Van avond naar ochtendmens

26-03-2012 19:21 28 berichten
Wie heeft er tips om de dag fit te beginnen waardoor de nieuwe dag als fijn ervaren kan worden. Hoe lang van te voren sta je bijv. op als je naar je werk, school moet en in het weekend?

Mijn dag begint altijd hectisch, op de een of andere manier is de ochtend nooit mijn vriend, de tijd vliegt snel om en ik heb meestal het gevoel te moeten haasten.

In de avond daar in tegen voel ik een innerlijke rust en als ik mij voorneem lekker op tijd naar bed te gaan lukt dit eigenlijk zelden. Waardoor ik dus in het ritme blijf, als ik de volgende dag later kan opstaan is dat voor mij bijv. een reden om extra lang op te blijven. Toch zou ik ook wel het gevoel hebben van jeej een nieuwe dag!

Ik zou dus eigenlijk gewoon vroeger naar bed moeten maar tot op heden zijn alle pogingen daarvan mislukt!

Wie herkent het? En wie heeft er tips?

Groetjes!
Alle reacties Link kopieren
Ik ga vroeg naar bed en 1,5 uur voor ik weg ga mn bed uit in de ochtend.

Eerst douchen (dus meteen) zodat ik wakker ben en dan lekker rustig eten en me aankleden. Ik zou t in 45 min ook redden maar dan ben ik de hele dag gehaast en moe.
Internagelaktisch
Daar helpt denk ik niks tegen.

Ik ben een verbeten avondmens, ik moet wel zeggen dat sinds ik kinderen heb, het mij steeds beter lukt om mezelf 's avonds een schop onder mijn kont te geven en op tijd er in te duiken. Met als resultaat dat ik 's morgens wat minder chagrijnig ben als ik om 6:30 mijn zoon alweer hoor roepen. En ik neem ruim de tijd in de ochtend, ik weet dat ik minimaal een uur nodig heb om mezelf en de kinderen klaar te maken, dus ik zorg dat ik er op tijd uit ga.

Maar ja, om nou met die reden aan kinderen te beginnen
Ik ben ook een ongelovelijk avondmens. meestal werk ik tussen 11 en 1 uur snachts enorm effectief en met bakken energie, dan is het 1.30 en denk ik ineens 'shit ik moet gaan slapen, morgen weer vroeg beginnen!'. Dan had ik nog wel veel meer kunnen doen en lig ik in mijn bed wakker.. Met als gevolg dat ik om 9.00 met enorme tegenzin de werkdag begin, het is gewoon niet mijn biologische ritme.. Ik ga ook een half uur voor ik weg moet mijn bed uit, eerder lukt niet Dan schiet ik kleren aan, ontbijt ik, fatsoeneer mijn haar, flikker mijn spullen in mijn tas en ga de deur uit.
Eerder naar bed gaan zal wel een kwestie zijn van discipline.. Ik vind het ook altijd moeilijk, vooral omdat ik momenteel niet persé vroeg op moet. Toch blijf ik wel gewoon mijn wekker zetten. (In het weekend wel een half uur later dan door de weeks). 's Ochtends heb ik ook echt tijd nodig. Ik heb minimaal een half uur nodig om uit bed te komen en daarna nog een uur voordat ik de deur uit kan om de hond uit te laten.

Bij de invoering van de zomertijd begin ik al een week van te voren met een half uur eerder opstaan. Dat maakt de overgang makkelijker (maar daar heb jij voor dit jaar niets meer aan ).
Zo herkenbaar allemaal! Het is ook een discipline kwestie om vroeger de dag af te sluiten en te slapen

Bij het opstaan heb ik doordat ik niet op tijd naar bed ga een motivatiegebrek om op te staan daarom moet ik mij in de ochtend ook zo haasten.

Het houdt elkaar zo in stand, maar ik ben soms zo jaloers op ochtendmensen al hoewel ik stiekem ook besef dat ik en/en wil. Dus ik wil van de avond kunnen genieten en vroeg opstaan! Het blijft lastig haha!
Ik ben ook een echt avondmens en zelfs nu ik al een tijdje een echt werkritme heb, helpt t niet.

Ik heb 's ochtends 40 min. Dat red ik meestal met douchen en ontbijt, maar soms snooz ik nog een keer en dan is het haasten. Ik moet om 6:40 opstaan.

'S middags heb ik dan een inkakmoment rond een uur of 16. Later op de avond ben ik weer in m'n element, waardoor ik toch te laat naar bed ga rond 0.00. Ik ben 's ochtends dan weer moe tot een uur of 11.

Vroeger naar bed gaan probeer ik weleens, maar dan lig ik wakker of ik slaap heel onrustig. Voor mij zouden de ideale werktijden van 10-18:30 zijn. Helaas denkt de maatschappij daar over het algemeen anders over.
Melatonine 's avonds werkt voor mij geweldig. Ineens word ik zomaar moe en lig ik niet superfit in bed. Daarmee wordt het in de ochtend ook veel makkelijker om op te staan, zelfs al is het niet mijn natuurlijke ritme. Ik gebruik maar heel weinig, de pilletjes die je zonder recept kunt krijgen, de dosering daarvan is echt laag. Volgens sommigen een placebo maar ik vind het al lang best, het werkt voor mij beter dan bijv alcohol.

Op tijd naar bed en dan in bed lezen met het licht gedimd helpt ook wel wat.
Quote uit de OP:

Ik zou dus eigenlijk gewoon vroeger naar bed moeten maar tot op heden zijn alle pogingen daarvan mislukt!

Toch zou ik ook wel het gevoel hebben van jeej een nieuwe dag!

Dus toch echt eens vroeger naar bed

Ik ben ochtendmens. Sta makkelijk om 5 uur op. Een feestje waar het laat laat gaat worden daarentegen... Dan begin ik om half tien te gapen. (ja, ook op leuke feestjes) Meestal lig ik tussen tien en elf in bed.

Heb geen tips. Behalve dan vroeger naar bed.
Een uur voordat je weg moet opstaan, als je niet gewend bent vroeg op te staan een strak ritme hanteren. 7 uur opstaan bijvoorbeeld, in het begin ook in het weekend! (om het een gewoonte te maken) niet snoozen, word je alleen maar slomer van. Uit bed meteen de douche in, aankleden etc en dan aan de koffie/ontbijt etc. Als je niet per se weg hoeft doe dan iig een boodschap ofzo direct als je klaar bent met alles. Dan ben je er even uit geweest en kom je uit die sufheid.
Wat betreft het vroeger naar bed..ik vind het zelf erg lastig om op tijd naar bed te gaan. Wat mij helpt is:

-dus echt streng en strak die wekker elke dag op dezelfde tijd. De eerste week ging ik stuk maar daarna werd ik steeds vroeger moe en op een gegeven moment ging ik dus op een fatsoenlijke tijd slapen.

-Ik probeer zelf tussen de 7 en 7.5 uur per nacht te slapen. Dus als de wekker op 7 uur staat moet ik voor 12 slapen. Ik weet van mezelf dat ik echt tijd nodig heb om moe te worden dus om 22.30 ga ik lekker warm douchen en mn bed in met een boekje of een film. Dan val ik tegen 12 wel in slaap.
quote:pyridine schreef op 26 maart 2012 @ 19:48:

het werkt voor mij beter dan bijv alcohol.

.Soms werkt alcohol, soms niet.
Not a day goes by I don t think about you.
uuhhmmm simpel gezegd kan je dat niet veranderen, je ritme is je ritme.

als je op strakke tijden naar bed gaat en opstaat kan je er na een tijdje wel aan wennen. verder kan je proberen of rooibos thee of melatonine wat helpen.

ik ben 100% een ochtendmens, en regelmatig voor gek verklaard door echte avondmensen. Als ik dit zo lees is het volgens mij wel reuze praktisch, ochtendmens zijn...

heb ook vaak geprobeerd dit te veranderen (het is ook nooit goed ) maar nogmaals ik geloof dat het erg praktisch is als ik dit zo lees...
Ik ben geen van beide geloof ik.. Lig 's avonds vroeg in bed, uurtje of 10. 's Ochtends sta ik om 6.30 op, om om 8.15 de deur uit te gaan. En dan ben ik niet eens extreem langzaam, maar ik hou gewoon van uitgebreid ontbijten en ben hééél slecht in haasten. Ik zet verse koffie, bak een eitje, pers wat sinaasappeltjes uit. Krantje erbij en heerlijk rustig wakker worden. (Nu woon ik in een woongroep en is dit eigenlijk ook de beste tijd om rustig te kunnen douchen en ontbijten zonder dat er iemand anders al wakker is.) (niet dat we samen douchen... uiteraard )

Dan loop ik op m'n gemakkie naar het station, via de 'leuke' weg. Is wel een beetje om, maar dan kom ik nog relaxter aan. Overigens slaap ik wel met mijn gordijnen en raam open zodat ik wakker word van het licht en de kwetterende vogels. (En in de winter heb ik zo'n licht wekker met vogelgeluid :-))
Wat schijnt te helpen: een cooling down doen voor het slapengaan.. Lichten dimmen, tv uit, niet meer lezen gewoon even rustig worden. Dan naar bed (slaap je beter en eerder) zodat je uitgeruster wakker wordt.
O zo herkenbaar!! Wat zou het fijn zijn he als de maatschappij wat meer rekening met ons zou houden! Maar goed, tot die tijd moeten we er maar het beste van maken. Wat mij helpt:

- Mijzelf 's avonds vlak na het eten uitputten (sporten oid)

- Na 8 uur niks meer eten en geen enge films/drukke programma's meer kijken

- Tegen half 10 rustig douchen en chillkleren aan of pyama, nog even een kopje thee beneden en dan tegen half 11 onder de wol.

- 's Ochtends; is een stuk lastiger maar met bovenstaand ritueel de avond ervoor opzich aardig te doen. Het werkt bij mij ook goed om de avond daarvoor mijn kleren al klaar te leggen en brood te smeren voor de volgende werkdag. Begint je ochtend iets rusiger. Ik sta vaak een uur voor ik weg moet op. Lekker tijd om te douchen, rustig te ontbijten en krantje te lezen.

Hoop dat je hier wat aan hebt, succes!
Ik heb eens iets gelezen over melatonine en je slaapfase vervroegen. Het was niet zozeer een kwestie van innemen vlak voor het slapengaan (kan wel om snel resultaat te hebben overigens), maar ergens een aantal uren voor je inslaapmoment. En dan een heel lage dosering.

Het was geschreven door Sandra Kooi, ging over verlate slaapfase en melatonine. (zij is een psych met verstand van adhd en deze mensen hebben nogal eens een verlate slaapfase, maar dit stuk is vlgs mij los daarvan).

Ik vond het wel interessant. Zo zou je je biologische klok kunnen bijstellen.
oh ja: niet meer tot laat achter de laptop of ander direkt licht in je ogen, want dat breek de melatonine af!

Tv is minder erg, want verder weg ofzo.
quote:Missphoebe schreef op 26 maart 2012 @ 20:57:

uuhhmmm simpel gezegd kan je dat niet veranderen, je ritme is je ritme.

als je op strakke tijden naar bed gaat en opstaat kan je er na een tijdje wel aan wennen. verder kan je proberen of rooibos thee of melatonine wat helpen.

ik ben 100% een ochtendmens, en regelmatig voor gek verklaard door echte avondmensen. Als ik dit zo lees is het volgens mij wel reuze praktisch, ochtendmens zijn...

heb ook vaak geprobeerd dit te veranderen (het is ook nooit goed ) maar nogmaals ik geloof dat het erg praktisch is als ik dit zo lees...hier geloof ik dus niet in. Ik was echt een avondmens en ben ondertussen een echt ochtendmens. Is wat tijd overheen gegaan maar het kan wel.
quote:Ruza schreef op 26 maart 2012 @ 19:58:

niet snoozen, word je alleen maar slomer van.

Hoe doe je dat?

Er bestaat ook een sleep-app, die aan de bewegingen die je 's nachts maakt afleest in welk gedeelte van je slaap je je bevindt, zodat je niet in een REM-slaap wakker wordt maar op een moment van lichtere slaap. Dan word je dus makkelijker wakker. Ook kun je invoeren hoeveel slaap je nodig hebt, en kun je een reminder krijgen wanneer je dan naar bed moet als je wekker de volgende dag om een bepaalde tijd af gaat.
Zo doe je dat ... Deze artikelen zijn aanraders over dit onderwerp!

How to become an early riser

http://www.stevepavlina.c ... to-become-an-early-riser/

How to get up right away when your alarm goes-off

http://www.stevepavlina.c ... when-your-alarm-goes-off/
Uit wetenschappelijk onderzoek is gebleken dat avondmensen intelligenter zijn dan ochtendmensen. Dus waarom zou je het willen veranderen?

Ik ben zelf een echt avondmens, en moet er niet aan denken een ochtendmens te zijn. Dan is je dag één grote aflopende zaak. Mijn dag wordt van uur tot uur alleen maar beter, om op het hoogtepunt te eindigen. Wat wil je nog meer?
Mijn natuurlijke ritme ligt op 01.30 - 09.30 uur (als ik de kans krijg, niks hoef, zoals op vakantie of vrije dagen).. ik beschouwde mezelf dan ook altijd als gezworen avondmens.

Nu heb ik een baan waarin ik vaak vroeg moet beginnen en dat valt me enorm mee! Ik sta zeker een uur voor ik de deur uit moet op. Eerst koffie, brood uit de vriezer leggen, rustig met kof ff bijv nieuws kijken (internet), dan douchen & aankleden (douche is noodzakelijk om wakker te worden voor mij), brood smeren en weg.

Het werkt het beste als ik alle dagen rond dezelfde tijd op mijn werk moet zijn. Maar... in weekenden en met een vrije dag of late dienst in het vooruitzicht raak ik al snel in mijn oude ritme. Dan ga ik te laat naar bed en de dagen daarna ook weer, ook al moet ik dan vroeg op. Dan slaap ik opeens maar 5 uur bijv en dat is niet fijn. Als dat meerdere dagen duurt dat ik vroeg moet beginnen, dan word ik vanzelf moe genoeg om ook eerder te gaan slapen. Maar het onregelmatige vd laatste tijd breekt me op.

Ik vind de avond namelijk zo lekker rustig, om te ontspannen, om "me-time" te hebben na een hectische dag vol aktie. Dat heb ik nodig. Ik heb tijd nodig om "te landen" na drukte.. Even met mijzelf zijn, dingen doen die ik leuk vind. Anders heb ik het gevoel dat ik geleefd word.

Het feit dat ik ergens heen moet, helpt me zeker wel om vrij snel "wakker" en alert te zijn, ook bij een te korte nacht. Toen ik nog thuis werkte, moest ik het meer van zelfdiscipline hebben. En 's avonds ben ik dan een stuk optimistischer over tekort slapen dan de ochtend daarna (spijt, net als jij, dat ik weer niet tijdig in bed belandde).

Het is dus idd wel te leren, maar alleen als het consequent vroeg opstaan is, omdat je dan vanzelf op een eerder tijdstip moe (genoeg) wordt. Soms ben ik moe en kan ik toch niet naar bed komen, maar dat is vooral omdat ik ook nog een leven wil hebben buiten werk om en niet alleen in de weekenden. (ook nog andere dingen doen die ik interessant of de moeite waard vind).

Moet ik bij zeggen dat (oa door werk en reistijd, dan nog boodschappen en koken) we ook vrij laat eten (rond 20.00 uur pas) en dat helpt natuurlijk ook niet mee, dan lig ik er echt niet voor twaalven in..

Nu paar vrije dagen achter elkaar en zie hoe laat het nu alweer is Al ben ik ziek of heel moe, dan nog vind ik het moeilijk om om bijv half 11 naar bed te gaan.. De avond is kort en heerlijk ongestoord, ik zie dat als waardevol, die uurtjes..
Een open hart toont de weg naar een bezield leven..
Iedereen bedankt voor alle reacties!

Handig om te lezen hoe andere het "probleem" oplossen.

@Ruza en Jewell Ik ga jullie tips zeker uitvoeren.

@Suzy65 bedankt voor je uitgebreide reactie, in de nacht ;) hier heb ik ook veel aan!

Hoe jij het beschreef voel ik het ook, de dag wordt naar mate deze vordert alleen maar prettiger en waardevoller voor mij!

Het is inderdaad jammer dat er niet iets meer rekening gehouden wordt met de uitgesproken avondmensen, maar dat zou denk ik onmogelijk worden. Ik ga in ieder geval weer structuur aanbrengen, wat nu ontbreekt.

Een avondritme lijkt me ook nuttig, gewoon een tijd vaststellen waarop je dingen doet. Even wat discipline krijgen haha!
Melatonine helpt echt heel goed hoor! Een klein glaasje wijn vlak voor je gaat slapen ook. Niet goed bij doorslaapproblemen, wel bij moeite met inslapen en dat is toch doorgaans het probleem bij avondmensen. Maar wel bij een klein glaasje houden, ik haal er 9 uit een 75 cl fles, of 3 uit een klein flesje.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven