Entertainment alle pijlers

Gepest!! (TV)

05-05-2011 21:33 2867 berichten
Alle reacties Link kopieren
RTL 4

Confrontatie met oude pestkop

Confrontatie met oude pestkop

Mirelle had geen leuke middelbare schooltijd. Het meisje werd in de brugklas ontzettend gepest. Jongens riepen haar na, sloegen haar tijdens de les op het hoofd en lieten haar struikelen. Ze heeft er haar hele leven last van gehad. In het nieuwe programma Gepest zoekt ze de plaaggeesten uit haar jeugd op en confronteert ze hen met de ingrijpende gevolgen van het pesten.

Kwetsbare mensen

Peter van der Vorst stond aan de wieg van het programma en neemt ook de presentatie op zich. Hij bespeurde tijdens het draaien een aantal opmerkelijke parallellen tussen de kinderen die gepest werden. “Het zijn toch heel vaak kwetsbare mensen. Ze worden niet eens zo zeer gepest omdat ze er anders uitzien, maar gewoon vanwege hun karakter. Ze pakken plagerijen eerder op als pesten. Zodra mensen zien dat dit werkt, dan ben je pas echt de pineut.”

Rode draad

Ook in het vervolg van hun leven zijn er veel overeenkomsten tussen de slachtoffers van pesterijen. “Je ziet dat ze in hun leven opmerkelijk vaak in de zorg gaan werken. Bijna iedere brief die we binnenkrijgen is van iemand in de kraamzorg of de psychische hulpverlening. En ze zijn allemaal heel perfectionistisch, dat zie je ook aan Mirelle. Ze willen het graag goed doen, dat is een rode draad door alle verhalen.”

Signalen

Peter hoopt dat zijn programma een positieve gevolgen zal hebben voor slachtoffers van pesterijen. “Je kunt pesten nooit laten verdwijnen, maar de aandacht ervoor helpt. Net als dit programma: als mensen ernaar kijken, dan weten ze dat ze niet de enige zijn. Ouders en leraren zien het programma ook en gaan misschien beter op de signalen letten en die ook serieus nemen. Dat was eigenlijk ook het doel waarmee ik het programma ging maken. We dachten: prachtig thema, gek dat het er nog niet is. Hier kunnen we echt iets mee betekenen.”
quote:Bluebirds schreef op 22 maart 2012 @ 22:28:

[...]

En wie zegt dat haar verhaal helemaal juist is? Ik zie ook niemand samen haar in een hoek drukken trouwens.

Dat haar verhaal klopt is idd een aanname van mij. Ik ga uit van voldoende research.

Door elkaar bijvallen en voorvallen bagatalliseren vind ik dat ze haar in een hoekje drukken. Wendy moet nu gaan verdedigen dat het idd kwetsend en vernederend is geweest, terwijl dat mijns inziens helemaal niet meer aan de orde zou moeten zijn als iemand je vertelt dat jouw gedrag zo'n impact heeft gehad op iemand.
Een kind van toen 11 en nu volwassen die echt niet meer weet dat hij/zij een kind jarenlang heeft gepest. God die heeft dan al heel wat geestdodende middelen gebruikt, kansloos.
Nee, ik geloof het ook niet. Zij weten best dat ze haar hebben gepest. Vuurwerk bij iemand naar binnen gooien kan als op zichzelfstaand incident misschien een kwajongensstreek zijn, maar als het gebeurt bij iemand zoals Wendy is het dat niet meer.
quote:_nut_ schreef op 22 maart 2012 @ 22:34:

Een kind van toen 11 en nu volwassen die echt niet meer weet dat hij/zij een kind jarenlang heeft gepest. God die heeft dan al heel wat geestdodende middelen gebruikt, kansloos.Of heeft een Lobotomie ondergaan.
“Don’t look back – you’re not going that way.”
quote:geheimtaal schreef op 22 maart 2012 @ 22:33:

[...]

Dat 'ik kan me niet herinneren dat ik haar heb gepest' geloof ik niet. Dat weet je tien jaar later echt nog wel. Ik weet het nog van dertig jaar geleden wie populair was en wie werd gepest.

Maar ik denk ook dat de mate van het pesten voor een gepeste heel anders is, dan voor degene die pest. Die denkt misschien wel dat het een geintje is of een plagerijtje, terwijl het bij de gepeste een enorm groot ding wordt.

Nou ja, ik weet het niet hoor.

Ik was van beide partijen niet erg onder de indruk eerlijk gezegd.

Zoals ik meteen al schreef: een zeikprogramma

En door jullie heb ik het nog zitten kijken ook
Maar misschien hebben die meiden haar ook helemaal niet echt gepest. Dan zou ik mijn excuses ook niet aanbieden.

Dat ze niet hielpen of haar negeerden is ook heel erg, maar daar denk je ala 11-jarige nog niet zo bewust bij na en groepsdruk speelt ook mee. Die meiden gaven toch aan dat ze zich nu achteraf gezien wel schuldig voelden?
Als ik die botte boerenkoppen zo op een rijtje zie zitten, heb ik geen research meer nodig om het verhaal van Wendy te geloven.
Ik vind het ook een zeikprogramma

Maar fijn voor haar als zij zich er nu beter door voelt.
Dat is ook nog een optie Tickel
quote:gemini2011 schreef op 22 maart 2012 @ 22:36:

Maar misschien hebben die meiden haar ook helemaal niet echt gepest. Dan zou ik mijn excuses ook niet aanbieden.

Dat ze niet hielpen of haar negeerden is ook heel erg, maar daar denk je ala 11-jarige nog niet zo bewust bij na en groepsdruk speelt ook mee. Die meiden gaven toch aan dat ze zich nu achteraf gezien wel schuldig voelden?

Blijf je het nou steeds opnemen voor de pestkoppen?

Deze pubers ( want dat zijn het gewoon) hadden moeten inzien wat ze vroeger hebben gedaan, sorry zeggen. In plaats daarvan behandelen ze Wendy nog hetzelfde.
quote:S0LEIL schreef op 22 maart 2012 @ 22:36:

[...]

Maar ik denk ook dat de mate van het pesten voor een gepeste heel anders is, dan voor degene die pest. Die denkt misschien wel dat het een geintje is of een plagerijtje, terwijl het bij de gepeste een enorm groot ding wordt.De gevolgen voor de pesters zijn ook heel groot. Die hebben namelijk gedurende hun hele kindertijd alleen geleerd zich in een groep staande te houden door "plagerijtjes", door een ander naar beneden te werken dus.
Maar stel nou hè stel, die jongens zijn op de kwajongens toer en keilen bij een paar huizen vuurwerk naar binnen. Dan doen ze dat bij Wendy ook. Dat is slecht en het hoort niet etc.

Maar zij betrekt het zo op zichzelf, dat het tegen haar gericht is. Terwijl dat niet zo hoeft te zijn. Misschien had de buuf van 5 huizen verder ook wel een rookbom.

Ik vind van de fiets schoppen en uitschelden en dergelijke vele malen erger, omdat dat duidelijk tegen 1 persoon gericht is. Bij dat vuurwerk hoeft dat niet zo te zijn. Dat zijn aannames. Ik snap wel dat Wendy zo denkt, maar het is maar van 1 kant belicht.
quote:geheimtaal schreef op 22 maart 2012 @ 22:39:

[...]

Blijf je het nou steeds opnemen voor de pestkoppen?

Deze pubers ( want dat zijn het gewoon) hadden moeten inzien wat ze vroeger hebben gedaan, sorry zeggen. In plaats daarvan behandelen ze Wendy nog hetzelfde.

Tja sorry, ik vind dat je overtrokken reageert. We weten niet hoe het precies zit, het verhaal wordt natuurlijk heel eenzijdig belicht. Het blijft tv natuurlijk, dat moet wel een beetje smeuïg. Ze hebben allemaal aangegeven dat ze het vervelend vonden dat ze zich er nog zo onder voelt. Wat wil je dan nog meer?

Ik hoorde nl. ook, dat ze in de voorbije jaren gewoon met haar hebben gepraat op verjaardagsfeestjes of in de kroeg als ze haar tegenkwamen, dat al jaren niet meer lullig tegen haar deden, dat ze haar gewoon geïnteresseerd hebben gevraagd hoe het met haar ging etc. Zij heeft natuurlijk altijd alles bekeken vanuit het pestverleden, maar voor de pesters zijn die herinneringen natuurlijk gewoon veel minder diep.
quote:lucretiatox schreef op 22 maart 2012 @ 22:37:

Als ik die botte boerenkoppen zo op een rijtje zie zitten, heb ik geen research meer nodig om het verhaal van Wendy te geloven.

Werkelijk? Ik vond Wendy ook niet erg indrukwekkend. Haar verhaal wel, maar ik denk dat haar herinneringen ook subjectief zijn. Zoals Soleil al aangaf: als je voor jouw gevoel niet in die mate hebt gepest, zou ik ook niet gaan zitten boeten daar.

Wel eens met Liezze. als je zo'n Wendy stuk ziet zitten na al die jaren, is welles/nietes toch niet zo belangrijk. dan zeg je: wat rot dat ik jou dat gevoel heb gegeven, dat is nooit mijn bedoeling geweest.

Vind het een draak van een programma trouwens. "Kijk Wendy staan, tussen de anderen, waar ze eigenlijk altijd al hoorde". Brr...
Ik neem het niet op voor pestkoppen geheimtaal. Ik heb eerder al gezegd dat Mari een lul is.

Toch vind ik niet dat je zomaar kunt eisen van die 'pubers' dat ze hun excuses moeten aanbieden. Wie zegt dat zij daadwerkelijk allemaal wel echt pestkoppen zijn?

Ik zou er ook voor passen om iets te zeggen waar ik niet achter sta, omdat het niet klopt. En dat gevoel had ik bij die meiden heel sterk.

Dat ze neergezet werden als enorme pestkoppen terwijl dat misschien best wel mee viel.

mari bagatelliseerde enorm en was ook een pestkop, dat gaf hij ook toe. Dat vond ik wel zwak. Die donkere jongen was zichtbaar aangeslagen en die meiden waren zich niet bewust van de impact, maar waren geen echte pestkoppen.

Dat is wat ik zag.
Sorry meisjes, had even telefoon

Alles weer helemaal koek en ei tussen Wendy en de pesters?

Dan kan ik met een gerust hart gaan slapen

Weltrusten!
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
Helemaal eens met Bluebirds.
Wat moet ik me precies voorstellen bij niet-subjectieve herinneringen?

[sorry, in reactie op Bluebirds]
quote:S0LEIL schreef op 22 maart 2012 @ 22:44:

[...]

Tja sorry, ik vind dat je overtrokken reageert. We weten niet hoe het precies zit, het verhaal wordt natuurlijk heel eenzijdig belicht. Het blijft tv natuurlijk, dat moet wel een beetje smeuïg. Ze hebben allemaal aangegeven dat ze het vervelend vonden dat ze zich er nog zo onder voelt. Wat wil je dan nog meer?

Ik hoorde nl. ook, dat ze in de voorbije jaren gewoon met haar hebben gepraat op verjaardagsfeestjes of in de kroeg als ze haar tegenkwamen, dat al jaren niet meer lullig tegen haar deden, dat ze haar gewoon geïnteresseerd hebben gevraagd hoe het met haar ging etc. Zij heeft natuurlijk altijd alles bekeken vanuit het pestverleden, maar voor de pesters zijn die herinneringen natuurlijk gewoon veel minder diep.Helemaal mee eens.
Alle herinneringen zijn subjectief, van iedereen.
quote:gemini2011 schreef op 22 maart 2012 @ 22:45:

Ik neem het niet op voor pestkoppen geheimtaal. Ik heb eerder al gezegd dat Mari een lul is.

Toch vind ik niet dat je zomaar kunt eisen van die 'pubers' dat ze hun excuses moeten aanbieden. Wie zegt dat zij daadwerkelijk allemaal wel echt pestkoppen zijn?

Ik zou er ook voor passen om iets te zeggen waar ik niet achter sta, omdat het niet klopt. En dat gevoel had ik bij die meiden heel sterk.

Dat ze neergezet werden als enorme pestkoppen terwijl dat misschien best wel mee viel.

mari bagatelliseerde enorm en was ook een pestkop, dat gaf hij ook toe. Dat vond ik wel zwak. Die donkere jongen was zichtbaar aangeslagen en die meiden waren zich niet bewust van de impact, maar waren geen echte pestkoppen.

Dat is wat ik zag. eens
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
quote:gemini2011 schreef op 22 maart 2012 @ 22:48:

Alle herinneringen zijn subjectief, van iedereen.

Dat zou ik ook denken.

Maar ik kreeg sterk de indruk dat het merendeel van die klas zich niet eens meer iets wenste te herinneren. Gewoon onder het tapijt schuiven die handel.

Maar ze wisten wel allemaal spontaan dat het programma om Wendy ging...

Wat een belabberde enscenering op het einde zeg. Die drakerige suggestie dat nu alles goed is. Yeah right.
quote:gemini2011 schreef op 22 maart 2012 @ 22:45:

en die meiden waren zich niet bewust van de impact, maar waren geen echte pestkoppen.

.Die meiden zijn het ergst, die weten nooit ergens iets van. Maar ondertussen wel iemand consequent buitensluiten, en dan met een schijnheilig snoetje zeggen: ja, vriendschap kun je niet afdwingen he. AAARRRGGHHH.
@ lucretiatox

Ach ik wilde nog weer een heel epistel schrijven. Maar ik merk dat het toch geen zin heeft.

En anders ga ik denk ik dingen zeggen die ik beter niet zou moeten doen.

Laten we het erop houden dat we van mening verschillen.
Die Lisa die viel erover dat zij door Wendy een verwend meisje werd genoemd. Dat terwijl Wendy jaren lang voor veel ergere dingen is uitgemaakt dan verwend meisje. Maar dat is Lisa ineens vergeten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven