Geld & Recht alle pijlers

belastingaangifte 2011 (in loondienst/eigen bedrijf)

27-03-2012 14:58 12 berichten
Alle reacties Link kopieren
Voor ik contact opneem met de belastingdienst, even navraag op het forum,.

Tot 1 september 2011 was ik in loondienst, daarna eigen bedrijf gestart. Wie heeft ervaring met het invullen van de juiste belastingformulieren? Welke formulieren te gebruiken?
Not a day goes by I don t think about you.
Heb je geen boekhouder, of iemand die met je meekijkt? Zeker zo'n startjaar lijkt mij lastige materie.

In het simpelste geval kun je je inkomsten gewoon onder ''overige werkzaamheden'' invullen, maar ik denk dat je daar jezelf tekort meedoet.
Katherine, dank voor je reactie. Boekhouden kan ik in grote mate zelf. ik denk dat ik straks even de belastingdienst bel.
Heb je geen bericht van de belastingdienst gehad?

Ik moest, maar ben al iets langer ondernemer (2jr), een aangifte invullen voor ondernemers (daarvoor moet je inloggen op de website van de belastingdienst op het ondernemers deel).

Volgens mij kun je daar ook je overige werkzaamheden, dus inkomsten uit loon opgeven.

Andersom werkt het volgens mij niet zo. Dus in een gewoon aangifteformulier kun je niet je inkomsten uit je eigen bedrijf aangeven. Daar heb ik me de eerste keer rot naar lopen zoeken, bleek dus dat ik de verkeerde had.
Inderdaad Mibb.

ik ben vorig jaar gestart als zzp'er en heb daarnaast een baan in loondienst. Ik heb het aangifteprogramma voor ondernemers gebruikt, daar zit ook een onderdeel in verwerkt waar je je aangifte in loondienst kunt doorgeven. Je kunt dus niks met het reguliere aangifteformulier.
Ik heb de aangifte van dit jaar nog even voor je geopend.

Je kunt in de ondernemersaangifte bij Box 1 - Werk en Woning, inderdaad "Loon" aanvinken.

Dan krijg je denk ik vanzelf een scherm waar je die gegevens in kunt vullen.

Zoals ik al zei, in de gewone aangifte kun je geen Winst uit Onderneming aangeven.
Dank. Ik vulde altijd in 'particulier'. Ik zal het eens kijken bij de formulieren in het ondernemersdeel van de site,
Als je inlogd op het ondernemersdeel staat het formulier als het goed is al voor je klaar.

Op dezelfde plek waar ook de formulieren voor je btw aangiften, die je per kwartaal moet doen, klaar staan.
quote:hanss schreef op 27 maart 2012 @ 15:42:

Dank. Ik vulde altijd in 'particulier'. Ik zal het eens kijken bij de formulieren in het ondernemersdeel van de site,

Als je nu nog moet gaan kijken op de site van de belastingdienst gaat er iets niet helemaal goed denk ik.

Heb je jezelf nooit als ondernemer / zzp-er aangemeld? Hoe doe je dit met eventuele BTW afdracht?
quote:2_day schreef op 27 maart 2012 @ 17:48:

[...]

Als je nu nog moet gaan kijken op de site van de belastingdienst gaat er iets niet helemaal goed denk ik.

Heb je jezelf nooit als ondernemer / zzp-er aangemeld? Hoe doe je dit met eventuele BTW afdracht?BTW- afdracht geeft geen problemen. Het was meer zoeken naar het juiste formulier. En als het niet op tijd af is, vraag ik gewoon uitstel. Dat doen mijn broers al bijna 10 jaar lang (weliswaar via hun accountant)
quote:hanss schreef op 27 maart 2012 @ 19:51:

[...]

BTW- afdracht geeft geen problemen. Het was meer zoeken naar het juiste formulier. En als het niet op tijd af is, vraag ik gewoon uitstel. Dat doen mijn broers al bijna 10 jaar lang (weliswaar via hun accountant)

Als je inderdaad al toegang hebt tot het ondernemersgedeelte, dan kan het niet anders of er staat een aangifte voor je klaar inclusief het winstgedeelte, wat jij in jouw geval moet hebben.

Als je zelf uitstel vraagt, wel tijdig aanvragen. Je krijgt dan minder lang dan via een accountant.

Succes. Toch een advies: laat een kenner eens meekijken of je het goed doet. Er zijn toch vaak een aantal zaken die specifieke kennis vereisen. Afschrijvingen, balansposten, aftrekposten, correctieposten, auto vd zaak....
Hier een eigen zaak en een baan in loondienst. Vul ook altijd de ondernemersaangifte in. Dat vind ik nog niet zo eenvoudig. Gelukkig heb ik een vader die hier veel ervaring mee heeft en me altijd helpt....

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven