Lijf & Lijn alle pijlers

hardlopen

27-03-2012 16:44 20 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ga vanaf vandaag hardlopen! Heb het vorige week een keer gedaan en kreeg al meteen steek. Heeft iemand tips hoe ik rustig kan beginnen? En is het zo dat als je 3 keer bij per week hard loopt zo veel kan snoepen als je wil zonder dat je aankomt? En hoe snel vliegen de kilo's er af als je drie keer hardloopt per week?
quote:En is het zo dat als je 3 keer bij per week hard loopt zo veel kan snoepen als je wil zonder dat je aankomt?I wish!
Ja wat wil je nou... hardlopen en snoepen of hardlopen en afvallen?
FF pas op de plaats dessyy

Tips zijn er genoeg , goeie schoeisel en goed kledij

Gelijk hardlopen is dat gelijk de 10 Km? >

Of ga je eerst 3 minuten hardlopen dan 1 minuut gewoon lopen en zo opbouwen ?

En nee je kan niet blijven snoepen als je hardloopt om af te vallen zal je op je eetpatroon/gewoonte moeten letten, geen suiker, geen snoep, geen vette bek , nouja met mate.
Ik ren 3 minuten en dan stop ik even en ga weer verder. Ik wil niet afvallen maar gewoon op gewicht blijven en omdat ik best wel wat snoep wil ik beginnen met hardlopen
Eh..

Hoelang loop je per keer hard?

Laten we uit gaan van 3x een half uur zodra je conditie goed is.

De kilo's knallen er niet af als je gewoon door gaat met snoepen. Maar ze zullen er ook niet snel aankomen.

Al is er een groot verschil tussen snoepen en snoepen...
Goede schoenen is een must. Laat je adviseren door een deskundige zoals Runnersworld. Daarbij gezond en gevarieerd eten. Rustig opbouwen, het liefst met een beginnersschema... die zijn volop te vinden op internet. Tijdens rust (dus 1 dag hardlopen en 2 dagen rust) bouw je je conditie op. Het beginnersschema helpt je opbouw en zo heb je de minste kans op blessures.

Succes!
Waarom stop je niet gewoon met snoepen dan?

Hoef je ook niet hard te lopen om op gewicht te blijven, toch?
En minder snoepen ? Is dat een optie ?

Snoep dan met mate.

Ikzelf ben een chocoladefreak, op de dagen dat ik sport of ren verwen ik mezelf met een stukje pure chocola, een extra stukje dus.

Op dagen dat ik niet sport of ren eet ik geen snoep , ook geen chocola
Overal en nergens beginnen nu coachingsgroepjes voor beginners. Bij mij in het dorp zijn er al 2. Daar krijg je loopscholing, bouw je onder begeleiding op en leer je hoe je een warming up en coolingdown moet doen.

Ik heb dit vorig jaar gedaan en ik vond dat als hardloopnitwit echt nuttig.

Ow en ik viel 0,5 kg per week af toen ik ging hardlopen en op mijn eten lette.
x
Volgens mij eet ik juist te weinig per dag. Als ontbijt een boterham en thee. Om 10.00 een appel of peer. Om 12.00 twee boterhammen en om 17.00 avondeten. Als ik snoep en dat is 2 keer per maand, dan eet ik wel meteen een hele zak leeg. En een koekje sla ik meestal over, chips eet ik niet. Frituur ook ongeveer 2 keer in de maand.
Als je zo weinig eet en ook nog wilt gaan sporten, kun je beter meer gaan eten. Maar dan wel gezónd: stukje beter voor je lichaam.

Verder zijn de schema's van Start to Run met Evy erg prettig voor een beginner. Je hoeft niets zelf uit te zoeken, maar alleen maar lekker te lopen.
Dan moet je zeker meer gaan eten als je wil hardlopen.

Op de site van het voedingscentrum staat wat je minimaal per dag binnen moet krijgen. (volgens hen dan) Dat is bij elkaar zo'n 1400 a 1500 kcal. Volgens de richtlijnen is dat ongeveer wat je lichaam nodig heeft om zichzelf te onderhouden. Alles wat je meer doet dan in je bed liggen kost energie. Dat moet je daar bij op tellen en dan kom je uit op wat jij ongeveer per dag nodig heb.
Als je helemaal van nul begint is een beetje loopscholing erg nuttig om blessures te voorkomen en vaak kunnen de mensen die dat geven je ook helpen met wat verstandig is om te dragen en om te eten en drinken voor/tijden/na een training. (mijn ervaring)

Bij de plaatselijke sportzaak / sportschool / adletiekvereniging kunnen ze je denk ik wel vertellen of er bij jou ook korte cursussen gegeven worden. Vaak is dit maar iets van 20 of 30 euro voor 8 a 10 lessen.

Ik heb vorig jaar 10 lessen gedaan en dan 1 a 2 keer per week zelf lopen en na 10 weken zat ik op 5 km!
Oke dankje voor de tips! Maar ik weet nooit goed waarvan ik dan meer moet eten..
Ik loop een 80 tot 100km per week hard, met in sommige periodes uitschieters tot 120km per week. Daarnaast fiets ik nog heel veel. Maar ik moet er echt moeite voor doen om niet aan te komen.

Ik denk dat als je veel overgewicht hebt de eerste kilo's er wel gemakkelijker afgaan als je van niet sporten 3 keer per week gaat hardlopen. Maar ook dan heeft het tijd nodig want in het begin loop je nog maar heel weinig om het goed op te bouwen. Wat betreft verbranding stelt het dan nog niet veel voor.

Steken komt vaak door een niet goede ademhaling. Vaak is de uitademing niet goed waardoor er lucht in de longen achterblijft en bij de volgenden inademing er onvoldoende verse lucht in de longen komt. Lette op een goede uitademing dus (dan gaat het inademen vanzelf).

Verder zijn er schema's genoeg te vinden op het internet om verstandig op te bouwen .Nog veel beter is natuurlijk je aansluiten bij een opstapgroep. Want opbouwen met hardlopen is zoveel meer dan alleen een schema.
quote:boerentrientje schreef op 27 maart 2012 @ 16:47:

[...]

I wish!

nou, wel als je voor de halve marathon (of meer) traint hoor. Dus langere afstanden loopt die 3x in de week. Djeez, ik vrat me een ongans en was zo in shape als maar zijn kon.

Nu niet meer, want heb een beetje last van het Erica Terpstra effect.
maak je niet al te blij.. in de opbouwende fase loop je effectief nog geen kwartier per keer..

ik loop zo'n 5 x per week en fiets en zwem ook.. en ja, in vergelijking met mn collega's ofzo eet ik veel.. maar wel redelijk 'gezond en verantwoord'. Van veel ongezonde dingen kom ik gewoon aan..
3x per week rustig starten, dat betekent kleine stukjes hardlopen en stukken normaal lopen, dit kun je langzaam uitbouwen.

ik zou wel aanraden 3x in de week aan te houden en niet minder en dan een langere afstand.

niet teveel eten (of snoepen) van tevoren helpt ook tegen steken

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven