Gezondheid alle pijlers

dieren allergie

25-03-2012 11:18 41 berichten
Alle reacties Link kopieren
a
Mijn vriend is behoorlijk allergisch voor dieren, vooral konijnen maar ook honden en katten. Wij hebben nu 2 sphynxen en daar kan hij tegen, maar dat zou je eerst moeten uitproberen want schijnbaar kunnen veel mensen met een allergie hier ook niet tegen (huidschilfers).
a
Volgensmij is mijn vriend allergisch voor de schilfers...

Laatst had 1 van de 2ling (dwerghamsters) een mijt infectie en (HEEL) veel krabben, en losse haartjes, en schilfers en dat was precies het moment dat mijn vriend klaagde dat hij meer last had van zijn allergie.. nu ze genezen zijn gaat het ook beter...

heel apart want mijn vriend had meer last van de allergie al voordat ik doorhad dat ze mijt had...
Géén dieren in huis nemen. Neem gewoon 'n konijn voor in de tuin, maar niks wat ook bij je binnen kan komen. Waarom zou je je eigen gezondheid frustreren voor 't hebben van 'n dier?
Konijn in de tuin vind ik niets... in de zomer oke, maar verder gewoon binnen... betekend als ik met het diertje wil knuffelen dat ik in de winter ofzo lekker buiten kan zitten..:S
Je moet niet met 'n konijn willen knuffelen. En wat is er nu aan 'n kat, die beesten leven niet voor jou. Dan kun je nog beter 'n hond nemen. Een kortharig ras uiteraaard. Vaak zijn mensen die allergisch zijn voor katten dat niet voor honden. En honden zijn veel meer op de baas gericht dan katten.
a
quote:elninjoo schreef op 25 maart 2012 @ 11:57:

Je moet niet met 'n konijn willen knuffelen. En wat is er nu aan 'n kat, die beesten leven niet voor jou. Dan kun je nog beter 'n hond nemen. Een kortharig ras uiteraaard. Vaak zijn mensen die allergisch zijn voor katten dat niet voor honden. En honden zijn veel meer op de baas gericht dan katten.

Twee onwaarheden.

Kortharig of langharig maakt vaak niet veel verschil. Het gaat om haren en schilfers.

Mensen kunnen prima allergisch zijn voor allebei.
klopt, heeft mijn vriend ook last van
Bij ons is het niet mogelijk om een huisdier te nemen. Omdat het lichaam steeds maar bezig is met die allergische reactie is dat heel zwaar voor je weerstand. Geen goed plan dus.

Je zou kunnen proberen of desensibilisatietherapie helpt? En anders eens zo'n kat "lenen" van iemand om te kijken hoe het bevalt?
a
a
In de column van sara kroos in de viva stond pas iets over een boskat ofzo. Dat is een speciaal gefokt ras voor mensen die allergisch zijn voor katten. Er stond een heel stuk in dat je m eventueel een weekend kan lenen om te kijken of je daar wel tegen kunt
quote:achnein schreef op 25 maart 2012 @ 12:04:

[...]

Twee onwaarheden.

Kortharig of langharig maakt vaak niet veel verschil. Het gaat om haren en schilfers.

Mensen kunnen prima allergisch zijn voor allebei.Van kortharige beesten heb je in elk geval minder vuiligheid in huis.
quote:blackmoon777 schreef op 25 maart 2012 @ 12:10:

Heb even kort gekeken, ik wist niet dat het zo heette, ik had mijn vriend hier al over vertelt.. alleen wij zijn bang dat hij dan juist een allergische reactie gaat krijgen (dus de vermoeidheid, concentratieproblemen,) en daardoor zijn studie dit jaar niet haalt en volgend jaar met een schuld van 3000 euro zit...

Weet jij daar misschien iets meer over? of je daardoor juist een reactie krijgt?Het gaat heel heel geleidelijk (daarom duurt het ook 3 tot 5 jaar). Ik ken geen mensen die hier een reactie op hadden.
quote:elninjoo schreef op 25 maart 2012 @ 12:12:

[...]

Van kortharige beesten heb je in elk geval minder vuiligheid in huis.Maar dat is niet de vraag van TO.
Maar heb je dat alles er echt voor over om maar een dier in huis te hebben?

Kan je niet de dieren die je nu hebt houden en als zij doodgaan geen nieuwe meer nemen?

Ik ben vreselijk gek op dieren maar zodra de gezondheid van mijn man of mij eronder gaat lijdden is het wel snel klaar.
a
Het probleem is dat wij beide heel erg gek op dieren zijn... en ik zei nog: een kat hoeft niet zo zeer als je er niet tegen kan, maar hij begint dan: ja maar ik vind ze wel heel erg leuk en wil er al zo lang een... en dan begin ik weer te twijfelen...
Tja, het is geen oplossing voor jullie: maar voor mij geld dat ik 'wen' aan mijn eigen huisdieren. Nu is het wel zo dat ik op mijn eigen katten al in het begin niet super allergisch reageerde, gewoon wat meer niezen, af en toe rode ogen. Deze klachten zijn in de loop van de tijd wel minder geworden. Maar ja, dat weet je dus niet van te voren, of dat zo loopt . . .

Wel verschilt het mij dus enorm per kat hoe ik reageer, en dat heeft niet persé met ras te maken, mijn eigen katten zijn gewoon huis-tuin-keuken. Op andere huis-tuin-keuken katten heb ik echter ook wel eens superheftig gereageerd: zware astma, een en al rode uitslag.

Maar zoals ik zei, eigenlijk kan je weinig met deze informatie.
quote:blackmoon777 schreef op 25 maart 2012 @ 12:19:

Maar weet jij misschien hoe het met die therapie zit en de zorgverzekering? en eventuele kosten?

Want ik kan nu alleen maar iets vinden met algemene informatie, en nog niet specifieke behandelcentra/behandelpunten in mijn omgeving (rotterdam)

Je zou aan de huisarts een verwijzing naar een allergoloog in het ziekenhuis kunnen vragen. Ik neem aan dat het dan wel vergoed wordt, maar daarvoor zou je contact op moeten nemen met je verzekering.

En het is geen garantie dat het helpt, maar het kan wel. Of de klachten worden minder, waardoor het het overwegen waard is.
Misschien gaat het voorbij?
it's a big club and you ain't in it
quote:rionyriony schreef op 25 maart 2012 @ 12:29:

Misschien gaat het voorbij?

Nee, het gaat niet voorbij. Wikipedia:

Allergie is een reactie van het immuunsysteem op lichaamsvreemde stoffen (allergenen), die op zich helemaal niet schadelijk hoeven te zijn, zoals stuifmeelkorrels, huidschilfers van dieren, uitwerpselen van huisstofmijt, schimmelsporen of voedselbestanddelen.

Allergenen komen vooral via de huid en via de luchtwegen het lichaam binnen, waarna het immuunsysteem deze allergenen onschadelijk probeert te maken met een soms 'overdreven' allergische reactie. De klachten (loopneus, tranende ogen, jeuk, benauwdheid, diarree) zijn niet afkomstig van het allergeen zelf, maar van de reactie van het immuunsysteem op het allergeen.

Die branderige ogen kunnen ook door de verwarming komen. Zolang hij niet in het ziekenhuis belandt in anafylactische shock is er hoop.

Hehe @achnein, bij mij is het voorbij gegaan door de jaren. Ik kan nu zelfs een cavia aaien.
it's a big club and you ain't in it

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven