Pensioenvraag-Help!
vrijdag 23 maart 2012 om 13:30
Ik heb een brief ontvangen van mijn pensioenfonds. Ik werk niet meer in deze sector (zorg en welzijn).
Nu bouw ik dus niet langer meer pensioen op bij deze sector.
Nu staat in de brief dat ik moet doorgeven of ik wil dat mijn partner meer partnerpensioen krijgt na mijn overlijden. Dus mijn ouderdomspensioen ruilen voor een volledig partnerpensioen. Of alleen een bepaald deel ouderdomspensioen ruilen voor meer partnerpensioen.
Ik kan natuurlijk contact met ze opnemen, maar ik wil graag hier op het forum vragen of iemand hier ervaring mee heeft. Wellicht ben ik dan veel wijzer uit.
Ik ben benieuwd. Alvast bedankt voor de moeite!
X Merel
Nu bouw ik dus niet langer meer pensioen op bij deze sector.
Nu staat in de brief dat ik moet doorgeven of ik wil dat mijn partner meer partnerpensioen krijgt na mijn overlijden. Dus mijn ouderdomspensioen ruilen voor een volledig partnerpensioen. Of alleen een bepaald deel ouderdomspensioen ruilen voor meer partnerpensioen.
Ik kan natuurlijk contact met ze opnemen, maar ik wil graag hier op het forum vragen of iemand hier ervaring mee heeft. Wellicht ben ik dan veel wijzer uit.
Ik ben benieuwd. Alvast bedankt voor de moeite!
X Merel
vrijdag 23 maart 2012 om 13:56
Het is, naast je verdere financiële situatie, ook afhankelijk van de financiële situatie van je partner. Kan hij (neem ik even aan) de vaste lasten makkelijk opbrengen in zijn eentje? Hebben jullie een hypotheek, en is daar misschien een overlijdensrisicoverzekering aan gekoppeld? Al dat soort dingen spelen mee bij het beantwoorden van je vraag.
vrijdag 23 maart 2012 om 14:51
Ik denk dat het als volgt zit.
Jij hebt een pensioen opgebouwd voor jezelf. Daarbij inbegrepen zit een partnerpensioen. D.w.z. als jij dood gaat, krijgt hij pensioen.
Het is een beetje ouderwets, vind ik zelf, want de meeste moderne jonge stellen verdienen allebei.
Nu vraagt jouw pensioenfonds: wil je meer partnerpensioen? Simpel antwoord:
- als je partner een baan heeft, nee
- als je partner een huisman is, ja
Jij hebt een pensioen opgebouwd voor jezelf. Daarbij inbegrepen zit een partnerpensioen. D.w.z. als jij dood gaat, krijgt hij pensioen.
Het is een beetje ouderwets, vind ik zelf, want de meeste moderne jonge stellen verdienen allebei.
vrijdag 23 maart 2012 om 14:58
quote:monsterpinguin schreef op 23 maart 2012 @ 14:51:
Dat is wel een heel erg simpel kort-door-de-bocht antwoord. Wat als er een hypotheek is zonder overlijdensrisicoverzekering, en partner kan die, ondanks zijn eigen inkomsten, niet in zijn eentje ophoesten? Dan gaat 'ie maar fijn op zoek naar een ander huis als TO overlijdt?
Zonder precies te weten hoe de financiële situatie van TO en haar partner is kun je niet zomaar een advies geven.
Dat is wel een heel erg simpel kort-door-de-bocht antwoord. Wat als er een hypotheek is zonder overlijdensrisicoverzekering, en partner kan die, ondanks zijn eigen inkomsten, niet in zijn eentje ophoesten? Dan gaat 'ie maar fijn op zoek naar een ander huis als TO overlijdt?
Zonder precies te weten hoe de financiële situatie van TO en haar partner is kun je niet zomaar een advies geven.
vrijdag 23 maart 2012 om 15:08
Heeft ze sowieso niet. Partnerpensioen bij overlijden voor 65e is bij het Pensioenfonds Zorg en Welzijn op basis van risico. Ze werkt er niet meer. Oftewel als TS overlijdt voor haar 65e, dan krijgt partner niks. Dus voor het overlijdensrisico hoef je het niet te doen.
Wel goed punt trouwens, had ik niet aan gedacht.
Wel goed punt trouwens, had ik niet aan gedacht.
vrijdag 23 maart 2012 om 21:48
quote:yvonjaspers schreef op 23 maart 2012 @ 16:30:
O ja, ik had er even niet aan gedacht dat ze geen actieve deelnemer meer is. Maar goed, dan nog geldt natuurlijk dat de rest van hun financiële situatie wel meegenomen moet worden voor we een advies kunnen geven.
Mja, wat is er voor "rest" dan?
Eigenlijk is pensioen heel simpel. Je spaart elke maand voor later.
Alle dingen eromheen, dat is precies wat het is: dingen eromheen. De hoofdmoot moet geregeld zijn, namelijk na je 65e iets te vreten op tafel...
O ja, ik had er even niet aan gedacht dat ze geen actieve deelnemer meer is. Maar goed, dan nog geldt natuurlijk dat de rest van hun financiële situatie wel meegenomen moet worden voor we een advies kunnen geven.
Mja, wat is er voor "rest" dan?
Eigenlijk is pensioen heel simpel. Je spaart elke maand voor later.
Alle dingen eromheen, dat is precies wat het is: dingen eromheen. De hoofdmoot moet geregeld zijn, namelijk na je 65e iets te vreten op tafel...
zaterdag 24 maart 2012 om 10:33
quote:yvonjaspers schreef op 23 maart 2012 @ 16:30:
O ja, ik had er even niet aan gedacht dat ze geen actieve deelnemer meer is. Maar goed, dan nog geldt natuurlijk dat de rest van hun financiële situatie wel meegenomen moet worden voor we een advies kunnen geven.En natuurlijk haar leeftijd. Als TS inmiddels 60 jaar is en altijd in die sector gewerkt heeft, is de schade veel groter dan wanneer ze nog maar 25 jaar is en nog heel wat jaren heeft om nieuwe PP te sparen.
O ja, ik had er even niet aan gedacht dat ze geen actieve deelnemer meer is. Maar goed, dan nog geldt natuurlijk dat de rest van hun financiële situatie wel meegenomen moet worden voor we een advies kunnen geven.En natuurlijk haar leeftijd. Als TS inmiddels 60 jaar is en altijd in die sector gewerkt heeft, is de schade veel groter dan wanneer ze nog maar 25 jaar is en nog heel wat jaren heeft om nieuwe PP te sparen.