Pff alcohol, wat te doen...?

27-03-2012 09:44 28 berichten
Alle reacties Link kopieren
hallo,

ik ga mijn verhaal proberen zo kort mogelijk te houden.

mijn vader heeft in 1991 op sterven gelegen, hij is hierdoor gekomen maar heeft alles toen opnieuw moeten leren ( lopen, eten,... ) in deze moeilijke periode is zijn vader, mijn grootvader, gestorven op nog redelijk jonge leeftijd. mijn grootvader had een leverprobleem en door teveel te drinken is hij ziek geworden en snel achteruit gegaan... mijn vader is enig kind en moest dus zorgen voor zijn moeder zorgen van toen.

door die moeilijke periode heeft mijn vader een zware depressie gekregen, een jaar lang. in deze periode is hij ook beginnen te drinken, echt problematisch drinken, van 's morgens tot 's nachts.

na zijn depressie is hij stillaan gestopt met drinken en jarenlang heeft het goed gegaan, enkele jaren geleden opnieuw een depressie, drinken, maar ook dit ging weer over na een jaartje.

mijn vader heeft altijd graag bier gedronken, maar bij normale momenten bleef het drinken beperkt tot enkele glazen per week, normaal dus...

nu, exact 3j geleden werd er bij mijn moeder ongeneeslijke kanker vastgesteld. mijn vader zijn wereld stortte in, hij is iemand die alles onder controle wil hebben, perfectionistisch... ineens verloor hij de controle weer en herviel weer in een depressie en drinken! ondanks het feit dat mijn moeder al een jaar stabiel is, is zijn drankprobleem ondertussen echt problematisch! hij word opgevolgd door de huisdokter die bij zijn voorlaatste bloedonderzoek erop wees dat zijn leverwaarden extreem gevaarlijk waren, dit heeft hem even geshockeerd en hij begon minder te drinken. nu 2 weken geleden waren zijn leverwaarden beter, is hij weer echt beginnen door te drinken. ( je ziet niet dat hij zat is, maar zijn kop is vuurrood, rode ogen, drankadem )

Mijn vader staat absoluut NIET open voor hulp, pshycholoog, AA, opname... hij gaat niet naar zijn werk, gaat zat met de moto rijden. we zijn radeloos! hij doet en zegt dingen tegen mijn moeder die hij gewoon de dag erna ontkent omdat hij het niet meer weet! zijn lever is slecht door wat gebeurt is in 1991, hij is zijn lever ed aan het testen en deze zal het niet lang meer zo volhouden! ik wil niet wachten tot het te laat is maar weet me geen raad...

iemand ervaring met zo'n situatie of tips?
Misschien toch proberen een gesprek met hem aangaan met de hele familie om te laten weten dat hij hulp nodig heeft, omdat jullie er ook kapot aan gaan? (interventie)
Politie bellen als hij met zijn zatte kop op de motor stapt.

Verder kan je weinig doen, zijn leven, hij wenst het te verstieren met alcohol.
Ik zou ook een interventie voorstellen. Je vader maakt zichzelf kapot zo en miss anderen als hij zat de motor opgaat. Zoek informatie hoe je dit het beste kan doen en vraag de huisarts hier hulp in.
een gesprek met hem aangaan is nutteloos, hij loopt gewoon weg of doet alsof hij je niet hoort...

komt er toch iets uit dan is het: ach laat mij, ik heb het onder controle...

iets belangrijk wat ik nog vergeten ben: hij neemt nu ook al 3j anti-depressiva en slaappillen!!

jezus, wat lijkt dit allemaal marginaal terwijl ik het neerschrijf... terwijl we altijd een heel gelukkig en welgesteld gezin waren... het maakt me zo kwaad! en toch, tja ik hou van hem het is mijn vader.

wat bedoelen jullie juist met interventie?
He lieverd, wat naar. Helaas kan jij er niets aan doen. Het enige wat je inderdaad kan doen is de politie bellen als hij weer beschonken gaat motorrijden, want je wilt niet op je geweten hebben dat hij iemand aanrijdt met alle gevolgen vandien. En als hij wordt gepakt met flink drank op dan worden de hulpdiensten verplicht ingeschakeld. Cursus, boete etc.

Maar vechten tegen een alcoholverslaving kan alleen de verslaafde en alleen als hij dat zelf wil. Ik weet dat je er wanhopig van wordt, maar helaas kan hij alleen zelf voor zichzelf zorgen.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Voor wat betreft een interventie. Heb je Gooise vrouwen gezien dat die blonde werd opgewacht door de vriendinnen en dat ze naar een kliniek moest? Dat was een interventie. Maar misschien moet je samen met je moeder eens naar de huisarts gaan. Die kan hulp bieden aan jullie.
zijn huisarts vind ik waardeloos! zij doet niets, schrijft hem alleen slaappillen en anti-depressiva voor en trekt bloed, zij zegt dat ze ook niets kan doen! we zouden graag willen dat hij naar een andere dokter gaat maar zijn volledig dossier is bij haar...

ik zou hem graag laten opnemen! maar spijtiggenoeg kan je dit niet verplichten, dat moet hij zelf doen en dat zal dus nooit gebeuren!!

ik woon niet meer thuis maar voor mijn zusje en moeder is de situatie ondraagbaar, vertrekken voor hun is geen optie want dan gaat hij tot het uiterste denk ik! en mijn moeder heeft het natuurlijk de laatste 3j zo al moeilijk gehad na 2j chemo ed...
En de politie bellen?

je moeder of de gezinsleden die nog wel thuis wonen, laten doen. Want dronken (dus niet 1 twee drankjes, maar echt dronken) in het verkeer is absoluut zo verkeerd, ik heb er geen woorden voor.

Hem een keer op film zetten, laten zien hoe hij is als hij dronken is, zoom vooral in op de ogen. Confronteer hem met hemzelf.
quote:galadriel schreef op 27 maart 2012 @ 10:39:

En de politie bellen?

je moeder of de gezinsleden die nog wel thuis wonen, laten doen. Want dronken (dus niet 1 twee drankjes, maar echt dronken) in het verkeer is absoluut zo verkeerd, ik heb er geen woorden voor.

Hem een keer op film zetten, laten zien hoe hij is als hij dronken is, zoom vooral in op de ogen. Confronteer hem met hemzelf.

ja dat was ik ook aan het denken, hem filmen of opnemen wat hij zegt! mijn moeder zei gisteren: soms begint hij te schelden en de dag erna weet hij hier helemaal niets van! en dat word hij kwaad op mijn moeder omdat ze dat allemaal verzint om hem slecht te praten.

maar galadriel, als je zo zware medicatie neemt en een periode dagelijks drinkt ben je inderdaad zo na 2-3 dranken,maar heb je niet nodig, heel raar!

dus kan goed zijn als de politie hem controleert dat zijn waardes helemaal niet zo hoog zijn.
In elk geval altijd de politie bellen als hij dronken op de motor stapt.

Ik ben bang dat je weinig kan doen als je vader zich dood wil drinken
Ga in therapie!
ik heb zojuist mijn moeder een brief gemaild die ze aan mijn vader kan geven.

we zijn een heel gesloten familie en misschien schud mijn openheid hem een beetje wakker als hij het allemaal leest...

met de moto is maar 1x voorgevallen tot nu toe, dat was eergisteren. met de auto gaat hij enkel tot op de hoek van de straat om naar de winkel te gaan. ik, net zoals mijn moeder zal het zeker niet toelaten dat hij een gevaar is op de weg voor zichzelf en voor anderen!
Het is heel moeilijk om te zien als een geliefd iemand zichzelf naar de knoppen helpt. Maar er is er maar 1 die het kan veranderen. Ik hoop dat je brief wat uitmaakt.

Heel veel sterkte
Iemand die heel dicht bij me staat maakte hetzelfde mee als jullie. Haar man dronk en gebruikte medicatie. Na jaren was ze het zo spuugzat dat hij door zijn gezuip en gedrag het leven van haar en de kinderen kapot maakte, dat ze op een dag haar shit heeft gepakt en samen met haar jongste zoon die nog thuiswoonde is weggegaan. Ze heeft hem letterlijk in de stront laten zakken! Hij is afgegleden en toen weer omhoog gekrabbelt, zelf helemaal zelf! Hij heeft nu al 6 jaar geen druppel meer gedronken.
Never look down on anybody, unless you're helping them Up.
quote:kathrien schreef op 27 maart 2012 @ 11:31:

ik heb zojuist mijn moeder een brief gemaild die ze aan mijn vader kan geven.

we zijn een heel gesloten familie en misschien schud mijn openheid hem een beetje wakker als hij het allemaal leest...

met de moto is maar 1x voorgevallen tot nu toe, dat was eergisteren. met de auto gaat hij enkel tot op de hoek van de straat om naar de winkel te gaan. ik, net zoals mijn moeder zal het zeker niet toelaten dat hij een gevaar is op de weg voor zichzelf en voor anderen!Gatver gatver gatver ook op de hoek van de straat kan die een kindje aanrijden dat hij even over het hoofd had gezien bij het oversteken.. Met goedpraten voor je vader zal je het probleem nooit oplossen.
Mag dat wel dan, dronken rijden tot het eind van de straat?
Ga in therapie!
quote:dubiootje schreef op 27 maart 2012 @ 12:10:

Mag dat wel dan, dronken rijden tot het eind van de straat?

nee tuurlijk niet! maar gelukkig rijd hij niet de hele dag rond in de auto op zo'n manier. ik keur tot op de hoek van de straat ook niet goed, maar dit heb ik pas gisteren van mijn moeder gehoord. zij durft de sleutels niet verstoppen en ik kan natuurlijk niet veel doen op de moment zelf omdat ik er niet woon.

ik heb zelf een hekel aan mensen die drinken en rijden! ik was gisteren furieus toen ik het hoorde...
Ach meisje toch. Jullie vader beheerst jullie leven niet echt. Dat hebben jullie zelf in de hand. Begrijp dat je van hem houdt, maar hou je echt nog van hem in deze staat? En als je moeder weggaat en hij zichzelf ten gronde richt is dat niet de schuld van je moeder. Zolang zij de drank niet met een trechter in hem staat te gieten is hij zelf verantwoordelijk vor zijn gedrag en het is jullie keuze of jullie daar in meegaan. Zet hem op. Kies voor jezelf, jullie kunnen hem niet helpen. Dat moet hij echt zelf doen.
Wat erg voor je Kathrien.

Ik zou ook niet goed weten wat je moet doen, ik weet hoe moeilijk het is met iemand die zelf het probleem niet ziet.

Een interventie zou zo slecht nog niet zijn, maar ja jij kent je vader het beste. Wat vindt je moeder hier allemaal van? Hoe gaat zij er mee om?

En wat betreft dat rijden, al is het maar tot op de hoek van de straat, dan kan hij nog iemand dood rijden. Dat is echt onvergefelijk en moet ten alle tijde voorkomen worden. Drank op = weg autosleutels. Daar zou ik echt geen discussie over gaan voeren.
Hele dikke knuffel in elk geval!!
quote:Fame schreef op 27 maart 2012 @ 12:40:

Ach meisje toch. Jullie vader beheerst jullie leven niet echt. Dat hebben jullie zelf in de hand. Begrijp dat je van hem houdt, maar hou je echt nog van hem in deze staat? En als je moeder weggaat en hij zichzelf ten gronde richt is dat niet de schuld van je moeder. Zolang zij de drank niet met een trechter in hem staat te gieten is hij zelf verantwoordelijk vor zijn gedrag en het is jullie keuze of jullie daar in meegaan. Zet hem op. Kies voor jezelf, jullie kunnen hem niet helpen. Dat moet hij echt zelf doen.tuurlijk hou ik nog van mijn vader, zelfs in deze staat. hij is geen crimineel die iemand vermoord heeft. hij heeft een psychologisch probleem. ik zal altijd mijn familie boven mezelf kiezen, mijn ouders hebben mij grootgebracht en zoals zij er voor mij waren zal ik hun onvoorwaardelijk proberen te steunen. mijn ouders zijn 30j getrouwd, mijn moeder wil ondanks alle miserie mijn vader ook niet laten vallen maar hem helpen, ookal lijkt het voor haar soms ook uitzichtloos. want als wij opgeven, zal hij dit zeker doen!
quote:radeloosje31 schreef op 27 maart 2012 @ 12:46:

Wat erg voor je Kathrien.

Ik zou ook niet goed weten wat je moet doen, ik weet hoe moeilijk het is met iemand die zelf het probleem niet ziet.

Een interventie zou zo slecht nog niet zijn, maar ja jij kent je vader het beste. Wat vindt je moeder hier allemaal van? Hoe gaat zij er mee om?

En wat betreft dat rijden, al is het maar tot op de hoek van de straat, dan kan hij nog iemand dood rijden. Dat is echt onvergefelijk en moet ten alle tijde voorkomen worden. Drank op = weg autosleutels. Daar zou ik echt geen discussie over gaan voeren.mja zij ziet het op dit moment ook niet meer echt zitten, ze weet geen oplossing. ze is nu relatief goed en wil natuurlijk profiteren van het leven, maar dat lukt op dit moment niet meer. ik ben eigenlijk nog de enige die er echt werk van wil maken, zij is die fase al een beetje voorbij en begint het op te geven...
quote:kathrien schreef op 27 maart 2012 @ 13:04:

[...]

tuurlijk hou ik nog van mijn vader, zelfs in deze staat. hij is geen crimineel die iemand vermoord heeft. hij heeft een psychologisch probleem. ik zal altijd mijn familie boven mezelf kiezen, mijn ouders hebben mij grootgebracht en zoals zij er voor mij waren zal ik hun onvoorwaardelijk proberen te steunen. mijn ouders zijn 30j getrouwd, mijn moeder wil ondanks alle miserie mijn vader ook niet laten vallen maar hem helpen, ookal lijkt het voor haar soms ook uitzichtloos. want als wij opgeven, zal hij dit zeker doen!

Nog niet nee, maar als die blijft zuipen en rijden is dat misschien maar een kwestie van tijd.. Naar de winkel kan je ook lopen!

Helpen doe je niet door excuses te maken of een hand boven zijn hoofd te houden, jullie houden nu alleen maar alles wat hij doet in stand..
Misschien hard wat ik nu ga zeggen maar heb het zelf meegemaakt bij mijn ex-partner. Ook van alles geprobeerd maar als het niet uit henzelf komt dat ze willen stoppen kan je hem niet helpen. Het enige wat je voor hem kan doen is keihard laten vallen. Zelfs al is het dan je vader en hoe verdrietig en moeilijk dat ook voor jullie zal zijn. Want pas als zo iemand door iedereen in de steek gelaten is en geen uitweg meer ziet zal hij gaan beseffen dat er geen andere weg meer is dan te stoppen. Neem anders eens contact op met http://www.al-anon.nl/. Praten met anderen die in hetzelfde schuitje zitten kan wel eens opluchten.
quote:simoonofzo schreef op 27 maart 2012 @ 13:45:

Misschien hard wat ik nu ga zeggen maar heb het zelf meegemaakt bij mijn ex-partner. Ook van alles geprobeerd maar als het niet uit henzelf komt dat ze willen stoppen kan je hem niet helpen. Het enige wat je voor hem kan doen is keihard laten vallen. Zelfs al is het dan je vader en hoe verdrietig en moeilijk dat ook voor jullie zal zijn. Want pas als zo iemand door iedereen in de steek gelaten is en geen uitweg meer ziet zal hij gaan beseffen dat er geen andere weg meer is dan te stoppen. Neem anders eens contact op met http://www.al-anon.nl/. Praten met anderen die in hetzelfde schuitje zitten kan wel eens opluchten.ik denk toch dat jullie hierin verkeerd zijn. ik ken mijn vader, en hij drinkt omdat hij een depressie heeft... als je hem laat vallen is hij eerder in staat om domme dingen te doen dan er terug bovenop te komen...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven