Geld & Recht alle pijlers

Vakantiedagen bij einde contract

01-04-2012 16:16 15 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een aanbod gehad voor een nieuwe baan en sta op het punt mijn huidige baan met vast contract op te zeggen.

Jaarlijks heb ik recht op 24 vakantie dagen waarvan ik er tot op heden 0 heb opgenomen. Nu was mijn plan om voordat ik start met mijn nieuwe functie nog 1 of 2 weken verlof te nemen en de rest uit te laten betalen. Echter lees ik nu in mijn contract het onderstaande:

"Bij beeindiging van het diensverband wordt het recht op vakantiedagen verminderd met een twaalfde deel voor elke maand dat het dienstverband in het vakantiejaar korter heeft geduurd dan 11 maanden. Indien er teveel vakantiedagen werden opgenomen, dan wordt dit verrekend met het salaris."

Is dit een normale gang van zaken en mag dit op deze manier?

Mijn idee was altijd dat je een vast aantal dagen krijgt per jaar en deze ook kunt uit laten betalen op het moment dat je vertrekt. Nu lijkt het dus naar ratio verdeeld te worden...
Ja dat is atijd zo dat het naar rato gaat. Jehebt recht op 24 dagen over het hele jaar. Nu dan denk op ongeveer 8
Ik bouw per maand 18 uur op. Ga ik uit dienst worden alleen de maanden gerekend dat ik in dienst ben geweest. Heb ik dan nog uren over (gerekend over de maanden in dienst) dan mag ik die uren opnemen. Dagen die ik in de maanden erop opbouw uiteraard niet. Zo is er nooit onduidelijkheid over de hoeveelheid dagen die ik nog heb bij uitdiensttreding.

Wat VotesForLeo dus ook aangeeft!
Is toch ook zobij bijvoorbeeldvakantiegeld. Als jij in september in dienst komt heb je in mei niet recht op een heel jaar vakantiegeld maar op 9/12
Is normaal en logisch. Je bouwt ongeveer twee dagen per maand op. Ga je na pakweg een half jaar weg, dan heb je 12 dagen.
Ja, lijkt mij toch ook heel logisch...
als ik doorga op jouw redenatie zou het betekenen dat je nu 24 vakantiedagen zou hebben. Je gaat nu naar een nieuwe baan, daar zou je dan ook 24 dagen hebben. En stel je voor dat je in september weer van baan verander, dan zou je weer 24 dagen hebben. Totaal 72 dagen per jaar.

quote: Opbouwen vakantiedagen

Stel dat je recht hebt op 24 vakantiedagen per jaar, dan betekent dit niet dat je een maand na indiensttreding al op vakantie kunt gaan. Elke dag dat je werkt, bouw je vakantieaanspraken op. Na twee maanden heb je - in dit geval - vier vakantiedagen opgebouwd. Je kunt wel (in overleg met de werkgever) een voorschot op de toekomst nemen door bijvoorbeeld na twee maanden twee weken vakantie op te nemen.
Anders zorg ik ervoor dat ik elke keer in december in dienst ga en in januari weer stop.
Hartstikke logisch toch? Je bouwt per maand een aantal dagen en ook geld op. Als je maar een deel van het jaar werkt heb je dus niet je volle dagen opgebouwd.
Dat is altijd zo ja.
als je dus bij je nieuwe baan op 1 mei begin,bouw je in dit jaar dus 8 x2 =16 dagen vakantie op.
Zou ook niet te betalen zijn voor een werkgever als iedere medewerker zijn volledige vakantiesaldo zou behouden bij uit dienst.
Wat hiervoor al is gezegd, je bouwt idd naar rato op. Daarnaast is het zo dat jij je wensen kunt uitspreken over het opnemen danwel uitbetalen van het verlof, maar de werkgever beslist over het opnemen. De mag jou dus verplichten om geen dagen op te nemen en alles uit te laten betalen.
1 april?
Eigenlijk te dom om op in te gaan. Tuurlijk bouw je alleen vakantiedagen op over de periode dat je werkt. Lijkt me ook niet meer dan normaal. Met een beetje logisch reeel nadenken kom je al heel ver

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven