warm eten op het kdv?

26-03-2012 12:47 113 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet goed meer wat ik er mee aan moet:

Een maand geleden kwam ik mijn dochter ophalen van het kdv toen ze me in de armen viel en mijn zakken begon te doorzoeken, toen ik haar vroeg wat er was, bleek ze op zoek naar een "boterham pindakaas".

De leiding keek wat meewarig en wist te vertellen dat er voortaan een warme maaltijd als lunch werd gegeven maar het blijkbaar niet had gesmaakt en de kinderen dan geen boterham hadden gemogen dus erg hongerig waren. Ik ben toen nogal boos geworden en nu blijkt dat het vaker niet smaakt wordt dan iig wat yoghurt na de maaltijd gegeven en een boterham rond 16:00, bij de snack.

Echter, ik ben hier helemaal geen voorstander van! Het eten wordt ergens centraal klaar gemaakt, dan ingevroren en het eten wordt dan opnieuw daar opgewarmd. Na commentaar van meerdere kanten gebeurt dat nu niet meer in de magnetron, maar toch. Regelmatig is het ook witte pasta/rijst etc. Zo aten ze vorige week 2x witte pasta met kaas... Sorry dat ik het zeg, maar ik hoor dan: "koolhydraten met vet" en heb liever dat mijn dochter een bruine boterham met beleg eet. Soms eten ze overigens ook dingen als Quinoa met kikkererwten hoor.

Mijn probleem: veel calorieën met nul voedingswaarde. Na bereiding / vriezer / opwarmen zit er nauwelijks nog vitamines en ijzer in het eten.

Eerder werd gesproken van "een pilot" echter er is helemaal niet duidelijk hoe lang deze pilot gaat duren, de voorlichting is erg summier. Eind juni wordt wel een avond georganiseerd met wat voorlichting hierover, echter zijn we dan 4 maanden verder vanaf start. Duidelijk is al wel dat ze elke dag nu deze maaltijden krijgen ipv de 2 dagen die eerst het plan waren en het vaak niet smaakt.

Ik heb een week geleden een brief aan de OC en de leiding gestuurd, maar nog geen enkele reactie gekregen, behalve een roodaangelopen directrice die mij in de wandelgangen boos aan sprak aangezien zij van mening is dat mijn brief "onwaarheden" bevat? Bovenstaande is zo'n beetje de strekking van mijn brief, overigens.

Ik merk dat ik ontzettende moeite blijf houden met de maaltijden en vooral het gedwongen karakter ervan. Ze doen enorm hun best hoor, de maaltijden zijn biologisch en zoutloos. Echter merk ik dat ook bij mij misschien wat persoonlijks mee speelt: mijn vader is opgeleid als kok en ondanks dat ik met ander werk mijn geld verdien, heb ik wel zijn fascinatie voor- en kennis van voeding geërfd. Vanaf de lagere school kook ik al, en ik weet veel van voeding. Ook heb ik een moestuin waaruit wij eten. Ik durf dan ook te zeggen dat ik echt weet waarover ik praat.

Mijn dochter heb ik zelf vanaf dat ze 6 maanden is, alles leren eten en ik ben destijds ook mede uit gegaan van het boek van Stefan Kleintjes. Vanaf haar eerste verjaardag eet ze volledig met de pot mee. Ik ben echt niet roomser dan de paus, en zelf maak bijvoorbeeld regelmatig wat (bio ) knakworstjes of soep warm bij de boterham. Ze eet altijd met smaak, ook 's avonds.

Maargoed: wat doe ik hier verder mee.

De directrice zou het nogmaals bij de OC neer leggen, en ergens zal er wel een reactie komen, al heb ik het idee dat ik nul op rekest ga krijgen. En dan?
Computer says nooooo
Ik lees dat je een brief naar de OC hebt gedaan en dat je die reactie afwacht. Maar volgens mij is het zo dat een verandering als deze alleen maar doorgevoerd mag worden als de OC daarin adviesrecht heeft gekregen. Het is namelijk nogal een grote wijziging. Op de site van Boink kan je hier wel meer over vinden.

Ik zou met name pissig zijn over de manier van communiceren (of juist het gebrek daaraan) een gesprek zou ik zeker gevoerd hebben en ook een brief zou ik geschreven hebben. Je kan tocg niet zoiets veranderen zonder ouders op de hoogte te brengen. Ik zit zelf in de OC van het kdv van mijn zoontje en ik zou dit echt niet gepikt hebben kom nou. Manier hoe dit hoort te gaan is: de directrice geeft aan bij het OC wat haar plan is en met welke redenen. OC krijgt 4 weken de tijd om een advies te geven en voorwaarde aan te geven. Hier hoort zeker een voorlichtingsavond bij te zitten. En dan niet alleen waar gepraat wordt maar waar je als ouders kan proeven en kan spreken met degene die het eten maakt. Aan de hand hiervan wordt gekeken of het gedaan wordt en hoe en dan een duidelijke evaluatiedatum.

Tja en over het wel of niet warm eten tussen de middag. Mij maakt dat eigenlijk niets uit.Ik ga ervanuit dat het redelijk gezond zal zijn of in ieder geval niet echt ongezond (al klinkt pasta met alleen kaas niet al te best). En het is maar voor twee keer in de week. Ik denk dat mijn zoontje het erg zou waarderen want die heeft op een kdv dag altijd berehonger.

Lastige situatie hoor ik zou echt het OC benaderen en vragen hoe hun hier in staan en wat ze al gedaan hebben. Bovendien kun je ook aan de directrice vragen of ze de voorlichtingsavond naar voren halen. Nu wennen de kinderen aan hoe het nu is en is de kans dat het weer terug gedraaid wordt ook kleiner.
quote:summer73 schreef op 26 maart 2012 @ 14:16:

Afgelopen vrijdag bijvoorbeeld werd doodleuk aan de oppas (moest tot iets later werken, dan haalt oppas op) verteld dat dochter weer niets had gegeten "maar de moeder van .. er van weet". Ze was ook helemaal dol van vermoeidheid, want op een lege maag doe je ook geen lekker middagdutje natuurlijk.Ik vind dat kindermishandeling. Ik zou toch kijken naar een ander kdv en er werk van maken hoe slecht de huidige kdv met kinderen omgaat.
Over het ingevroren gebeuren ed: dat klopt, ouderen die van tafeltje dekje eten of in het verzorgingstehuis eten ook kant-en-klaar. Deze maaltijden worden echter erop gemaakt door professionele bedrijven die hierop ingesteld zijn. Er wordt op gelet dat na opwarmen nog aan de benodigde voedingswaarde voldaan wordt. Het eten wordt zo kort mogelijk gekookt en direct en zo snel mogelijk professioneel ingevroren.

Ik kook zelf ook bijvoorbeeld weleens pastasaus met diepvriesspinazie van Bonduelle. Dat zit nog boordevol vitamines.

In dit geval gaat het om een eenmansbedrijfje (nota bene aan de andere kant van NL!) die de dag ervoor de maaltijden maakt, dan komt de maaltijd naar ons kdv toe, wordt het geportioneerd en ingevroren. Dan ontdooid en opgewarmd, soms zelfs bewaard tot een volgende dag.
Computer says nooooo
helene, ik spreek ze er meerdere keren per week op aan aangezien het gemiddeld 2x per week voor komt. Vanmorgen heb ik het inderdaad over afgelopen vrijdag gehad.

Maar de meiden weten het riedeltje inmiddels al en kunnen er verder niets mee. Ze zetten hun baan op het spel als ze summini wel een boterham geven direct na de maaltijd.
Computer says nooooo
Het project heet trouwens "op - voeden" ... Bah.
Computer says nooooo
quote:Maja82 schreef op 26 maart 2012 @ 13:23:

[...]

Ik kan me voorstellen dat ouders 's avonds ook een warme maaltijd willen eten. En dan zit je dus met je kind (eerst) aan een broodmaaltijd en dan nog eens voor jezelf een warme maaltijd?

Ik vind het raar. Je eet toch als het even kan met z'n alle aan tafel 's avonds?Eet je dan echt al laat in de middag omdat je kinderen vroeg naar bed moeten? Ik lees hier vaak dat kleine kinderen al voor 19 uur naar bed moeten. Ik eet niet voor 19 uur, zal eerder tegen 20 uur zijn. Als je zo vroeg mee moet eten, krijg je later op de avond toch nog 'n vreetkick?
Wat een rare situatie. Ik zou de reactie van de OC helemaal niet afwachten, maar het contract nog eens erop naslaan. Daar staat misschien wel in dat er een broodmaaltijd verstrekt wordt. Als de directrice daarvan afwijkt door een pilot moet dat op zijn minst toch goedgekeurd worden door iets of iemand? Je kunt daar toch niet zomaar van afwijken omdat je de kolder in je kop krijgt?

Door de directrice's besluit krijgt jouw dochter niet genoeg eten.

Kun je de directrice niet gewoon mededelen dat zolang er geen besluit van de OC is, jij zelf twee broodjes meegeeft zodat ze tussen de middag gewoon brood kan eten? ( eigenlijk is dit van de zotte natuurlijk want het KDV heeft genoeg brood)
Het klinkt allemaal niet heel fijn Summer. Medewerkers raken hun baan kwijt als ze een hongerig kind eten geven?

Als er niets verandert, zou ik er klaar mee zijn en mijn conclusies trekken.
Ikzelf heb trouwens eens getwijfeld om mijn zoon van het Kdv af te halen vanwege wat incidenten, en besprak dit met een leidster. Ik vertelde die leidster de redenen en voegde daar achteraan dat het tegen de directrice ingaan geen nut zou hebben, omdat zij m.i niet wakker zou liggen van twee dagen een kind minder. Die leidster begon te lachen en zei me dat dat in deze tijd het ergste is wat een directrice kan horen, en ze wel degelijk bij dreiging het kind er vanaf te halen, maatregelen zou nemen. Hetgeen dus ook is gebeurd. Toen ik dreigde mijn kind er vanaf te halen, kon er ineens wel op mijn wensen worden ingegaan.

Misschien is het dus nog een optie om het op die manier te spelen.
Het grootste deel van de wereld eet twee keer op een dag warm. Als je 's avonds een gezonde maaltijd geeft, is het dan echt zo erg dat de lunch soms niet helemaal, naar jouw idee, gezond is?

Als je je kinderen naar een opvang stuurt, ben je nu eenmaal niet meer de enige opvoeder. Dan deel je die verantwoordelijkheid met een dagverblijf.

Wil je dat niet, dan moet je thuisblijven of een andere opvang zoeken.
De OC heeft destijds een goedkeuring gegeven aan de directrice om de pilot te starten.

Nee, ze hebben niet direct gezegd dat ze hun baan kwijt raken, maar ze praten er nu met mij niet meer over als ik ze er op aan spreek. Ik merk dat ze dat liever niet meer doen. De eerste tijd werd letterlijk gezegd dat ze mij groot gelijk gaven, maar dat de directrice nu eenmaal met dit project was gestart en ze er niets tegen konden doen. Nu doen ze alsof hu neus bloedt. "Ja, maar ze krijgen een boterham om 1600 hoor, dus ze kunnen toch geen honger hebben."
Computer says nooooo
quote:StabiloBoss schreef op 26 maart 2012 @ 14:37:

Het grootste deel van de wereld eet twee keer op een dag warm. Als je 's avonds een gezonde maaltijd geeft, is het dan echt zo erg dat de lunch soms niet helemaal, naar jouw idee, gezond is?

Soms wel 3 keer per dag (Azie altijd rijst, rijst en nog 'ns rijst )

Zou het alleen niet goed vinden als warm eten geen fatsoenlijk stuk vlees of vis bevat en daar heb je met magnetronmaaltijden wel kans op dat je geen vers gebakken stukje vis/vlees krijgt. En dat maaltijden dus als hoofdingredient koolhydraten hebben ipv eiwitten.
Dat van dat eenmansbedrijfje, dat dus klaarblijkelijk te weinig professionaliteit heeft om deze maaltijden te bereiden, is de OC daar ook mee akkoord gegaan? Weet de OC dat de pilot op deze manier inhoud krijgt?
Be yourself; everyone else is already taken - Oscar Wilde
StabiloBoss: niet helemaal met je eens. In het grootste deel van de wereld is obesitas (juist ook onder kinderen) een zeer groot en groeiend probleem. De meeste mensen eten onvolwaardig en te veel. Precies zoals nu hier op het kdv dus. Verder heb ik een zakelijke overeenkomst met een instelling waar mijn kind wordt opgevangen en ik verwacht dat er naar mijn stem wordt geluisterd. Mijn mening is zeer gefundeerd.
Computer says nooooo
offtopic, nien, je onderschrift !!
Computer says nooooo
quote:elninjoo schreef op 26 maart 2012 @ 14:39:

[...]

Zou het alleen niet goed vinden als warm eten geen fatsoenlijk stuk vlees of vis bevat en daar heb je met magnetronmaaltijden wel kans op dat je geen vers gebakken stukje vis/vlees krijgt. En dat maaltijden dus als hoofdingredient koolhydraten hebben ipv eiwitten.

Maar goed, andere ouders vinden dan weer te veel vlees niet goed.

Dat soort dingen daar kun je geen rekening mee gaan houden.

Daar is geen beginnen aan.

En eerlijk gezegd kreeg ik vroeger thuis ook niet iets anders als ik het eten niet lekker vond. Zo is het leven nu eenmaal. som krijg je iets voorgezet (niet alleen eten) dat niet helemaal naar je smaak is, maar waar je het toch mee zal moeten doen.
Als dit mij zou overkomen, zou ik vooral pissig zijn omdat dit KDV het blijkbaar normaal vindt om kleine kindjes honger te laten lijden. Maar de manier waarop er niet gecommuniceerd wordt en hoe er gereageerd wordt op de vragen die je hebt gesteld, zou mijn vertrouwen in dat KDV zodanig negatief beïnvloeden, dat ik zou gaan uitkijken naar een ander KDV.
quote:_flower_ schreef op 26 maart 2012 @ 13:11:

[...]

*Dan maar zorgen dat kind niet naar kdv hoeft, minder werken of niet werken....tenminste dat zou mijn oplossing dan zijn.Ja hoor! We zijn dr weer.......waarom wordt dit nou toch altijd aangedragen? Is het dan de bedoeling dat we onzelieveheer mogen danken voor opvang? Mag er dan geen kritiek meer geleverd worden??
Trouwens: dat over andere landen en over een kam scheren enzo: wisten jullie dat 95% van de Aziaten ernstig lactose-intolerant is? Even ter illustratie dat een dieet per content misschien met reden verschilt.
Computer says nooooo
En samen eten? Gebeurt hier ook lang niet altijd. Mijn man is vaak pas na 6 uur thuis. Dat is me voor de kinderen veel te laat dus eten wij meestal rond een uur of kwart over 5 half 6.
quote:Akakia schreef op 26 maart 2012 @ 14:41:

Dat van dat eenmansbedrijfje, dat dus klaarblijkelijk te weinig professionaliteit heeft om deze maaltijden te bereiden, is de OC daar ook mee akkoord gegaan? Weet de OC dat de pilot op deze manier inhoud krijgt?Ik denk het wel. Het heeft namelijk ook een voordeel: er kan direct op wensen worden ingesprongen.
Computer says nooooo
quote:summer73 schreef op 26 maart 2012 @ 14:41:

StabiloBoss: niet helemaal met je eens. In het grootste deel van de wereld is obesitas (juist ook onder kinderen) een zeer groot en groeiend probleem. De meeste mensen eten onvolwaardig en te veel.

Wereldwijd niet. In Groot Brittanië en de VS wel.

Maar dat zijn landen waar pizza als lunch een verbetering is (zie Jamies schooldinners). Ik denk niet dat het KDV alles frituurt wat de kinderen krijgen?

En zo'n eenmansbedrijfje moet ook aan de regels voldoen. Ik neem aan dat als zij van te voren bereid en ingevroren eten mogen verkopen, ze ook aan alle eu regels voldoen.
Wij eten wel samen, en ook nogeens heel laat, pas om 19:00. Anders ziet dochter man nooit, die kan niet eerder weg van werk. Ik zei al, wij hebben ook echt wel slechte gewoontes
Computer says nooooo
quote:summer73 schreef op 26 maart 2012 @ 14:46:

Trouwens: dat over andere landen en over een kam scheren enzo: wisten jullie dat 95% van de Aziaten ernstig lactose-intolerant is? Even ter illustratie dat een dieet per content misschien met reden verschilt.In Duitsland wordt tussen de middag warm gegeten. Zit niet echt een continent tussen.
quote:evelynsalt schreef op 26 maart 2012 @ 14:46:

[...]

Ja hoor! We zijn dr weer.......waarom wordt dit nou toch altijd aangedragen? Is het dan de bedoeling dat we onzelieveheer mogen danken voor opvang? Mag er dan geen kritiek meer geleverd worden??

huh!?

Ik bedoelde als dit op alle kdv's zou zijn ik dit als enige oplossing zou zien, dat één van de ouders rond het middaguur (tijdens de lunch dus) samen met het kind (gewoon thuis bijvoorbeeld) deze maaltijd samen kan doen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven