendschap niet afdwingen.
quote:Pippin schreef op 22 maart 2012 @ 22:28:

Nou idd, ik vind die donkere jongen idd nog het meest integer over komen maar het overzien van de impact van dingen kan je niet zien als je nog zo jong bent.

Toch heel jammer dat er geen leerkracht bij is. Maar op zich kan ik dat ook nog wel begrijpen.Waarom kan je dat wel begrijpen?
quote:S0LEIL schreef op 22 maart 2012 @ 22:31:

[...]

Maar wat nou als zij echt niet het idee hebben dat het zo gegaan is als dat meisje zegt? Moet je dan maar je excuses aanbieden omdat dat nou eenmaal zo hoort ofzo? Of omdat zij het vraagt?Hoe het nu is gegaan is goed zo. Zij kan er nu met leven, dat is het allerbelangrijkste.
Heeft het nog nut om te antwoorden, of rent nu iedereen naar een Nannytopic?
Iemand??

Eerste hulp bij opvoeden
“Don’t look back – you’re not going that way.”

[...]

Maar wat nou als zij echt niet het idee hebben dat het zo gegaan is als dat meisje zegt? Moet je dan maar je excuses aanbieden omdat dat nou eenmaal zo hoort ofzo? Of omdat zij het vraagt? vind ik van niet, denk dat wat er nu gezegd is, het meeste is wat er gegeven kan worden
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Men weet zelf heel goed wanneer excuses gepast zijn.
Volgens mij zie je hier ook de "logica" van een dorp. Die van Zwiep, die zijn niet helemaal normaal, die mag je gewoon pesten, daar vragen ze min of meer zelf om. Je ziet aan het merendeel van die pubers dat ze eigenlijk nog steeds zo denken.
Ik vind het wel interessant, dit.

Ik had nooit meegedaan, in dit geval.

[...]

Maar wat nou als zij echt niet het idee hebben dat het zo gegaan is als dat meisje zegt? Moet je dan maar je excuses aanbieden omdat dat nou eenmaal zo hoort ofzo? Of omdat zij het vraagt?Dat 'ik kan me niet herinneren dat ik haar heb gepest' geloof ik niet. Dat weet je tien jaar later echt nog wel. Ik weet het nog van dertig jaar geleden wie populair was en wie werd gepest.
quote:Tickel schreef op 22 maart 2012 @ 22:32:

Iemand??

Eerste hulp bij opvoedenIk eventjes.
quote:rosanna08 schreef op 22 maart 2012 @ 22:32:

[...]

vind ik van niet, denk dat wat er nu gezegd is, het meeste is wat er gegeven kan worden Denk het ook inderdaad.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven