Op vakantie, kat thuis....

03-04-2012 11:05 43 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Over een tijdje gaan wij op vakantie naar Frankrijk voor 1 week. Aangezien we sinds 6 maanden een kat hebben heb ik een paar vragen en wil ik graag jullie advies en mening.

Gelukkig heb ik onze oppas kunnen regelen om voor de kat te zorgen. Ik wil haar vragen om 2x per dag te komen, ook omdat hij 2 maal per dag eten krijgt. Liefst 's ochtends en 's avonds.

Het enige waar ik een beetje mee zit is dat hij het niet zo op vreemden heeft, zodra hij hoort dat er een vreemd iemand in huis is rent hij via de open trap naar boven.

Ik wil de oppas vragen om ook met hem te spelen maar ik vraag me af of hij dat wel wil.

Aangezien ik fulltime thuis ben is hij gewend dat er leven in de brouwerij is, als we een week weg zijn is het natuurlijk stil in huis en niets te beleven.

Is het dan verstandig om af en toe de radio aan te zetten voor hem?

Ik ga ook wat nieuwe speeltjes kopen zodat hij wat afleiding heeft als wij er niet zijn.

De kattenbak verschoon ik 1 maal per dag, vinden jullie dat ik dat ook kan vragen aan de oppas?

Ik vind het best spannend/zielig omdat onze kat dan een hele week alleen thuis is, pfffff krijg er buikpijn van

Ben blij dat we maar een weekje op vakantie gaan

Hoe regelen jullie dit als jullie op vakantie gaan?

Groetjes, Irishgirl
Maakt toch niet uit dat ie wegvlucht voor de oppas? Dan kan oppas rustig eten en drinken wegzetten en weer vertrekken en als die kat honger krijgt komt ie vanzelf wel naar z'n voerbak.
Als de kat wegrent dan is het wat lastig voor de oppas om met hem te gaan spelen. Ik zou dus hier en daar wat speeltjes neer leggen. Misschien dat je van te voren en de kat kunt laten "kennismaken".

Twee keer per dag even geven lijkt me meer dan genoeg. Woont je oppas dichtbij of moet ze er een heel stuk voor rijden/fietsen?

Onze katten doen in de vakantie niks anders dan slapen. De buren komen 2x per dag langs voor eten. De kattenbakken (2 stuks) worden dan om de 2 dagen verschoond, de andere dagen scheppen we hem alleen uit. Mag je oppas de kat ook naar buiten laten?

Houd er rekening mee dat je kat uit frustratie kan gaan plassen, die van ons deed dat op het douchematje en de voordeurmat. Gewoon omdat ze chagrijnig waren dat we niet thuis waren. Kijk dus even goed tot welke ruimtes je je kat allemaal toegang geeft.

En ohja, laat je oppas de kat niet te veel snoepjes geven. Ons buurjongetje had heel schattig een heel spoor van snoepjes op de trap gelegd maar het gevolg was dat de katten misselijk waren geworden en hadden overgegeven....
2 katten, kunnen naar buiten via luikje. Buurman geeft 1 of 2 keer eten per dag. Zijn ze er wel, krijgen ze een aai anders pech. Doe niks extra voor ze. Zou er geen kattenluikje zijn dan graag 1 keer per dag even de bak schoonmaken en bij behoefte even spelen. Denk dat ik dan zelf ook radio op een timer zou zetten .
quote:irishgirl schreef op 03 april 2012 @ 11:05:

Gelukkig heb ik onze oppas kunnen regelen om voor de kat te zorgen. Ik wil haar vragen om 2x per dag te komen, ook omdat hij 2 maal per dag eten krijgt. Liefst 's ochtends en 's avonds.

Ik wil de oppas vragen om ook met hem te spelen maar ik vraag me af of hij dat wel wil.

De kattenbak verschoon ik 1 maal per dag, vinden jullie dat ik dat ook kan vragen aan de oppas?

Hoe regelen jullie dit als jullie op vakantie gaan?

Eh, hoe ik dat doe? Mijn kattenoppas komt gewoon 1 keer per dag en doet dan wat meer in het bakje. Ze hoeven niet met de kat te spelen, want als die zich verveelt speelt ze zelf wel. Elke dag de bak verschonen doe ik ook niet, dat scheelt.

Als jullie dit allemaal van je oppas vragen mag je haar wel flink uitbetalen...

Nieuw speelt je kan natuurlijk. Radio aan doet mijn moeder ook, maar ik vraag me af of de kat dat echt waardeerd.
Als je de oppas betaald kan je gewoon vragen of ze de kattenbak verschoond. En om stress te verminderen zou ik niet vragen of ze ook nog gaat spelen met de kat.
Kent jouw kat de 'oppas' wel? Zo niet, wordt spelen misschien lastig. Wij hebben onze kat dit jaar toen wij weg waren met oud en nieuw naar een pension gebracht. Daar wordt dan wel met hem gespeeld en krijgt hij aandacht. Persoonlijk vond ik het niet de beste oplossing, omdat mijn kat wel sociaal is, maar niet naar iedere andere kat dus hij heeft veel in zijn hokje gezeten i.p.v. in de buitenren. Maar goed, wie weet voor jouw kat wél een oplossing.

Vind het een beetje zielig om een kat zo lang alleen te laten, een oppas is voor een dag of drie wel ok, langer met aandachtstekort te kampen krijgen, zou voor mijn kat sloopneigingen betekenen, vrees ik. Is ook niet zo gek, het zijn vaak best sociale beesten.

Nog een alternatief: is het geen idee om uit logeren te gaan bij bekenden?
Bedankt voor jullie reacties!

Ik heb hem al kennis laten maken met de oppas maar toch rende hij weg. Uiteindelijk kwam hij wel 's avonds naast haar op de bank zitten, al was het wel aan de andere kant :-).

Misschien dat hij toch toenadering zoekt al wij er niet zijn......

Het is een binnenkat dus ze kan hem niet naar buiten laten.

@yoshe, omg ik hoop dat hij niet gaat plassen uit frustratie. We laten hem alleen in de woonkamer. We hebben een open trap Susan hij ook op de overloop liggen van de eerste verdieping en de zolder. Hij heeft dus best een grote ruimte tot zijn beschikking.

De bank barricaderen we met stoelen dus hopelijk laat hij die heel.

Ga nu snel de kinderen halen, ik reageer vanmiddag weer.

J
Oja, uiteraard betaal ik de oppas!

Ze woont op 2 minuten fietsen hier vandaan.
Trouwens, als je je er zo slecht bij voelt, kun je niet iemand vragen in je huis te logeren? Is niet altijd mogelijk (en bij mijn kat niet echt nodig), maar als je je zo'n zorgen maakt dat je er buikpijn van hebt...
Joh, niet zo'n zorgen maken. Beestje redt zich wel. Mijn kat sloopt nooit dingen als ik weg ben. En kat is waarschijnlijk blij als oppas komt met voer dus die zal zich snel aanpassen aan het nieuwe gezicht.
ik ben wel eens oppas geweest. dit was gedeeld met de buren van de kattenbaasjes. zij deden de ochtend voeren, wij de avond en de kattenbak. we gingen er dan een uurtje heen, om even met het beestje te spelen, of buiten te laten. (hij kwam zelf weer terug op 1x na) als hij geen zin had, waren we weer vertrokken.

kat kon de woonkamer/keuken/trappenhuis gebruiken als speelterrein, en hij heeft zich prima vermaakt!

zou gewoon vragen of ze de bak verschoont, anders heb je kans dat ie overal gaat plassen/poepen!!

(we hebben dit overigens voor niks gedaan, de baasjes hadden na een hele moeilijke zwangerschap/bevalling/eerste maanden wel een zorgeloos weekje weg verdiend!)
Mijn kat gaat naar een pension als ik weg ben.

Ze heeft daar haar eigen (grote) binnen- en buitenverblijf, met verschillende klim-dingen en slaapplekjes.

Ze is dol op de dame die het pension runt, dus ze zal wel regelmatig een knuffel krijgen.

Het is behoorlijk duur, maar ik ga een stuk rustiger op vakantie als ik weet dat het prinsesje het naar haar zin heeft.

Als ik een nachtje weg ben (of 2) blijft ze uiteraard gewoon thuis, maar die van mij wordt daar echt wat ongelukkig van.

Als ik dan thuis kom, dan stinkt ze een beetje en ziet er wat mottig uit.
Je hebt voor katten ook van die grote voeder/waterbakken te koop bij de dierenwinkel.

daar past bijna een zak voer in wat geleidelijk er uit komt.

Ikzelf vond deze ideaal tijdens de vakantie.

Mijn kattenoppas kwam 1x in de 2 dagen even het water verschonen en de kattebak verschonen (mocht dit nodig zijn want mijn katten konden naar buiten)

Maak je niet te druk hoor, je kat red zich wel!
quote:mclean72 schreef op 03 april 2012 @ 11:30:

Het is behoorlijk duur, maar ik ga een stuk rustiger op vakantie als ik weet dat het prinsesje het naar haar zin heeft.Dit dus. En ik betaalde 7 euro per dag, inclusief voer. Voor één drankje minder per dag, zit kat veilig. Was het mij wel waard!
quote:zeeuws_mutsje schreef op 03 april 2012 @ 11:28:

zou gewoon vragen of ze de bak verschoont, anders heb je kans dat ie overal gaat plassen/poepen!!

Ja, als je kat het gewend is, elke dag een schone bak zou ik dat zeker voortzetten als je weg bent!

(we hebben dit overigens voor niks gedaan, de baasjes hadden na een hele moeilijke zwangerschap/bevalling/eerste maanden wel een zorgeloos weekje weg verdiend!)

Ik ben ook vaak kattenoppas voor vrienden/familie, vraag ik ook niets voor hoor. Maar ik begreep dat TO haar oppas had gevragd. En die betaal je normaal ook als je haar laat komen, is toch een andere relatie dan een vriendschap.
Geef kat ook een slaapshirt wat je een (paar) nacht(en) gedragen hebt, dan heeft het dier jouw geur bij zich, is prettig vertrouwd!
Naar buiten zou ideaal zijn en verder is het misschien wat ongezellig voor de kat, maar zal het vast helemaal goed gaan. Zolang kat goed word verzorgd en je geen maanden wegblijft lijkt het mij geen groot probleem. Een slaapshirt helpt bij kittens ook vaak, en een radio in de ochtend aan en avond uit hoor je ook vaak. Al is het alleen maar om jou een fijner gevoel erover te geven ;)
Radio aan is een goed idee. Veel asiels doen dat ook.

Mijn kat slaapt ook heel veel als ik weg ben.
Mijn 4 katten worden altijd door een goede vriend van mij verzorgd als ik op vakantie ga. Hij komt dan 1 x per dag, ze krijgen ook maar 1 x dag vlees, voor de rest staan er brokjes klaar, en worden de kattenbakken elke dag gedaan. En de oppas blijft altijd wel n uur of langer hangen en kookt soms ook. Maar hij woont ook om de hoek dus dan kan dat makkelijk. Grappig als ik weer thuis ben: dan keuren ze mij geen blik waardig, ik heb hun alleen gelaten hihi
Zorg voor een schone kattenbak anders kun je binnenkort een nieuw matras of ander meubilair aanschaffen.
Als wij op vakantie zijn komt mijn moeder of een vriendin om de katten eten te geven. Ze komt dan gewoon 1x per dag, geeft vlees, vult brokjes bij en verschoont het water. Mijn katten kunnen wel naar buiten wanneer ze willen, want we hebben een kattenluik. Ik denk wel dat dat veel scheelt! Mag jouw kat niet naar buiten?

Mijn vriendin die de katten de laatste vakantie heeft gedaaan vroeg of mijn katten uberhaupt wel buiten komen, elke keer als zij kwam lagen ze beide te slapen op de bank Ik heb dus niet het idee dat ze me heel erg missen
Kattenbak verschonen zou ik ook vragen hoor! Je kan je kat toch niet de hele week in een vieze bak laten zitten? Bij ons hoeft dat niet, mijn katten gebruiken geen kattenbak. Maar als ze dat wel deden, dan zou ik dat ook zeker aan de oppas vragen!
Zou die kat het echt allemaal doorhebben, dat er gespeeld moet worden e.d.? Hier is om de dag oppas geweest voor brokjes, water en de kattenbak. Misschien vindt je kat het ook wel lekker rustig een leeg huis.
Heb 2 katten,en die blijven lekker thuis als we op vakantie gaan! de buren of schoonzus die geven ze brokjes&water! ze komen wel buiten alleen s'nachts zijn ze wel binnen.

Alleen met oud&nieuw zet ik de radio aan.

Verder geen poespas ze vinden het wel lekker ff geen gekakel van het baasje

Eenmaal weer thuis is de oudste mega sjaggie en negeert je 1a2 dagen..

Dus ga lekker op vakantie en ga niet lopen stressen haha..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven