warm eten op het kdv?

26-03-2012 12:47 113 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet goed meer wat ik er mee aan moet:

Een maand geleden kwam ik mijn dochter ophalen van het kdv toen ze me in de armen viel en mijn zakken begon te doorzoeken, toen ik haar vroeg wat er was, bleek ze op zoek naar een "boterham pindakaas".

De leiding keek wat meewarig en wist te vertellen dat er voortaan een warme maaltijd als lunch werd gegeven maar het blijkbaar niet had gesmaakt en de kinderen dan geen boterham hadden gemogen dus erg hongerig waren. Ik ben toen nogal boos geworden en nu blijkt dat het vaker niet smaakt wordt dan iig wat yoghurt na de maaltijd gegeven en een boterham rond 16:00, bij de snack.

Echter, ik ben hier helemaal geen voorstander van! Het eten wordt ergens centraal klaar gemaakt, dan ingevroren en het eten wordt dan opnieuw daar opgewarmd. Na commentaar van meerdere kanten gebeurt dat nu niet meer in de magnetron, maar toch. Regelmatig is het ook witte pasta/rijst etc. Zo aten ze vorige week 2x witte pasta met kaas... Sorry dat ik het zeg, maar ik hoor dan: "koolhydraten met vet" en heb liever dat mijn dochter een bruine boterham met beleg eet. Soms eten ze overigens ook dingen als Quinoa met kikkererwten hoor.

Mijn probleem: veel calorieën met nul voedingswaarde. Na bereiding / vriezer / opwarmen zit er nauwelijks nog vitamines en ijzer in het eten.

Eerder werd gesproken van "een pilot" echter er is helemaal niet duidelijk hoe lang deze pilot gaat duren, de voorlichting is erg summier. Eind juni wordt wel een avond georganiseerd met wat voorlichting hierover, echter zijn we dan 4 maanden verder vanaf start. Duidelijk is al wel dat ze elke dag nu deze maaltijden krijgen ipv de 2 dagen die eerst het plan waren en het vaak niet smaakt.

Ik heb een week geleden een brief aan de OC en de leiding gestuurd, maar nog geen enkele reactie gekregen, behalve een roodaangelopen directrice die mij in de wandelgangen boos aan sprak aangezien zij van mening is dat mijn brief "onwaarheden" bevat? Bovenstaande is zo'n beetje de strekking van mijn brief, overigens.

Ik merk dat ik ontzettende moeite blijf houden met de maaltijden en vooral het gedwongen karakter ervan. Ze doen enorm hun best hoor, de maaltijden zijn biologisch en zoutloos. Echter merk ik dat ook bij mij misschien wat persoonlijks mee speelt: mijn vader is opgeleid als kok en ondanks dat ik met ander werk mijn geld verdien, heb ik wel zijn fascinatie voor- en kennis van voeding geërfd. Vanaf de lagere school kook ik al, en ik weet veel van voeding. Ook heb ik een moestuin waaruit wij eten. Ik durf dan ook te zeggen dat ik echt weet waarover ik praat.

Mijn dochter heb ik zelf vanaf dat ze 6 maanden is, alles leren eten en ik ben destijds ook mede uit gegaan van het boek van Stefan Kleintjes. Vanaf haar eerste verjaardag eet ze volledig met de pot mee. Ik ben echt niet roomser dan de paus, en zelf maak bijvoorbeeld regelmatig wat (bio ) knakworstjes of soep warm bij de boterham. Ze eet altijd met smaak, ook 's avonds.

Maargoed: wat doe ik hier verder mee.

De directrice zou het nogmaals bij de OC neer leggen, en ergens zal er wel een reactie komen, al heb ik het idee dat ik nul op rekest ga krijgen. En dan?
Computer says nooooo
quote:sassafras schreef op 26 maart 2012 @ 13:43:

[...]

Maar misschien eet je kind juist wel beter in deze situatie...... Geen ouders die helemaal gefocussed zijn op haar, maar andere kindjes om haar heen die zitten te eten. Zien eten doet eten, dat werkt heel vaak zo.

Geen vergelijk denk ik, dochter heeft ondergewicht en wordt daarvoor behandeld. Wij zijn niet gefocussed op haar, maar moeten wel dondersgoed opletten wat we haar voorschotelen. Anders eet ze helemaal niets.
Er zit bijna niets in witte rijst, germanwings. En als het groenteprutje na bereiding is ingevroren en opnieuw opgewarmd, zit daarin ook niets meer.
Computer says nooooo
quote:summer73 schreef op 26 maart 2012 @ 13:42:

[...]

Nee, klopt. Daarom zijn de maaltijden ook vegetarisch, zonder noten en/zaden, zoutloos, zonder sterke kruiden. Behoorlijk smakeloos naar blijkt, maar wel nodig om met 95 kindjes rekening te houden..Lijkt me idd niet te vreten zo lekker. Bij ons kun je dus aangeven of er ergens rekening mee moet worden gehouden, en zo kopen ze per kind een maaltijd in.
Tja dan eet ik al jaren ongezond en met mij half azie
quote:sassafras schreef op 26 maart 2012 @ 13:43:

[...]

Maar misschien eet je kind juist wel beter in deze situatie...... Geen ouders die helemaal gefocussed zijn op haar, maar andere kindjes om haar heen die zitten te eten. Zien eten doet eten, dat werkt heel vaak zo.

Mijn zoon at heel slecht brood, ik was er altijd veel tijd aan kwijt. Toen bleek dat hij op het KDV met gemak 3 boterhammen naar binnen schoof, zelfs met beleg dat hij thuis terugspuugde......

Ik zou willen dat ik zo'n KDV met warm eten had gehad, ik vond het altijd een ramp om nog te moeten koken na een lange dag werken, wilde veel liever aandacht aan mijn kind schenken.

Het argument van samen aan tafel dat een aantal mensen aanhalen zie ik ook niet zo. Je kunt toch nog steeds samen aan tafel? Het gaat om de aandacht en de tijd en niet om wat er op je bord ligt, lijkt me.

Allemaal samen aan tafel, kindje boterhammetjes, ouders evt. een glaasje drinken en bijv. wat rauwkost of een kopje soep, ook lekker voor het kind (en ik zou dan ook best een glaasje wijn blieven, maar daar zal wel commentaar op komen), daarna als kindje(s) badderen/bedderen kan de andere ouder eten maken voor de volwassenen, kun je tenminste ook rustig met elkaar grotemensendingen eten én bespreken. Lijkt me wel wat!Ik heb wat dat betreft denk ik mazzel, maar mijn dochter eet al super goed. Vanaf 6 maanden al kwijlend stronken broccoli naar binnen en vanaf haar eerste met de pot mee. Verder eten we gewoon gezellig als gezin, waar mijn dochter vertelt hoe haar dag was, en mijn man en ik ook gewoon een gesprek kunnen voeren hoor. Soms is ze eerder klaar en mag ze vast van tafel om nog wat te spelen. En wij drinken gewoon een wijntje?
Computer says nooooo
quote:katjabb schreef op 26 maart 2012 @ 13:44:

Waarom vinden jullie dat het kind dat 's middags warm heeft gegeten niet meer 's avond een warme maaltijd kan krijgen?? Er zit toch minstens 5 uur tussen. Persoonlijk vind ik een warme maaltijd veel lekkerder dan een boterham!Jij ja, maar mijn zoon is dus geen warm eter, en eet dan bijna niks. Nou geloof ik niet dat hij zal omkomen van de honger, maar hem dan bewust 'pesten' door hem twee keer per dag warm eten voor te zetten vind ik ook niet zo leuk. Ik heb dan liever wat afwisseling, waardoor hij iig 1x op de dag de kans krijgt om goed te eten,=.
Als groente goed wordt ingevroren zit er vaak nog meer in dan verse groente die lang ligt
quote:germanwings schreef op 26 maart 2012 @ 13:48:

Tja dan eet ik al jaren ongezond en met mij half azieWeet ik niet, mijn man is Indisch, en we eten doorlopend rijst met prutje hier, maar niet ingevroren en opgewarmd en bij mijn weten in Azië ook niet.
Computer says nooooo
@ Summer

Ik zeg nergens dat ik vind dat vrouwen niet moeten werken.

Maar als het op een kdv zo zou gaan en er geen andere mogelijkheid is, zou ik minder werken of stoppen met werken overwegen en zo ook mijn man. Wie dan diegene is die niet werkt dat ligt aan andere situaties.

Samen 's avonds de warme maaltijd eten vind ik heel erg belangrijk. Nog moeten koken na je werk en zo minder aandacht voor de kinderen hebben zie ik niet.

Bij ons thuis was het ontbijt gezamelijk, de lunch samen met mijn moeder en soms ook met mijn vader erbij en de avondmaaltijd samen met het hele gezin. Ik vond dat altijd erg fijn. En dit wil ik dalijk voor mijn kinderen ook.
quote:Nymeria schreef op 26 maart 2012 @ 13:43:

Twee keer per week pasta vind ik ook geen probleem. Wel zou ik dan naast de pasta ook groente willen zien. Pasta is heus niet zo slecht. Kijk maar naar Italie waar elke dag pasta wordt gegeten. Daar zijn echt niet meer gezondheidsproblemen dan in Nederland. Wel is pasta daar vaak maar een deel van de maaltijd waardoor er daarna ook nog vlees en groente worden geserveerd zodat je een complete maaltijd krijgt.

Maar wij eten zelf ook graag pasta, dus dan kom je op 4x per week. Nu maak ik zelf dan dus alleen nog maar volkorenpasta klaar. Het is trouwens zo dat ook op het kdv wordt geschermd met de zuidelijke landen, echter is het wel zo dat het percentage te dikke kinderen daar nog veel hoger is dan in Nederland.
Computer says nooooo
Ik lees dat je, voor je een brief hebt geschreven, het al in diverse gesprekken hebt aangekaart. Dat doet mijn eerdere opmerking teniet.

Het grootste probleem lijkt de communicatie: ouders worden onvoldoende geïnformeerd, er is veel onduidelijkheid over de pilot en het verloop en er wordt niet goed naar ouders geluisterd als die vragen / kritiek hebben. Da's zeker een punt van aandacht.

En hongerige kinderen, da's ook een no-go wat mij betreft. In die zaken geef ik je gelijk. En als de maaltijden niet lekker worden gevonden door een groot deel van de kinderen, tja, dan schiet het zijn doel voorbij! Ik snap nu veel beter waar de schoen wringt bij je.

Het enige argument dat ik niet zo snap, is dat je liever wil dat je dochter bij jou warm eet. Ik sluit me aan bij de opmerking dat 2 keer warm op een dag ook niet zo'n probleem is.

Maar goed, voor jou is het lastig wat nu te doen: afwachten tot het bij de OC is geweest, of op zoek naar een ander kdv (maar snap je bezwaren, want je dochter vindt het daar fijn), of nogmaals een gesprek aanvragen bij de directie.
Be yourself; everyone else is already taken - Oscar Wilde
quote:_flower_ schreef op 26 maart 2012 @ 13:53:

@ Summer

Ik zeg nergens dat ik vind dat vrouwen niet moeten werken.

Maar als het op een kdv zo zou gaan en er geen andere mogelijkheid is, zou ik minder werken of stoppen met werken overwegen en zo ook mijn man. Wie dan diegene is die niet werkt dat ligt aan andere situaties.

Samen 's avonds de warme maaltijd eten vind ik heel erg belangrijk. Nog moeten koken na je werk en zo minder aandacht voor de kinderen hebben zie ik niet.

Bij ons thuis was het ontbijt gezamelijk, de lunch samen met mijn moeder en soms ook met mijn vader erbij en de avondmaaltijd samen met het hele gezin. Ik vond dat altijd erg fijn. En dit wil ik dalijk voor mijn kinderen ook.Nee, zo vatte ik het ook niet op hoor. Vwb het koken: ik kook vaak samen met dochter. Ik vrees dat ik mijn vader achterna ga Ik snij en zij mag alles bv in de pan doen en roeren. We koken inductie, dus dat gaat gemakkelijk. En het is heel gezellig.
Computer says nooooo
quote:summer73 schreef op 26 maart 2012 @ 13:57:

[...]

Nee, zo vatte ik het ook niet op hoor. Vwb het koken: ik kook vaak samen met dochter. Ik vrees dat ik mijn vader achterna ga Ik snij en zij mag alles bv in de pan doen en roeren. We koken inductie, dus dat gaat gemakkelijk. En het is heel gezellig.
quote:summer73 schreef op 26 maart 2012 @ 13:54:

[...]

Maar wij eten zelf ook graag pasta, dus dan kom je op 4x per week. Nu maak ik zelf dan dus alleen nog maar volkorenpasta klaar. Het is trouwens zo dat ook op het kdv wordt geschermd met de zuidelijke landen, echter is het wel zo dat het percentage te dikke kinderen daar nog veel hoger is dan in Nederland.

Ik weet de cijfers niet maar ik woon zelf in het land met het groostte overwicht probleem in Europa (Engeland) en dat komt niet door veel pasta eten.

Overigens ingevroren hoeft geen probleem te zijn zolang het eten goed is ingevroren gaan er nauwelijks vitaminen verloren.

Ik zou trouwens het wel belangrijk vinden dat er elke dag groente werd geserveerd.

Ik vind het wel vreemd dat dit allemaal zo zonder voorlichting/overleg is gegaan. Ik krijg van het KDV echt om elk detail wat veranderd is al een brief of email. Voor zo'n grote verandering zou je toch een voorlichtingsavond moeten hebben.
Summer, wat wil jij zelf eigenlijk?

- Kwalitatief betere maaltijden

- De keuze tussen brood of warm eten tussen de middag

- Zelf brood meegeven

Dat dit niet werkt voor jouw dochter is wel duidelijk. Een lekkerbekje dat 's middags de groep afschuimt naar een boterham met pindakaas moet toch een teken aan de wand zijn.

Zijn er meer ouders die met dit probleem zitten?
Het lijkt me op zich al niet zo handig als ze op het kdv al warm eten, vaak zitten er al oudere broers of zussen op de bso en die eten gewoon brood, net als de meeste ouders. En met zo'n maaltijd zonder voedingsstoffen zou ik al helemaal niet blij zijn. Ik wil dat mijn kinderen zilvervliesrijst en volkorenpasta eten, ze eten geen vlees, maar dan moet je wel voor iets vervangends zorgen en dat is die vette kaas in mijn ogen niet. En dan moet er ook nog genoeg groente in zitten. Voor een dagje per week kan het best (al moeten ze dan wel iets maken waar smaak aan zit), maar de meeste kinderen gaan 2 à 3 dagen en dat vind ik dus niet kunnen. Ik zou eens gaan praten, misschien staan ze open voor adviezen.
Waar ben je nu het meest kwaad over:

Over de slechte communicatie en pilot van dit warme eten of over het warme eten zelf....

Zelf zou ik ten eerste not amused zijn over het eerste... Je wil toch wrten hoe en wat er gaande is op het kdv van je kind(eren).

Daar op volgend zou ik het ook niet eens zijn met het feit dat er geen alternatief geboden wordt. Wij hebben wat betreft broodbeleg ook onze wensen geuit bij de leidsters van het kdv van dochter. Daar houden ze nog altijd rekening mee.

Goede communicatie daar begint het mee, volgens mij.
Mijn dochter kreeg ook warm eten op het kdv. Toen zij daar startte was ze 14 maanden en waren ze hier net voor vast mee begonnen, omdat veel peuters na een dag kdv slecht eten thuis. Het eten werd op het kdv gekookt. Ik vond het ideaal, want ze was 's avonds idd. vaak zo moe dat er met moeite nog een hapje in ging.

Omdat dochter van 14 maanden de enige was die 's middags warm at deed ze ook gewoon mee met de warme maaltijd thuis.

In het begin wilde ze niet altijd warm eten op het kdv en dan kreeg ze na de maaltijd een boterham, al snel at ze gewoon mee.

Ik zou er niet blij mee zijn geweest als zij toen niets gekregen zou hebben. Aan de andere kant is het thuis ook gewoon eten wat de pot schaft. En gelukkig kregen ze ook gewoon vlees en vis, of er vegetarische alternativen waren weet ik niet.
Waar ik het meeste moeite mee heb is de kwaliteit van het eten én de summiere informatieverstrekking.. moet ik kiezen?

Ze aten eerst volkorenbrood met vegetarisch beleg, sporadisch maakten ze zelf in de keuken van het kdv weleens pasta met kant-en klare biosaus, dat vond ik juist wel grappig. Maar dan heeft het een verrassingskarakter , een klein feestje zoals je soms pannekoeken eet. Daar heb ik echt geen moeite mee.
Computer says nooooo
In verzorgingshuizen worden vaak ook ingeveroren maaltijden geserveerd, als dit echt zo slecht was dan zouden ze dat toch niet doen?
quote:Jorina schreef op 26 maart 2012 @ 13:49:

[...]

Jij ja, maar mijn zoon is dus geen warm eter, en eet dan bijna niks. Nou geloof ik niet dat hij zal omkomen van de honger, maar hem dan bewust 'pesten' door hem twee keer per dag warm eten voor te zetten vind ik ook niet zo leuk. Ik heb dan liever wat afwisseling, waardoor hij iig 1x op de dag de kans krijgt om goed te eten,=.In zo'n geval begrijp ik het wel. Mijn kinderen vinden warm eten juist veel lekkerder dan brood. Brood eten zij alleen op het kdv waar zij niks anders kunnen krijgen en heel af en toe 's ochtends. Maar misschien zou warm eten op het kdv juist goed zijn voor je zoon? In mijn ervaring, zijn ze op het kdv veel minder kieskuerig. En dan als je weet dat hij op het kdv goed heeft gegeten hoef je thuis ook niet zo je best te doen. En dat gezamenlijk moment kan ook met een bakje yogurt en een schaaltje fruit, wat mij betreft.
Afgelopen vrijdag bijvoorbeeld werd doodleuk aan de oppas (moest tot iets later werken, dan haalt oppas op) verteld dat dochter weer niets had gegeten "maar de moeder van .. er van weet". Ze was ook helemaal dol van vermoeidheid, want op een lege maag doe je ook geen lekker middagdutje natuurlijk.
Computer says nooooo
quote:Flashy schreef op 26 maart 2012 @ 14:15:

In verzorgingshuizen worden vaak ook ingeveroren maaltijden geserveerd, als dit echt zo slecht was dan zouden ze dat toch niet doen?

Het eten in ziekenhuizen is ook behoorlijk ongezond eigenlijk.

Te weinig groente, veel zout en vet.

In verzorgingstehuizen worden de mensen gewoon door tijdgebrek overgeslagen met het wassen of dergelijke.
Arme Summini.

Heb je de leidsters al aangesproken over het incident van afgelopen vrijdag?
Ik lees dat je een brief naar de OC hebt gedaan en dat je die reactie afwacht. Maar volgens mij is het zo dat een verandering als deze alleen maar doorgevoerd mag worden als de OC daarin adviesrecht heeft gekregen. Het is namelijk nogal een grote wijziging. Op de site van Boink kan je hier wel meer over vinden.

Ik zou met name pissig zijn over de manier van communiceren (of juist het gebrek daaraan) een gesprek zou ik zeker gevoerd hebben en ook een brief zou ik geschreven hebben. Je kan tocg niet zoiets veranderen zonder ouders op de hoogte te brengen. Ik zit zelf in de OC van het kdv van mijn zoontje en ik zou dit echt niet gepikt hebben kom nou. Manier hoe dit hoort te gaan is: de directrice geeft aan bij het OC wat haar plan is en met welke redenen. OC krijgt 4 weken de tijd om een advies te geven en voorwaarde aan te geven. Hier hoort zeker een voorlichtingsavond bij te zitten. En dan niet alleen waar gepraat wordt maar waar je als ouders kan proeven en kan spreken met degene die het eten maakt. Aan de hand hiervan wordt gekeken of het gedaan wordt en hoe en dan een duidelijke evaluatiedatum.

Tja en over het wel of niet warm eten tussen de middag. Mij maakt dat eigenlijk niets uit.Ik ga ervanuit dat het redelijk gezond zal zijn of in ieder geval niet echt ongezond (al klinkt pasta met alleen kaas niet al te best). En het is maar voor twee keer in de week. Ik denk dat mijn zoontje het erg zou waarderen want die heeft op een kdv dag altijd berehonger.

Lastige situatie hoor ik zou echt het OC benaderen en vragen hoe hun hier in staan en wat ze al gedaan hebben. Bovendien kun je ook aan de directrice vragen of ze de voorlichtingsavond naar voren halen. Nu wennen de kinderen aan hoe het nu is en is de kans dat het weer terug gedraaid wordt ook kleiner.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven