Werk & Studie alle pijlers

Kansen op arbeidsmarkt vergroten

31-03-2012 14:19 12 berichten
Binnenkort hoor ik helaas ook tot het grote leger van werkzoekenden. Ik weet het al een tijdje en ben al maanden aan het solliciteren, maar zonder succes tot nu toe. Ben wel een aantal keren op sollicitatiegesprek geweest, maar dus steeds hierna een afwijzing gekregen. Als reden wordt dan genoemd, dat er kandidaten zijn met ervaring die beter aansluit bij de functie of die beter in het profiel passen of andere nietszeggende redenen.

Nu ben ik aan het bekijken hoe ik mijn kansen op de arbeidsmarkt kan vergroten. En misschien willen jullie met mij meedenken.

Mijn situatie: ik werk al meer dan 15 jaar bij hetzelfde (kleine)bedrijf, in dezelfde functie, namelijk secretarieel/administratief medewerkster. Ik heb een secretariële opleiding. Naast alle sercretariële taken verzorg ik ook de gehele administratie zonder hiervoor een gerichte diploma te hebben. Dit houdt in de debiteuren- en crediteuren administratie, BTW- en Loon-aangiften etc. alles eigenlijk wat er bij een kleine BV komt kijken aan administratie.

Wat ik mij nu afvraag is het volgende. Zou het mijn kansen vergroten als ik alsnog een diploma zou halen, bijvoorbeeld basiskennis boekhouden of praktijkdiploma boekhouden. Kijken werkgevers vooral naar diploma's of geldt mijn 15 jaar lange ervaring met de boekhouding net zo zwaar.

Mijn leeftijd speelt ook niet in mijn voordeel (45+), ben ik bang. Ik zou dus best nog een opleiding willen doen, maar twijfel of het zin heeft om er nog zoveel geld en tijd in te stoppen.

Wat denken jullie?
Ik zou het alleen doen als je er zelf zin in hebt. Een diploma heeft natuurlijk altijd meerwaarde, maar in jouw geval werk je al 15 jaar met de boekhouding, dus...

Denk eigenlijk dat je je energie beter kunt besteden aan solliciteren. Het is heel normaal tegenwoordig dat het even duurt voordat je een baan hebt. Het is nu eenmaal lastiger om een baan te vinden als er 300 andere dezelfde baan ook willen, dan 10 jaar geleden toen er misschien 20 sollicitaties binnenkwamen op één functie....
Alle reacties Link kopieren
Als ik jou was zou ik het praktijkdiploma boekhouden gaan halen. Het is niet een heel erg dure opleiding en werkgevers kijken toch vaak naar diploma's.
Ik zou een opleiding doen die een grotere toegevoegde waarde heeft. Iets wat jouw kennis en ervaring vergroot en niet alleen bevestigd. Als je aangeeft 15 jaar ervaring te hebben met die werkzaamheden dan zou dat meer dan genoeg moeten zeggen. Wat heb je daarnaast te bieden waar men op zit te wachten?
Ben je financieel medewerkster? Voor hoeveel uur en welke provincie?
Natuurlijk helpt het om een diploma er bij te halen.

Het laat ook zien dat je op oudere (nou ja, relatief dan) leeftijd flexibel en leergierig genoeg bent om dat te kunnen.
quote:Tuorrebout schreef op 31 maart 2012 @ 14:57:

Ben je financieel medewerkster? Voor hoeveel uur en welke provincie?

20 uur, Noord-Brabant

Hoezo? Heb je een vacature?
Hmmm ja eigenlijk wel, maar dat is voor 32-36 uur en ligt heel wat noordelijker dan Noord-Brabant.
Zou ik zo brutaal mogen zijn te vragen hoe noordelijk die vacature is? En of je iemand zoekt die echt de boekhouding doet of die een financiele administratie kan voeren? Ik heb veel ervaring met projectadministraties (13 jaar).

Daarnaast pik ik dingen heel snel op.
Het gaat echt om ervaring op een financiële administratie. Ervaring is noodzakelijk. Door achterstanden hebben we niet de mogelijkheid om iemand vanaf start op te leiden. Het ligt in Friesland.
Nee, echte ervaring op een financiële administratie heb ik niet. Maar dank je voor je antwoord Tuorrebout.
Jammer.... dat had me wel een zoekopdracht gescheeld . Succes in ieder geval.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven