Werk & Studie alle pijlers

Verplicht naar school.

02-04-2012 20:08 53 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben getrouwd met een man die 2 dochters heeft uit een eerder huwelijk.

Mijn man heeft vanaf zijn 16de gewerkt, en heeft nooit opleidingen kunnen doen. Hierdoor vind hij school heel belangrijk.

Zijn oudste dochter is met 18 van school gegaan omdat ze zwanger was, het huis was te klein. Niet om het feit dat ze jong zwanger was, nee omdat ze stopte met school. De vader van het kind is er inmiddels van door, en betaald geen alimentatie. Ondanks dat ze 40 uur per week schoonmaakt heeft ze het niet breed, het enigste wat haar vader er over zegt:''Het is haar eigen schuld, ze had haar opleiding maar moeten afmaken.''

Zijn jongste dochter gaat nog wel naar school , het HBO , ze is bezig met afronden. En zoals het nu lijkt gaat ze straks naar de universiteit.Je kan merken dat ze geen zin meer heeft om naar school te gaan, maar ze moet van haar vader. Natuurlijk heb je met een volwassen dochter hier weinig over te zeggen, dus hebben ze het op een dealtje gegooid, Ze zou een splinter nieuwe lease Mercedes krijgen , als ze maar naar de universiteit zou gaan , mocht ze de universiteit afronden koopt hij hem voor haar. Wat mijn man met zijn geld doet is zijn ding.

Maar toch vind ik het verkeerd dat hij haar op zo'n manier omkoopt om naar school te gaan.

Zou ik hier terecht wat van kunnen zeggen? En zo ja, hoe zou ik het moeten brengen?
Ik zou me er niet mee bemoeien eerlijk gezegd. Precies om wat je zelf al zegt: wat hij met zijn geld doet mag hij zelf weten.
En er zijn ergere dingen te bedenken dan een omkopen om een graad te behalen toch?
Je kan het toch bespreekbaar proberen te maken? Je merkt vanzelf wel als hij niet dit soort dingen niet met je zou willen bespreken. Ik zou het gewoon doen. Je hebt toch een relatie met elkaar? Kun je toch ook kritisch naar elkaar zijn? Is iets anders dan zeggen dat hij het niet moet doen? Je kan het toch ter discussie stellen?
Maar waarom zou je het ter discussie willen stellen als je niet als doel hebt te zeggen dat hij het niet moet doen?
Wat Suze zegt. Later is ze hem dankbaar waarschijnlijk.
En wat is je doel dan? Dat hij het niet doet en dochter verder gaat met haar schoonmaakbaan?
Kan hij niet beter zijn andere dochter aanbieden een avondstudie/deeltijdopleiding te bekostigen?
Zijn dochters, zijn geld, zijn keus. Bovendien is een goede opleiding niets slechts. Dus ik zie het probleem niet zo.
Ik vind het eigenlijk wel goed dat hij dat doet. Beetje overdreven groot kado maar die stimulans kan nooit kwaad. Een graad heb je je hele leven wat aan.

Maar vind inderdaad ook dat hij zijn andere dochter zou moeten helpen om alsnog een opleiding te volgen.

Ik zou me er dus niet mee bemoeien.
Ik vind het wel onzin. Dochter heeft straks al een HBO afgerond. En MOET van pa naar de universiteit. Dat het hebben van een graad prima is, daar gaat het hier niet over. Vader koopt zijn (waarschijnlijk inmiddels volwassen dochter) om met een auto... Laat haar haar eigen keuzes maken zeg.
Dochter maakt toch haar eigen keuze? Ze hoeft er niet mee akkoord te gaan.
Ik zie het niet als omkopen. Het is een extra stimulans. Ze wordt echt niet gedwongen ofzo hoor.

Zouden meer ouders moeten doen. Bij tieners en zelfs volwassenen werkt zon bonus toch ook?

Moet je zien wat kinderen vaak krijgen als ze niet gaan roken. Roken is natuurlijk slecht enzo maar waarom geen stimulans voor iets positiefs?
Ben het eens met Scuba
quote:Noerie schreef op 02 april 2012 @ 20:20:

Ik vind het wel onzin. Dochter heeft straks al een HBO afgerond. En MOET van pa naar de universiteit. Dat het hebben van een graad prima is, daar gaat het hier niet over. Vader koopt zijn (waarschijnlijk inmiddels volwassen dochter) om met een auto... Laat haar haar eigen keuzes maken zeg.Je laten omkopen is je eigen keuze....
Ik vind dat jij je er niet mee mag bemoeien. Als mijn kids later de hersenen er voor hebben zal ik ze ook op elke mogelijke manier proberen te stimuleren om de uni af te maken.
Laat hij liever zijn andere dochter geld geven om een opleiding te doen. Maar goed, dat is zijn keuze.

Wat voor opleiding deed zijn andere dochter ? Met een avondopleiding zou ze snel haar mavo vmbo of havo-certificaten bijvoorbeeld kunnen halen en vervolgens een andere opleiding gaan doen.

Stel dat ze 30 uur zou gaan poetsen ipv 40 uur (ik ga er van uit dat dit niet zwart is) dan krijgt ze meer toeslagen en houdt ze onder de streep ongeveer hetzelfde over. Dan heeft ze wat meer tijd om een opleiding te volgen.

Als ze ongediplomeerd is, dan kan ze misschien zelfs via de gemeente een opleiding volgen. Niet geschoten, altijd mis.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
quote:Suze02 schreef op 02 april 2012 @ 20:25:

[...]

Je laten omkopen is je eigen keuze....Dat is natuurlijk wel zo; maar tegen een mercedes nee zeggen kan haast niet als student/beginnend werkende. Ik vind het wel erg ver gaan. En snap dat TO dat ook vindt en dat tegen haar vriend wil zeggen. Ik vind dat ze dat gewoon kan doen.
quote:Scuba schreef op 02 april 2012 @ 20:23:

Ik zie het niet als omkopen. Het is een extra stimulans. Ze wordt echt niet gedwongen ofzo hoor.

Precies. Mijn vader heeft mijn oudste (zes) een DS, fiets en vishengel beloofd voor haar A-diploma. Maar ho maar dat madam haar best doet Niet te dwingen als ze niet willen.
Maar volgens mij gaat het niet eens om het omkopen, maar dat hij zijn dochters verschillend behandelt. Tegen de één zegt hij "eigen schuld, dikke bult" en de ander krijgt geld toe. Dat zou ik ook niet helemaal eerlijk vinden, maar het zijn zijn kinderen. Is er nog een moeder die een mening heeft?
Zet het geld vast als studiefonds voor de baby...ipv mercedes
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
quote:viva-amber schreef op 02 april 2012 @ 20:32:

Zet het geld vast als studiefonds voor de baby...ipv mercedesEr zijn 2 dochters...
quote:Star schreef op 02 april 2012 @ 20:30:

[...]

Precies. Mijn vader heeft mijn oudste (zes) een DS, fiets en vishengel beloofd voor haar A-diploma. Maar ho maar dat madam haar best doet Niet te dwingen als ze niet willen.
Ik zou het niet kunnen laten hier iets over te zeggen. Als iemand mijn mening niet wil horen, moet hij niet met me trouwen. (bedoel, ik verplaats me even in de situatie)

Verstandig dat je je niet overal in mengt wat zijn dochters en zijn geld betreft. Maar in dit geval zou ik wel zeggen dat als de één een Mercedes krijgt, de ander daar ook recht op heeft.
Zijn oudste dochter(die met het kind) is op het vmbo niet geslaagd. Ze deed iets voor leerlingen zonder diploma op het MBO , niveau 1. Vanaf daar zou ze door kunnen gaan naar niveau 2, en zo naar 3,4 en dan HBO. Kortom ze had makkelijk kunnen door leren.

Kan je echt naar school s'avond ? of zijn dat alleen van die LOI opleidingen?

De manier waarop het met die jongste ging (die van de universiteit)

is de manier waarop het ging.

Iedere keer als hij haar ziet, wat standaard 1 keer in de week is, gaat het over school, niet alleen even geïnteresseerd vragen, nee er boven op. Ze krijgt goed op haar flikker als ze ziek is, of omdat ze om een andere rede even niet op school was. En toen er te spraken kwam wat ze na het HBO ging gebeuren, zei ze dat ze graag wou werken, misschien in Amerika of zoiets rondtrekken, hij zat er boven op NEE dat gebeurt niet!! Je gaat naar de universiteit. Toen ze nogmaals zei dat ze dat niet wou . Vroeg hij wat wil je hebben? En toen is de Mercedes te sprake gekomen. Op een toontje van :''Als jij je groente op eet, mag jij vanavond een snoepje.'' Waar ik me me helemaal aan dood ergerde was dat zijn oudste er bij zat, en hij haar aan heeft gekeken van, tja eigen schuld dat je er geen 1 krijgt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven