Zo verschrikkelijk druk in mijn hoofd

27-03-2012 18:04 17 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

De laatste tijd gaat het wat minder goed met mij. Ik heb wat burn-out achtige verschijnselen. Wat mij vooral opvalt is dat ik mijn gedachten niet meer lijk te kunnen ordenen. De hele dag door ben ik alleen maar bezig met wat er allemaal nog moet waardoor ik me niet kan concentreren en vaak ook blokkeer. Ik weet dat ik er niks mee opschiet om elke keer aan zoveel dingen tegelijk te denken het zijn alleen gedachten die ik niet kan stoppen (of zo voelt dat). Ik krijg hier wel een soort begeleiding voor (stressreductie training o.i.d.) maar daar krijg ik elke keer te horen dat ik de "baas" ben over mijn eigen gedachten en ze dus ook moet kunnen stoppen (en anders doe ik niet goed genoeg mijn best). Ook krijg ik elke keer oefeningen in de trant van "gedachten in een bal wegschoppen" aan "prettige dingen denken" etc. Het werkt alleen totaal niet, de gedachten blijven over elkaar heen buitelen en ik heb niet het gevoel alsof ik er iets aan kan doen.

Heeft iemand misschien tips? Ervaringen?

Sorry voor het "zeur" verhaal en bedankt voor de eventuele reacties!
Zijn het gedachten waar je iets aan hebt? Of doemgedachten?

In ieder geval kan het helpen om ze op te schrijven. Dan heb je misschien minder het idee dat je ze kan 'vergeten' of er telkens mee bezig moet zijn. Dat kan je proberen te ontspannen, en later nog eens teruglezen wat er op je lijstje nu écht belangrijk is.

Kan je hier iets mee, of zit het anders?
Bij mij werden ook dingen geadviseerd als 'gedachten in ballon' maar dit lukte me nooit. Tot iemand me een keer een meditatie-cd gaf waarin werd gesproken. Dan word je meegenomen in het verhaal van de verteller en leid je zo je gedachten af. Koop eens zo'n cd en ga er echt even goed voor liggen, zou ik zeggen.

Wat ook helpt is idd je gedachten opschrijven. Voor het slapen gaan even je dag beschrijven, niet alleen het negatieve maar ook positieve dingen !

Succes
Het zijn wel allemaal dingen die moeten gebeuren voor circa Juni. In die zin dus reële gedachten. Ik hou een "dagboek" bij en maak planningen. Het is alleen zo dat ik elke keer denk "het is zo druk, ik moet zo veel, ik kan dit niet, alles gaat mislukken". Heel overdreven en psychedelisch. Terwijl ik normaliter het prima aangekund had en het enkel "lekker druk" had gevonden.
Als autist word ik regelmatig gek van alle gedachten die in mijn hoofd rondzwerven. Voor mij werkt een simpele ademhalingsoefening goed. Zelf heb ik een boek over mindfullness bij autisme, daaraan staan dergelijke oefeningen echt heel simpel en concreet uitgelegd, omdat het idee van 'je gedachten wegschoppen' voor veel autisten onbegrijpelijk is.

Daarnaast lijken me dingen als 'aan prettige dingen denken' en 'je gedachten wegschoppen' tegenproductief. Klinkt als 'denk niet aan een ijsbeer'; je gaat je er dan alleen maar meer mee bezig houden.
Liever elitair dan een pauper!
Het is denk ik meer zo dat iedereen zegt dat je dat soort gedachten moet kunnen blokkeren en dat ik domweg niet weet hoe ik dat zou moeten doen.
Kan je misschien een soort 'reset' proberen door lekker één fles witte wijn te drinken? Als dat mag van je dokter.
Haha, leuk die fles wijn! Ik drink alleen niet XD.
Maar staar jij je dan niet teveel blind op die planningen? Is het geen 'tic' geworden om steeds daar naar te kijken ipv met het werk bezig te zijn?

Zoals je aangeeft zou je je hier eerder niet druk om hebben gemaakt. Als jij in het verleden goed hebt kunnen plannen, vertrouw daar dan op,

Kijk voor deze week alleen naar de werkzaamheden van deze week. Even niet verder kijken in de agenda, dat heb je immers al gedaan toen je de taken in de agenda zette.
quote:Groen_Druifje schreef op 27 maart 2012 @ 18:24:

Haha, leuk die fles wijn! Ik drink alleen niet XD.

Slik je medicijnen?

Pijnstillers kunnen als bijwerking een soort gedachte loop, gedachte lus hebben, dat je dus niet wegkomt van een gedachten reeks.
quote:egmondcodfried schreef op 27 maart 2012 @ 18:27:

[...]

Slik je medicijnen?

Pijnstillers kunnen als bijwerking een soort gedachte loop, gedachte lus hebben, dat je dus niet wegkomt van een gedachten reeks.Nee, ik slik geen medicijnen. Ik drink ook niet geen alcohol vanuit principe o.i.d., meer omdat ik het niet lekker vind.
Je kan zulk soort gedachten niet blokkeren. En hoe harder je dat probeert, des te harder zullen ze terugkomen. Onderdrukking is niet goed.

Je kan wel deels zelf bepalen hoe je met de gedachten omgaat. Zo zeg ik dan tegen mezelf:

'Oke, waarschijnlijk gaat het mislukken. Maar als ik het niet probeer, mislukt het zeker. Dus ik ga het nu toch proberen, ondanks de grote faalkans.'

Zo zeg je als het ware tegen jezelf: 'Ja...en?'

De kunst is om de gedachte niet te blokkeren, maar om hem als het ware zijn zegje te laten doen en er dan verder niet op in gaan. Geen interne discussie aangaan met jezelf.

Volgens mij ben ik te brak om het helder uit te leggen...
quote:girlinthefire schreef op 27 maart 2012 @ 18:26:

Maar staar jij je dan niet teveel blind op die planningen? Is het geen 'tic' geworden om steeds daar naar te kijken ipv met het werk bezig te zijn?

Zoals je aangeeft zou je je hier eerder niet druk om hebben gemaakt. Als jij in het verleden goed hebt kunnen plannen, vertrouw daar dan op,

Kijk voor deze week alleen naar de werkzaamheden van deze week. Even niet verder kijken in de agenda, dat heb je immers al gedaan toen je de taken in de agenda zette.Dat laatste vind ik wel een goed idee. Er is inderdaad al geplant, hoef ik er niet nu al druk over te maken. Het punt is denk ik alleen dat ik wel weet (qua oefeningen, en uitspraken als "deze gedachten helpen je nu niet) dat ze zinloos zijn. Ik weet alleen niet hoe ik die gedachten zelf kwijt moet raken.
quote:Kalliope schreef op 27 maart 2012 @ 18:18:

Zelf heb ik een boek over mindfullness bij autisme.Google werkt niet mee, heb je een titel voor me?
Het is ook lastig om die gedachten weg te drukken, maar ik denk dat als je een aantal keren hebt geconstateerd dat jouw planning goed is geweest, je daar weer vertrouwen in krijgt.

En ik denk dat zelfvertrouwen hier nu ook een rol speelt.
Bam, dit is de website van het boek: http://www.mindfulnessbijautisme.nl/index.html

Hij is bv ook te koop bij bol.com: http://www.bol.com/nl/p/n ... 01004010309651/index.html
Thanks Kalliope!

Geen tips voor TO, alleen herkenning vandaar mijn vraag

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven